Een tweede kat !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Een tweede kat !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 17:55

Hoi allemaal,

zoals in mijn profiel te zien is heb ik een ontzettend leuke grappige en lieve kat.
Nu gaan vriendlief en ik verhuizen naar een groter appartement met een tuin, eerst was het plan
om een hondje te nemen maar om verschillende redenen is dat toch niet zo'n goed idee. (werk, een kat, tijd, ruimte etc.)
Zoals gezegd we hebben al een kat, een lief en verlegen mannetje die geen vlieg kwaad doet, we hebben hem van een mevrouw
overgenomen omdat hij in huis woonde met 2 andere katten en 2 hondjes en het werd hem te veel. Kon zijn rust niet vinden en voelde
zich ongelukkig. Nu voelt hij zich heerlijk en sprint vrolijk door het hele huis heen.

Nu willen wij graag nog een katje erbij, het is sws leuk natuurlijk, maar lijkt me voor onze kat ook zo gezellig :)
Hoe zou je dat het beste aan kunnen pakken, is een kitten een goed idee? Omdat onze kat er al eerder was
en zo dus ook de baas is. Of juist een andere man erbij? Of een oudere vrouwen kat?

Wat denken jullie, en hoe hebben jullie dat gedaan .

Liefs
eileen

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:02

Ik heb bij mijn oudere kat die behoorlijk op zichzelf was maar toch ook wel een maatje miste een kitten genomen. Dit ging prima.

Ondertussen zijn ze naar mijn vriend verhuisd. Die heeft ook volwassen katten lopen. Ook geen probleem :D. Hij loopt gezellig bij de rest en als hij even rust wil komt hij bij mijn vriend liggen, of bij mij als ik er ben :).

Lopen bij mijn vriend nu trouwens 3 katers en 3 poezen. Kunnen allemaal prima met elkaar overweg.

leeneliefje

Re: Een tweede kat !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 18:04

dus qua leeftijd maakt het niet zo veel uit?
Ik heb zelfs een keer gehoord dat kittens veel sneller zindelijk worden als ze met een grote kat in huis zitten die hun het netjes voor doet :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:06

Is per kat verschillend denk ik.

Bij mijn kat gaat het met alle leeftijden goed, had ik eigenlijk niet verwacht! Maar zolang er geen dominant gedrag naar hem getoond word vind hij het wel prima :j.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 18:07

oke, ik wil dan ook het liefste een zachtaardige kat erbij, niet dat ted helemaal ondergesneeuwd word door een nieuwe kat, dat is niet de bedoeling

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:09

Dan kun je denk ik het beste naar karakter kijken, niet zo zeer naar geslacht of leeftijd.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:45

Wij hebben sinds afgelopen donderdag een 2e kat. Schat van een dier 2 jaar oud.
Onze 'oude' kat moet nog steeds wennen en zijn nog lang geen vriendjes... maar het komt wel goed.
We hebben ze 2 dagen gescheiden gehouden, maar wel laten wennen aan elkaars geur door ze in elkaars ruimte te zetten zonder dat de ander aanwezig is.
We hebben ze alleen bij elkaar als wij thuis zijn. Ze laten elkaar tot nu toe met rust. Al wil de nieuwe kat heel graag spelen. :-p En onze oude kat begint dan te grommen!

Gewoon tijd geven... de meeste katten wennen wel. Mits het geen dominante kat is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:17

Als hij bij zijn vorige baasje ongelukkig was met gezelschap is het dan nu wel slim om er een kat bij te nemen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:46

ik zou een oudere kat uit een opvang nemen waarvan bekend is dat deze richting andere katten een sul is. NIET richting mensen kijken dus maar richting de andere katten. Bijv. wij hadden onlangs zo'n kat die zich door andere katten op de kop liet tikken en in een hoekje liet drijven. Deze is geplaatst bij mensen die een kat hadden die heel zachtaardig was naar andere katten. Het zijn echte maatjes geworden!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:39

Wij vinden het altijd beter om een kitten te nemen. Dan kan je oudere poes ook meteen laten zien dat hij de baas is, zonder dat een helplose kitten iets terugdoet. bovendien kan je hem dan ook zelf goed opvoeden! ^.^

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:16

Hier is een tweede kat een drama. Mijn eerste poes was 1 jaar, te jong zonder moeder gekomen en advies was om daar een stabiele kater tegenover te zetten (gecastreerd). Na 2 maanden vechten ze elkaar nog altijd de tent uit en is elke confrontatie een reden voor gekrijs en het laten lopen van urine en ontlasting. Mijn poes is niet vriendelijker geworden, integendeel. Ze valt nu dus ook mensen in huis aan. Omdat ze hier niet naar buiten kan, zoek ik voor haar een plek om naar buiten te kunnen.
Het gaat gewoon echt niet altijd goed is mij inmiddels duidelijk en de vechtpartijen en het gekrijs zijn echt een ellende. Alle introductieprogramma's en felliway ten spijt.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:43

Pauline schreef:
Hier is een tweede kat een drama. Mijn eerste poes was 1 jaar, te jong zonder moeder gekomen en advies was om daar een stabiele kater tegenover te zetten (gecastreerd). Na 2 maanden vechten ze elkaar nog altijd de tent uit en is elke confrontatie een reden voor gekrijs en het laten lopen van urine en ontlasting. Mijn poes is niet vriendelijker geworden, integendeel. Ze valt nu dus ook mensen in huis aan. Omdat ze hier niet naar buiten kan, zoek ik voor haar een plek om naar buiten te kunnen.
Het gaat gewoon echt niet altijd goed is mij inmiddels duidelijk en de vechtpartijen en het gekrijs zijn echt een ellende. Alle introductieprogramma's en felliway ten spijt.

Deze man is Echt goed voor dit soort dingen, kijk naar zijn flimpjes!!!
Jackson Galaxy. Ken je hem toevallig van "My cat from Hell!"?
Hier is zijn youtube page: http://www.youtube.com/user/TheCatDaddy66
hier is een filmpje:

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 01:13

Goof schreef:
Als hij bij zijn vorige baasje ongelukkig was met gezelschap is het dan nu wel slim om er een kat bij te nemen?

Je haalt me de woorden uit mn mond :j ...

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:20

Wij hadden eerst twee Siamezen, broertjes. Toen één van de twee overleed en de ander eenzaam leek hebben we rondgevraagd wat verstandig was. Toen is ons aangeraden een kitten erbij te nemen, omdat dat eigenlijk altijd goed gaat. Met een volwassen kat moet je dat maar afwachten. Jouw kat ziet jouw huis/tuin waarschijnlijk als zijn territorium. Een volwassen kat kan dan als bedreiging gezien worden, aangezien katten van nature solitaire dieren zijn. Bij een kitten is dit een heel stuk minder. Wij hebben er toen bijvoorbeeld een kleintje van 6 maanden bij genomen. Na twee dagen laten ze tegen elkaar aan en tot die oude afgelopen januari overleed zijn het beste vrienden geweest.

Ook op het Dierenopvangcentrum waar ik vrijwilligerswerk doe raden we altijd aan om voor een tweede kat geen volwassen kat te kiezen. We kennen verhalen dat het goed gaat met oudere katten bij elkaar, maar ook evenveel verhalen dat de kat teruggebracht werd omdat het toch niet goed ging.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:24

Evelienepien schreef:
Goof schreef:

Je haalt me de woorden uit mn mond :j ...

Dat was ook het eerste dat in mij opkwam bij het lezen van de OP :j

Zou het niet doen, grote kans dat het niet goed gaat en dan zit je met twee ongelukkige dieren .