Konijn sluit zichzelf op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje199

Konijn sluit zichzelf op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:20

Hallo :wave:

Een van mijn konijnen sluit zich tegewoordig graag op.
In de ren heb ik een krat op z'n kop staan met één zijde open en de andere dicht zodat ze erop en eronder kunnen zitten.
Maar nu is het zo dat één van de twee eronder gaat zitten, de zijkant dicht doet en daar heel de dag blijft zitten.
Kan iemand mij vertellen waarom hij dit doet?
Ik vind het zeg maar vrij apart :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Konijn sluit zichzelf op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:23

Nou ben ik geen konijnenkenner maar als ze normaal in holen leven en zich daar veilig voelen in zo'n donkere beschutte plaats dan klinkt het voor mij als redelijk normaal (vlucht)gedrag?

Is er iets waarom het konijn de rust en de veiligheid graag extra zoekt? Wordt het belaagd door kinderen of andere dieren of iets anders engs of onrustigs, ervaart het stress? Als het pas sinds kort is dat hij/zij zich zo gedraagt zou het ook kunnen dat er medisch iets aan de hand is. Ik denk in ieder geval niet dat hij het voor de lol doet, een dier zondert zich meestal niet voor niets af.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:27

Nou hij leeft in vrede met zijn vriendinnetje, ze worden eigenlijk veel met rust gelaten.
Alleen bij de voer momenten (4x per dag) krijgen ze een aai over hun bol.
Verder hebben ze ook de gelegendheid om droog te zitten in een beschut nachthok maar daar zit hij bijna nooit in.
Hij is verder nog steeds heel nieuwsgierig, doet normaal en begint op en neer te rennen als ze hun brokjes krijgen.
Medisch lijkt mij niets mis, er is in ieder geval niets vreemds aan zijn gedrag te merken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:28

Is het raar? Nee. Is het goed? Nee.

Als konijnen zich bedreigt voelen gaan ze inderdaad ergens onder zitten of in een hoek, in ieder geval beschut. Dus ik zou maar eens de oorzaak gaan zoeken, het kan ook zijn dat ze pijn heeft/ziek is want dan trekken ze zich ook terug. Ik zou maar goed opletten of ze wel eet enzo. Als ze er even onder ligt is het geen punt maar de hele dag is echt niet gezond. Regelmatig erop is logischer en beter.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:35

mijn konijn gaat soms ook in zn huisje liggen en dan gooit hij er hooi voor en ligt dan lekker in het donker! hij is wel een dagje ouder (wordt 12 en is uit nood bij mij terecht gekomen nadat hij zn hele leven alleen, in een klein hok op een afdeling voor dementerende gewoond heeft)
Maar idd, een hele dag zich terug trekken zou ik hem even goed nakijken of hij nergens last van heeft..

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:40

Het is nogal een nieuwsgierig konijntje.
Alles wat er nieuw in de ren komt, alles wat überhaupr nieuw is moet helemaal besnuffeld en besprongen en gesloopt worden. (Nouja, het slopen doet alleen mijn voedster maar al te graag)
Ik denk dus dat hij denkt van hier ga ik onder, ik duw dat ding omhoog maar dan kan hij er niet meer uit.
Als hij zich echt zou willen verstoppen gaat hij wel op andere plekken zitten, de krat staat midden in de ren en beschut helemaal niet.