Botten waar hond langere tijd mee doet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Botten waar hond langere tijd mee doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:22

Wij hebben een havanezer reutje van nu net over een jaar en hij vind het heerlijk om op een bot te knauwen.

Als pup hielden we hem zoet met pensstaafjes toen hij wat ouder werd met varkens en runder oren maar die heeft hij nu binnen een goede vijf minuten verorberd :')

Nu is dus de zoektocht begonnen naar botten waar hij toch zeker wel een avondje mee kan doen, liefst zelfs een dag.
Ik had een bod gevonden wat echt een been was oid. en het vlees was dan gerookt. Het beetje wat er dan op zit kunnen ze er af knagen, maar dit was erg zout en dus niet echt ideaal.. Op het moment krijgt hij rollen van wit kauw spul met daarin gedroogde kip en zalm. Hier doet hij echt lekker lang mee maar ik wissel graag wat af.

Herten gewei hebben we geprobeerd maar dat vond hij echt 3x niks.

En als laatst heb ik nog een heel klein teefje, net 2 kg. Voor haar ben ik eigenlijk op zoek naar iets heel kleins. Ze heeft ook slechte tanden waardoor het voor haar ook niet prettig is te grote botjes te kauwen. Het fijnste voor haar zou iets zijn wat redelijk snel zacht word :)

dus iemand tips of suggesties? :D

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:29

Ik zou geen gerookte botten geven, daar heb ik al veel akelige verhalen over gehoord. Gerookte botten kunnen splinteren. Rauwe botten kan je wel geven.

Verder lees ik even mee, ik heb hetzelfde probleem. Op dit moment geef ik mijn hond vaak het grootste formaat van die Farmfood botten (van runderhuid), maar die moet ik ook steeds afpakken, anders eet hij dat ding binnen een dag op en dat lijkt me niet heel gezond.
Ik koop ook weleens mergpijpjes waar nog wat vlees aanzit. Daar kan hij zich ook best lang mee vermaken!

Voor je kleine hondje zou je misschien van die buffelhuid kauwstaafjes kunnen proberen, die worden wel redelijk snel zacht en zijn maar klein.

8nnemiek

Re: Botten waar hond langere tijd mee doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:31

Ik vind vooral de hertengeweien erg fijn. Ik heb een kleintje waar hij al een jaar lang mee rondloopt, en gisteren een grote besteld die doormidden is gezaagd. Voordeel is dat het niet plakkerig wordt.
En verder rawhide botten, vooral gevuld met pens zijn hier geliefd. Vooral de grotere maten daar doet ie hier lang mee.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:32

gerookte botten kunnen goed!
en die mogen eigenlijk niet splinteren!
loop zelf stage op moment in dierenspeciaalzaak ,, en die botten gaan echt hard!
de buffelhuiden kunnen ook super goed hebben ze lang wat aan!
maar ook de botten waar een vulling in zit kunnen ze lang mee bezig zijn!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:34

gerookt splinterd niet gekookt wel..
ik ga gewoon langs de slager voor honden botten 1x in de zoveel tijd en dan krijgen ze er een rest in diepvries maar wij wonen buiten af met redelijk groot erf die dingen komen niet in huis...

voor de kleine misschien een kong kopen en die vullen??

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:42

8nnemiek schreef:
Ik vind vooral de hertengeweien erg fijn. Ik heb een kleintje waar hij al een jaar lang mee rondloopt, en gisteren een grote besteld die doormidden is gezaagd. Voordeel is dat het niet plakkerig wordt.
En verder rawhide botten, vooral gevuld met pens zijn hier geliefd. Vooral de grotere maten daar doet ie hier lang mee.

Hm die rawhide botten klinken wel heel goed, wat ik er over lees op internet is allemaal erg positief. Vooral dat het minder gevaarlijk is met heel inslikken en het niet zo plak in mijn huis klinkt goed :D

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:59

Hier wordt lekker lang gedaan met runderkophuid en bullenpees. Rawhide botten zijn ook inderdaad geschikt. Voor je kleine hond zou je eens kunnen kijken naar dezelfde producten maar dan van jonge/kleine dieren. Lamskophuid, lamsoortjes, konijnenoortjes. Deze dingen zijn nog wel even wat kluifwerk maar worden net wat eerder zacht.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:11

Ik volg even, we hebben een Berner Sennen die zelfs de grootste botten in een kwartier op heeft..

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:39

Ik heb meestal gewoon de 'normale' botten, volgensmij is dat van runderhuid.
Hier doet hij zeker wel een dag of 2 mee, en hij is een fanatieke kauwer :D

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:04

Ik haal gewoon botten bij de slager :+

Knoesten gewoon... lekker vlezig zijn ze uuuuuren mee zoet.. :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:42

Hier ook gewone runderhuid botten (smeer er een beetje smeerleverworst op, anders eet hij ze niet) en daarnaast dagelijks bot voor gewoon zijn voer. Hij heeft alles echt snel op, dus een simpele kauwstaaf van huid waar hij toch zo'n 30-45 minuten mee bezig is vind ik hier echt al heel wat! In vergelijking: een rauw lamsbot van hetzelfde formaat is in 5 minuten op :')

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:44

Linea schreef:
Hier wordt lekker lang gedaan met runderkophuid en bullenpees. Rawhide botten zijn ook inderdaad geschikt. Voor je kleine hond zou je eens kunnen kijken naar dezelfde producten maar dan van jonge/kleine dieren. Lamskophuid, lamsoortjes, konijnenoortjes. Deze dingen zijn nog wel even wat kluifwerk maar worden net wat eerder zacht.

Konijnen oortjes zijn inderdaad een erg goed idee voor mijn teefje, dankje!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:49

Wij hebben nu een buffelhoef voor mijn hond liggen en hij is er al 2 jaar zoet mee maar geen idee of ze ook in nederland tekoop zijn

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:58

Hertengewei. Stinken niet, splinteren niet en ze doen er heel erg lang mee.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:59

Anoeska27 schreef:
Hertengewei. Stinken niet, splinteren niet en ze doen er heel erg lang mee.

Ja het leek ideaal maar mijn reutje vind het te smakeloos denk ik, kijkt er totaal niet naar om>< en de hond van mijn moeder ook niet terwijl dat zo een knager is.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:05

Runderknieen!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:52

volgens mij zijn botten die van dragende delen van dieren komen niet geschikt ivm de hardheid en daarmee risico op splinteren. Dit geldt dus voor dijbeen-botten (het zgn dino bot), kalfspoten, knieën en dergelijke.

Ik geef mijn zes maand oude pup sinds kort gedroogde runder nekspieren. Hij vindt ze heerlijk en doet er toch even wat langer mee dan met gewone rawhide botjes. De nekspieren zijn niet zo groot en daardoor prima geschikt als tussendoortje (mijn pup doet er zeker een hele avond mee, is een hondje van 13 kilo nu). Voor een hondje met mindere tandjes is het denk ik wel te hard.

Qua zachtere snacks geef ik bijv. kippennekken of gedroogde kipfilet, dat soort dingen. Maar daarmee doen ze dan ook meteen een stuk minder lang.

Mijn pup heeft ook nog een mergpijp, een grote. Dus niet zo'n klein ringetje, die kunnen vast raken om de onderkaak. Met zo'n mergpijp doen ze ook heel lang, de mijne is nog niet eens helemaal leeg maar hij kan niet meer bij het merg dus werkt er nu aan om het bot af te kauwen ook, haha!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:10

merrieveulen schreef:
Mijn pup heeft ook nog een mergpijp, een grote. Dus niet zo'n klein ringetje, die kunnen vast raken om de onderkaak. Met zo'n mergpijp doen ze ook heel lang, de mijne is nog niet eens helemaal leeg maar hij kan niet meer bij het merg dus werkt er nu aan om het bot af te kauwen ook, haha!

Het bot van een mergpijp is ook niet geschikt, runderbotten zijn veel te hard. Zeker voor een pup!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:18

Kan ik me voorstellen, wanneer ze er erg hard op tekeergaan. Mijn pup heeft er weliswaar regelmatig plezier van maar is wel zo voorzichtig dat ik niet bang ben dat er iets mee mis zal gaan. Het meeste wat hij doet is er met de tandjes overheen schrapen.

Klopt inderdaad dat botten uit dragende lichaamsdelen van een dier te hard zijn, gemiddeld genomen, dat staat er in mijn post ook bij. Maar daarnaast is wel elk dier anders en ik zie bij mijn hondje dat hij er goed mee overweg gaat. Ik denk dan ook niet dat hij er problemen mee zal krijgen. omdat het bot zo groot is lukt het hem ook niet om het kapot te bijten ivm splinteren. Als hij het dunner schraapt wordt dat natuurlijk wel anders en dan gooien we het ook weg.

Maar bedankt voor je opmerking, maakt toch dat ik er nog eens een keer extra over nadenk! ;)