Hond blijft "knagen" aan andere hond tot wonden aan toe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Hond blijft "knagen" aan andere hond tot wonden aan toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:30

Wij hebben hier thuis 2 hondjes(Chi Chu x Maltezer) van 6 en 8 jaar oud en wonen dus al 6 jaar samen en zijn de beste vriendjes..
Sinds half jaar/1 jaar is de oudste(Puma) bezig met in de hals van de jongste(Runner) te bijten/knauwen. Normaal had hij dan wat rode(speeksel) vlekken in zijn hals, maar sinds een aantal weken is hij boven op zijn hoofd begonnen tot dat het gewoon een wond werd die hij steeds open beet. Runner laat dit gewoon toe en geeft geen kick. Ik ben dus naar de dierenspeciaalzaak gegaan en heb iets meegekregen wat voor de wond helend werkt, maar ook nog eens heel smerig is en zou die echt niet aankomen.. Nou wel dus..
Nu had ik runner een nieuwe halsband gegeven omdat de andere helemaal kapot gebeten was, maar ook hier zaten alweer binnen de kortste keren de tanden in. Runner was en is de laatste dagen weer heel erg zenuwachtig(krabben,likken enz) dus we dachten hem maar weer te ontvlooien ook al was dit nog te vroeg(hij is allergisch voor vlooien dus het kleinste dingetje is al teveel). Toen ik even met hem ging kroelen kwam ik erachter dat hij een wond in zijn nek heeft waar ik gewoon in kan kijken :(
Het is zeker geen agressie, want Puma is gewoon aan het "knagen" en runner ligt gewoon heel rustig te liggen..

Iemand een idee? Ik dacht zelf agressie, maar na een gedragstherapeut gebeld te hebben dacht hij van niet, maar kon ook niet zeggen wat het nu wel was.
Als wij er zelf bij zijn dan doet hij het niet, maar wel als ze samen zijn of als Puma weet dat wij het niet zien..

MarlindeRooz

Re: Hond blijft "knagen" aan andere hond tot wonden aan toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:32

Misschien de honden allebei in een andere kamer doen als jullie weg gaan? Zodat hij niet meer kan knagen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:24

Wat bizar dat die jongste dat gewoon toelaat. Heb je hem al eens laten nakijken door een DA? Misschien heeft hij een afwijking ofzo dat hij weinig pijn voelt?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:26

Marlinde, dit hebben wij dus geprobeerd maar runner blijft maar aan het blaffen dan..
Het gaat mij meer om waarom doen ze het of iemand moet weten of ik er iets op kan smeren. (wat ook op de wond mag komen)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:27

Dustinlover schreef:
Marlinde, dit hebben wij dus geprobeerd maar runner blijft maar aan het blaffen dan..
Het gaat mij meer om waarom doen ze het of iemand moet weten of ik er iets op kan smeren. (wat ook op de wond mag komen)

Ik ken wel een hond die dit bij zichzelf doet, dat is gewoon uit nerveus gedrag het is zegmaar een tik.
Hij krijgt daar wat homeopathisch voor en dat werkt, dat gaat via een kennis, ik kan wel even navragen aan diegene wat die hond krijgt voor je?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:22

Marlinde als je dat zou willen doen :) kan het altijd proberen natuurlijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:27

Volgens mij heet het te maken met dominantie naar de hond die hij in de nek knaagt. Hier doet de oudste het af en toe bij de jongste maar dan geen wondjes. Laat je het toe of roep je hem terug?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:28

phb spray mag geloof ik wel op de wond en smaakt niet erg fris of je zelf nog in huis kan zijn vraag ik mij af... O:) en anders cribox er om heen smeren op plekken zonder wond en op oude halsband....

google ...
PBH spray is een anti-bijt spray op basis van hertshoornolie. De kenmerkende, afstotende geur van PBH-spray maakt radicaal een einde aan staart en manen bijten. Werkt ook zeer goed tegen vechten bij varkens, verenpikken bij kippen en het weren van vliegen en horzels op dieren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:31

eigenlijk reageren beide hondjes niet normaal

de ééne kluift op de andere maar de andere reageert ook niet op dat gedrag wat toch pijn zal doen
alleen even geen idee wat je er nu mee zou moeten doen

ik zou in ieder geval één van de hondjes in een bench doen als je weg bent zodat ze elkaar wel zien maar niet kunnen verwonden

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:34

kohtje: ik heb een hondengedrag therapeut gevragen en die vertelde mij dat het niet met dominantie te maken had, dan zouden de signalen agressiever geweest moeten zijn. Als we het zien dan roepen we hem terug ja.

Snorkel kan ik dit bij een ruitersportzaak halen? Cribox had ik ook al aangedacht maar het zijn echt specifieke plekken waar hij het dus doet, makkelijkste is dus op de wond.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:36

phb volgens mijn wel zelf nog bij welkoop dacht ik maar kon zo niet vinden of het echt op de wond mag moet je even verder googelen volgens mij.. maar cribox stinkt minder in huis..

na effe zoeken denk ik wel aangezien het ook gebruikt mag worden bij varkens tegen staart bijten dan zit er in mijn ogen al een wond...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:48

Dankjewel snorkel ik ga eens kijken, had nu dus iets gekregen met honing en had het zelf geproefd en was alles behalve lekker maar zelfs daar knaagt hij aan...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 07:38

Phb spray heb ik... Mag je wel hebben Rowan... Ik dacht dat ik kapot ging toen ik het op Billy had gespoten tegen de horzels...
Wat een onuitstaanbare stank!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 07:46

Ben je al bij de DA geweest?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 07:56

Das fijn Fem :)

Horsie voor de wonden? nee. Wel al gevragen of hun iets wisten, maar die adviseren ook een gedragstherapeut.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:25

Dustinlover schreef:
Das fijn Fem :)

Horsie voor de wonden? nee. Wel al gevragen of hun iets wisten, maar die adviseren ook een gedragstherapeut.

Vind ik vreemd, als jij zo diep in die wond kan kijken zou je verwachten dat je antibiotica zou krijgen en de wond goed zou moeten verzorgen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:31

En sorry maar dierenspeciaalzaken hebben weinig kennis in mijn ogen,ik zou dan eerder op een honden forum info vragen misschien dat men het daar herkent en weet wat je er aan kan doen.

Edit:zinnetje weggehaald las net te laat dat je al bij de da was geweest.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:36

honingzalf is een ware lekkernij voor een hond :D

ik denk dat het een beetje actie en gevolg is,wondjes zijn heel erg lekker om aan te likken voor een hond,ik denk dat het likkende hondje een zelfbelonend likgedag heeft uitgevonden,likken kán ook nog eens een lekker gevoel geven,of stressonderdrukkend zijn...( beetje luchtzuig bij een paard idee)

dus ze likt,wordt beloont met lekker gevoel,plus lekker smaakje,ja dat gaat dan wel door..

ik zou bij het hondje wat de wond heeft ,de wond goed verbinden en verzorgen ( dan wel met honingzalf want dat geneest echt heel snel) en iets aandoen waardoor de andere hond niet meer kan likken( truitje oid) en bij het wondje kan en als je lik gedrag ziet corrigeren...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:31

Horsie het is niet dat het een enorme wond is hoor ;) en zo'n wondje kan ik zelf nog wel verzorgen.

Kimmie: Sinds 2 dagen smeer ik dat spulletje pas, dus het lekkere smaakje zal het niet zijn denk ik :) Maar eerst was het bovenop zijn hoofd en nu ineens in zijn hals. Nu doen we als we weggaan zoals hier werd gezegd het knauwende hondje in de bench.

Ik vraag me alleen zo af waarom hij eraan begonnen is..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:07

Dustinlover schreef:
Horsie het is niet dat het een enorme wond is hoor ;) en zo'n wondje kan ik zelf nog wel verzorgen.

Kimmie: Sinds 2 dagen smeer ik dat spulletje pas, dus het lekkere smaakje zal het niet zijn denk ik :) Maar eerst was het bovenop zijn hoofd en nu ineens in zijn hals. Nu doen we als we weggaan zoals hier werd gezegd het knauwende hondje in de bench.

Ik vraag me alleen zo af waarom hij eraan begonnen is..

Het gaat niet om de verzorging maar om de bacteriën die voor een flinke ontsteking kunnen veroorzaken. Dat ga je echt niet tegen met een keer zalf er op smeren. Enfin, je moet de oorzaak aanpakken. Kimmie heeft denk ik wel een goed punt, echter helemaal afdekken is ook niet goed voor een wond. Die moet kunnen drogen aan de lucht.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:11

dat is gewoon een soort van gedrag dat de hond de hele tijd doorgaat met likken en bijten op een andere hond,
dit zul je toch moeten proberen als je het ziet dat je er wat van zegt of even oplet,
en anders toch even een zalfje ophalen bij de dierenarts want dit word natuurlijk alleen maar erger als de andere hond er op blijft kauwen of likken

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:15

Horsie het is goed ontsmet, heb zelf EHBO voor honden en in de honden gewerkt dus dat zit wel goed en dat weet mijn DA ook ;)

Ralph: zoals er in het topic al staat word hij gecorrigeerd als wij het zien en zalfje hebben we al. Er gaat er nu eentje in de bench.

Maar zoals ik al eerder aangaf zou ik graag als iemand het weet willen weten waar het vandaar komt, waarom zou ons hondje daar aan beginnen? Oke als er een wond zit dan snap ik het, maar hij maakt de wond zelf..

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:18

Hmm wat raar? Maar ik zou (om verdere wonden te voorkomen) die andere hond iets voor zijn bek doen, dat ie niet kan gaan knagen. Want nu leidt je jongste hond er onder, en dat wil je natuurlijk ook niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:35

ik zou geen rare dingen op de huid/haren van mijn hond smeren omdat mijn andere hond hem dwangmatig likt/bijt.

Waarom niet? Omdat je nooit weet of jou hond daar een allergische reactie op kan geven. Zeker als hij al bekend is met een allergie zou ik daar heel voorzichtig mee zijn!