Kattenkenners: hoe kan ik dit het beste doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kattenkenners: hoe kan ik dit het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:27

Een aantal maanden geleden hebben mijn vriend en ik zijn 16 jaar oude kat in moeten laten slapen. Nu merken we dat helemaal katloos door het leven gaan erg leeg is en we wilden altijd al graag een Maine Coon. Nu hebben we een goede fokker gevonden en de kittens zijn een paar dagen geleden geboren, eind januari mogen we er één mee naar huis nemen. Over 4 weken mogen we voor het eerst op visite komen en er één uitzoeken *\o/*

Nu willen we graag daarnaast nog een wat oudere kat uit het asiel halen zodat de katten veel aan elkaar hebben en de oude kat een leuke oude dag krijgt. Nu is alleen de vraag, is het verstandig om eerst de kitten hier te laten wennen thuis en daarna een asielkat erbij te plaatsen? Of is het het verstandigst om beiden tegelijk in huis te plaatsen voor het eerst zodat het huis nog niet onder de geur van de kitten zit.

Er zullen vast wel kattenkenners op bokt zijn die advies kunnen geven :)

zonnebloem18

Re: Kattenkenners: hoe kan ik dit het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:01

Ik ben er sowieso niet voor om een kitten bij een oude kat te plaatsen, de meeste oudere katten zijn echt niet gediend van zo'n jong ding dat alleen maar wil spelen.
Overleg eens met de fokker hoe die daar over denkt, misschien weet die nog een leuke herplaatser die een plekje zoekt die wat jonger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:06

Ik zou niet tegelijk 2 nieuwe in huis nemen die elkaar ook nog eens niet kennen. Dan krijg je 2 die moeten wennen , niet alleen aan jullie , aan het nieuwe huis maar ook aan elkaar. Dat raad ik je niet aan, sowieso kitten en oudere kat zou ik ook niet doen, doe dan 2 kittens die samen op kunnen groeien, ik zou pas een kitten en oudere kat samen zetten als je die oudere kat al wat langer hebt..

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:07

Eens met Zonnebloem18. Onze kat was ook helemaal niet blij met de kitten die we een jaar geleden meenamen. Daarnaast is mijn ervaring dat mannetjes wat feller zijn dan de dames. Onze kater (inmiddels geholpen uiteraard) blijft maar wild spelen en daar is ze niet van gediend. Als je een poes neemt, zou ik er ook weer een poes bijnemen. De asiels hebben ook erg veel kittens overigens.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:11

In het asiel kan je ook veel jongere katten vinden, vanaf een jaar bijvoorbeeld en die zijn ook dan gewaagd aan jou kitten. Sowieso een heel goed idee dat je een kat uit het asiel wilt halen, hoe je het koppelen het beste kan aanpakken kan ik je niet vertellen. Ik zou eerst er eentje uit het asiel halen, die laten wennen en dan de kitten nemen. Vaak worden kittens goed geaccepteerd door wat oudere katten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:12

Onze oude kat vond een kitten eerst niet echt leuk, maar na een maandje draaide ze wel bij. Sommige oudjes willen ook nog wel spelen, maar ik denk niet dat je alle katten een plezier zou doen met zo'n jong ding er bij. Misschien bij het asiel zelf vragen of ze katten hebben die een kitten er bij niet erg zouden vinden?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:16

Ik zou een kat uit het asiel adopteren, maar dan niet een echt oude. Die eerst laten wennen en dan de kitten erbij zetten. Kittens worden over het algemeen prima geaccepteerd door oudere katten. Mijn katten hier (varierend in de leeftijd van 1 tot 15 jaar) hebben nieuwelingen ook altijd geaccepteerd. Maar de 15 jarige willen niet meer zo druk spelen, met de jongeren gaat het prima. Let wel, ook een kat van een jaar of 5-6 in het asiel is al moeilijker plaatsbaar dus misschien kun je voor zoeen gaan? Succes en super plan om een asielkat erbij te nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:42

Bedankt voor de reacties iedereen, hier heb ik zeker wat aan. Een Maine Coon is een kat dat qua karakter erg rustig is, natuurlijk is het een kitten en wil het spelen, maar wel in mindere mate dan een huis tuin en keukenkat. Misschien is het dan beter om niet een hele oude kat maar rond de 6 jaar uit het asiel te halen inderdaad. Een kitten uit het asiel zien we niet zitten omdat juist de wat oudere katten moeilijk een baas kunnen vinden en we het goed voor ons kitten vinden als het ook gecorrigeerd wordt wanneer hij te ver gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:44

Onze katten (beiden 7 vorig jaar) vonden het niks toen er zo'n pubertje van 1 jaar bij kwam. Veel te druk. Nu na een jaar zijn ze eindelijk wat aan elkaar gewend, maar spelen doen ze niet samen. Alleen de jongste speelt.. volgende keer zou ik eerder twee kittens nemen ipv een jongere kat bij onze oudere gezet hebben.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:52

Hier had ik 2 katten van 4 en 6 jaar. Heb er ook een kleintje bij gedaan en die is nu een half jaar. Die van 4 ging eerst blazen maar na een dag waren het maatjes en die spelen ook samen. Die van 6 had wat meer moeite en heeft wat langer geduurd maar speelt nu ook soms met de kleine. Dus het kan zeker wel goed gaan hoor, het is ook maar net het karakter van de kat, en ik denk dat een asiel vaak wel wat inzicht heeft daarin.
Succes.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:57

ik zou ook geen jonge mainecoon bij een oudere kat zetten. Wij hebben zelf 4 mainecoons en die waren vooral in hun jeugd erg actief. Ze worden ook snel erg groot en als ze dan in een lompe bui op een oudere kat springen is dat geen pretje voor de oudere kat. Zou dan eerder voor 2 mainecoons gaan. Maar dat is persoonlijk omdat ik gek op mainecoons ben ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:12

Vroeger hadden wij een oude, dikke kater. Echt de baas in de buurt. Omdat hij al wat op leeftijd was (en te dik), was hij erg sloom, lag altijd ergens in de zon te luieren.
Toen wij een kitten erbij namen in huis, bloeide meneer helemaal op. Samen spelen, samen slapen, elkaar aflikken. Uiteraard was hij wel de baas :D
Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat een oudje zo'n jonkie niet aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:00

Ben het er niet helemaal mee eens dat maine coons rustiger zijn, heb er zelf ook 1 gehad en die was veel drukker en speelser dan mijn huis tuin en keuken kat..

ben het ook niet helemaal eens met picobello dat een oudere kat de kitten vaak wel accepteert, dat zal bij jou misschien wel zo geweest zijn maar bij mij absoluut niet, toen de maine coon kitten er bij kwam was de oudere(puck) not amused voor ong. 2 week lang. Nu heb ik een andere kitten(diola) er bij (maine coon bleef bij mn ex en is ondertussen overleden) daar was ze(puck) ook totaal niet blij mee was ook 2 week vechten en blazen en boos zijn. En toen ik haar (puck) eens mee nam naar mn vader waar mijn andere kat(simba) woont (die is 16) was simba ook echt totaaal niet blij met puck die toen 2 ofzo was..
Ik heb er dus over het algemeen, ook vroeger, heb al mn hele leven katten, de ervaring mee dat oudere katten niet echt blij worden van een nieuwe (jonge) kat er bij..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:05

Mijn katten zijn ook onbekenden van elkaar, de ene kwam via via en de andere van marktplaats.
Ik heb ze op dezelfde avond opgehaald en in huis gezet, ging eigenlijk prima.