hond als je werkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ladyratina

hond als je werkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 13:04

Ik heb altijd geroepen, als ik met pensioen ga, neem ik pas een hond. Maar ja, dat duurt nog wel even. Ik zou echt graag een hondje willen maar ik werk. Ik vraag me af of er bokkers zijn die net als ik vier dagen werken en een hond(je) hebben en hoe zij dit dan oplossen.

NoName126

Re: hond als je werkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:07

ik werk fulltime overdag. Mijn vriend werkt diensten. De hond is zo max. 6 uur alleen. Dit is dan 2 weken per 5 weken. De andere weken zijn de diensten zo, dat de hond max. 4 uurtjes alleen is. Verder werk ik er tamelijk veel mee, waardoor ze als ze binnen is, voornamelijk slaapt en lui in de mand/ onder de tafel ligt;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:11

De hond is niet alleen de tijden dat je werkt alleen, daarbuiten ben je nog veel vaker weg dan je beseft, of je moet je hond overal mee naar toe kunnen nemen. Ik zou het niet doen als ik zoveel werkte en dan een hond nemen, ik heb de mazzel dat ik een kantoor aan huis heb waardoor de honden niet zoveel alleen zijn. Tussen de middag steek ik de weg over dan loop ik een ronde door het bos en verder kunnen ze lekker buiten zijn overdag als ze dat willen of bij mij op kantoor

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:15

Hoe lang werk je, en ben je alleen thuis?
Ik werk diensten, soms overdag, soms 's avonds. Het komt wel eens voor dat we allebei de hele dag moeten werken, maar dan komt mijn moeder 's middags even wandelen.. en ik heb voor een hond gekozen die behoorlijk lui is binnenshuis en de hele dag lekker ligt te slapen :)
Als jij een oudere hond uit het asiel haalt die het gewend is om alleen te zijn, en iemand kan regelen die de hond overdag even naar buiten laat bijvoorbeeld, dan moet dat best mogelijk zijn :) Een oude hond zal al lang blij zijn met een nieuw huis.. of zoals ik ook wel eens zie; twee kleine hondjes die goed zindelijk zijn en op een kattenbak kunnen plassen overdag, dat is natuurlijk ook een optie als je van kleine hondjes houdt.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:17

Ik werk zelf ook 32 uur en heb ook sinds 2 jaar een hond
voordeel is wel dat ik op de lange dagen (van 8 uur) mijn hond mee naar het werk mag nemen
Als ik naar mijn paarden ga gaat hij lekker mee, die staan op de boerderij bij mijn ouders.
Ik zou het inderdaad goed overwegen, want wat hierboven ook al gezegd wordt, tussendoor ben je ook best wel eens weg waar je nu niet zo'n erg in hebt.
Een avondje stappen, dagje winkelen, pretpark, boodschappen, verjaardagen etc.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:25

Ik werk fulltime, mijn vriend 4 dagen. Ik heb mijn hond nu 1,5 jaar. Het is als volgt verdeeld:

maandag uitlaatservice
dinsdag bij mijn zus
woensdag alleen thuis (ik werk dan tot halverwege de middag, dus dan zit hij max 7 uur alleen)
donderdag uitlaatservice
vrijdag bij mijn vriend (zijn vrije dag)

De uitlaatservice is voor mij echt een uitkomst. Kleine groepen (max 6 honden) en hij is gemiddeld zo'n 3 uur onder de pannen, waarvan minstens echt 1 uur lopen/rennen/vliegen/ravotten. Het kost wel wat (12,50 per wandelbeurt), maar voor mijn hond is het ideaal.

De hond mag niet mee naar het werk helaas.
Naar de paarden mag hij mee, hij wordt alleen wel vies :')

We gaan tussendoor niet veel weg/uit.
Uit eten 's avonds of een verjaardag, of iets anders wat een dagdeel duurt: dan blijven ze (mijn vriend heeft ook een hond maar die gaat mee naar zijn werk) gewoon thuis.
Weekend weg: ze gaan mee, of naar de ouders van mijn vriend, of mijn zus past op.
Op vakantie gaan we eigenlijk nooit.
Dagje winkelen is ook niet aan mij besteed haha!
Tijdens boodschappen doen blijft ie ook thuis.

Persoonlijk vind ik dat mijn hond MAX 9 uur alleen mag zijn, maar het liefst max 6-7 uur (liefst helemaal niet natuurlijk, maar ik heb van begin af aan geoefend met alleen zijn en dat pakte hij keurig op). Het kan vast wel langer, maar ik heb hem niet om alleen thuis te zitten de hele dag.
Verder heb ik een erg rustige en makkelijke hond, het is geen actief ras zoals een Bordercollie of iets dergelijks. Het is een maltezerkruising. Slaapt vaak als we weg zijn.

Ik hoor inderdaad wel eens honden die op de kattenbak kunnen. Naast dat je een kleine hond daarvoor moet hebben, is het vaak ook alleen weggelegd voro vrouwtjes (mannetjes plassen met hun pootje omhoog en dat is vaak lastig in een bak, of als je een open bak hebt).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:35

Je zou eventueel eens kunnen kijken naar een wat oudere hond uit het asiel.
Mijn oude hond slaapt overdag voornamelijk en wordt 's avonds pas actief.

Een pup zou je niet zo makkelijk hele dagen alleen kunnen laten.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:44

Voor een pup is de hele dag alleen niets...

Ik werk 40 uur in de week maar werk 5 min. met de auto van mn huis.
Ik ga tussen de middag dus lekker naar huis en loop dan 20 min. met haar buiten.
Als ik thuis kom gaan we een groot rondje van tussen de 45-60 minuten.
En 2x in de week gaat ze met een hondenuitlaat mee. Maar dit is meer om haar sociaal te houden naar andere honden :)

Ik had het geluk dat ik bij mn ouders inwoonde toen ik besloot om een hondje te willen.
Mn ouders hebben haar dus zindelijk gemaakt :D
In jouw situatie zou ik voor een wat oudere hond gaan, er zitten er zat in de asiels...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:46

Mijn hond gaat naar de oppas. De buurvrouw van 3 huizen verderop. Een hondenvrouw in hart en nieren en is ook mijn steun en toeverlaat bij opvoedvragen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:47

Gewoon een tweede hondje erbij nemen. Dan vind ik er helemaal niets mis mee om ze alleen thuis te laten als je gaat werken. Maar een hond in zijn eentje thuis laten zitten, not done :n

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:49

Geryon schreef:
Gewoon een tweede hondje erbij nemen. Dan vind ik er helemaal niets mis mee om ze alleen thuis te laten als je gaat werken. Maar een hond in zijn eentje thuis laten zitten, not done :n

Waarom niet??
Mijn hond slaapt echt de hele dag.
Moet ik soms nog wakker maken als ik tussen de middag kom om haar uit te laten...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:51

Karina_1979 schreef:
Geryon schreef:

Waarom niet??
Moet ik soms nog wakker maken als ik tussen de middag kom om haar uit te laten...

Omdat honden sowieso al groepsdieren zijn. Die ga je toch niet de halve dag eenzaam thuis laten zitten, kom op. En tja, dat van dat slapen herken ik inderdaad. Deed mijn hond ook toen hij alleen zat :) Hij had verder toch niets te doen en dan gaat het in hun systeem zitten.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:55

Wij hebben een hond van 1,5 jaar, als pup bij ons gekomen. Dit was in de periode dat mijn vriend 3 maanden thuis zat i.v.m. werkcontract. Anders hadden we ook geen puppy kunnen nemen, want die vraagt zeker de eerste tijd veel aandacht.
Ik studeer nog en zit nu in mijn laatste jaar, wat bestaat uit werken. Ik was graag dicht bij huis geplaatst, zodat ik bijvoorbeeld in tussenuren nog even naar huis kon. Helaas is dit niet gelukt en werk nu op een school 35 km verderop. Deze dagen (di, woe, do) breng ik de hond naar mijn ouders, mijn vader is eigenlijk altijd wel thuis bij de paarden en mijn ouders hebben ook nog hun eigen hond. Op maandagen ben ik altijd wel thuis of alleen weg voor een boodschapje, op vrijdag kan de hond wel alleen thuis zijn want dan ben ik van 9-14 uur weg (naar school). Op zaterdagen heb ik nog een bijbaantje, maar dan is mijn vriend wel thuis. En als hij zaterdag toch andere verplichtingen heeft wat veel tijd kost, is de hond ook welkom bij mijn schoonouders :)

Dus het kan wel, maar zonder mijn ouders/schoonouders was het wel moeilijk geworden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:02

Ik loop op het moment 32 uur per week stage en mijn vriend werkt fulltime. Hij begint om half 7 en is 4 uur thuis, ik begin om 9 uur (kwart voor 9 weg) en ben om kwart over 5/half 6 thuis. Ze zouden dus zo'n 7,5 uur alleen zijn, als ik niks geregeld had. Dat vond ik veel te lang. Ik heb dus 2 oppasadressen achter de hand, waarvan er 1 de dagen dat ik stage loop tussen de middag minimaal een uur hier komt ze beide uitlaat en even met ze speelt enzovoorts.

Op de dagen dat ik stage loop, ga ik 's avonds nergens heen. Voordat ik naar stage ga, loop ik met beide apart nog, train wat met ze zodat ze moe zijn als ik weg ga. Zodra ik thuis kom, neem ik de jongste hond overal mee naartoe (oudste hond blijft bij vriend dus). De oudste hond blijft vaker thuis, ook op mijn vrije dagen. Haar doe je geen plezier met meenemen en trainen doen we niet meer met haar, alleen met de jongste. Dat betekent dus dat de jongste in het weekend meegaat naar voetbalwedstrijden en dat ik daarna snel naar huis ga om te zorgen dat de oudste maximaal 2,5 uur alleen is. Op zondag zijn we trainen met de jongste en dan wordt de oudste weer uitgelaten of mag de hele dag bij het oppasadres rondlopen.

Dus ja, wij hebben twee honden terwijl we veel van huis zijn, maar ze zijn nooit lang alleen. Als ik dit niet had kunnen regelen, had ik geen hond genomen (of ik moet het geld gehad hebben om ze naar een dagopvang te brengen ;) )

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:17

Karina_1979 schreef:
Geryon schreef:

Waarom niet??

Zonder jou te veroordelen, je zou je wel kunnen afvragen waarom de hond de hele dag slaapt. Goed beschouwt slaapt jouw hond 's nachts 8 uur en overdag als je weg bent ook 8 uur (is 16 van de 24 uur). Ik denk zelf dat dat voor een hond best een saai bestaan is en vraag ik me ook af of je daarmee zijn leven zo leuk mogelijk inricht.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 14:45

Wat een hoop reacties gelijk, dank jullie wel!!!

Wat ik lees, het kan dus wel maar je moet wel eea regelen. Ik ben niet alleen thuis, nog een dochter van 15 die halverwege de middag altijd thuis is en 's avonds is mijn man bijna altijd thuis. Naar de paarden zou de hond gewoon mee kunnen; winkelen, verjaardagen en etentjes, die hebben wij niet zo veel. Ons sociale leven draait toch hoofdzakelijk om de paarden :D

Ik heb inderdaad een klein hondje op het oog. Ben verliefd geworden op het dwergkeesje van kennissen en sindsdien laat het me niet meer los.!

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:45

Op mijn hondencursus hadden ze het erover dat een "gemiddelde hond" gemiddeld 20 uur op een dag slaapt

Zie ook
http://www.hdba.dierenbescherming.nl/extras
Hoe lang moet een wandeling duren?
Een volwassen hond ligt gemiddeld twintig uur per dag. De meeste tijd brengt hij sluimerend door. Een beperkte tijd daarvan slaapt hij echt. Vier uur per dag is een hond dus echt wakker. Twee uur houdt hij zichzelf bezig met belangrijke huishoudelijke klussen zoals naar buiten kijken, de kinderen opwachten als ze van school komen, helpen in de tuin, vacht verzorging, kluiven en het bezoek begroeten. Dan blijft er nog twee uur per dag over die echt aan lichaamsbeweging moet worden besteed. Deze mag bestaan uit wandelen, spelen met honden of met de baas, trainen en/of fietsen.

Deze lichamelijke activiteit moet worden verdeeld over ten minste vier keer per dag zodat de hond ook geregeld zijn behoefte kan doen. Om een hond goed in conditie te houden, moet ten minste één wandeling zeker drie kwartier tot een uur duren. Langer mag natuurlijk ook. U doet een hond plezier met regelmaat. Zeker voor de oudere hond is het funest als hij door de weeks maximaal een halfuur loopt en in het weekend plotseling anderhalf uur over het strand mag jagen. Bij dierenartsen zijn de hierdoor veroorzaakte maandagochtendblessures berucht.

De behoefte aan beweging wordt ook bepaald door het ras en oorspronkelijk gebruik. De meeste terriërs, jachthonden, windhonden en herdershonden hebben vrij veel beweging nodig. Terwijl dogachtigen en veel gezelschapshonden met wat minder toe kunnen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:18

Ik denk inderdaad dat veel honden in een gemiddeld gezinsleven de tijd 20 uur slapend doorbrengen maar dat is toch iets wat we zelf in de hand werken? Persoonlijk vind ik het veel leuker als mijn hond een afwisselde dag heeft en veel meemaakt. Daar blijft mijn hond ook vrolijker van (denk ik). Mijn hond gaat in het weekend mee naar stal. Daar speelt ze met andere honden, drijft mijn paard naar de bak (denkt ze ;-)), brengt paarden naar de wei (denkt ze;-)). Dat vindt ze reuze leuk! Thuis doen we regelmatig voetbalspelletjes en speelt ze met de katten. Bij de oppas maakt ze lange wandelingen en speelt ze met de andere honden. Dat is toch vele malen leuker dan 20 uur per dag slapen en af en toe in de gaten houden wie er langskomt of wacht tot iemand thuiskomt?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:23

toedelou schreef:
Ik werk fulltime, mijn vriend 4 dagen. Ik heb mijn hond nu 1,5 jaar. Het is als volgt verdeeld:

maandag uitlaatservice
dinsdag bij mijn zus
woensdag alleen thuis (ik werk dan tot halverwege de middag, dus dan zit hij max 7 uur alleen)
donderdag uitlaatservice
vrijdag bij mijn vriend (zijn vrije dag)

De uitlaatservice is voor mij echt een uitkomst. Kleine groepen (max 6 honden) en hij is gemiddeld zo'n 3 uur onder de pannen, waarvan minstens echt 1 uur lopen/rennen/vliegen/ravotten. Het kost wel wat (12,50 per wandelbeurt), maar voor mijn hond is het ideaal.

De hond mag niet mee naar het werk helaas.
Naar de paarden mag hij mee, hij wordt alleen wel vies :')

We gaan tussendoor niet veel weg/uit.
Uit eten 's avonds of een verjaardag, of iets anders wat een dagdeel duurt: dan blijven ze (mijn vriend heeft ook een hond maar die gaat mee naar zijn werk) gewoon thuis.
Weekend weg: ze gaan mee, of naar de ouders van mijn vriend, of mijn zus past op.
Op vakantie gaan we eigenlijk nooit.
Dagje winkelen is ook niet aan mij besteed haha!
Tijdens boodschappen doen blijft ie ook thuis.

Persoonlijk vind ik dat mijn hond MAX 9 uur alleen mag zijn, maar het liefst max 6-7 uur (liefst helemaal niet natuurlijk, maar ik heb van begin af aan geoefend met alleen zijn en dat pakte hij keurig op). Het kan vast wel langer, maar ik heb hem niet om alleen thuis te zitten de hele dag.
Verder heb ik een erg rustige en makkelijke hond, het is geen actief ras zoals een Bordercollie of iets dergelijks. Het is een maltezerkruising. Slaapt vaak als we weg zijn.

Ik hoor inderdaad wel eens honden die op de kattenbak kunnen. Naast dat je een kleine hond daarvoor moet hebben, is het vaak ook alleen weggelegd voro vrouwtjes (mannetjes plassen met hun pootje omhoog en dat is vaak lastig in een bak, of als je een open bak hebt).

Een uitkomst :') Alleen het is ook leuk om in te graven, maar daar hebben wij dus een kap voor!

Maar als je een dochter van 15 hebt, die ''vroeg'' thuis komt is het toch handig en fijn voor je dochter, komt ze niet alleen thuis :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:27

Dat mee gaan en spelen, dat is toch heel erg ras-afhankelijk.. Als ik mijn hond bv mee neem naar een feestje; ze gaat iedereen heel enthousiast af, dan wordt de kamer besnuffelt, en daarna zoekt ze een rustig plekje en slaapt weer een aantal uur. Zo ook bij hondenshows, ze trekt zich maar al te graag terug in de bench om de rest van de middag te dutten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:37

Werk je ver weg van huis? Zou je tussendoor even naar huis kunnen voor een wandelingetje? Kan je hond niet eventueel mee naar je werk? (Al is het maar een paar dagen! :) ) Of misschien wil je wel een dagje thuis werken, of je vier werkdagen uitsmeren over de vijf...
We weten niet wat je doet, dus da's al lastiger :)

Voor een pup moet je sowieso meer thuis zijn. Anders kun je eventueel gaan voor een herplaatser. Ik hoop niet dat je daar al te bevooroordeeld over bent, er zitten echt hele leuke honden in het asiel van het kaliber 'aanlijnen en wegwandelen'. Ook veel koppeltjes, dan is het alleen zijn ook weer niet zo heel alleen.

Ik zou in jouw situatie eerst naar bovenstaande opties kijken. Als dat allemaal niet kan op zoek gaan naar iemand die je hond tussen de middag uit kan laten (uitlaatservice of een buurman/vrouw die dat graag doet). Vraag dan ook eens rond in je omgeving, ik heb een half jaar uitgelaten voor een vriendin van mijn moeder toen ik was gestopt met studeren en een cursus thuis deed.

Hoeveel een hond slaapt verschilt sterk denk ik... Zou dus in jouw geval sowieso voor een rustig ras gaan ;)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 17:23

Ik heb eens zitten googlen op herplaatsers en dat was een optie waar ik niet op gekomen was. Er zijn heel veel leuke hondjes die een baasje zoeken. Ik ga me daar eens rustig in verdiepen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:27

ladyratina schreef:
Ik heb eens zitten googlen op herplaatsers en dat was een optie waar ik niet op gekomen was. Er zijn heel veel leuke hondjes die een baasje zoeken. Ik ga me daar eens rustig in verdiepen.

+:)+

www.ikzoekbaas.nl is een goeie. Kan je ook veel zoekcriteria selecteren. Maar staar je daar ook niet op blind overigens, soms zijn dingen net niet goed aangevinkt...
Ik zou je vooral aanraden een keer bij je lokale asiel langs te gaan, misschien word je zomaar verliefd :)

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:32

miss kijken of er een pension met dagopvang is? doet ons pension ook. is 7,50 per hond per dag.
momenteel 5 dag gasten in het pension zitten. worden rond 8u gebracht en rond 17.00u weer opgehaald. kunnen lekker naar buiten om te spelen en krijgen eten.
ik heb het geluk dat ik onze boxer mee mag nemen als het nodig is. kan ze 3 uur extra uitrazen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:36

Hier is hond max. 6 uur alleen. Kan prima. Er word voldoende met hem gedaan. En 's nachts ligt hij altijd bij mij op de kamer.