Hamster bijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sanne97

Hamster bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:09

Hallo,

Mijn hamster is een schatje. Hij is heel lief alleen soms bijt hij ineens heel hard en het bloedt dan.
Net is het weer gebeurt gewoon toen ik hem vast had. We hebben gewoon gespeeld en dan ineens bijt hij zo hard. Hij "knaagt" soms wel eens om te proeven of als ik vergeten ben om mijn handen te wassen.

Kan dit zijn omdat hij dan niet meer wil spelen dat heb ik ook al ergens gelezen maar dan bijt hij toch niet zo hard?

Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen want hij doet het niet elke dag ofzo maar het is nu 4 keer gebeurd en deze keer bloed het erger dan de andere keren.
Het is echt iets van de laatste tijd dat hij dit doet.

LicentioFide

Re: Hamster bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:11

Een tikje op het hoofd geven

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:11

Wat versta jij onder spelen? Een tikje geven zou ik dan weer niet doen.. :=

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:15

Ik heb voor hem samen met mijn zusje een aantal dozen aan elkaar gemaakt met doorgangetjes enzo. Met een aantal pitjes erin en een flying saucer, een huisje (amdere dan in zijn kooi) ik laat hem over mijn hand lopen dan is er niks aan de hand. En soms bijt hij ineens zo hard als hij op mijn hand zit dat het bloed. Ik heb het idee dat hij het niet expres doet, maar waarom weet ik niet.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:20

Doorbijten doen ze altijd met een reden.
Krijgt de hamster genoeg knaagmateriaal in zijn kooitje zelf? Zoals wilgentakjes?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:23

Laat je hem los op je hand zitten of houd je hem vast?

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:24

Ja hij krijgt om de week een knaagstok, hij heeft wilgentakjes erin als huis zegmaar.
Ik bedenk me nu ineens dat hij in de zomervakantie bij vrienden is geweest en die hebben 2 katten. Hij was daar in de meivakantie ook al geweest maar sinds de zomervakantie heeft hij het eigenlijk.

Hij zit los op mijn hand, en hij loopt over mijn benen en soms ook over de bank. Ik zorg er dan wel voor dat hij er niet af valt. Maar dan is er niks aan de hand en ineens bijt hij. Het is niet zo dat ik hem echt vastpak/heb.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:25

Hoe groot is zijn kooi als ik vragen mag?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:27

Het enige wat je denk ik kan doen is boos roepen op het moment dat hij bijt. Verder kun je een hamster niet zoveel aan- of afleren.

Misschien vind hij het gewoon niet prettig om op je handen te zitten, en bijt hij daarom. Tja, mijn ervaring met hamsters is dat ze niet zulke leuke huisdieren zijn, omdat ze snel bijten en niet altijd met een reden (bijv. te hard vasthouden).

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:28

Uhm volgens internet is hij 50x36x28
Dit was de enige kooi die een hogere bak had bij de boerenbond.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:31

Oke, op zich hoeft het daar niet aan te liggen - het zijn wel minimale maten voor een Rus. (groter kan altijd) Er zijn namelijk veel rusjes die te klein worden gehouden en daardoor dus agressief gedrag uiteindelijk gaan vertonen.

Hij rent wel in zijn loopwiel en dergelijke?
Wellicht dat hij toch aan je hand knabbelt en dan ineens meent door te bijten.

Ik heb op dit moment 14 hamsters. 12 russen en 2 syren. En geen enkele is agressief of bijt. Dus @ Ukkiee, vaak ligt het er aan of dat het dier uit een dierenwinkel komt (te weinig aandacht, niets mee gedaan) of hoe je er zelf mee omgaat :)

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:34

Hij rent elke avond in zijn radje. Dat heeft hij altijd gedaan, hij gaat zo hard dat hij er soms uitvliegt.
Hij komt wel uit een dierenwinkel van de boerenbond. Het is een heel lief beestje alleen de laatste tijd bijt hij.
We hebben hem sinds februari en toen heeft hij dat niet gedaan met tam maken niet was een stik lief beestje nog hoor. Alleen ik maak me zorgen om dat bijten en dat het dan bloed. Ik wil het beste voor hem.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:38

Je kan er van uit gaan dat je ten eerste geen volle Russische Dwerghamster hebt. Het zal waarschijnlijk een Campbelli x Rus zijn. Dit gebeurd heel veel bij groothandelaars. De Boerenbond zal ten alle tijden zijn dieren bij een groothandelaar halen, want anders kan hij niet continu dieren hebben voor zijn klanten.
Dit doet overigens BIJNA iedereen die dieren in een winkel verkoopt :)

Dat kan het gedrag namelijk heel goed verklaren. Het hoeft het niet te zijn, maar deze beestjes zijn kruisingen en die zijn gewoon wat onduidelijker.

Bij groothandelaars zitten de dieren zo goed als allemaal bij elkaar. En broer x zus, of moeder x zoon gebeurd daar heel vaak. Zo krijg je nog
meer niet-zuivere dieren. En dus dieren met een kronkel in hun kop of dergelijke.

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:39

Oke dat heb ik ook vaak gelezen.
In ieder geval bedankt allemaal!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:41

Heb je een foto van je hamstertje? Ben eigenlijk wel heel benieuwd :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:43

Ik lees dat je hem net vast had, dat is dus 's ochtends geweest. Ik zou eens proberen om hem alleen op te pakken als hij 's avonds wakker is. Wellicht dat hij het niet leuk vindt dat je hem 's ochtends wakker maakt (of ook al is hij wakker, hij is net een hele nacht wakker geweest).

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 11:11

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:16

Even geheel offopic, ik zie namelijk dat xDenies je al veel verteld heeft! En ze heeft gelijk hoor!
Maar ik kwam dit tegen op wiki over de rus:

Geschiktheid als gezelschapsdier

In opdracht van het ministerie van Economische Zaken werd door de Universiteit Wageningen onderzoek gedaan naar de geschiktheid als gezelschapsdier van enkele soorten. Phodopus sungorus kreeg indexcijfer 6, wat betekent dat hij geen gevaar vormt voor de mens. Hij werd echter totaal ongeschikt als gezelschapsdier bevonden. In een brief aan de Kamer heeft staatssecretaris Dijksma de aanbevelingen van het onderzoek overgenomen. De Russische dwerghamster komt daarom niet voor op de positieflijst van dieren die gehouden mogen worden onder speciale randvoorwaarden. Voor de op 1 januari 2014 nog gehouden dieren zal een overgangsregeling en fokverbod gelden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:35

dus na 1 januari 2014 mag je geen russen meer gaan houden ? ;O

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:44

Een hamster is geen huisdier zoals een hond of een kat, volgens mij vind hij het dus gewoon niks om vastgehouden te worden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:09

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:14

Misschien voelt ie zich bedreigd, verder zou ik het ook niet weten !
Leuk hamstertje :j