Kat "mist" andere (overleden) kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Kat "mist" andere (overleden) kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:46

Heey Bokkers :)

Vorige week dinsdag hebben wij helaas onze oude "sukkel" van 18 jaar in moeten laten slapen. Hij werd erg mager, eten en drukken lukte niet meer en hij had het erg benauwd. Tot 1 jaar geleden hadden wij 4 katten, maar in oktober 2012 moesten wij de eerste in laten slapen door FIP (hele nare ziekte).
Hier reageerde geen een van onze andere katten echt "anders" op. Het leek alsof niemand hem miste (nawww :') Ik des te meer xD). Maargoed nu moesten wij dus vorige week dinsdag onze oudste in laten slapen, en nu hebben we nog twee andere katten (poezen, de twee overledenen zijn ex-katers). Ze hebben beide keren "afscheid" kunnen nemen (mandje met lichaam in de woonkamer gezet, geen van beide keren werd er aandacht aan geschonken). Nu gedraagt één van onze andere poezen zich anders dan normaal. Ze vraagt meer aandacht, ze ligt de HELE dag beneden en dan het liefst onder de tafel in de woonkamer (terwijl het voorheen echt een kat was die de hele dag en het liefst ook 's nachts buiten was, of boven sliep. Je zag haar nooit eigenlijk. Alleen tijdens etenstijd :P). Ze slaapt ook niet echt dan, het is net alsof ze de wacht houdt.

Nu vraag ik mij af, kan het zijn dat ze wacht op de kat die we vorige week in lieten slapen? Of dat ze hem mist? Zo ja, wat kunnen we dan voor haar doen/betekenen?
Misschien domme vraag, dat ik menselijke emoties toedicht aan een kat, maargoed. Weet ik veel haha :P

Groetjes, Nynke.
Sorry voor het warrige verhaal xD

Jibbel

Re: Kat "mist" andere (overleden) kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:50

Misschien dat ze juist meer rust heeft nu en daarom lekker gaat slapen en niet meer steeds weg gaat? Haar eerdere gedrag lijkt meer vluchtgedrag eerlijk gezegd.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:50

misschien heeft ze zijn taak overgenomen en houdt ze nu idd de wacht over het huis?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:51

Dat is niet raar hoor. Katten hebben ook (zeer veel) gevoel. Dieren missen over het algemeen andere dieren als ze er niet meer zijn.

Trok jou poes veel op met de overleden kat? Je kan het zien alsof je poes haar beste vriend verloren is, terwijl de andere poes hem meer zag als een bekende, maar voor de rest niet. Klinkt een beetje raar misschien, maargoed.

Maar nog veel sterkte :(:)
Is altijd zwaar om een deel van je familie in te moeten laten slapen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:52

Gecondoleerd als eerste!

Het zou héel goed kunnen! En het is ook niet vreemd nu wel en bij de vorige kat niet. Wij mensen hebben ook met de een veel meer een band dan met de ander.
M'n vriendin haar kat kwam vorig jaar niet meer thuis. Hele zoekacties, maar uiteindelijk bleek hij te zijn overleden. De andere kat (broertjes waren het) was écht doodongelukkig. Wilde ook niet meer eten en zat alleen maar bij de deur te wachten tot de ander eens thuis zou komen.
Uiteindelijk heeft ze zelf op haar knietjes op de grond gezeten en deed ze net of ze de brokjes ging eten (de overleden kat, at altijd als eerste), waarna de kat gelukkig weer ging eten!!
Het verdriet heeft wel echt moeten slijten, maar het is gelukkig wel weer goed gekomen!
Denk dat je het de tijd zult moeten geven.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:55

Jibbel schreef:
Misschien dat ze juist meer rust heeft nu en daarom lekker gaat slapen en niet meer steeds weg gaat? Haar eerdere gedrag lijkt meer vluchtgedrag eerlijk gezegd.

Dat denk ik ook ja,
wij hadden voorheen twee katten en eentje was constant richting buiten...
vervolgens overleed diegene die vaak binnen was en de anderen kwam ook gelijk vaker binnen...
en toen bleek dat ze zich gewoon opgejaagd voelde en nu lekker rustig binnen blijft ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:58

Hier miste onze 10 jarige kater ook onze 19 jarige poes. Hebben we moeten laten inslapen ook, had ineens een gezwel in het tandvlees en ze at al dagen niet meer.
Ze hebben afscheid genomen, en dat ging 1 a 2 dagen goed, tot hij begon te veranderen. Veel aanhankelijker aan het worden, zoekend rondlopen, overal onrustig kijken enz.
Nu is het weer afgenomen, maar hij heeft wel diverse eigenschappen van haar overgenomen die hij eerst nooit had.
De andere twee hebben geen problemen gehad met haar 'vertrek', wel afscheid genomen, eentje is er zelfs naast gaan liggen/zitten, maar meer ook niet.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 13:04

SuperAssie schreef:
Hier miste onze 10 jarige kater ook onze 19 jarige poes. Hebben we moeten laten inslapen ook, had ineens een gezwel in het tandvlees en ze at al dagen niet meer.
Ze hebben afscheid genomen, en dat ging 1 a 2 dagen goed, tot hij begon te veranderen. Veel aanhankelijker aan het worden, zoekend rondlopen, overal onrustig kijken enz.
Nu is het weer afgenomen, maar hij heeft wel diverse eigenschappen van haar overgenomen die hij eerst nooit had.
De andere twee hebben geen problemen gehad met haar 'vertrek', wel afscheid genomen, eentje is er zelfs naast gaan liggen/zitten, maar meer ook niet.

Zelfde gebeurt hier dus. Ging 1 á 2 dagen goed maar daarna vertoonde ze dit gedrag.
Jij ook nog sterkte :)

Jibbel schreef:

Ik weet het niet, we hebben haar al sinds kitten zijnde en sinds toen doet ze het eigenlijk al (sinds dat ze naar buiten mag dus). Daarna hebben we er dus nog eentje bij gekregen en die twee zijn nu samen nog over. Ze kan het overigens totaal NIET vinden met haar :P

Kentaro schreef:
Gecondoleerd als eerste!

Het zou héel goed kunnen! En het is ook niet vreemd nu wel en bij de vorige kat niet. Wij mensen hebben ook met de een veel meer een band dan met de ander.
M'n vriendin haar kat kwam vorig jaar niet meer thuis. Hele zoekacties, maar uiteindelijk bleek hij te zijn overleden. De andere kat (broertjes waren het) was écht doodongelukkig. Wilde ook niet meer eten en zat alleen maar bij de deur te wachten tot de ander eens thuis zou komen.
Uiteindelijk heeft ze zelf op haar knietjes op de grond gezeten en deed ze net of ze de brokjes ging eten (de overleden kat, at altijd als eerste), waarna de kat gelukkig weer ging eten!!
Het verdriet heeft wel echt moeten slijten, maar het is gelukkig wel weer goed gekomen!
Denk dat je het de tijd zult moeten geven.

Dankjewel :)
Klopt, het heeft ook echt tijd nodig, dat merken we allemaal hier thuis. Mijn moeder heeft het er elke dag over, beide ingeslapen katten..

heidy_wilco schreef:
Dat is niet raar hoor. Katten hebben ook (zeer veel) gevoel. Dieren missen over het algemeen andere dieren als ze er niet meer zijn.

Trok jou poes veel op met de overleden kat? Je kan het zien alsof je poes haar beste vriend verloren is, terwijl de andere poes hem meer zag als een bekende, maar voor de rest niet. Klinkt een beetje raar misschien, maargoed.

Maar nog veel sterkte :(:)
Is altijd zwaar om een deel van je familie in te moeten laten slapen.

Dankjewel :) Is inderdaad zwaar, was ook niet echt een prettige manier van overlijden voor deze kat maar dat lag meer aan het feit dat hij het zo benauwd had, spuitje in zijn bil moest ipv zijn lijf (hij had geen spierweefsel meer aan zijn lijf, ook bijna geen vet) en daarvan werd ie erg misselijk, dus overgeven vlak voor overlijden etc.
En de poes waar het over gaat kon eigenlijk alleen met de nu overleden kat goed overweg. De rest moest niks van haar hebben helaas :(

jorretje schreef:
misschien heeft ze zijn taak overgenomen en houdt ze nu idd de wacht over het huis?

Zou ook best kunnen, bedankt :)

Bedankt voor de reacties :) De twee poezen die nu nog over zijn konden vrij goed met de nu net overleden kat overweg. De poes waar dit topic over gaat was echt hele goede maatjes met hem en kon het vrijwel alleen met hem goed vinden..

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:10

wij hebben het ook gehad, toen we een van onze katten in moesten laten slapen heeft de ander echt zitten wachten tot ie weer thuis zou komen. Dit heeft echt een hele tijd geduurd. Het zal dus net als bij jullie zelf echt moeten slijten. Gewoon lekker vertroetelen waar katlief zelf behoefte aan heeft. Over een paar weken zal het waarschijnlijk weer heel anders zijn.
sterkte in ieder geval.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:10

Katten rouwen ook om een overleden huisgenoot, vaak vergeten mensen dit en laten een dier geen afscheid nemen of hier is de mogelijkheid niet toe.
daarom is het zo belangrijk om dit wel te doen wanneer de mogelijkheid er is.....
gedrag zou dus heel goed kunnen komen door gevoelens van missen.
sterkte voor zowel jullie zelf als de andere katten!
het is altijd vervelend wanneer je dit besluit moet nemen.....

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:25

@nafkedemi: Ze hebben de katten ook de gelegenheid gegeven om afscheid te nemen door de mandjes met de lichamen in de woonkamer te zetten ;)

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:29

sorry als het zo overkwam maar het was algemeen bedoelt en niet persoonlijk......
wilde er mee verduidelijken dat katten dus wel degelijk gevoelens van missen ervaren :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 13:30

@smileydees: Doen we ook zoveel mogelijk :) Helaas is poeslief niet echt een schootkat haha. Maar vraagt wel overduidelijk meer aandacht dan normaal ^^
Bedankt!

@nafkedemi: Hebben we inderdaad gedaan, zowel bij de eerste kat als bij de tweede. De andere katten liepen er beide keren met een grote boog omheen, alleen vorige week snuffelden ze wel even.
Haha ik vatte het ook al niet persoonlijk op hoor :)
Dankjewel voor je reactie ^^

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:36

heb in februari voor hetzelfde gestaan, de een in moeten laten slapen, de ander bleef alleen achter nadat ze ruim twaalf jaar samen hadden geleefd.
kan heel apart zijn om te zien hoe ze reageren, die van jou dus niet veel, bij mij begon de achtergebleven kat te blazen en zei de da gelijk.. die heeft hem al door, die is er klaar mee.
merk nu wel dat ook zij nu veel meer aandacht vraagt en aanhankelijker is dan dat ze al was, echt een gigantische knuffelkat nu.
weet niet of je al eens op google heb gezocht naarrouwverwerking bij katten??
vond bepaalde dingen wel interessant om te lezen

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 13:39

Dat was best een heftige reactie dus :oo Hebben wij hier idd niet gehad.
En nee, heb ik nog niet naar gezocht. Goede tip, zal ik vanmiddag doen :) Bedankt :)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:44

nafkedemi schreef:
heb in februari voor hetzelfde gestaan, de een in moeten laten slapen, de ander bleef alleen achter nadat ze ruim twaalf jaar samen hadden geleefd.
kan heel apart zijn om te zien hoe ze reageren, die van jou dus niet veel, bij mij begon de achtergebleven kat te blazen en zei de da gelijk.. die heeft hem al door, die is er klaar mee.
merk nu wel dat ook zij nu veel meer aandacht vraagt en aanhankelijker is dan dat ze al was, echt een gigantische knuffelkat nu.
weet niet of je al eens op google heb gezocht naarrouwverwerking bij katten??
vond bepaalde dingen wel interessant om te lezen

Bij mijn katten is het eigenlijk hetzelfde gegaan.
Ik had 2 katten (zusjes) van 15 jaar oud. De ene vond ik zomaar dood in de keuken, het leek wel als ze gewoon omgevallen was. Ik heb toen de andere erbij gezet, maar zij rende gelijk weg.
De overgebleven kat is nu ineens erg veel in huis, hangt veel bij de honden om en gaat als ik wegga op de oprit zitten en zit er nog als ik terugkom (ben ik op gewezen door de overburen)
ik ga ff googlen naar die rouwverwerking, ben benieuwd...

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 13:49

Oh jeetje kaatjemuts, das ook niet echt een fijne manier om je kat te vinden..
Dat op de oprit zitten doet onze poes nu ook, maar vooral als mijn moeder alleen weggaat.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:49

Ik had er 4, toen er eentje helaas overleed, in het bijzijn van de 3 andere katten. Aan 1 van de drie katten (kwam uit hetzelfde nest) heb ik wel wat verandering ontdekt. Hij nam de taken van de overleden kat op zich. Eerst was hij een loner, deed zijn eigen ding en vroeg nooit aandacht. Terwijl hij na het overlijden ineens juist knuffelig werd, ons opzocht en aandacht vroeg. Dat is nu nu nog steeds zo, ruim 1.5 jaar later.

De andere katten heb ik nooit wat aan gemerkt.

Sorry stom, sterkte met het verlies
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 24-10-13 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:56

Sterkte met het verlies :(:)

Bijna een jaar geleden ook meegemaakt. Ik wist niet dat het zó diep kon gaan. Onze eerste, oudste sphynxpoesje (herplaatsertje) hadden we ook thuis in laten slapen (mamatumoren). Haar twee (ook herplaatsters) sphynxbroertjes hebben de hele riedel meegemaakt maar waren de volgende ochtend volledig van slag! Roepen wat bijna als huilen klonk.. Hartverscheurend.. Ik heb de krat waar ze even in lag maar opengedaan en zo hebben ze nog even kunnen snuffen en kusjes geven. Tja, toen ging ik ook weer ;(

Aan de ene kant wel mooi om te zien en mee te maken.

... Een week later gauw een 'nieuw' poezezusje opgehaald die een warm mandje en sphynxengezelschap zocht. We trokken de lege plek niet...
De oudste 'broer' is toch nog zeker twee maanden down geweest maar rent en vliegt ondertussen vrolijk met zussie door het huis :)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:01

Sterkte met het verlies allereerst :(:)

Ik had twee rode poezenzusje en afgelopen zomer is er 1 van plotseling doodgereden. Ik dacht altijd : Als er 1 van de 2 eerder 'heengaat' , dan gaat dat vast wel goed. Ze hadden namelijk best af en toe flinke ruzie.
Nou mooi niet...At niet meer, dronk niet meer, wilde niet meer geknuffeld worden en binnen een paar dagen de helft van haar lichaamsgewicht kwijt. Op advies van de dierenarts toen maar een kitten uit het asiel gehaald, en vanaf dag 1 begon ze weer te eten en te drinken en inmiddels zit ze gelukkig weer op haar gezonde gewicht :j

Af en toe loopt ze nog mauwend en 'zoekend' door het huis, maar ik ben echt blij dat ik toen ondanks de adviezen van afwachten, toch een nieuw 'zusje' heb opgehaald.

Dus ja, het kan echt. Ook al zeggen veel mensen, pffff wacht maar even af en gun ze de tijd om eraan te wennen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:06

Dankjewel @ EeCee :)

Ah wat sneu van je sphynx :( Vind ze er altijd wel grappig uitzien haha. Snap heel goed dat jij ook weer ging toen je ze "afscheid" zag nemen.. Inderdaad ergens wel mooi, maar ook heel emotioneel lijkt me.

Fijn dat jullie nu een ander poesje een fijn plekje kunnen geven en de broertjes weer blij zijn :)

Ondanks dat toch nog sterkte ^^

@Cheytjuh:
Dankjewel :)
Oh.. Dan kom je er sneu vanaf :( Nog veel sterkte.
Wij willen ook graag weer een nieuwe huisgenoot voor erbij maar helaas is onze jongste echt een duiveltje en heeft inmiddels alle buurkatten van ons erf gejaagd inclusief onze eigen (die dus samen met de jongste nog over is). Maar die is gelukkig hardnekkig en komt wel weer terug :P Maargoed. Mijn vader wil helaas ook nog geen ander huisgenootje voor onze Miep..

Bedankt voor de reacties! :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:20

Sterkte!

Toen mijn jonge kater overleed heb ik een week lang zijn vriendjes in de tuin gehad, elke dag opnieuw kwamen ze wachten tot hij naar buiten kwam... heel triest om te zien hoe ze daar zaten te wachten en er kwam maar niks naar buiten :(:)

Een van mijn poezen is helemaal opgebloeid na de dood van m'n kater, ze kwam weer beneden ook om te slapen (voorheen lag ze boven of was ze buiten) en kreeg haar speelsheid weer terug, slaapt ze weer op ons bed, kwam om aandacht vragen en vandaag de dag volgt ze mij overal naar buiten boven enz...

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:30

xPaardjuH_ schreef:
Oh jeetje kaatjemuts, das ook niet echt een fijne manier om je kat te vinden..
Dat op de oprit zitten doet onze poes nu ook, maar vooral als mijn moeder alleen weggaat.

Voor haar was het hopelijk wel een fijne manier. Van het ene op het andere moment er gewoon niet meer zijn...
Jij, en de rest natuurlijk ook, ook nog heel veel sterkte..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:25

het kan zeker zijn dat katten elkaar missen, mijn kitten heeft vorige week de hele dag lopen zoeken naar onze poes, die bij de dierenarts was voor een operatie.

dus ze hebben wel degelijk door dat er "iets mist"... gelukkig groeien dieren daar snel overheen in vergelijking tot mensen.

heel veel sterkte nog met het verlies!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:01

Ik weet niet hoe het met katten onderling zit dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Wel vertelde mijn vriend vorige week, ik zou pas heel laat thuis komen, dat beide katten helemaal in de war waren. Ze zochten steeds naar iets, miauwen vreselijk en zaten allebei de hele tijd alleen maar voor het raam. Hij heeft ze eten gegeven, verwend met vlees ed, werd ook keurig gegeten, maar daarna begon het weer. Vriendlief werd helemaal dol van de herrie die ze maakten :+
Het ging door tot ik om 1 uur 's nachts thuiskwam.

Vooral mijn kleine kater was helemaal van slag, de poes gaf het wat eerder op en ging slapen.

Dus ja ik denk zeker dat katten iets kunnen missen en dat ze daar op reageren.