Ik heb eigenlijk nog nooit een topic op Beestenboel geopend, maar ik ben toch wel op zoek naar tips.
Wij hebben een Golden retriever van bijna 12 jaar (over 2 maandjes). Het is een hele speelse hond, die nog steeds zijn momentjes heeft. Hij slaapt wel meer dan vroeger, maar dat is logisch (denk ik) gezien zijn leeftijd. Vledder (de hond in kwestie) heeft altijd een goede conditie gehad. Hij ging altijd mee met hardlopen, zeker wel een uur. Dit trok ie altijd prima. Kortom, een gezonde blije hond.
Het laatste jaar is Vledder in een korte tijd erg aangekomen, en dit gewicht gaat er moeilijk weer af. Hij heeft af en toe wel last gehad van zijn huid, die is rood en schilferig. Vorig jaar zijn we hiervoor naar de dierenarts geweest en na bloed/urine-onderzoek bleek hij last te hebben van zijn schildklier. Hier krijgt hij sinds die tijd 2x per dag een pilletje voor, Forthyron. Hij is wel iets minder dik geworden, maar nog steeds heeft hij overgewicht. Als bijwerking van de Forthyron heeft hij nu meer last van zijn huid. Vledder gaat nog steeds mee hardlopen overigens, maar maximaal een km of 5 en op een heeel rustig tempo. Als hij nu een flinke wandeling heeft gemaakt of echt hard/lang heeft hardgelopen is ie 's avonds en de volgende dag echt een beetje stijf. Daarom krijgt hij op DA advies sinds een paar weekjes nu ook glucosamine bijgevoerd (2 pillen per dag van de Kruidvat, heeft de DA aangeraden).
Ik ben zelf eigenlijk al een hele tijd nieuwsgierig naar KVV, en wil dit al een tijd proberen. Mijn moeder was niet enthousiast, maar is nu ook wel bereid om het te proberen. Vledder heeft zijn hele leven brokken gehad, van C1000 huismerk tot Royal Canin en op dit moment krijgt hij al ruim een jaar Frolic. Hij eet eigenlijk alles prima. In het verleden heeft hij trouwens een weekje plakken vers vlees bijgevoerd gekregen bij zijn brokken, dit was op advies van een dierenspeciaalzaak. Ik weet niet meer welk merk dit was. Hij kreeg hier geen diarree oid van.
Welke KVV raden jullie aan voor onze hond? En waar moet ik als newbie op letten? Ik heb al het een en ander op internet gelezen, op voedingswijzer ed. Morgen gaan mijn moeder en ik naar een dierenspeciaalzaak in de buurt waar ze enkele soorten KVV verkopen voor advies.
De hond in kwestie
,hier krijgen ze vanalles,ook met een paar korrels granen erin ( ahv-breda) of bibi ( met rijst) en ze eten hier bergen smuldier weg..
,zal je zeggen: smuldier is beter als orijen,alleen al omdat het vers vlees is wat niet dood gekookt /verhit is..