poes met blaasgruis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

poes met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:32

ik heb een vraag over mijn poes met blaasgruis.

sinds een aantal maanden is ze bekend met blaasgruis.
helaas plast ze nog steeds binnen.

ze staat op speciaal voer.
we zijn begonnen met hills s/d en nu de c/d variant.
ze heeft twee antibioticakuren gehad.
het binnenplassen is na de kuur enkele dagen over en begint dan rap weer.

een kater van mij is geopereerd aan blaasgruis( verwijden van de urinewegen of penisamputatie)
ik weet dat poezen niet zo snel last hebben van verstopping en deze operatie niet gedaan word bij poezen, maar ik wil graag weten of
er andere mogelijkheden zijn voor behandelen.

we hebben ook al diverse kattenbakgrit geprobeerd en de kattenbakken verplaatst.
dit hielp niet.

buitenhouden is geen optie, omdat de poes doof is.

zonnebloem18

Re: poes met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:59

Hebben ze al een echo of foto van de blaas gemaakt?
Het komt bij poezen regelmatig voor dat er een steentje vast zit in de blaaswand die blijft irriteren en niet uitgeplast kan worden.
Deze zal dan operatief verwijderd moeten worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:38

blaasgruis kan ook komen door stress. Hoe gaat ze om met het doof zijn en de andere kat in het gezin enz.? Is ze blij, vrolijk en actief of altijd gestresst?

Ik bedoel maar dat je niet altijd aan medische problemen moet denken bij blaasgruis. Anti biotica kan het probleem wel oplossen maar als ze veel stress heeft kan het gewoon terug blijven komen ondanks dieet voeding.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:47

probeer eens royal canin urinary, deze heb ik van de DA gekregen bij mijn poes met blaasgruis en het helpt super

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 09:33

ze is wel een gestressde poes. soms angstig, soms uitermate relaxed.
wij hebben geen druk huishouden. wel drie andere katten en twee papegaaien.
echter waar we haar vandaan hebben zat ze alleen en vertoonde ze ook angst soms..dit is niet meer of minder geworden.

ze is vier jaar oud,, zou het zonde vinde om haar te laten inslapen hiervoor. want buiten houden is geen optie en stress door de doofheid zal ze altijd houden.
onze tuin is overigens afgezet en daar kan ze altijd in, maar ook daar vertoont ze soms stress.
ik wil daarom kijken nr alle opties. geld is in deze niet zo zeer van belang.

ik heb iig aanstaande maandag een second opinion bij een dierenarts om even verder te kijken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:48

Is ook onderzocht wat voor materiaal het blaasgruis is?
En heeft ze alleen gruis, of inmiddels ook stenen (is er al eens een foto gemaakt van de blaas)?

Als het nl struviet is zit je goed met je voer, maar als het calciumoxalaat is helpt dit voer niet :n
Dan zal je over moeten stappen op RC urinary, die gaat beide varianten tegen :j

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 09:51

nee, dat wil ik dus laten onderzoeken.
mijn eigen dierenarts stuurde me nr huis destijds met.. ze heeft blaasgruis. en je zoekt het maar uit..
ik wist toen niet dat er twee varianten gruis bestaan. na wat onderzoek kwam ik hier achter.
heb begrepen bij te ver gevorderde calciumoxalaat dat ze geopereerd moet worden om de blaas schoon te krijgen..

ik ga iig maandag een echo laten maken. en evt wat andere onderzoeken.
ik ben bekend met diverse aandoeningen van katten door mijn ervaringen als catteryhouder, maar blaasgruis is toch een lastige..

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:54

Goedemorgen,

Loop al twee jaar met onze kat te tobben, van blaasgruis naar blaasontsteking.
Ik wissel af in voer van royal canin de high delution tegen gruis en pin me er even niet op vast s/d van Hills tegen blaasontsteking.
Het is belangrijk dat deze katten goed water binnen krijgen, ik voer de kat 4x per dag kleine hoeveelheden brokjes met water.
Soort soep met ballen krijg je dan :+ en 's avonds natvoer van royal canin. Moet zeggen onze kat heeft geen gruis meer, maar plast soms wel in huis. Als dit het geval is dan wissel ik weer over naar het andere voer. Dan is er meestal weer sprake van een ontsteking. Als hij last heeft van gruis dan zie je ook een soort christalletjes in zijn urine, beetje zandkorrel achtig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:02

Ik ben overgestapt op rauw vlees (KVV/BARF) nadat mijn kat blaasgruis gekregen had. Omdat ik mijn kat er niet goed uit vond zien op de dieetbrokken van Royal Canin. Heb me toen ingelezen in voeding en oorzaken van blaasgruis (struviet in mijn geval) en kwam toen toch echt uit op rauw vlees. Granen werken blaasgruis juist in de hand, en brok is droog terwijl ze juist veel vocht nodig hebben. Heb daarna ook nooit meer klachten gehad en het gebit (die erg slecht was) is ook zeer verbeterd (DA was er ook over te spreken).

Kattenbakvulling moet stofvrij zijn. (Dus geen grit. Houtkorrels/Silicaatkorrels hebben dan voorkeur)

Als je denkt dat stress een grote boosdoener is zou ik hier zeker ook wat meedoen in de vorm van supplementen of een Feliway verdamper.

Het is wel van groot belang dat je weet welke variant blaasgruis je kat heeft als je gepaste voeding wilt gaan geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 06:09

mijn vorige kat (wild was niet te onderzoeken) had tekenen van blaasgruis of een ontsteking. Ze ging elke 5 minuten op de bak, maar er kwam niets uit dan en dat ook terwijl ze helemaal nooit op de kattenbak ging normaal. 3 verschillende antibiotica kuren gehad maar die hielpen niet. Toen elke dag blikvlees gaan voeren met extra water (vers vlees at ze helaas niet en helaas eet mijn huidige poes dat ook niet) en daarna heeft ze nooit meer problemen gehad gelukkig. Helaas huidige poes weigert (blik)vlees die wil perce alleen maar brok eten. Daar baal ik echt van!!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 08:43

een update:

maandag hebben we een consult bij de dierenarts gehad. ze is een nacht gebleven om s'morgens onderzoeken te kunnen doen.
de urine was na onderzoek schoon van gruis, wel ontstekingswaarde en bloed.
verder geen afwijkingen. ook de foto's vertoonde geen afwijkingen.

ik heb nu tabletten meegekregen oa zyklene en een supplement voor de blaas en pijnstiller.
het vermoeden is idd dat het door stress komt.

mijn voerbeleid was goed, de pillen zullen de stress hopelijk verminderen en in huis gaan we wat aanpassingen doen. oa creeeren van meer plekjes. doorbijv nog een krabpaal neer te zetten en een kattenluik in de deur, zodat ze zelfstandig nr de tuin kan( tot nu toe zette we de deur open, maar door de kou zijn ze al even niet buiten geweest).

ik kan ook nog de royal canin calm gaan proberen kwa voer, maar eerst gaan we dit doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:53

Een van onze poezen dronk veel, plaste veel. Ze had duidelijk ergens last van. Op een röntgenfoto bleek ze een blaassteen te hebben. Die is operatief verwijderd. Omdat alle katten overal komen was het heel lastig om haar apart te voeren. Na analyse van de blaassteen bleek dat haar urine niet zuur genoeg was en dat die blaassteen daardoor kon ontstaan. (Er zijn kennelijk twee types blaassteen.) Bij haar moest de zuurgraad dus omhoog, dat kon met aangepast voer, wat dus nogal lastig was ivm de andere katten, maar ook door haar dagelijks 40 g vitamine C te geven. Dat doen we nu al twee jaar, en is verder geen probleem. Ze lijkt zich heel okay te voelen. Let op: dit kan alleen bij te weinig zure urine, anders maak je het alleen maar erger!

Bij de DA ligt een folder waarin een middel wordt aanbevolen dat een geur afgeeft waar katten minder gestrest van worden. Werkt met feromonen. Geen idee of het helpt, maar je zou er eens naar kunnen informeren.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 09:02

is dat feliway. die hebben we ook al in huis gehaald.

we hebben nu: cystease, voor de blaas
zyklene: stressvermindering
de pijnstiller.

en de feliway verstuiver.de dierenarts raadde aan deze zo dicht mogelijk bij haar ligplek te hangen in het stopcontact.

overigens heb ik goede ervaringen met de feliway bij 1 van mijn vorige katten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:32

Ik geloof inderdaad dat het zo heette. Feliway, er bestaan zelfs halsbandjes van.