Vraagje en ik weet het da bellen. Maar misschien zeggen jullie wel van jo misschien moet je eens zo'n kuurtje geven ipv worm.
Casus: Poes 2 jaar oud Van indoor kat naar vrije vogel sinds eind augustus 2013 Gezond op wat ontstoken tandvlees na waar we een tandenborstel met pasta voor hebben van de da Eet gewoonte matig tot heel weinig sinds kitten. Postuur slank
Sinds eind augustus hebben onze 2 katten dus lekker een tuin een groot grasveld en een sloot om zich in uit te leven. Gaat echt helemaal top. Ze geniet en heeft al meerdere buurtkatten mee naar huisgenomen als zijn ze nog geen vrienden. Oftewel beweging in overvloed ten opzichte van vroeger. Haar eten is niet veranderd, behalve het feit dat ze meer durft. Vroeger keek ze altijd eerst de kat uit de boom voordat ze ergens aan begon. Dat is over.
Ze hebben netjes hun wormen pilletjes gehad en vlooien ampul, maar ik zie haar 'vermageren' tussen het eind van de ribbenkast en haar heupen dat valt helemaal in....ik hou het nu al een week in de gaten dat het niet erger wordt, maar het valt teveel op nu vind ik.
Verder is haar gedrag lekker lief en aanhangkelijk. Wel is ze zeurderiger sinds we hier wonen. Gelijk de keuken in en om je heen draain,mauwen...
Iemand dat ie zegt ligt aan de extra beweging toch of een parasiet die wij zelf kunnen 'verweren'
Als het te hard gaat gaat ze gelijk naar de da maar op dat punt van zorgen zit ik echt nog niet. Meer info verzamelen zegmaar.
Voer is niet veranderd. Ze krijgt altijd brokken van purina one in home. Ik bedoel dat ze altijd al een slechte eeter is geweest. Heel kieskeurig. En ze eet kleine hoeveelheden. Altijd al gedaan. Begin augustus heeft de da haar nog helemaal goed gekeurd. Het is een hele ranke kat zegmaar.
Zodoende denk ik zelf dat ze meer spier ontwikkeld door de extra beweging maar het niet aanvult..
Kan idd een andere brok gaan proberen die meer op beweeglijke katten gericht is nu. Had daar nog niet aangedacht, stom.....
franka75
Geplaatst: 23-10-13 23:18
Zitten dr kikkers want daar worden ze mager van. maar ik zou er als je twijfelt toch maar ff na laten kijken, is ze al gesteriliseerd? Dan zijn ze daarvoor vaak ook erg slank.
senna21
Geplaatst: 23-10-13 23:25
Als de kat meer beweegt, zal ze ook meer voedsel nodig zijn. Je kunt beter wat rijker voedsel gaan geven (in-home is bedoeld voor de niet zo actieve kat) Drinkt ze wel voldoende?
Bij zo'n jong dier met nu al tandvleesproblemen denk ik aan het gingivitis-stomatitis complex. Google er maar eens op. Soms is het voor in de bek niet zo duidelijk te zien, maar zit het vooral achterin (bij de kaakomslag van onder- naar bovenkaak). Het is heel erg pijnlijk waardoor ze in een later stadium slecht tot niet meer eten. De behandeling kan met prednisolon, aanvankelijk in hoge dosis en daarna afbouwend naar een voor die kat voldoende hoge onderhoudsdosis. (Alternatief is: alle tanden en kiezen trekken, maar vaak is dit niet afdoende omdat er toch wat stukjes achterblijven of wat vliesjes en daarbij: het is een slachtpartij).
Franka kikkers heb ik hier nog niet gezien. Maar ze vangt ook nog niks op insecten na. Het enige wat ze naar huis brengt zijn duiven veren......
Don camillo dit kan ik me niet voorstellen. Haar voortandjes waren licht ontstoken en door de pasta en poetsen is het weg gegaan. Ook zijn haar kaken niet pijnlijk. Het liefst wil ze de hele dag op dr koppie en keel gekroeld worden.
Ik zou royal canin outdoor gaan voeren. Ik denk dat je kat door de vele beweging die ze nu krijgt gewoon niet genoeg heeft aan het voer wat ze nu al heeft
Idd ander voer proberen. Purina one klinkt leuk maar is eigenlijk pure troep.. net als alle andere supermarkt voer merken En misschien kun je ipv onbeperkt voer gewoon in porties geven? Katten eten wat dat betreft vaak makkelijker als het vaker kleine porties zijn dan wanneer ze gewoon maar aan kunnen schuiven En die sloot.. kan ze daarbij om te drinken? Uit je verhaal haal ik dat ze altijd binnen heeft gezeten en sinds pas naar buiten gaat. Misschien zit er iets in die sloot waar ze heftig op reageert?
TJolieke
Geplaatst: 24-10-13 07:46
Hier ook een kat die een poos veel te mager is geweest. Beetje zelfde verhaal alleen al een wat oudere kat. Allerlei soorten voer geprobeerd van diverse merken brokjes tot blik en versvlees. En opeens had ik een brok te pakken die hij lekker vind, hij is best veel gaan eten en inmiddels weer in mooie conditie. Hij krijgt nu trouwens Purina One Senior. En dat kan iemand best troep noemen maar mijn kat doet het er prima op
Ander voer zal ik idd gaan proberen. Meer de outdoor varianten. Het is nu zo dat als wij thuis zijn ze de hele tijd naar buiten kunnen. Ze komen ook op commando weer terug, maar bij mooi weer en we moeten even weg blijven ze ook buiten. De sloot kan ze wel uit drinken maar weet niet of ze dat doet. Ze heeft de sloot al een keer van dichtbij bekeken en dat was geen geslaagde actie. Ze krijgen onbeperkt want als ik werk ben ik zo 12 uur van huis. Ze eet gewoon, maar zoals altijd en vroeger kleine beetjes. Ze is geen veelvraat. Onze anderr kat is dat wel.
Sassol
Geplaatst: 26-10-13 01:41
Ik zou zelf voor een graanvrije brok gaan dan, graan kan bij een kat voor gezondheidsproblemen zorgen. Scheelt ook meteen in tandplak (en een kat die met 2 jaar al ontstoken tanden heeft kan alle hulp gebruiken). Zooplus verkoopt een aantal merken en bezorgt aan de deur.
Zooplus.de verkoopt veel brokken goedkoper dan Zooplus.nl het aanbod tussen die sites verschilt een klein beetje. Ik dacht zo uit mijn hoofd dat ze bij .nl vanaf 19 euro gratis thuisbezorgen en bij .de vanaf 49 euro.