Kitten en poes, het gaat niet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Animo

Kitten en poes, het gaat niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:25

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet, bedankt voor het verplaatsen.
Hallo!

Wij hebben sinds een aantal weken een nieuwe kitten: Poekie. Daarnaast hebben wij ook een poes: Guusje, zij is nu zeven jaar.
Echter is het probleem dat Guusje erg gesteld is op haar eigen plekje, het is háár huis, als er vreemde katten uit de buurt in ons huis kwamen (nu chip-luikje dus kan al lang niet meer) dan sproeide ze gewoon over de geuren. Nu we Poekie hebben is Guusje bijna alleen maar buiten, alleen voor eten komt ze binnen. (Ze ontloopt het dus) Poekie daarentegen wilt meteen naar Guusje als hij haar hoort.
Ik vind het gewoon vreselijk dat als ze binnen is, en ze hoort maar iets wat op een kat lijkt gelijk begint te brommen, en een verwilderde blik krijgt.

Ik weet niet of het iets uit maakt, maar hier voor hebben wij het zo gehad:
Alleen Guusje
Guusje - Tommie (Overleden)
Guusje - Gompie (Overleden)
Alleen Guusje
En nu dus Guusje - Poekie.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ontliep Guusje het bij Tommie en Gompie wat minder.

Wat is er aan te doen? Of zou de enige optie Poekie weg doen zijn?

Alvast bedankt,
Naomi.

*Edit: Nu wil ik er wel nog aan toevoegen dat ik daarstraks met haar buiten zat op het dakje, en dat ze gewoon nog kusjes gaf als ik dat commando zei, en dat ze normaal deed. :+:

troi

Re: Kitten en poes, het gaat niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:10

Tja, als het na weken nog zo is zou ik geloof ik concluderen dat Guusje liever alleen is en een ander plek voor Poekie zoeken. Jammer maar helaas! Tis echt sneu dat ze nu zo ongelukkig is binnenshuis.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:11

Wat heb je allemaal geprobeerd eraan te doen?

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:14

ik vindt niet dat je poekie weg moet doen.
wij hebben ook zo"n situatie met een nieuwe kat.
en sammy (de nieuwe kat) wil graag met dana spelen (onse oude kat nu 2 jaar oud) maar wil dat gewoon niet.
dus soms ontlopen ze elkaar maar voor de rest kunnen ze nu wel met elkaar leven hoor.

ik zou het even aankijken als ik jouw was

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:16

Sommige katten zijn helaas zo. Wij hebben vroeger ook zo 1 gehad. Kon geen andere katten dulden (elk dier wat dat betreft was een no-go). Jaren gehad en toen mijn ouders zijn gescheiden liep ze een keer mee naar mijn vader. Keek even binnen en besloot vanaf toen dat ze daar woonde (als enige kat). Meestal gaat het 'samenvoegen' na enkele weken wel goed, mijn ervaring, maar soms wil het gewoon niet en dan lijkt mij de beste optie een huisje zoeken voor de nieuwste :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:17

Hoe lang is een paar weken? Mijn oudste kat (9) heeft ook drie maanden moeten wennen aan een hondje in huis. Nu liggen ze naast elkaar op de bank te slapen.
Mijn advies: geef het nog wat tijd!

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:20

Ik volg even, wij willen binnenkort ook een kitten bij onze kelder/stal/erf kat, die denkt dat alles van haar is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:20

probeer eerst eens met feliway ;) dat stelt ze alle 2 gerust.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:24

Bij die van ons werd dat een stuk minder toen de kitten wat ouder en minder irritant werd. Nu liggen ze (met gepaste afstand) samen op de bank.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:29

Heel erg bedankt allemaal!

demo_love schreef:
Wat heb je allemaal geprobeerd eraan te doen?

Eigenlijk vrij weinig, ze een beetje naar elkaar laten kijken ed.

Misty12Jarig

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:43

Onze poes Saartje is nu na 3 jaar, nog steeds niet gewend aan onze poes Purkje. Nog steeds loopt Saar te mopperen en te grommen als Purk in de buurt komt. In het begin kwam Saar ook niet binnen om te eten. Bleef lang buiten. Dat is nu over; ze komt nu wel binnen eten. Is overdag ook meer binnen, maar ze vindt purk nog steeds niet leuk. Nu moet ik er wel bij vertellen dat het allebei geen normale katten zijn bedenk'ik me. Saartje is als moederloos kitten van 4 weken bij ons in huis gekomen en deels opgevoed door de hond. Wij zeggen dat ze een halve hond is, ze snapt ook geen poezentaal. Purk is als kitten van 5 weken zonder moeder gevonden en heeft vermoedelijk een hersenbeschadiging ( ons mongooltje<3) en vertoont niet altijd normaal poezengedrag. Dus dat deze twee niet normaal tegen elkaar kunnen doen, is niet zo vreemd.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:46

Bij ons ging het in het begin ook niet goed. Onze oude kat van 18 werd ingeslapen en een kater van 3 en een poes van bijna 1 bleven samen. We kregen een nieuw kitten en de eerste week was het drama met de kater en poes. Ze bliesen en gromden de hele tijd. Na een week gind het met de poes steeds beter en nu zijn ze onafscheidelijk. Met de kater gaat het ook nog niet helemaal super. Wel mag de kitten er nu sinds een paar dagen (na een maand) zijn van hem. Het duure wel lang maar steeds accepteerd hij het meer.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:56

Wij hadden eerst 2 oude poezen, daar kregen we toen zij 16 waren een jong poesje bij.
Ging redelijk, al waren ze geen vriendjes.
1 van de oude poezen ging dood, bij het jonge katje hadden we inmiddels een nestje.
Waar we 1 kitten van hebben gehouden.
Overgebleven oude poes moest niks weten van het kitten, keurde haar geen blik waardig, en gromde en blies als ze ook maar in de buurt kwam.
Maar het ukkie vond oma-poes wel heel interessant, al bleef ze op gepaste afstand.
En echt komisch om te zien, lag oma ergens buiten in de zon, ging die kleine een meter er naast liggen, waste oma zich, de kleine deed haar na.
En heel langzaam raakten ze zo aan elkaar gewend, okee nog geen vriendjes, maar oma vond het stiekem ook nog wel leuk, zo'n schaduw, die haar volgde en nadeed.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 17:32

Bedankt, alle drie. ;)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:46

Het ligt er inderdaad aan hoe lang een paar weekjes is. Katten moeten vaak lang wennen aan veranderingen.

Wij zijn ook met 1 volwassen kat begonnen, toen daar een tijd later een kitten bij kwam was hij in alle staten. Dat heeft behoorlijk lang geduurd, maar langzaam maar zeker accepteerde hij het nieuwe kitten, totdat ze het hartstikke goed konden vinden samen.
Een tijd daarna namen we weer een kitten erbij, en toen was het weer hetzelfde verhaal, nu waren beide katten van de rel en moesten ze eerst niets van het kitten weten. Deze keer ging het wennen alleen veel sneller.
Inmiddels zijn ze met zijn 3tjes dikke maatjes, spelen ze veel met elkaar, slapen samen op bed en wassen elkaar. Soms heeft het gewoon even tijd nodig.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met Feliway. Ik merkte echt dat ze er relaxter van werden toen we net verhuisd waren en 2 van de 3 nogal gestresseerd waren van die verandering.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:26

Geef ze even de tijd. Zorg ervoor dat je oude kat genoeg aandacht krijgt haar "eigen" slaapplekjes krijgt en ook op haar eigen plek kan eten. Maak de kleine duidelijk dat de oudere poes uitdagen niet getolereerd wordt. Wij hadden ook een oude dame van 16 waar ineens een 1 jarige bij kwam. De 16 jarige geeft haar nog wel eens een mep hoor als ze erom vraag maar het gaat nu veel beter soms liggen ze zelfs samen te slapen in dezelfde stoel :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:31

Ik lees hier op bokt vaak dat iedereen aanraadt om 2 poezen te nemen ipv van 1 maar je hoort toch best vaak dat het niet klikt tussen 2 poezen.
Mijn ouders hebben ook 2 poezen die niet tegelijkertijd gekomen zijn en dat is echt haat en nijt die 2. De poes die zij al eerder hadden bleef ook alleen buiten als de ander binnen zat. Dat is wel bijgetrokken maar ze zullen nooit samen spelen, eten etc.
Ik denk dat 2 poezen veel aan elkaar hebben als ze vanaf begin af aan al samen zijn....

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:25

Ik zou ze nog even de tijd geven. Een paar weken is nog maar kort. Sommige katten kunnen lang erover doen om te wennen aan een nieuwkomer...

Onze kat Noortje was 4 jaar, ze was al een jaar alleen bij ons nadat haar broertje op een dag niet meer thuiskwam (waarschijnlijk aangereden). Na een jaar alleen te zijn geweest hebben we Muis uit het asiel gehaald. Lief, zeer speels, broodmager, aanhankelijk katje. Het heeft echt een maand/5 weken geduurd eer Noor Muis accepteerde.

Muis zocht ook de hele tijd contact en Noor ontliep haar.

Na 5 weken was het opeens goed. Ze aten samen, sliepen samen, gingen samen naar buiten, wasten elkaar. Muis slaapt nu gewoon bovenop Noor. Echt een onafscheidelijk stel. En dat is nu al jaren zo haha.

Ik zou ze gewoon nog even tijd geven.

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:34

Wij hadden ook dat probleem. We hadden al een 1 jarige poes van de straat gehaald en omdat zij zo alleen was wouden we een kitten erbij proberen. Kitten gekregen van iemand die eigenlijk teveel katten had, en de 2 rustig laten wennen. Bij ons ging het ook totaal niet goed, de 1 jarige viel de kitten telkens aan.

Onze kitten had vlooien en die hebben we toen behandelt met vlooienspray waardoor ze ineens heel anders rook. De kitten rook eerst naar haar moederpoes en na die spray rook ze heel anders en toen was alles ineens goed! Klinkt misschien raar, maar misschien moet je je kitten een keer wassen of door middel van iets anders zorgen dat de kitten een compleet andere geur heeft. Misschien een idee? Anders zou ik het niet weten..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:27

unihorses schreef:
probeer eerst eens met feliway ;) dat stelt ze alle 2 gerust.

Idd Feliway kopen .geeft een geur af waardoor beide poezen wat meer ontspannen zijn.
En katten hebben gewoon wat meer tijd nodig dan de meeste andere huisdieren.
Mijn kat is zelfs weg gelopen nadat we een pup in huis namen.
Ze was honden gewend maar was toch boos,na 3 dagen zoeken en briefjes rondbrengen zat ze plots weer gewoon binnen.
Had al van diverse mensen gehoord dat ze gewoon in de bosjes in een straat achter ons zat,maar komen ho maar.

Later zijn het dikke maatjes geworden en lagen samen in een mand.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:34

weet niet of t al gezegd is, maar wat bij mij hielp. ik had al een oude 16jarige en er kwamen 2 kittens bij.
de oude moest niets van de kleintjes hebben, alleen maar blazen en grommen.
ik merkte dat de oude wel gek was op de catnip speeltjes van de kleintjes.
ik heb toen de kleintjes met los kattenkruid ingesmeerd.
de oude rook aan ze en accepteerde ze. waren niet meteen dikke vrienden, maar geen geblaas en gegrom meer!

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 20:04

Bedankt! We gaan Feliway waarschijnlijk kopen. Dat met de geur klinkt ook goed! Echt bedankt. :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:06

waarschijnlijk irriteert guusje zich aan het jongen gedrag en kan ze het niet uitstaan,
blijft ze daarom wat meer op afstand
kan verdwijnen als poekie dadelijk zich wat volwassener gedraagt maar kan ook blijven.
soms heb je nou eenmaal katten die elkaar niet echt uitstaan.