hondsdolheid in NL bij 2 pups uit Bulgarije

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

hondsdolheid in NL bij 2 pups uit Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 12:09

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:25

Fijn. en maar lekker hondjes uit het buitenland blijven halen :(

Anoli

Re: hondsdolheid in NL bij 2 pups uit Bulgarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:31

En ze waren toch zó leuk die pupjes die zo lekker goedkoop waren en direct meekonden naar huis. :roll:

Wanneer gaan mensen toch eens nadenken :?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:36

princesmax schreef:

Beetje kortzichtig...
OF een hondje uit het buitenland komt of niet moet niets uit maken.
Dier moet gewoon goed gecheckt worden en niet bij een of ander louche stichting vandaan gehaald worden.

Neemt niet weg dat het een erg nare situatie is.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:38

A_nouk schreef:
princesmax schreef:

Beetje kortzichtig...
Dier moet gewoon goed gecheckt worden en niet bij een of ander louche stichting vandaan gehaald worden.

Nee dat moet inderdaad niets uitmaken helaas word er erg vaak gesjoemeld met de entingen waardoor mijn hond en ik en alle honden en mensen uit Nederland in gevaar komen!!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:41

Maar het geen of hij uit het buitenland komt of niet staat er buiten ;)

Sjoemelen met entingen gebeurd overal.. Omdat er nu staat pups uit Bulgarije worden alle opvang honden uit het buitenland maar over een kam geschoren en dat is totaal onterecht.

Edit: Maar dat is niet een discussie die op zijn plek is in een topic over hondsdolheid..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:59

A_nouk schreef:

Als Nederlandse honden rabies vrij zijn is dit wel degelijk relevant....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:05

A_nouk schreef:
princesmax schreef:

Beetje kortzichtig...

Dat zou niet moeten nee. Maar dat doet het dus wel :). Vooral omdat Nederlandse honden rabiës vrij zijn en dat vooral zo moet blijven.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:07

A_nouk schreef:

Sjoemelen met entingen gebeurd overal.. Omdat er nu staat pups uit Bulgarije worden alle opvang honden uit het buitenland maar over een kam geschoren en dat is totaal onterecht.

Edit: Maar dat is niet een discussie die op zijn plek is in een topic over hondsdolheid..

Dat maakt dus WEL uit, aangezien er GEEN rabiës heerst onder Nederlandse honden.

Er wordt ontzettend veel gesjoemeld met de entingen, alles om zoveel mogelijk te verdienen.

Alle mensen die honden uit het buitenland halen, nemen willens en wetens een risico om ziektes in Nederland te brengen die hier niet thuis horen.

En rabiës is een ziekte die ook nog eens besmettelijk is voor de mens.

*\o/* *\o/* maar vooral lekker door gaan met ze naar Nederland te halen *\o/* *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:11

dan kun je beter nog een hondje uit spanje halen via een stichting die alles correct afhandeld, dit is vrees ik een puppyfarm gevalletje, net doen of je fokt en van 15 rassen puppies in een schuur hebben zitten die allemaal uit een oostblokland zijn geplukt...

en ja, ik ben ook niet zo voor het importeren van asielhonden , ook omdat je maar moet afwachten of daar eens wat fout gaat en het probleem door de aanpak van , breng maar naar de benelux etc niets oplost qua omstandigheden in het land van herkomst...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:16

Dit staat in het protocol:

Hondsdolheid (rabiës)
Maatregelen bij besmetting

Voor dieren die rabiës hebben, bestaan geen medicijnen. Ook bestaat er helaas geen test om bij leven vast te stellen of een dier rabiës heeft. Het virus kan alleen worden vastgesteld door onderzoek van de hersenen in een speciaal daarvoor ingericht laboratorium en daarvoor moet het dier worden geëuthanaseerd. Ook dieren die mogelijk in contact geweest zijn met een besmet dier moeten worden onderzocht. De NVWA voert dit contactonderzoek uit om verspreiding te voorkómen.

Contactdieren die correct gevaccineerd zijn tegen rabiës worden nog een keer gevaccineerd. Andere contactdieren worden geëuthanaseerd en onderzocht of gedurende 6 maanden in officiële quarantaine geplaatst en gevaccineerd.
De Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) wordt bij een besmetting door de NVWA op de hoogte gesteld. De GGD gaat na welke contacten hebben plaatsgevonden tussen het besmette dier(en) en mensen. Als blijkt dat de patiënt contact heeft gehad met personen die mogelijk met rabiës besmet zijn, volgt er ook contactonderzoek bij mensen. Dit wordt uitgevoerd in overleg met het Landelijk Coördinatiecentrum Infectieziekten (LCI). De NVWA kan op verzoek van de GGD voorlichting en advies geven.

even gekopieerd.
pff dat is nogal wat :(

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:20

Dat is zeker nogal wat. Gelukkig is de mijne correct gevaccineerd tegen rabiës, dus dan zou alleen een herhaalvaccinatie van toepassing zijn. Maar je moet er toch niet aan denken dat hond wordt geëuthanaseerd of 6 maanden in quarantaine moet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:22

gelukkig die van mij ook allemaal, maar eigenlijk alleen omdat ze mee gaan naar frankrijk
pff nou als die van mij 6 maanden in quarantaine moeten weet ik niet of ze dat wel trekken hoor...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:25

Wij gaan regelmatig naar Duitsland, daarom is ie gevaccineerd tegen Rabiës. Mijn hond trekt quarantaine zeker niet, dan zou ik kiezen voor euthanasie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:30

Ook hier de honden goed geent. Maar dit is het grootste risico en nachtmerriescenario van gerommel met honden en ze maar uit het buitenland blijven slepen. Kan heel goed een broodfokverhaal zijn waarvan tegenwoordig veel doodzieke en te jonge pups met massatransport naar nederland komen vanuit bulgarije en roemenie.

Heel fijn de ziekte naar nederland slepen. Als dit overslaat naar de wilde dieren hier ben je weer terug bij lang geleden.

En ja het maakt uit, in de afgelopen 22 jaar is er een hond besmet met rabies, toevallig vorig jaar en ook hier betrof het een hond uit het buitenland.

suza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:23

Honden die een grens passeren moeten geënt zijn tegen Rabiës.
Als dit op het goede moment gebeurd was, kun je geen besmette pups in Nederland krijgen.

Dit is een trieste en slechte zaak maar mag niet zijn weerslag hebben op allerlei goedwillenden en correct handelende mensen.

Als je alle ziektes die in het buitenland meer voorkomen dan in Nederland wilt weren moet je de honden ook niet meer mee op vakantie naar het buitenland nemen.

Dat er door allerlei mensen op allerlei manieren gesjoemeld wordt is erg genoeg; het wordt tijd dat men inziet dat regels er niet zo maar zijn maar ter bescherming van de gezondheid van mens en dier

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:45

Onze honden worden ook elke twee jaar geent tegen Rabies moet er niet aandenken.

Ben ook tegen die dieren uit het buitenland te halen. een sticker plakken en een handtekening zetten kan iedereen en zal in NL ook gebeuren. Maar daar zijn de honden tenminste vrij. En deze niet en dat kan een groot gevaar zijn voor mens en dier. (Ook paarden overigens).

En dat is ook met andere ziektes zo. Denkend aan tekenziektes.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:49

Wij hebben ook een hondje uit Bulgarije (misschien zelfde stichting). Ontzettend slordig.

suza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:02

Honden die door bonafide stichtingen geplaatst worden zijn volledig geënt, ook tegen rabiës en vrij van andere ziektes en vormen dus geen gevaar voor de gezondheid van mens en dier in Nederland.

Ook het meenemen van je eigen hond naar het buitenland kan voor problemen zorgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:13

suza schreef:
Honden die door bonafide stichtingen geplaatst worden zijn volledig geënt, ook tegen rabiës en vrij van andere ziektes en vormen dus geen gevaar voor de gezondheid van mens en dier in Nederland.

Ook het meenemen van je eigen hond naar het buitenland kan voor problemen zorgen.

dit lieg je!! Hoef niet verder te onderbouwen toch?? (oke zal er 1 noemen leishmania)

Zeker kan het meenemen van je eigen hond naar het buitenland risico's mee nemen. Echter laten we zeggen dat 99,9% van de mensen die naar landen gaan waar rabies heerst en hun hond mee nemen deze niet zonder noodzakelijke entingen daar aan bloot gaan stellen. De mensen die het onzin vinden te enten zijn niet de mensen die ze zo ver mee op vakantie nemen (doorgaans).

Ik kan wel zeggen dat ik dankzij het halen van die buitenlandse honden naar NL mijn honden rabies laat enten. Ongelofelijk toch dat het nodig is??

En maar blijven zeggen dat ze niets mee naar NL nemen wat gevaarlijk is. Ik wil niet weten hoeveel honden er op slinkse wijze met een enorm portie geluk NL in gehaald zijn.....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:20

Net zoals de mensen die hun hond meenemen op een buitenlandse vakantie ervoor zorgen dat de entingen in orde zijn, zorgt het merendeel van de mensen die een buitenlandse hond adopteren ervoor dat dit via een goede stichting en op een verantwoorde wijze gebeurt. Ondoordachte, impulsieve en zeer onverstandige acties zorgen meestal voor dit soort voorvallen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:32

Ann schreef:
Net zoals de mensen die hun hond meenemen op een buitenlandse vakantie ervoor zorgen dat de entingen in orde zijn, zorgt het merendeel van de mensen die een buitenlandse hond adopteren ervoor dat dit via een goede stichting en op een verantwoorde wijze gebeurt. Ondoordachte, impulsieve en zeer onverstandige acties zorgen meestal voor dit soort voorvallen.

nee hoor er zijn diverse dubieuze stichtingen bekend die zeer goede handel hebben hier in NL die 100den honden naar NL halen en die worden gewoon hier in NL geplaatst. Dus ik zou het niet zomaar durven beweren dat het merendeel van de mensen daar bij na denkt. Het enigste wat wel het merendeel denkt is dat ze een hond "gered' hebben en daar zet ik in vele gevallen mijn vraagtekens bij net zoals bij het feit of ze wel die entingen gehad hebben en als ze ze wel gehad hebben of de datums dan wel kloppen.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:35

welja...en zodirect komen die zeer ziellige hondjes uit roemenie er ook nog bij!!!

Uit ervaring weet ik dat er zelfs door dierenartsen uit duitsland fraude word gepleegd....
meeste honden zijn NIET ingeent...

maar gewoon vooral lekker via de zogenaamde leuke stichtingen uit dat soort landen de honden halen!!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:38

@dierenfan.
Heb je zelf een buitenlandse hond geadopteerd of zit je in dat 'wereldje'? Of baseer je jouw mening op vooroordelen en verhalen van her & der? Mijn ervaring is nl. heel anders dan de jouwe. Ik zie wel een kritische kijk naar stichtingen en weloverwogen keuzes voorbij komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:39