Zwangere kattin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Zwangere kattin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:23

Hallo iedereen :)

Ik zit met een situatie en ik moet het gewoon even van mij afgschrijven. (opbouwende kritiek of tips mogen uiteraard altijd, maar liefst niet teveel afbreken. Ik zit zelf ook in een dilemma hierdoor)

Ik ben in het bezit van een jonge, pluizige kattin genaamd Milky Way. Deze diva verblijft bij mijn vriend thuis en verhuist mee met mij en mijn vriend van zodra we alleen gaan wonen. Milk is van eind mei en dus nu bijna 5 maand oud. Er was gepland om ze de pil te geven afgelopen weekend, dus toen ze 4.5 maand was. Veel vroeger mg je een pil niet geven (staat op de bijsluiter) en een kat is ook maar geslachtsrijp rond de 6 maand.
Maar de sloerie liep echter al vroeg met de katers te klooien en wegens het gebrek aan een degelijke seksuele voorlichting van mama-poes, zit Milky hoogst waarschijnlijk nu al 'vol'... Ze is verzwaard de laatste tijd en lijkt ook een bol buikje te hebben (hier waren mijn schoonmoeder en ik het afgelopen weekend over eens, maar ze heeft desondanks de pil aan Milk gegeven). Milky heeft echter lang haar, dus dit camoufleert de ene moment, maar benadrukt de buik op een ander moment (afhankelijk van de stand van haar haar). 100% is het dus niet zeker dat ze met jongen in zit.
Maar nu hebben 3 dierenartsen al gezegd om de jongen gewoon in te laten slapen. Het zullen winterkatjes zijn en deze hebben weinig/geen weerstand, blijven klein en zijn erg vaak ziek (ook in volwassenheid). Maar natuurlijk vind ik het gewoon zo ontzettend moeilijk om te beslissen de jongen in te slapen, zonder ze een kans te gunnen. Maar mijn schoonmoeder wil echt niet opnieuw een nestje katten in huis (ze zit al te zeggen dat ze maar meteen in de caravan moeten, in de winter :\ )
Ik begrijp mijn schoonmoeder wel dat ze geen katten meer in huis wil. Ze hebben er al 7 katten in huis en dat is al rommel en opkuis genoeg.
Maar toch heb ik het er moeilijk mee... De kat zit immers bij mijn vriend thuis, dus ik moet me ook een beetje schikken naar de 'regels van het huis' en ik heb daarbovenop ook nog eens 3x het advies gekregen om de kittens meteen te laten inslapen. (of Milk te laten steriliseren terwijl ze jongen in heeft. Maar dit wil ik niet, omdat ik er wel graag een nestje uit wil kweken met een langharige kater)

Pff... Vind het een moeilijke situatie...
Het liefst zou ik gewoon kiezen voor een 'abortus' of een middeltje om de jongen te laten afkomen. Zo zijn de jongen nog niet levensvatbaar, heeft Milky achteraf geen gemis van haar verloren kittens en zijn de kleintjes bespaart van een 'ziek' bestaan...

;(

Anouk_M

Re: Zwangere kattin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:28

Waarom niet gwn direct steriliseren? Als er dan jongen in zitten zijn die nog niet levensvatbaar en is het dus een soort van abortus. Lijkt me dat ze nog niet erg ver is, gezien haar leeftijd. Hop naar de dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:31

Idd steriliseren, dan abborteer je meteen de kittens, nog voor ze geboren zijn. Zo'n jonge kat in deze tijd kittens laten krijgen is echt niet goed :n

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:32

nu gelijk laten steriliseren. verwijderen ze de baarmoeder met embryootjes..
een veel te jonge poes dit door laten maken, en dan de kittens dumpen in een caravan in de winter is erg wreed...

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:32

nouksjens schreef:
Waarom niet gwn direct steriliseren? Als er dan jongen in zitten zijn die nog niet levensvatbaar en is het dus een soort van abortus. Lijkt me dat ze nog niet erg ver is, gezien haar leeftijd. Hop naar de dierenarts!

TS zegt: "(of Milk te laten steriliseren terwijl ze jongen in heeft. Maar dit wil ik niet, omdat ik er wel graag een nestje uit wil kweken met een langharige kater)"
Je zegt dat je het liefst abortus wil, is dat geen mogelijkheid?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:34

Zo snel mogelijk naar de dierenarts en laten weghalen. Ja natuurlijk erg om kleine katjes te laten aborteren (ookal zijn ze niet levensvatbaar), maar niet nog veel erger om je mamapoes te verliezen omdat ze veel te jong een nestje niet aankon?
Hoe kan het trouwens dat ze in de eerste plaats zwanger is geworden? Was ze ontsnapt? Want "geen seksuele voorlichting van mamapoes" is onzin, jij als eigenaar hoort er voor te zorgen dat zolang ze niet beschermd is, ze ook niet in de buurt komt van een kater en dan gebeuren er geen ongelukken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:36

Over abortus:
Abortusprik
Natuurlijk is het ook mogelijk dat de poes waarvan men wel nestjes wil hebben per ongeluk door een verkeerde kater gedekt is. In dat geval werd vroeger nogal eens gebruik gemaakt van de 'morning-after prik', waarbij de poes op dag 3 en 5 na de dekking een injectie met oestrogenen kreeg toegediend. Dergelijke methode is tegenwoordig echter sterk achterhaald. Enerzijds omdat oestrogenen veel bijwerkingen hebben en anderzijds omdat men met deze methode niet volledig zeker is of de dracht ook daadwerkelijk wordt afgebroken. Bovendien is er tegenwoordig een veel beter alternatief voor handen, namelijk aglépristone. Dit middel behoort tot de progesteronreceptorblockers. Progesteron is namelijk een zwangerschapshormoon dat nodig is om de dracht te onderhouden. Aglépristone blokkeert de werking van het progesteron waardoor de dracht vervolgens wordt afgebroken. Het voordeel is dat het tussen dag 0 en 45 van de dracht kan worden toegediend. Enerzijds is het ethisch gezien wenselijk om zo vroeg mogelijk te behandelen, anderzijds is het natuurlijk ook wenselijk om pas te behandelen als het zeker is dat er sprake is van dracht, welke meestal rond dag 25 kan gesteld worden. We moeten ons realiseren dat hoe verder de dracht gevorderd is, hoe meer de abortus op een echte bevalling gaat lijken met alle mogelijke verschijnselen en problemen die daarmee gepaard gaan. Kortom, bij voorkeur moet het middel zo spoedig mogelijk na vaststelling van de dracht of na een 'zekere' dekking worden toegediend. De behandeling zelf bestaat uit twee injecties met een interval van 24 uur. Het nadeel is wel dat het een relatief duur middel is. Het is echter wel een effectief en veilig middel met weinig risico op bijwerkingen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:38

nouksjens schreef:

Mijn idee. Poes is veel te jong om een nest groot te brengen. Ws zijn de kittens nog in een vroeg stadium van ontwikkeling, nog makkelijk weg te laten halen, tesamen met baarmoeder van moederpoes.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:15

Zoals hier al eerder in een comment gezegd, weet ik dat sterilisatie een optie is. Dit wil ik echter niet doen omdat ik graag een nestje van mijn kattin wil, maar dan wel van een door mij gekozen kater, in plaats van door een random stranger.

Kwanyin: natuurlijk is die zin die ik typte ronduit onzin :+ Ik typte het ook om het een beetje luchtiger te maken.
Milky Way verblijft dus bij mijn vriend thuis. Zij hebben een boerderij, dus de katten lopen binnen en buiten wanneer zij dat willen. Ik ben mij ervan bewust dat dit een risico is op een dekking door 'zomaar een kater', maar ik kan mijn schoonmoeder niet verplichten de kitten binnen te houden... Er lopen 7 katten binnen en buiten, logisch dat zo'n kleintje dan eens meeglipt. De kittens zijn wel in huis gebleven tot rond hun 3 à 3.5 maand.

Aan de rest: Erg bedankt voor jullie mening hierbij !
Enkel de embryo's laten verwijderen/spontaan aborteren, kan dat ?? (hier spraken de 3 dierenartsen niet over aan de telefoon, enkel over inslapen na de dracht)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:17

Laten steriliseren, nu kan het nog goed. Daarnaast is de kattenpil echt rotzooi en moet je helemaal niet willen geven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:18

Hebben jullie enig idee hoelang zij al dragend is. Hier hangt namelijk nogal veel van qua opties die je nog hebt.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:21

Weet je zeker dat ze drachtig is? Is ze goed ontwormt? Wormen kunnen bij zo'n jong ding ook een dikke buik geven.
Ik zou iig eens langs de da om het zeker te weten en evt opties te bespreken

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:33

Neen, de dracht is dus niet 100% zeker. Ze is echter wel ontwormd, maar ook hierbij is het niet 100% zeker dat het effectief is... Dat heb je namelijk als je katten in contact komen met wilde boerderijkatten...
Dus het is ook niet zeker hoe lang ze al dragend is...

Ik heb nu enkel de DA geraadpleegd via de telefoon en gevraagd wat te doen bij een ongewenst drachtige kat. Rede was dat ik geen zin heb om meteen alle DA's af te schuimen en telkens visite te betelen om uiteindelijk hetzelfde antwoord te horen te krijgen (inslapen van de geboren kittens). Vandaar dat ik vooraf eens belde.
Daadwerkelijk langsgaan is dus nog niet gebeurt, maar wel bedankt voor de tip hierbij. Stom dat ik er zelf nog niet aan heb gedacht... Maar was zo bezig met "wat als ze zwanger is?" e wat er moet gebeuren bij de kittens, dat ik nog niet eens heb gedacht aan een gewone DA-consultatie >;)
Nemen ze dan een echo ofzo ??

Zelf ben ik trouwens ook niet echt te spreken over de poezenpil, maar mijn schoonmoeder had het aangeschaft voor Milky zonder mijn medeweten. Ikzelf was namelijk van plan om ze in te spuiten tegen zwangerschap. Maar nu de pil gekocht is, kan ik het maar moeilijk niet gebruiken. Het was een soort 'cadeau' van mijn schoonmoeder. (zij heeft het betaald)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:36

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:43

vuurneon, erg bedankt voor dat artikel !! Ik ga dus zeker eens gericht informeren, na eerst een echo te laten uitvoeren om een dracht al dan niet te bevestigen.

Ik ben erg blij met jullie reacties allemaal ! Ik heb het vooral uitgetypt om het eens van me af te schrijven en feedback van anderen te krijgen. Ik ben dus blij dat jullie meedenken !

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:43

Wel top dat je er nu al zo goed mee bezig bent ts! Hoop dat je een goede oplossing kan vinden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 06:08

echt laten steriliseren. Ik kan enorm veel horror verhalen zo vertellen die wij in het asiel vaak mee maken als dit soort jonge katjes kittens moeten krijgen. Gewoon niet op aan laten komen en steriliseren. Vele malen beter dan die prik die vele bijwerkingen kan hebben (en let daarbij ook op haar leeftijd) om dit soort dingen te voorkomen steriliseren en castreren wij in de opvang alle kittens met 10 weken (gebeurd al jarenlang en geeft zeer goede resultaten)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 06:20

Ik snap echt niet hoe je zo'n plaat voor je hersens kan hebben. Je wilt niet steriliseren omdat je ooit jongen wilt van je kat, en waarom in godsnaam? Is het een raskat? Of wordt het een hobby nestje? Er zijn al zoveel katten op deze wereld die graag een huisje zouden willen... Enfin, je wilt dus ooit een nestje, maar je bent wel zo 'slim' om je jonge poes op een boerderij te laten waar ze binnen en buiten kan komen en dus gedekt kan worden?

Jouw poes is vergelijkbaar met een kind van 12 een kind te laten krijgen. Haar lichaam is lang nog niet zover om kittens te dragen en fatsoenlijk groot te brengen.

Doe de wereld een lol, steriliseer haar en neem nooit een nestje. Dat kan niet goed komen met iemand die duidelijk alleen in haar eigen belang denkt. Sorry als ik nu hard ben, maar je hebt hier bij lange na niet goed over nagedacht!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 06:24

Kattin?

Waarom een nestje willen ts? Doe je enkel jezelf een plezier mee. er is al een overschot aan katten. Ik zou persoonlijk voor sterillisatie gaan en anders voor de abortuspil.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:05

ik ben het eens met xhorsiex !
maar dit is geen kind van 12, maar een kind van een jaar of 3.
er zijn al genoeg katten. neem een leik katje uit het asiel erbij.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:09

wat zijn precies je plannen? Is het een stamboom poes? Wil je met stamboom gaan fokken of gewoon een extra pretnestje omdat jij dat leuk vindt?

hoe zie je het voor je als de poes geaborteerd is? Mag ze dan weer los lopen op de boerderij? Dat gaat geheid weer mis dan

misschien even wat duidelijke info geven over je plannen

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 16:12

Het is een hobbynestje van een kattin zonder stamboom, gewoon omdat ik het leuk vind. Ik weet natuurlijk ook wel dat er al genoeg katten op de wereld zijn, maar het is niet mijn bedoeling om ze weg te doen ook... Hoogstens naar familieleden. Ik wil de jonge katjes in principe gewoon houden.
Snap niet wat hier zo mis aan is ?

En Ik kan er nu toch ook niet aan doen dat Milky binnen en buiten kan op de boerderij ?! :+ Ze zit bij mijn vriend thuis, want bij mij thuis had ik een hond die niet om kon gaan met katten. Milky Way is een vondeling die is grootgebracht bij mijn vriend thuis en omwille van haar lange haar en de band die ik met haar heb (ze is met de fles opgevoed), wou ik haar zelf houden. Maar ik woon nog niet alleen, dus blijft ze nog bij mijn vriend thuis.

Ja, na het aborteren gaat ze gewoon weer binnen en buiten op de boerderij, dit maal wel met pil of prik om een anders nestje te voorkomen.

Het was ook niet de bedoeling om een nestje te hebben nu hé mensen... Ik weet ook dat ze te vergelijken is met een jong kind qua leeftijd, daarom maak ik me er ook zo'n zorgen om dat ze nu mogelijks drachtig is... Ik weet dat het ongunstig is voor haar én voor de kittens zelf.

Waarom zou ik hier nu niet goed over hebben nagedacht ?? :?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:15

Ben je van plan de eventuele kittens wel zo snel als het kan te laten sterriliseren? En moederpoes?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:22

Dus als zij 6 kittens zou krijgen dan wil je die allemaal houden. Dat lijkt me niet realistisch.

Voor nu, ga naar de DA zorg dat je zekerheid hebt over de situatie en als ze inderdaad zwanger is, laat haar helpen en aborteer de kittens. Zeker op deze leeftijd is zij nog lang niet klaar hiervoor, zowel geestelijk als lichamelijk. De kans dat de poes mentale en lichamelijke klachten krijgt door haar nu een nestje te laten krijgen is ontzettend groot en dat allemaal omdat jij zo egoïstisch bent dat je ooit een keer een pretnestje wilt.
Als je echt zo graag kittens in huis wilt kan je veel beter gastgezin worden voor het locale asiel. Die staan meestal te springen om hulp en jij brengt je poes niet in gevaar.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 16:32

Als ze er 8 krijgt hou ik ze ook allemaal :) Waarom zou dat niet realistisch zijn ?? Kan voldoende mensen met zoveel katten in huis die toch een nette en propere woning hebben.

Waarom ben ik nu meteen egoïstisch omdat ik een nestje wil van mijn kattin ?? Ik zit hier toch te zeggen dat ik me zorgen maak om haar ?? Ik weet ook wel dat ze dit niet aankan nu, daarom zoek ik ook een optie om de embryo's te laten afkomen, ipv Milky te laten lopen tot ze moet jongen.
Dit topic gaat er hier niet over dat ik haar wil laten werpen hé, dit gaat erover wat ik moet doen om de dracht stop te zetten, juist omdat mijn kat zoiets niet aankan op die leeftijd. Maar steriliseren laat ik niet doen (tenzij er echt geen ander alternatief is natuurlijk!)

En natuurlijk, als ze een nestje werpt op een moment waar ik voor heb gekozen (dus geen verassingsdracht, zoals nu), dan zal dat zijn als ik reeds alleen woon. Dan blijven da katten lekker binnen of gaan ze buiten in de buitenren. Steriliseren/castreren gebeurt dan vanaf dat het mogelijk is (ikzelf ben zelfs voor vroegsterilisatie/castratie). Ik ga stukken gecontroleerder om met mijn huisdieren dan mijn schoonmoeder... Zijzelf zou Mily gewoon laten lopen en zien hoe het loopt met haar en de jongen... Ikzelf heb liever het geld uit te geven om de dracht af te breken ipv de gezondheid van mijn kattin op het spel te zetten.