Verhuizen en 3 binnenkatten. Heb ik dit zo goed bedacht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Verhuizen en 3 binnenkatten. Heb ik dit zo goed bedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:13

Volgende week zaterdag ga ik verhuizen en uiteraard gaan mijn poezels mee. We gaan van een flat naar een huis met 3 verdiepingen, dus als ze eenmaal gewend zijn, hebben ze heerlijk de ruimte om te spelen en te klieren :D
Maar we moeten er eerst heen...

Mijn idee: volgende week haal ik eerst de badkamer helemaal leeg voor de verhuizers komen. Hier zet ik dan de katten in met een bak, eten, drinken, krabton, mandje.
Zo hebben ze de hele dag geen last van de vreemde mensen over de vloer en kunnen ze ook niet naar buiten ontsnappen als de buitendeur open staat.
Als alles ingeladen is en de verhuizers uit huis zet ik de badkamer weer open, ga zelf naar het nieuwe huis om alles op zijn plek te zetten, maar laat hen nog even in het oude huis.
Wanneer alles dan over is en iedereen weer weg is (na een kop koffie uiteraard :D ) ga ik de katten in het oude huis halen en naar het nieuwe huis brengen, zodat ze zonder vreemde mensen aan het nieuwe huis kunnen wennen.

Zondag komt er ook niemand op bezoek, zodat we echt even samen nog een dag in alle rust kunnen wennen aan de nieuwe omgeving.
De rest heeft natuurlijk even tijd nodig.

Iemand ervaringen met verhuizen van binnenkatten? Maak ik me gewoon weer druk om niks? :+

Jibbel

Re: Verhuizen en 3 binnenkatten. Heb ik dit zo goed bedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:15

Wij hebben het ook ongeveer zo gedaan. Alleen namen wij (om praktische reden) de katten meteen mee en hebben we ze in het nieuwe huis even in de badkamer gezet, totdat de rust was wedergekeerd en daarna pas het huis laten verkennen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:32

Zo heb ik het ook gedaan bij de laatste verhuizing, Amanda.
Ik plakte wel een groot blad papier met 'DICHTLATEN' op de badkamerdeur om te voorkomen dat iemand toch ineens die deur open zou doen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:37

Prima idee, zo hebben wij het ook gedaan destijds.
Plus idd. van de buitenzijde de badkamer op slot gedaan (je weet wel, met een muntje in het gleufje en dan dichtdraaien :D ) zodat niemand in een ondoordachte bui de deur los kon trekken :)

Succes met verhuizen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:38

Erna: Dat is wel een punt ja :+
MamaMiesje: dat is ook wel een goed idee! Zo min mogelijk risico's :j

Jibbel: heb ik inderdaad ook aan zitten denken, maar dan is het meteen én nieuwe omgeving en vreemde mensen. Plus dat ik in alle ruimtes moet zijn met verhuizen en niet echt iets kan afsluiten. Dus voor mij is het praktischer om het in het oude huis te doen denk ik :j

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:45

Dan is hij zo denk ik idd het meest praktisch :j
Wij hebben het ook zo gedaan dat de katten als eerste verhuisd zijn. Die in een kamer gestopt met eten, drinken, bakken en heeeeeel veel herkenbare speeltjes en mandjes. Maar wij hebben wel die kamer die we konden afsluiten, als je die niet hebt zou ik het idd doen hoe je zelf al bedacht hebt :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:01

Prima toch.
Ik heb de katten zelfs pas een dag later opgehaald ivm praktische redenen haha. Die hebben dus nog een nacht in een leeg huis gezeten.
Dag erna opgehaald en meteen in huis gezet, ging gewoon prima. Niet te druk om maken, succes.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:32

Je maakt je zeker niet te druk hoor, de meeste mensen maken zich er niet druk genoeg over is mijn mening. Sommige katten zijn niet zo onder de indruk, maar voor de meeste katten is verhuizen echt een extreem stressvolle gebeurtenis. Die stress zoveel mogelijk beperken is dus juist aan te raden.
Wat voor karakters hebben ze? Zitten er mietjes tussen of zijn het drie brutaaltjes? Dat maakt nogal uit voor de hoeveelheid maatregelen die je kan nemen namelijk. Ik heb er zelf bijv eentje die gewoon stopt met eten uit pure angst bij verhuizing. Voor haar moet ik dus alles uit de kast trekken om het prettig te laten verlopen.

Het meest optimale is een aparte kamer in het nieuwe huis van tevoren inrichten zodat je ze kan verhuizen voordat het oude huis leeg is, maar ik begrijp dat dit niet haalbaar is? Dan kan je ze idd het beste in het oude huis opsluiten en wachten tot de verhuizers in het nieuwe huis weg zijn. Ik zou ze echter wel in de badkamer houden en niet de deur open zetten zodra jij weg gaat. Een leeg huis is voor een kat een nieuw huis want het is anders. Dan zouden ze dus eerst je oude huis 'opnieuw' gaan verkennen, waarna je ze moet vangen en dan mogen ze weeeeeer een nieuw huis bekijken. Voor ons mensen lijkt het fijner dat ze weer de ruimte hebben, maar zo ervaart de kat het niet, het is rustiger om zo min mogelijk te veranderen.

In het nieuwe huis zou ik je aanraden om ze niet meteen alle ruimte te geven. Voor sommige katten voelt dit heel onveilig namelijk. Alles is nieuw, alles moet uitgebreid bekeken en besnuffelt voordat ze bepalen dat het veilig is. Drie verdiepingen is wel heel veel om in 1 keer te bekijken. De meeste katten voelen zich veel veiliger als je ze kamer voor kamer laat verkennen. Dus opsluiten in 1 kamer (bijv woonkamer zodat ze het dagelijks leven meekrijgen) en pas verder laten gaan als ze zich veilig voelen. Zo kunnen ze alles verkennen vanuit een veilige haven en gaat de gewenning vaak veel sneller en soepeler dan gewoon in het huis gooien en het ze laten uitzoeken. Maar dit is natuurlijk wel een manier die meer werk vraagt dus ik begrijp heel goed dat veel mensen liever de katten gewoon los laten. Voor de kat is bovenstaande echter wel veel fijner.
Sowieso zal het zeker een paar weken duren voordat ze echt helemaal gewend zijn.

Mocht je angstige dieren hebben, dan zou ik ook aanraden een paar dagen voor de verhuizing wat feliwaystekkers in de stopcontacten te stoppen, dan heeft het huis al een rustgevende atmosfeer als ze komen. Zijn ze wat stoerder, dan is het effect minimaal en de kosten relatief te hoog dus dan zou ik het achterwege laten.
Was je van plan alle spulletjes lekker schoon mee te nemen? Dus krabpalen, mandjes, dekentjes etc? Ik zou aanraden alles juist ongewassen mee te nemen, zodat hun eigen geur overal nog goed aan zit. Ook dan voelen ze zich weer sneller thuis, aangezien reuk het belangrijkste zintuig van een kat is.
Veel succes met de onderneming en vooral veel plezier van de ontdekkingstochten van je katten :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 08:15

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Spullen gaan inderdaad ongewassen mee. :j
De woonkamer is niet af te sluiten helaas. Het is een open huis. Enige kamers diendicht kunnen zijn badkamer en slaapkamer. En daar wil ik ze juist uit houden :D
Ik wilde ze inderdaad in de woonkamer loslaten. Dan kunnen ze nog naar boven naar zolder en naar beneden een gang in. De krabpaal komt op zolder te staan en wat mandjes in de woonkamer.
Die stekkers is wel een goeie inderdaad. Die ga ik nog even halen :j

1 is er overigens angstig, 1 rustig, maar geen held en 1 bloednieuwsgierig maar vindt alles wel spannend.
Het zijn geen katten die niet eten van de stress, maar meer in een holletje kruipen en afwachten tot het veilig is. Holletjes genoeg, dus dat komt wel goed. Die tijd krijgen ze ook gewoon :j

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:05

ja, hier ook ervaring met verhuizen met binnenkatten. hier verhuizing alleen gedaan, dus gewoon mee over verhuisd en gelijk los gelaten.
katten hebben er verder niets van mee gekregen... ze voelde zich meteen thuis.
en ja, je moet het gewoon doen. niet zo druk maken over of het wel goed gaat.

succes ermee :)