Jachttraining/cursus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Jachttraining/cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:13

En misschien ooit eens mee op een jacht...

Mijn ouders hebben een drentse patrijs en ik ben in het bezit van twee golden retrievers.
Met mijn eerste hond (reu uit showlijn) nooit nagedacht over een jachtcursus. En toen kwam de drent bij mijn ouders die dat wel zijn gaan doen. Wat heeft dat beest er een plezier in.

Aangezien een golden eigenlijk ook een jachthond is, eens een poging gedaan met onze reu. Maar die is daar duidelijk niet zo van... En nu hebben we een vier maanden oud teefje die juist ook gefokt is voor de jacht.

Gister heb ik even gekeken hoe ze op een (dode) duif (voor de training van de drent van mijn ouders) reageerde. Resultaat een helemaal blije wilde pup die niets liever deed dan die duif pakken en hem zelfs met enige moeite kwam brengen :))
(In tegenstelling tot mijn reu die het heel onhygiënisch vond en als hij kon praten had gezegd dat ik dat vieze ding zelf maar ging tillen. :') )

En nu... Ik moet nog op puppycursus. Tijd en een super ongeconcentreerde pup zorgen ervoor dat ik wat later start en ik heb besloten dit te combineren met een jachttraining.

Zijn er nog meer die dit met hun hond doen? En hoe bevalt het?

In de buurt hier bij mijn ouders zijn jagers en hun drent heeft laatst een keer mee mogen draaien en haar eerste duif gehaald. En wie weet... Misschien kan ik als Zoeshi wat ouder is ook een keertje mee...

joyce2

Re: Jachttraining/cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:19

Mijn moeder heeft 2 Goldens, beiden showlijn, maar de laatste was ook dol op jacht! Ze heeft met beiden jachttraining en wedstrijden gelopen, maar de jongste (de reu) deed dat het beste en met volle overgave.

Zij heeft puppycursus gevolgd bij een instructeur die ook aan jachttraining doet, dus ze werden daar gelijk al spelenderwijs in contact gebracht met dingetjes uit de jacht. Zeker een aanrader!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:21

Ik ga in april met de zelfopleiding jachthond beginnen, met onze jongste reu. Gefokt voor de jacht. We hebben hier ook een puppy jachtcursus mee gedaan. En het enthousiasme is fantastisch! Ze vinden het zo leuk!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:24

Wat leuk om te lezen. Jullie bevestigen het gevoel dat ik erbij heb. :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:04

Leuk, puppyjachtcursus gaan doen! Er is echt niet heel veel leukers dan met je hond doen waar ie voor gefokt is, als de hond in kwestie er zelf ook lol aan beleeft althans. Mijn reu is een bloedfanatieke apporteur maar als het op echt game aankomt dan is ie meer van het kaliber "bah" :') Wat in dagelijkse wandelingen een voordeel is (hij laat dooie beesten keurig liggen waar ze liggen) was op jachttraining een nadeel, hij pakt gewoon geen koud wild aan. Duiven, waterkippen, konijnen of fazanten, alles geprobeerd maar hij nam het gewoon pertinent niet aan. Wij zijn toen uiteindelijk ook gestopt met jachttraining omdat het op een voor ons onmogelijk tijdstip was en we hebben nu ons spelletje gevonden in behendigheid. Een beetje dummywerk doen we nog wel in onze vrije tijd en echt, met een volgende pup zullen we het ook zeker weer gaan proberen want jachttraining is leuk!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 07:53

Leuk!

Gelukkig weet ik al dat ze inderdaad koud wild aanpakt. In tegenstelling dus tot mijn reu.
Gistermiddag heb ik geinformeerd bij een hondenschool die redelijk in de buurt zit. Moet nog even mijn gegevens mailen en dan spreken we de dagen en tijden af en kunnen we zeer binnenkort van start :))

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:49

ik heb ook diverse jachttrainingen gedaan met onze golden , wij vonden/vinden het beide super leuk om te doen.

vis de site van de KNJV kun je er meer over vinden

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:01

Wij doen ook jachttraining met onze honden, kruising toller, we zijn vorige week aan het derde seizoen begonnen.
Van de zomer heb ik met een van de twee het C diploma gehaald.
Wij trainen voor de lol, ik hoef niet mee met een jacht, wel lekker bezig zijn met de honden met wat ze leuk vinden om te doen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:32

Ik doe ook jachttraining met mijn toller teefje van 1,5 jaar oud. Met de dummy beheerst ze bijna alle C en B onderdelen van de KNJV. Over water is nog lastig maar we hebben tijd zat. Met koud wild is het anders. Alleen kauwtjes pakt ze tot nog toe. Hebben jullie tips?

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:37

Ik train ook met mijn Labradorreu van 4 :) Inmiddels hebben we een KNJV C en B. Als je hond het leuk vindt is het echt een aanrader! Mijn hond staat op zondagochtend al klaar als ik uit bed kom en is niet meer te houden als ik mijn jachttas en dummy's verzamel :')

NoName126, ik kan alleen maar zeggen, heel veel oefenen. Niet zozeer op het apport met wild, maar op het vasthouden en voorkomen met wild. Veel honden vinden eenden bijvoorbeeld in het begin niet fijn om op te pakken, maar het is een kwestie van gewenning. Onze hond vond het eerst ook vreselijk maar nu werkt hij zelfs liever met wild dan met dummy's. NoName, zie nu dat je uit Limburg komt, gaan jullie naar de CD in St.Oedenrode? :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:05

Aulaantje: ze weigert tot nu toe om het vast te pakken, zelfs als ik er gek mee doe en er mee probeer te spelen met haar. Ze pakt 't gewoon niet in de bek. Als er een konijn ligt, gaat ze er wel veel aan likken. Dummy's met wild of dokkens eendendummy of veren zijn allemaal geen probleem...
Wat is de CD?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 17:37

Wat leuk om alles te lezen. Hier red ik het niet meer om mee te gaan doen met de puppycursus, maar mag wel mee gaan doen met de vervolgcursus. Dus daar ben ik ook erg blij mee.

Ze wordt gewoon nog steeds helemaal gek als ze een stuk wild mag apporteren :)) vindt ze veel leuker dan een dummy...

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:02

NoName, CD staat voor ClubDiplomadag ;) Kan vanuit verschillende rasverenigingen zoals bijvoorbeeld Labradors, Goldens, Tollers en Flatcoats.
Ik weet nog dat we bij onze hond toen het gewoon in de bek gegeven hebben en dan het commando 'vast' (of net wat je gebruikt als ze iets vast moet houden). Eerst maar 2 seconden en dan meteen weer er uit pakken en dat steeds langer volhouden. Het klinkt wel alsof ze de veren niet het probleem vindt maar meer de smaak van het wild. Misschien een idee om eens een dummy een paar dagen tussen een paar eenden te leggen zodat het dezelfde geur/smaak krijgt?

Naiwhl, fijn dat je met de vervolgcursus mee mag doen! Die vond ik stiekem ook leuker dan de echte puppycursus :o Als ik het zo hoor heb je een heel gemotiveerde Golden, super! :D

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:24

Mijn vader jaagt al jaren. Een paar jaar geleden een labrador aangeschaft wiens ouders ook goede jachthonden zijn, nooit op cursus geweest. Hond doet het ideaal, hij is gemaakt voor de jacht.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 16:41

Leuk om te lezen dat het vervolg eigenlijk leuker is :)
Ik heb er echt zin in. :)

En Zoeshi volgens mij ook.
Dit was één van de eerste keren. Ze moest alleen nog wel aan een longeerlijn, anders is de duif zo leuk dat ik hem niet meer hebben mag. Halen is heel leuk, brengen valt nog een beetje tegen :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:47

Aaah wat lief!!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 12:32

Ik wilde na lange tijd toch nog even een update geven. Ondertussen zijn we al lekker bezig met de training en zijn we ingestroomd in de jonge honden jachttraining.

En het is zo ontzettend leuk om te doen. Zoeshi vindt het echt super en werkt echt heel leuk mee :-)
Vooral verloren apportjes zijn helemaal het einde. Vooral als we met een echte duif werken.

Afbeelding
Bij deze foto was ik aan het oefenen bij ons. Het plezier straalt er vanaf :-D