Hond zichtbaar in het donker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hond zichtbaar in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 15:06

Het wordt echt al vroeg donker :(
Ik zit dus wat te kijken naar verlichting/reflectie voor mijn hond. Ik woon in buitengebied en moet over een stuk wat niet geweldig verlicht is en waar ze niet bepaald vriendelijk rijden.
Ik heb zelf een fietslicht voor en achter, en hond heeft een knipperend lampje op haar rug (aan haar rtuig vast)
Maar wil voor de hond eigenlijk iets anders. Zie diverse verlichte/reflecterende tuigen/halsbanden, maar welke zijn er fijn? Betreft een middenslag hond, 40cm schoft

Geodeo

Re: Hond zichtbaar in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:09

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:10

Ik heb voor mijn hondjes ruffwear tuigen, deze hebben reflectie.
Van alle tuigen die ik heb geprobeerd, is dit verre weg het fijnste tuig! Blijft mooi zitten en schuift niet.

Deze:
Afbeelding

En daar heb ik deze lampjes aan:
Afbeelding

De witte heb ik voor aan de borst vast gemaakt, de rode aan het handvat van het tuig.
Werkt goed, en goed zichtbaar!
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 17-10-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:11

Ik heb eentje bij Dabo design vandaan. Ben er super tevreden over, heb het op een duitse herderxborder collie met veel haar en ze heeft het voor me helemaal passend gemaakt. Het is een veiligheidshesje dat je vastmaakt rond de buik en hals in oranje met reflecterende strepen. Extra heb ik ook een wit lichtje aan de halsband. Ik woon zelf ook op buitengebied, en heb van verschillende bestuurders al complimenten gekregen voor onze zichtbaarheid. Foto kan ik eventueel via pb sturen bij interesse. (even zelf een pb'tje naar me sturen dan ;) )
Laatst bijgewerkt door Love_Mirra op 17-10-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:13

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:14

Afbeelding

Deze verkopen ze op mijn stageadres, ik vind ze ideaal.
Geven goed fel licht en zijn geen lompe halsbanden, zijn makkelijk in gebruik.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:15

bij de aldi nu te koop hele led halsband of gewone halsband met led lampjes erin

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 15:16

Ik vraag me af of enkel een halsband wel duidelijk genoeg is?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:18

Ik weet niet of het een langharige hond is, maar als het wel een langharige is, zijn halsbanden niet zo ideaal, die verdwijnen onder het haar... Wij hebben een K9 tuigje, reflecteert erg goed en hebben voor de fluo-geel-groene kleur gekozen, valt lekker op!
Vind even geen betere foto, maar deze dus https://lh3.googleusercontent.com/-WIjR ... 050751.JPG

Als we trouwens in het veld gaan wandelen hangen we er nog fietslampjes aan!

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:19

Ik heb een halsband met led verlichting, lijkt erg hier op;

http://www.wantohave.nl/led-honden-hals ... d-268.html

Je kan hem laten knipperen en gewoon aanzetten. Heb hem al een paar jaar. Batterij doet het nog en hij werkt nog perfect. Het is alleen niet handig voor de langharige hond denk ik ( vacht valt erover heen )

Zelf heb ik zo'n reflectie jasje aan :)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:20

Ik bevestig deze aan de halsbandjes van mijn honden...(rogz lite)Afbeelding

Ze branden fel en behoorlijk lang en zijn redelijk geprijsd. Ik heb meerdere honden en elke hond heeft zijn eigen kleur lampje,zo weet ik precies wie waar loopt. Voor mij een aanrader.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:20

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:22

JesdaPower schreef:
Mijn herder heeft een tuigje om en aan dat tuigje heb ik links en rechts van die hardloop lampjes aangemaakt. Heel eenvoudig omdat het met klittenband is: http://www.runningplus.nl/wordpress/wp- ... _klein.jpg

Het tuigje is een K9 tuigje:
http://i39.tinypic.com/mv0rpc.jpg
Dit is ook mijn hond :Y)

Zal proberen een foto te maken hoe het er uit ziet

Haha jouw tuigje is wel iets voor die voor mij :D die is ook helemaal idolaat van de tennisbal :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:26

Jaa, had eerst GirlPower maar zag vlak voor het bestellen deze en heb ze toen omgewisseld. Die van mij is ook helem gek op ballen. Van het woord bal gaan haar oren rechtop staan. Soms tot irritant toe

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:28

JesdaPower schreef:
Jaa, had eerst GirlPower maar zag vlak voor het bestellen deze en heb ze toen omgewisseld. Die van mij is ook helem gek op ballen. Van het woord bal gaan haar oren rechtop staan. Soms tot irritant toe

:D deze is leuker!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:29

Bij ons hadden we er eerst met zijn naam op laten maken, maar dat was een dom idee, niet zo leuk als iedereen ineens op je hond begint te roepen, nu hangt er dus op "niet aaien" laten ze hem tenminste met rust! :=

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:33

Ik zoek ook nog een paar leuke maar kan ze nergens vinden. Overal heb je van die kleintjes en ik heb er van die grote op

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 15:37

Zullen we ontopic blijven ;)

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:39

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:41

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:43

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:10

Ik ben geen hondenbezitter maar wil toch een paar tips geven aangezien ik vorig jaar meerdere/vele malen bijna een hond onder mijn (fiets) wiel heb gehad.

Als ik in het donker van stal naar huis fiets kom ik standaard over een lang (4 km) onverlicht fietspad, een deel van het fietspad ligt geen (auto)weg naast (met de fiets steek je dus een stukje af), andere deel ligt er wel een weg naast maar zijn het enorme bermen.
Honde-eigenaars laten hier over het algemeen hun hond loslopen aangezien er maar zeer weinig echte losloopgebieden zijn in de omgeving.

Geen enkel probleem... overdag.
Maar 's avonds is het een heel ander verhaal.

Die kleine lampjes waar 1 ledje inzit zijn niet of amper te zien kan ik je alvast vertellen. Vacht valt eroverheen of de halsband draait wat (of het lampje draait) zodat het op de keel/nek van de hond zit, en als honden uitgelaten worden lopen ze vrij veel met de neus aan de grond en zie je dat lichtje dus niet meer.
Beter zijn van die lampjes die 3 of meer ledjes hebben (action heeft die bijv)

Reflectiemateriaal heeft alleen zin als er omgevingslicht is wat er op schijnt.

Verlicht zowel voor als zijkanten van de hond, hond staat niet altijd stil of volgt een rechte weg nl :P

Maar het allerbelangrijkste is is dat je als eigenaar zelf zichtbaar bent. Wandelaars over dit fietspad in het donker hebben altijd een hond bij zich, zonder hond wandelen er een stuk minder mensen en vrijwel altijd overdag.
Als ik in het donker een wandelaar spot ben ik dus al standaard bezig te kijken waar de hond is.

Net als bij paarden/ruiters het geval is, alstjeblieft tuig jezelf en hond op als wandelande kerstbomen, voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruiker.
Houd je hond aangelijnd 's avonds, klinkt misschien als een overbodige opmerking maar toch, de helft van de mensen die ik 's avonds op dat bewuste punt (dus waar je overdag ook je hond los kan laten lopen) tegenkom hebben hun hond niet aangelijnd.
Hond in kwestie luistert dan prima naar de baas, en baas roept de hond ook netjes terug, echter hond kijkt niet zo goed uit en schieten dan vaak net voor mijn wiel langs.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:15

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 14:45

Zo lopen we nu;

Zelf heb ik ook lampjes.

Los mag ze in het donker sowieso niet

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:48

Een boerenfoxje :D ?