Teef verzwakt/veranderd na een nest pups?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Teef verzwakt/veranderd na een nest pups?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:33

Hallo bokkers!

Ik zou graag het volgende willen weten.

Als je een keer een nestje fokt met je gezonde teef die nog
niet de leeftijd van 7 jaar heeft bereikt.
Veranderd of verzwakt zij hier zelfs door?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit ervaren.
Met verzwakken bedoel ik; Uithangende tepels, geen strakke buik, geen conditie meer

Ik snap dat als een teef net een aantal pups heeft gezoogd zij bij moet trekken maar ik
heb het over ná de herstelperiode.

Saskia9

Re: Teef verzwakt/veranderd na een nest pups?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:36

Dat verschilt geloof ik heel erg per hond..
Eigenlijk net als bij mensen.
Je hebt nooit garantie (helaas)...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:40

Zou het haar eerste nest zijn?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:41

verschilt idd per hond en na 5 jaar leeftijd moet je niet willen dat de gemiddelde hond nog een eerste nest gaat krijgen. Dit i.v.m. de belasting en dan niet kijken naar hoe de conditie is van de teef die is vast wel goed bij de meesten van 5 t/m 7 jaar alleen lichamelijk is de belasting dan vele malen zwaarder.

Vaak blijven de tepels wel groter maar ook niet altijd en weet van de moeder van mijn hond dat ze maar 1 nest gehad heeft (is daarna geholpen was gedekt bij eerste loopsheid, heel verhaal is hoogdrachtig in asiel beland en daar bevallen en geholpen) van wel 11 pups en deze heeft altijd nog hangtieten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:48

over het algemeen zullen de meeste , normaal gezonde teven prima bijtrekken na het nest ,
fokker waar die van ons weg komt hebben teefjes die in hun leven 2 a 3 nestjes hebben gehad tot max 7 jarige leeftijd en die zijn na de nestjes weer gewoon netjes in model getrokken en lekker weer gaan sporten.

als je een hond vanaf 2 tot ?? leeftijd continu nestjes laat fabrieken zal dit anders zijn(hond van de buren van nabijgelegen hondenschool is zo een hond, die heeft dit jaar twee loopsheden en dus twee nesten... erg sneu. maar die ziet er idd uit als een babyfabriek met zwabberbuik en hangtepels waar je een melkstel aan kunt hangen bij wijze van spreken.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:54

Sonja_vR schreef:
over het algemeen zullen de meeste , normaal gezonde teven prima bijtrekken na het nest ,
fokker waar die van ons weg komt hebben teefjes die in hun leven 2 a 3 nestjes hebben gehad tot max 7 jarige leeftijd en die zijn na de nestjes weer gewoon netjes in model getrokken en lekker weer gaan sporten.

als je een hond vanaf 2 tot ?? leeftijd continu nestjes laat fabrieken zal dit anders zijn(hond van de buren van nabijgelegen hondenschool is zo een hond, die heeft dit jaar twee loopsheden en dus twee nesten... erg sneu. maar die ziet er idd uit als een babyfabriek met zwabberbuik en hangtepels waar je een melkstel aan kunt hangen bij wijze van spreken.

Is in mijn ogen een broodfokker 2x per jaar een nestje ? Bah bah

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:24

Als je de teef goed laat herstellen en ondersteunt met goede voeding en dergelijke en alleen fokt met goed gezonde teven die in goede conditie zijn zie je nagenoeg niks meer ervan.

Wij hebben onlangs een nestje gehad met een teef van 7 jaar, was een ervaren teef en in goede conditie die een zeer zware bevalling had. Teef had het de eerste 2 weken van de dracht nog erg zwaar en met 8 weken toen de pups weggingen was ze alweer in een zeer goede conditie.

Voeding, gezondheid en conditie mogen niet ontbreken en als dat oké is dan zal de teef erg snel herstellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:40

yentl2010 schreef:
Sonja_vR schreef:

ben ik helemaal met je eens :j maar goed, je doet er verder niets aan , behalve dan mensen die een pup zoeken voorlichten en hopen dat het kwartje valt...
de mensen van de teef in kwestie veranderen niet,

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:04

Verschilt heel erg per hond :j De moeder van mijn reu heeft heel lang nodig gehad om te herstellen van haar eerste nestje, heel lang voor ze weer lekker in d'r vacht zat en ze heeft nog steeds een beetje uitgezakte tieten (de laatste tepels vooral, midden op d'r lijf zit alles wel weer strak) maar moet daar wel bij zeggen dat haar eerste nest gelijk 10 pups waren. Dat zal misschien ook schelen :P Ken ook genoeg teven die weer lekker strak in het vel zitten, een poosje na het zogen. Conditie is natuurlijk een kwestie van opbouwen na een nestje, en het lijkt mij voor zich spreken dat je enkel een teef laat dekken wanneer zij gewoon geheel gezond en fit is en goed in d'r vel zit :) En dan heb ik het niet over de benodigde gezondheidsonderzoeken maar gewoon algemene fitheid.. Als dat laatste het geval is zal een teef hoogstwaarschijnlijk gewoon herstellen na de dracht :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:09

Mijn vorige teefje heeft maar 1 nest gehad, ze had 11 pups. Ze zag er super uit voor tijdens en na de zwangerschap, mooi op gewicht etc. Maar ze heeft er toch echt hangtepels aan overgehouden, maar ik zou ook niet weten wat daar zo erg aan is....hond heeft er geen last van hoor!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 21:42

Zelf zou ik mijn teef wel weer strak in model willen zien (dus zonder hangtepels) Maar dat is dus geen garantie? Zij is is uitstekende conditie; Goed op gewicht, gezond, traint veel op behendigheid en wandelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:10

Het hangt uiteraard heel erg van de teef af, het nestje pups en hoe de bevalling verloopt.

Daarnaast kun je zelf natuurlijk wel bijdragen aan de conditie en gezondheid voor een kortere herstelperiode.
Door je teef vantevoren in uitmuntende conditie te hebben, je in te lezen over voeding zodat je teef voor, tijdens en na de bevalling, gepaste voeding en/of supplementen krijgt.
En stress verlaagt de weerstand. Dus ook door er voor te zorgen dat je hond mentaal stabiel is en ook wanneer de pups geboren zijn ervoor te zorgen dat ze zich goed voelt kun je bijdragen aan haar gezondheid.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:11

Onze CC teef heeft een half jaar geleden een nest gehad van negen pups. Ze ziet er nu weer perfect uit, haar tepels zijn nagenoeg weer 'normaal'. Haar gedrag is positief veranderd, ze is vrolijker, levendiger en vooral veel speelser geworden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:14

yentl2010 schreef:
Sonja_vR schreef:

2 of 3 nestjes in het leven van de hond, niet per jaar. Tenminste, ik neem aan dat je doelt op het vetgedrukte?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:19

Een teef veranderd hoe dan ook. Soms in meerdere en soms in mindere maten. Bij ons is onze teef haar vacht structuur veranderd (voller geworden) en is ze wat meer rond geribter geworden. Haar temperament is ook wat gemoedelijker geworden want ze is nu echt helemaal verwassen en begint een omaatje te worden.

Uitgelebberde tepeltjes en hangbuikkie verschilt per hond net zo als bij mensen. Maar mij maakt het niet uit in iedergeval. Houd van mijn honden met of zonder hangtietjes <3

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:22

Agossie, ze bedoelt het stuk daaronder.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:23

Ah, ik zie het. Mijn excuses.
Ik ben ook tegen zoveel nestjes. Dat is inderdaad broodfok.
Gelukkig komt mijn puppy bij een geweldige fokker vandaan. :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:02

Agossie schreef:
Ah, ik zie het. Mijn excuses.
Ik ben ook tegen zoveel nestjes. Dat is inderdaad broodfok.
Gelukkig komt mijn puppy bij een geweldige fokker vandaan. :D

:o

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:10

mijn teef is prachtig bij getrokken, is zelfs veel mooier geworden na haar nest dan voor haar nest :)

verschil:
voor de dracht:
Afbeelding

tijdens dracht: (einde dracht)
Afbeelding

en nadat het nest weg was, en het haar er weer op zat ;)
Afbeelding

conditie heeft ze altijd gehouden en al heel snel weer terug in top conditie.
karakter is nagenoeg niks veranderd.. ze is wel echt een moedertje alleen voor haar kinderen (ga vaak nog met ze wandelen en heb hier zelf 1 teef uit het nest, daar zorgt ze erg lief voor en legt de regeltjes uit :) )