Onze hond is altijd super lief en braaf geweest, ze is zindelijk, molt niks, kent haar commando's, kan alleen blijven, los lopen alles. We zijn ontzettend dol op haar!
Sinds onze dochter geboren is heeft ze echter ineens enkele rare trekjes...
Zo poept ze ineens op het balkon, plast ze op sierkussens en op het vloerkleed en maakt ze planten en kussens kapot.
We hebben een trainingsmatje in huis op een vaste plaats voor als de nood heel hoog is en ik of mijn man niet op tijd klaar is met onze dochter en de hond het niet op kan houden. Dus echt voor pure noodgevallen wanneer het uitlaten even moet wachten gezien je niet binnen 10 seconden klaar bent met de kleine in de wagen of de buikdrager te doen.
De hond krijgt sinds we deze problemen hebben ALTIJD een beloning als zij gebruik maakt van het matje zodat we daarmee haar goede gedrag bevestigen, namelijk 'noodgevallen op het matje en niet ergens anders'. Dit dmv een ultiem blije stem met lieve woorden en een snoepje/stukje broodbeleg (geen hele lap hoor
).Het slopen straffen we af met een simpele boze 'foei' en dat is afdoende. Al is dat in zekere zin 'symptoombestrijding'.
We hebben haar gedrag ook een poos genegeerd omdat het ons op viel dat ze dit gedrag ALLEEN vertoont als onze dochter thuis is. Als de kleine naar het kinderdagverblijf is gedraagt onze hond zich subliem...
Hierdoor denk ik dat het zonder twijfel een kwestie van aandacht is. Wij dachten dat het dan vanzelf zou stoppen als we dat gedrag zouden negeren, maar niks is minder waar.
Ook hebben we geprobeerd haar bezig te houden, kong, balletjes, botjes etc. etc. Ook dit helpt niet.
Extra wandelingen etc... ook dat heeft geef effect.
We hebben een gedragstherapeut overwogen maar de kosten hiervan zijn heel erg hoog en gezien mijn eerdere niet al te goede ervaringen hiermee ben ik er te sceptisch voor om er zo'n bedrag voor neer te tellen... dus probeer ik het eerst even hier om te polsen of dit 'normaal' is n.a.v. de veranderingen in het gezin en of jullie misschien tips/advies hebben om dit waanzinnig irritante gedrag op te lossen.
Tegenover de baby is ze trouwens erg lief (soms iets te enthousiast maar wel onder controle) al wil ze zich dan erg opdringen aan mij of aan mijn man. (baby op schoot, hond er naast, hond gaat gewoon op baby liggen... hond is trouwens een zeer klein formaat en dit corrigeren we natuurlijk direct)
Al met al vind ik het persoonlijk erg duidelijk dat er weinig respect is voor mijn dochter en dat onze hond de aandacht terug probeert te krijgen door dit soort rare fratsen uit te halen... maar als jullie een andere kijk er op hebben sta ik daar zeker voor open

Ben benieuwd of jullie kunnen helpen
.