Hond rilt tijdens koudere dagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Hond rilt tijdens koudere dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:13

Een van de honden van mij loopt bij temperaturen onder de 5 vaak te rillen van de kou en licht in haar mand
De hond was een zwerfhond in italie (en nee wij ehbben haar niet meegenomen uit italie hebben andere mensen gedaan en wij hebben haar gekocht)
Volgensmij maakt die hond niet echt een super vacht aan.
bij ons komen de honden niet binnen omdat we zat ruimte hebben buiten en omdat mijn vader dat onzin vind.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Destination

Re: Hond rilt tijdens koudere dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:14

Een dekentje omdoen? :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:18

Hoe wordt ze precies gehouden? Heeft ze een geisoleerd en windvrij hok? Hoeveel krijgt ze te eten? Is ze op gewicht?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:19

inderdaad evt. een hondenjas kopen als de hond het werkelijk zo koud heeft.
Is ze verder medisch gezond?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:21

Die vacht kan kennelijk niet tegen het hollandse klimaat. Dekentje op doen (wel waterdicht) of liever toch naar binnen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:24

love_Soraya schreef:
inderdaad evt. een hondenjas kopen als de hond het werkelijk zo koud heeft.
Is ze verder medisch gezond?

volgensmij wel

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:33

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:37

Een windhond hoort sowieso niet buiten gehouden te worden in Nederland. Die zijn gemaakt voor warme landen. Maar mocht het toch niet anders kunnen, geisoleerd, windvrij hok. Met flappen voor de ingang en een extra sluis om maar zo veel mogelijk warmte binnen te houden, elke ochtend even luchten. Dan in het hok een dikke laag stro met daarin een "sok"/"slaapzak". Dus een deken, 3 kanten dicht, waar ze in kan gaan liggen. En een waterdichte deken aan zodat ze aangenaam naar buiten kan. Ze mag in de winter wel wat aan de zware kant zijn qua gewicht, dus extra voeren. Sowieso moet je al extra voeren omdat het warmhouden voor zo'n dier heel veel energie kost.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:42

Mizora schreef:
Een windhond hoort sowieso niet buiten gehouden te worden in Nederland. Die zijn gemaakt voor warme landen. Maar mocht het toch niet anders kunnen, geisoleerd, windvrij hok. Met flappen voor de ingang en een extra sluis om maar zo veel mogelijk warmte binnen te houden, elke ochtend even luchten. Dan in het hok een dikke laag stro met daarin een "sok"/"slaapzak". Dus een deken, 3 kanten dicht, waar ze in kan gaan liggen. En een waterdichte deken aan zodat ze aangenaam naar buiten kan. Ze mag in de winter wel wat aan de zware kant zijn qua gewicht, dus extra voeren. Sowieso moet je al extra voeren omdat het warmhouden voor zo'n dier heel veel energie kost.

t is geen windhond, en ze krijgt elke avond een halfe bak voer, dat eet ze niet helemaal op ze licht hier in een gang waarvan er meestal 3 kanen dicht zijn in de winter

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:01

Hond lekker binnen houden, ik vind honden buiten in een hok helemaal niets. Honden houden van aandacht en willen graag bij "hun" gezin zijn. Feit al dat het diertje het koud heeft geeft al aan dat dit geen kennel hond is!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:56

Misschien helpt het om haar 2 of 3 keer per dag te voeren, wellicht eet ze dan meer over de hele dag gezien.
Heeft ze in de gang waar ze slaapt een plek met een warme deken/kussen of stro/hooi waar ze in weg kan kruipen?
Als ze het echt te koud heeft dan zou ik haar toch naar binnen halen, al is het in de berging of bijkeuken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:59

Een hond alleen buiten vind ik sowieso sneu, neem er dan twee.
Zorg voor een goed geisoleerd hok zou ik zeggen..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:04

Onze honden zitten ook het ganse jaar buiten, ze hebben een luxe veranda waar ze binnen/buiten kunnen wanneer ze zin hebben.
1 ervan is een Engelse cocker en die doe ik een gevoerde hondenjas aan. De jas is ook waterdicht.
Ik heb er drie om te wisselen als ze vuil zijn of doorweekt.
De hond is nu negen jaar en dit gaat zo al elke winter heel goed.
Zonder jas beeft hij ook, zijn rugharen zijn kort en isoleren niet zoals het moet.

Ik koop de jassen goed ruim zodat ze wat over de billen achter hangen. Ze zijn van harry horse.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:05

jasje kopen...mijn oude tekkel heeft het ook altijd koud en wil toch buiten zijn dus krijgt hij een jas aan.
Met honden buiten houden is niets mis...ze moeten wel een vacht hebben.
Mijn honden komen ook niet in huis,maar hebben hun eigen afdeling waar bedden staan.Dat word wel verwarmd als het koud word.Electrisch of met een houtkachel.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 06:17

Honden buiten vind ik ook niet zielig hoor mits ze het gewend zijn (ik doe het zelf niet maar heb er niks op tegen) ik zou beginnen met een goed honden hok, daar idd flappen voor hangen en een dikke laag stro er in en wat dekentjes.. Zorg dat het plateau waar de hond op ligt van de grond ligt. Als die het dan nog koud heeft kan je kijken naar een honden dekentje maar hee het is syberie niet hier :p

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 06:56

Sommige honden kunnen nu eenmaal niet tegen de kou. Zolang honden niet alleen zijn, een prettige ruimte buiten hebben om te spelen, graven, ravotten e.d. en een binnenruimte om droog en toch wat warmer te liggen, hoeft het buiten blijven op zich geen probleem te zijn, mits de hond daarvoor geschikt is. Honden als bv husky's, berghonden, st bernhards, new foundlanders ed. vinden dat zelfs vaak prettiger (mits ze niet alleen buiten liggen, want een hond is nog altijd een roedeldier en dient zijn dagen niet in eenzaamheid te slijten).
Maar sommige honden kunnen dus niet tegen de kou. Zo'n hond heb ik dus ook, en die is nota bene in zweden geboren. Zat als puppy al rillend in een hoekje, terwijl de rest van het nest dolle pret had in de koude koeienstal waar ze die winter waren geboren en ondergebracht.
Het eerste wat ze deed toen ze bij ons kwam, was voor de bouwlamp zitten. Dat is nooit veranderd. Maar ze wordt binnen gehouden (net als onze andere honden) en kan dan lekker bij verwarming of haard liggen. Persoonlijk vind ik zo'n honden absoluut geen buitenhonden.
Als je de keuze maakt je honden buiten te houden, vind ik dat je moet kiezen voor het soort hond dat daarvoor geschikt is. Niet voor een kouwkleum.
In geval van ts zou ik zeggen: zoek een ander thuis voor het beestje, zodat het binnen kan liggen en kies voor jezelf honden die geschikt zijn voor een buitenleven (met dikke vacht dus). En uiteraard nooit 1 hond alleen dus.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:48

Nou nou liljebo vind je dat niet een beetje overdreven? Omdat ts het niet zoals wij doet betekend niet dat ze meteen slecht bezig is en een nieuw huisje moet zoeken voor haar hond..?!
Ze kan eerst beginnen met het verblijf een stuk warmer te maken

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:52

ik zou ook 2 keer per dag gaan voeren. dan kan het kacheltje van binnen gaan branden in ieder geval.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:52

een gang die 'meestal' aan 3 kanten dicht is klinkt mij niet echt tocht dicht of warm. Dus daar zit al veel mogelijkheid tot verbetering in, lekker een iglo ofzo kopen volstouwen met stro om in te slapen bijvoorbeeld is al veel beter dan gewoon 'los' in de gang of een open mand.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:53

Je hebt ook van die verwarmingselementen die op stroom kunnen. Misschien is het een optie om er daar eentje van neer te zetten?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:21

essiesilly schreef:
Nou nou liljebo vind je dat niet een beetje overdreven? Omdat ts het niet zoals wij doet betekend niet dat ze meteen slecht bezig is en een nieuw huisje moet zoeken voor haar hond..?!
Ze kan eerst beginnen met het verblijf een stuk warmer te maken

Ligt aan de mogelijkheden die ze heeft en aan de mogelijkheden die ze van haar vader aangereikt krijgt.
Ik beweer nergens dat ze slecht bezig is, alleen dat niet iedere hond geschikt is als buitenhond en dat dat een rol moet spelen bij de keuze.
Is altijd mogelijk dat de hond wel daartoe geschikt leek, maar het niet blijkt te zijn. Dan is er echt niets gemeens e.d. met het zoeken van een thuis wat beter geschikt is voor deze hond en zelf een keuze te maken voor een hond die wel prima tegen buitenklimaat is opgewassen. Tenzij dus idd het verblijf verwarmd kan worden. Maar als het een hondje is zoals Daisy van ons, zal dat verblijf behoorlijk verwarmd moeten worden en het is zeer de vraag of de ouders daarmee accoord gaan.
Ik weet dat onze dais absoluut niet geschikt zou zijn voor buitenhond. De andere twee wel. Kan toch?
Bedoelde het dan ook niet als kritiek, maar als oprecht gemeende tip.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:07

Ik ben het helemaal met je eens dat niet iedere hond geschikt is als buitenhond.
Ik zou ook geen kortharige hond opvangen/adopteren....alleen honden met een goede vacht.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:54

Esther schreef:
Misschien helpt het om haar 2 of 3 keer per dag te voeren, wellicht eet ze dan meer over de hele dag gezien.
Heeft ze in de gang waar ze slaapt een plek met een warme deken/kussen of stro/hooi waar ze in weg kan kruipen?
Als ze het echt te koud heeft dan zou ik haar toch naar binnen halen, al is het in de berging of bijkeuken.

in de mand waar zij het meest in ligt licht een gigantiche fleecedeken en een thermo slaapzak, als ze rillend in haar mad lict leggenw e een deel van de fleecedeken over haar heen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:56

Kimbers schreef:
Een hond alleen buiten vind ik sowieso sneu, neem er dan twee.
Zorg voor een goed geisoleerd hok zou ik zeggen..

we hehben 2 honden
die uit italie en een friesse stabij kruising

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:21

Ik heb zelf ook twee honden die overdag buiten zijn. Wel met een geisoleerd binnenverblijf, met bankstel, dekens, mandjes om in te liggen.
Als ze zouden rillen van de kou als we thuis kwamen had ik ze echt niet in de kennel gelaten en ze overdag binnen gehouden.

En je hebt het over temperaturen van onder de 5, wat als het straks echt gaat vriezen? Ik zou toch kiezen voor of een hondenjasje, of de hond binnen laten.