Welk voer dun konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Welk voer dun konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 16:25

Hallo

1 van konijnen is te dun en nu ben ik benieuwd welk voer jullie aanraden om hem dikker te krijgen :)

Het andere konijn is netjes op gewicht en blijft dus gewoon op biks zitten.

Groetjes Nienke

MarjoleinvdB

Re: Welk voer dun konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:28

Als eerste, het te dunne konijntje apart eten geven. Deze geen biks geven met allerlei `lekkers´ er in, dus alleen gewone brok, en ga dan uit van 20 gram biks per kg lichaamsgewicht (20 gram is ongeveer 1 eetlepel). Hier zitten de meeste voedingsstoffen in. Je mag er dan 20 gram extra bij doen in totaal. (Dus zou ze 2 kg wegen, dan mag je 2x20 + 20 gram) Soms helpt het ook om ze dagelijks een stukje (halve boterham) gedroogd bruin brood te geven. En natuurlijk onbeperkt hooi. Wacht bij het voeren tot beiden hun bakje leeg hebben. Mijn konijn was op deze manier binnen een maand weer op gewicht (al was dat niet zo moeilijk, ze kreeg geen eten van het andere konijn dus apart voeren was al genoeg). Ik hoop dat het helpt. Het is overigens belangrijk dat het konijntje niet te snel aan komt, dus daar mogen best een paar weken overheen gaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:32

Sience selective, absoluut.
Mijn ervaring is dat ze daar veel minder van nodig hebben als andere brokjes.
Verder compactgras van hartog, dat is gevriesdroogd en daar groeit menig gezond konijn echt zo mee dicht.
Zit meer voedingswaarde in als normaal hoor, wel even rustig opbouwen en kijken of je konijn er goed op reageert. :)
Op die manier heb ik al een aantal keer echt nog een hele tijd kunnen rekken zonder problemen en leed.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:44

Wat krijgen ze nu? Is het konijntje wel gezond? Kan goed eten, geen last van het gebit?

Ik heb mijn konijnen altijd op onbeperkt hooi (hooi van de paarden, goede kwaliteit), dagelijks beetje groenvoer (andijvie bijv) en verder twee keer per dag enkele brokjes science selective. Het zijn echt enkele brokjes, ik geloof zo'n 10 gram. Zijn ook in een paar minuutjes op.
De richtlijnen die je online kan vinden (x gram per kg konijn) zijn over het algemeen nog erg ruim genomen en met hoogwaardige brok zoals science selective voer je ze daarmee moddervet. Ik zou voor een mager konijn dus die brokjes voeren op de richtlijn (weet het niet uit mn hoofd en nu te lui om op te zoeken).
Vooral GEEN gemengd voer geven, dan gaan ze uitzoeken wat lekker is ipv de goede brokjes eten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:01

Ik voer ook gemengd, maar dat is omdat ze alles opeten. :)

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:28

Mijn konijnen zijn alleseters, en dat meen ik letterlijk. Krijgen altijd hooi en n paar lepeltjes brok (die 20 gram per kg halen ze dus echt niet, en zoals al gezegd wordt voer je met die richtlijnen met brokken als super selective je konijn moddervet), want verder eten ze heel de dag (uitgedroogd -heb geen groene vingers- ) gras en krijgen ze de restjes van onze groenten, mits het geen ui is ofzo, dat mogen ze niet hebben. Maar wanneer we op de bank eten, pikken ze gerust pasta, gehakt, gekookte/gebakken groente of kip mee. Ook het brood voor de vogels verdwijnt uit de tuin, en zelfs kartonnen dozen worden verscheurd en gedeeltelijk op gegeten. En toch zijn ze volgens de DA kerngezond, en hebben nooit diarree oid. Denk dat het dus niet zozeer met alleen voeding heeft te maken, want elk konijn heeft zijn eigen immuunsysteem, (voedings)behoeften e.d. Ik zou dus gewoon een aantal dingen proberen, koop kleine pakjes van andere soorten voer, en wissel de hoeveelheid af. Stap echter niet zo maar over op nieuw voor. Ga je iets nieuws uit proberen (zoals science selective, is zeker goed voer zoals moonfish al zegt), meng het dan in het begin met het voer dat je konijn op dat moment eet. Zo voorkom je dat ze het niet eet omdat ze het niet gewoon is, of dat het lijfje verkeerd reageert op ineens ander voer.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:23

Als je konijn echt te dun is zou je ook naar de junior variant kunnen kijken van science selective, net wat extra voedingsstoffen. Alfalfa/lucerne bijvoeren kan ook goed werken maar dit vind ik niet geschikt voor langere tijd in verband met het calciumgehalte.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:06

Lucerne! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:11

Nou voor je op een ander voer overstapt, zou ik eerst een kijken naar de konijnen zelf.
Sommige konijnen zijn nogal dominant, dus krijgt het dunne konijntje wel de kans om te eten?? Of eet de dikkerd alles op en laat ie de ander er niet bij. Dus voer ze apart van elkaar. Wordt het konijntje dan niet dikker dan zou ik het konijn eens nakijken, hoe staat het ervoor met zijn gebit?
Voer altijd volop hooi bij, dat is veel belangrijker dan brok. Ik denk ook niet dat het voer hier de boosdoener is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:27

Ik heb 2 konijnen die beide chronisch snot hebben, helemaal gezond zijn ze dus niet :)
Zijn gebit is in orde... En het klopt dat de voedster dominant is.

Ik heb ze nu een week ter observatie gehouden en heb Michael apart gevoerd en dit zal ik ook eerst doorzetten. Helaas heeft hij vorige week ook een gasbuik gekregen waardoor daar de zorg eerst even bij lag. Dat gaat nu weer goed en hij is van de medicijnen af.

Binnenkort begin ik aan een panacur kuurtje tegen wormen, en omdat hij Ecuniculi heeft gehad, kan dit sowieso geen kwaad.

Uiteraard krijgen de konijnen onbeperkt hooi en biks en groenvoer. Ik heb jaren bij een konijnenopvang gewerkt en weet hoe het werkt :) Was alleen benieuwd naar speciaal voer voor dunne konijnen, Science Selective is dus eigenlijk de enige, was benieuwd of er nog ander voer was :) Ze krijgen voor de winter ook kruidenelixer door hun water, even een vitamine boots :)

Bedankt voor de tips :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:31

Ik heb ook een konijntje gehad die te dun was en slecht in de vacht zat, wat ik deed was in ieder geval 2 keer per dag apart van zijn maatje voeren, zodat die niet zijn voer op at. Verder wat meer science selective en daarnaast erwtenvlokken met daarnaast hier wat van: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... rels/27106 Hij is er super van opgeknapt. :)
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 16-10-13 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:31

Bedankt voor de tip :)

Ik voer Michael nu idd 2x per dag apart :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:45

Lucerne zoals ik al zei. Is gewoon ruwvoer. Dus super gezond en volop vezels en een echte dikmaker. Ik heb het bij mijn slanke voedster ook gebruikt, die werd zelfs iets té dik.

Wel melassevrij nemen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:01

Is dat te koop bij een dierenwinkel ?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:05

Dat weet ik niet. Ik haal het bij de Boerenbond, maar daar hebben ze alleen van die 25 kg zakken. Mijn nijntjes delen het dan ook met mijn paard. ;) Ik zou daar eens vragen of ze ook kleinere verpakkingen hebben.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:06

Top, bedankt voor de tip :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:13

Je kan het ook via zooplus bestellen. Staat wel bij de paardencategorie maar dat maakt natuurlijk niet uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:10

mijn konijnen krijgen regelmatig wat brood, werd ook altijd van gezegd dat het goed was om ze dikker te krijgen.
:j

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:19

Ik voer mijn cavia's ook havermout om ze wat dikker te krijgen, misschien kan dat bij een konijn ook? :) Ze vinden het erg lekker

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:20

Ja van brood worden ze dik. Maar het is niet veilig en gezond om te geven. Brood = koolhydraat = suiker = slecht voor vrijwel alle dieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:48

mwoah...valt wel een beetje mee.
ik geef ook niet dagelijks brood, meestal zo om de 2 dagen en dan maar een stukje en uiteraard oud brood.
ik heb 2 oudere konijnen(beiden 9 jaar) en die ene heeft ook ecuniculi gehad.
hun gebit is niet meer zo denderend...dan is een stukje brood toch wat makkelijker op te knabbelen.

winsel, kreeg nog de tip om toch te kijken voor takjes van bomen, liefst nog met blad er aan.
schijnt dat er waardevolle mineralen en zo in zitten die dunnere konijnen goed kunnen gebruiken.
en misschien overheen gelezen, maar zijn ze ontwormd???

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:26

Ah, een EC verleden. Denk dat het dan inderdaad verstandig is om met Panacur te starten. Normaal ben ik helemaal niet van het preventief medicijnen geven maar heb hier ook al vele jaren een EC konijntje lopen. Bij vage klachten als afvallen begin ik inmiddels liever wat te vroeg als te laat met Panacur om die rotziekte onder controle te houden ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:35

Linea schreef:
Ah, een EC verleden. Denk dat het dan inderdaad verstandig is om met Panacur te starten. Normaal ben ik helemaal niet van het preventief medicijnen geven maar heb hier ook al vele jaren een EC konijntje lopen. Bij vage klachten als afvallen begin ik inmiddels liever wat te vroeg als te laat met Panacur om die rotziekte onder controle te houden ;)

Hier sluit ik mij bij aan, de kans dat het door E. Cuniculi komt lijkt mij vrij groot. Wij hebben 10 konijnen die waarschijnlijk allemaal besmet zijn. Om de zoveel tijd wordt er weer eentje zonder aanwijsbare reden ineens ontzettend mager. Met de winter in aantocht en een (mogelijk stressvolle) verhuizing naar een ander verblijf geef ik ze ook preventief Panacur.

Edit: Als de zomer voorbij is krijgen ze hier trouwens (naast hooi natuurlijk) bijna onbeperkt biks en als het echt koud wordt voer ik ook veel winterpeen bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:05

als cuniculi weg is dan blijft het toch ook weg?
heb er ook een die het gehad heeft,heeft er wel neurologische schade aan over gehouden in de zin van vreemd blijven lopen.
maar die is lekker rond :D

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:34

Nee ik geloof daar niet in. Doel van de behandeling met panacur is dan ook niet complete genezing maar het onderdrukken van de parasiet, je mag blij zijn als de klinische symptomen verdwijnen maar altijd in je achterhoofd houden dat het kan terugkeren. Bovendien zijn er aanwijzingen dat veel konijnen de parasiet bij zich dragen, alleen zijn er veel konijnen waarbij dit niet tot uiting komt. Maargoed, je kan je dus voorstellen dat zelfs als je de parasiet compleet vernietigd er altijd herbesmetting kan plaatsvonden.