Vitamine C

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

Vitamine C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 10:47

Hallo allemaal,
Gisteren ben ik mijn cavia's opgaan halen. Ik vind het geweldige dieren en tot nu toe gaat het ook hardstikke goed met ze, ze zitten met zijn tweeën in een kooi van 60cm bij 120 cm en hebben onbeperkt hooi en tweemaal een klein bakje met brokjes. Maar ze moeten natuurlijk ook vitamine C krijgen. Nou is het zo dat ik al wel het een en ander heb kunnen vinden online over wat de cavia's allemaal wel en niet mogen hebben qua groentes, fruit en kruiden. Tevens in hoeveelheden. Maar ik zoek nogsteeds een lijst waarbij alles groentes, fruit en kruiden staan met de gemiddelde inhoud vitamine c (in mg). Ik heb nu al wel het een en ander gevonden maar wil het liefst dat ze zo gevarieerd mogelijk hun eten binnen krijgen. Hier is een lijstje wat van wat ik wel heb met de vraag er bij of jullie deze kunnen aanvullen alle cijfers zijn in mg hoeveelheid per 100gram:
Acerola Kers 1745
Rozenbottels 1250
Guave 220
Paprika (rood, geel) 180
Peterselie 154
Zwarte bessen 150
Witlof 112
Broccoli 93,2
Paprika (groen) 89.3
Spruitjes 85
Kiwi 56
Koolraap 62
Papaja 61.8
Rode kool 57
Aardbeien 56.7
Sinaasappel 53,2
Citroen 53
Witte kool 51
Bloemkool 46.4
Chinese kool 45
Mango 40
Koriander 570
Mierikswortel 115
Venkel 95

Laptopmuis

Re: Vitamine C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:20

Hier krijgen ze al brok met vitamine C in, daarnaast voeren we dus groente en fruit waarin veel vitamine C zit. De ene dag krijgen ze dat, een andere dag dat. Maar doordat er al vitamine C in het voer zit hoeven we dus niet zoveel te voeren.
Is trouwens ook verkrijgbaar als druppelvariant.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:30

Laptopmuis schreef:
Hier krijgen ze al brok met vitamine C in, daarnaast voeren we dus groente en fruit waarin veel vitamine C zit. De ene dag krijgen ze dat, een andere dag dat. Maar doordat er al vitamine C in het voer zit hoeven we dus niet zoveel te voeren.
Is trouwens ook verkrijgbaar als druppelvariant.

Dat weet ik, in mijn brok zit ook al vitamine c maar hierbij weet ik niet hoeveel ze er van binnen krijgen. Daarnaast vind ik het ook een fijn idee dat ze gewoon vers fruit en verse groenten?kruiden krijgen. Zelf vind ik het idee dat ze het in druppel variant krijgen niet zo fijn aangezien niet 100% zeker weet dat er geen chemische stoffen of andere schadelijke stoffen inzitten. Mijn voorkeur gaat dus uit naar verse groenten, fruit en kruiden vandaar dat ik vroeg om eventuele aanvulling van mijn lijst.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:30

Ik geef mijn cavia's voor de zekerheid ook vitamine c tabletten. Met sinasappelsmaak, ff stampen en oplossen in water en dan in een spuitje geven. Ze vinden het heerlijk! Ik had één caviaatje die wat snotterig was en die was binnen enkele dagen weer goed opgeknapt. Ik blijf het er nu bijgeven. Ik geef ook groenten (die bij nader inzien allemaal niet heel erg vol zitten met vitamine c) en elke dag science selective cavia voer.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:34

In goede pellets zoals Kasper Faunafood zit alles wat ze nodig hebben kwa vit c, bij mij krijgen ze 2 x in de week een tabletje voor de lekker, niet omdat ze dit nodig hebben

Ook groente hebben ze niet persee nodig met goed hooi en hoede pellets ze krijgen hier wel wat groentes voor de afwisseling en de lekker.

Roter heeft tabletjes je kan ze zo uit de hand geven vinden ze heerlijk er ze weten het precies als ze de verpakking horen staan ze al klaar

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:36

Maar heeft niemand dus een aanvulling op mij lijst aangezien dat mijn vraag was?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:33

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 13:58

De lijst had ik inderdaad al gevonden maar ik ben dus vooral geïnteresseerd in de hoeveelheid vitamine c per 100 gram.