Bokkers met verstand van vissen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Bokkers met verstand van vissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 09:19

Hallo Bokkers!

Afgelopen dinsdag werd ik 17. Als cadeautje kreeg ik twee kommen met vissen: 1 kom met 6 guppies en 1 kom met drie goudvissen (sluierstaart).
Deze beesten kreeg ik maandag avond, moeders had ze namelijk op maandag gehaald en je kan ze moeilijk verstoppen! :D

Waar
Ze heeft ze gehaald bij de Intratuin in Barneveld. Hier heeft ze advies gevraagd. Ook heeft ze gevraagd wat er in welke kom moest. De desbetreffende man/vrouw vertelde dat de aantallen die ik nu heb (6xgup, 3x goud) prima konden in die kommen.

Inhoud kommen
Bij de guppies in de kom staat: 1 planje, Mr Krabs ter decoratie (hier onder in een linkje) en steentjes. Bruin met wit.
Bij de goudvissen in de kom staat: 1 plantje, Spongebob (ook in het linkje) en steentjes, bruin met wit.

Guppies
Ik was in de zevende hemel met m'n visjes! Helaas toen ik dinsdag uit school thuis kwam was er één gup dood. Niks aan te doen, gelukkig leeft de rest nog! Direct de kom schoongemaakt, gup er uit. Bij de guppies geen problemen dus verder.

Goudvissen
Het water van de goudvissen was erg troebel. Geen probleem, maak ik ook wel even schoon! :) Dus voordat de verjaardagsvisite kwam had ik mijn beestjes weer in een schone kom. Prima. Volgende ochtend (woensdag) kwam ik uit bed, en de goudvissen zwommen boven in de kom. Ze hadden dus zuurstof gebrek. Kom wéér schoongemaakt. 's Middags toen mijn zusje thuis kwam: zelfde verhaal. Ze heeft direct de Intratuin opgebeld, en die bevestigden dat het inderdaad zuurstof gebrek was. De oplossing? Zuurstof schelpen! Moeders gelijk de auto ingesprongen en schelpen halen. Helaas had de dierzaak ze niet.
Gisteren heeft ze alsnog die schelpen gehaald. Ik heb de kom weer helemaal leeg gehaald en schoongemaakt. Alles er in, en de zuurstof schelp er ook in. Gisteravond alles nog prima. Vanmorgen: Weer naar zuurstof happende vissen! Ook het water is wéér troebel. En dat terwijl ik precies het zelfde gedaan heb met de goudvissen als dat ik met de guppies heb gedaan. En die hebben nog steeds nergens last van!

Probleem
Ik heb dus geen idee meer wat ik hier aan kan doen! Mijn vraag is dus: weet iemand wat ik hier nog aan kan doen?
Nogmaals, mama heeft advies gevraagd toen ze ze kocht. Als er iets niet goed gaat, zeg dat dan vriendelijk a.u.b.!

Liefs Elize

Kommen: http://www.aquarium-winkel.nl/bokaal-cylinder-28-cm-p-401.html?zenid=eb223b1cda7f5ed544a0064ee98d48c7 ----- Het is een beetje dat idee, alleen dan
zijn die van mij veel hoger!

Decoratie linkje http://www.beslist.nl/products/dieren_accessoires/r/spongebob_aquarium_decoratie/
Laatst bijgewerkt door LieveLoes op 11-10-13 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:23

owwww....een kom daar is al nummer 1 waar ik over val.. een kom is zeker géén aanrader! een gewone goede bak is vele malen beter! Ook moet je denken bij een sluierstaart minimaal 50 liter, dat red je er ook niet mee met een kom.. Intratuin barneveld heb ik ook mindere ervaringen mee, die kan ik via pb wel uitleggen :D. Omdat je teveel visjes in een kom heb, waarvan een kom dus al niet goed is, hebben ze te weinig ruimte en teveel stress, mogelijk is dat al factor 1 waaraan je gup is overleden...

Haal zowiezo een bak, per sluierstaart is 50 liter nodig en een bak van ruime afmetingen.. Zuurstof schelpen is ook niet bepaald een goed advies, een grote bak met voldoende ruimte en planten en een goede pomp zorgt ook voor genoeg zuurstof in het water, een zuurstof schelp kan eerder je bak vervuilen ook... Zonder pomp word zoiezo je water al erg snel vuil en blijven vieze delen in je water hangen.

Dus advies? koop een bak, minimaal 100 liter en (ik geloof)minimaal 1.20meter voor je sluierstaarten. Daarbij moet je nog je guppen rekenen, dus ongeveer 30 liter per gup als ik het uit me hoofd goed zeg...Een goede pomp erbij, planten en dergelijke en ze zijn al vele malen beter af. Een sluierstaart kan enorm groot worden, je kan het zo al googlen en vind je al vele cm's dat ze kunnen worden. Je koopt ze met een cm of 5 - 6 meestal bij intratuin maar worden wel ietsje pietsje groter als dat uiteindelijk :).

Als tip ook, ga terug naar de winkel, breng de kom terug en kijk voor een mooie bak....

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 09:26

Mioux schreef:
owwww....een kom daar is al nummer 1 waar ik over val.. een kom is zeker géén aanrader! een gewone goede bak is vele malen beter! Ook moet je denken bij een sluierstaart minimaal 50 liter, dat red je er ook niet mee met een kom.. Intratuin barneveld heb ik ook mindere ervaringen mee, die kan ik via pb wel uitleggen :D. Omdat je teveel visjes in een kom heb, waarvan een kom dus al niet goed is, hebben ze te weinig ruimte en teveel stress, mogelijk is dat al factor 1 waaraan je gup is overleden...

Haal zowiezo een bak, per sluierstaart is 50 liter nodig en een bak van ruime afmetingen.. Zuurstof schelpen is ook niet bepaald een goed advies, een grote bak met voldoende ruimte en planten en een goede pomp zorgt ook voor genoeg zuurstof in het water, een zuurstof schelp kan eerder je bak vervuilen ook... Zonder pomp word zoiezo je water al erg snel vuil en blijven vieze delen in je water hangen.

Dus advies? koop een bak, minimaal 100 liter en minimaal 1.20meter voor je sluierstaarten. Daarbij moet je nog je guppen rekenen, dus ongeveer 30 liter per gup als ik het uit me hoofd goed zeg...Een goede pomp erbij, planten en dergelijke en ze zijn al vele malen beter af.

Met de guppen is nu niets meer aan de hand! Misschien is het gewoon een slechter visje geweest, want de rest zwemt vrolijk rond en heeft nergens last van!

Verder: Ik heb al eerder twee goudvissen gehad. Deze zaten gewoon in een kom. De een is na een jaar of wat overleden, en de ander hebben we 3 jaar gehad! Daar heb ik ook niets bijzonders mee gedaan. Die hadden een plant, een decoratie kikker en geen schelp. Dus ik snap niet wat ik nu fout doe.

Dank je voor je tip! Maar een grote bak gaat hem hier echt niet worden, helaas! En misschien heb ik dat onduidelijk gezegd, maar de goudvissen en de guppen zitten apart!

Edit: bedoel je zo'n bak? http://www.petsplace.nl/vis/dierenverbl ... 0cm~559001

Mioux

Re: Bokkers met verstand van vissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:29

Ik raad je toch aan even naar dit topic te gaan en dit voor te leggen:
[HK] Bokkers met vissen kletsen verder in de hk !

daar zal menig persoon je kunnen helpen..

Niet om het één of ander maar een kom is serieus 1 van de slechtste keuzes voor een vis...
En welke afmetingen en liters zitten je sluierstaarten? En heb je wel sluierstaarten of echt goudvissen die dus in de vijver horen?

Per gup is het ongeveer 30 liter dus dat keer 6? of inmiddels x 5 dan weet je al hoeveel liter je nodig hebt voor de guppen..
Niet flauw bedoeld hoor, en kan hard overkomen, maar in een te kleine bak of kommetje te doen en niet voor t welzijn van de visjes een juiste bak met juiste hoeveelheid liters aan te schaffen, is als dat jij de gehele tijd in een klein wc hokje moet zitten die ook nog eens rond is, dus nee voor de welzijn van de dieren is dit niet erg raadzaam...

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:32

Alle sluierstaarten kunnen 15 tot wel 30 jaar oud worden. Sluierstaarten kunnen niet samen met gewone goudvissen worden gehouden. De goudvissen zullen de dikkere sluierstaarten aanzien voor kuitrijpe vrouwtjes en jagen zo de sluier de dood in. Mannetjes krijgen als ze wat groter worden witte pukkeltjes op hun kieuwdeksels en borstvinnen en vrouwtjes niet.

Huisvesting.

Het aquarium.
Sluierstaarten worden erg groot en zijn dus niet geschikt om in een kom of een klein aquarium te houden. In de regel word 50 liter per vis gerekend. Dat wil niet zeggen dat je 1 sluierstaart in een bakje van 50 liter kan houden. Het beste is een 2 meter aquarium maar dat is voor vele mensen niet haalbaar. Een aquarium van 1 meter lang 50cm diep en 50cm hoog kan voldoende zijn . Dat aquarium bevat 250 liter water. Minus de bodembedekking en de inrichting dan houd je 200 liter over. 200 liter gedeeld door 50 is 4 dus er zouden 4 sluiers in kunnen. Toch is het raadzaam er maar 2 of 3 in te houden om het water niet maximaal te belasten. Sluierstaarten kunnen niet in een vijver worden gehouden. In de winter zullen ze doodvriezen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:33

Hoe schoon zijn die steentjes? Komt het troubele niet daarvandaan?

Normaal laat je een aquarium eerst een paar dagen (of nog wat langer) staan zonder vissen, kan zich een evenwicht instellen. Bij een goudvissenkom gaat dat in de praktijk toch wat anders. Natuurlijk is zoals Mioux zegt een ruim aquarium met niet teveel vissen ideaal. Maar och, er zijn al honderden goudvissen best oud geworden in een kom waarvan elke week alle water ververst werd. En er zijn er ook honderden die niet oud zijn geworden helaas.

Gebruik in elk geval geen schoonmaakmiddelen in de kom, schoon water en niets meer. Zuurstof moet van het oppervlak komen, de bekende luchtbelletjes zorgen er vooral voor dat het water in beweging blijft. Karpers zoals goudvissen kunnen relatief goed tegen zuurstofarm water, die happen wel wat lucht. Niet teveel voeren ook. Vissen zijn koudbloedig en hebben maar weinig voer nodig. Alles wat ze niet opeten bederft het water.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:33

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:34

Vissen horen niet in een kom. Vissen horen in een ruim aquarium met een filter en een pomp, zeker sluierstaarten. Deze kom is iig 100x te klein voor deze vissen.
Gudvissen kunnen zon 15 jaar oud worden, dus vissen die 1 en 3 zijn geworden is niet bepaald iets om trots op te zijn...
Dit grenst gewoon aan dierenmishandeling...

Hier op bokt staat ergens een voorbeeldverhaal met fotos. Eens kijken of ik die kan vinden..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:37

ik heb zowiezo als voorbeeld (en dit is nog niet het grootste!) hoe groot een sluierstaart word:

Afbeelding

Als je hem in een te kleine bak of kom doet kunnen ze misvormen en worden ze niet de grootte die ze horen te worden en kunnen worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:37

http://www.vissenbescherming.nl/pg-1739 ... iskom.html
http://www.licg.nl/z3/dieren/vissen/sluierstaart.html

Formaat van een goudvis die uitgroeit:
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... ldfish.jpg

Kwanyin schreef:
Een mooi verhaaltje:

My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie

[ Afbeelding ]

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
[ Afbeelding ]

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
[ Afbeelding ]

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
[ Afbeelding ]

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:39

Ai! De kom dat is zoooo slecht! Juist door de kom gaan ze 'luchthappen' dit komt door de smalle doorgang bovenaan. Je kan dus beter een vierkante bak hebben dan kan er meer zuurstof bij komen. Daarnaast hebben 3 sluiers echt ruimte nodig, dit kan dus niet in een kom. Schaf een vierkante bak aan.

Daarnaast zou ik de guppen in een aquarium doen met verwarming, filter en veel plantjes. Zo komen ze beter uit en krijg je misschien ook jonkies. Persoonlijk vind ik door het licht van een aquarium alles veel mooier lijken en guppen in een kom? Het is niet echt goed voor die dieren.

Persoonlijk zou ik dus de kommen weg doen en mooie bakken voor aanschaffen met genoeg inhoud voor de vissen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Oei. Breng het hele spul maar terug naar de Intratuin, dit kan echt niet :(.

Mioux

secricible ik kan alleen maar zeggen,perfecte voorbeelden ! top ik hoop dat de ts realiseert dat een bakje of een kommetje niet geschikt is, al is elke kom ongeschikt maar ik bedoel maar.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:41

Haal ze alstjeblieft uit die kom. Dat is nergens goed voor! Net als wat mijn voorgangers zeggen, het is pure dierenmishandeling. De sluierstaarten zou ik aan iemand met een vijver geven, die hebben elk 50 liter water nodig en dat ga je met je kommetje nooit redden.

De guppen horen verwarmd te zitten, het zijn tropische vissen en in wat warmer water voelen ze zich beter. Het beste is om een flink aquarium aan te schaffen, met filter en verwarming en dat een paar weken in te laten draaien en dan je vissen rustig te introduceren. Guppen terug brengen naar de intratuin dus.

De intratuin bij ons verkoopt geen kommen trouwens, er staan overal bordjes over hoe slecht kommen wel niet zijn.

Water verversen is ook uit ten boze. Mijn aquarium ververs ik een keer in de twee weken, en dan maar de helft of een derde van het water. Nooit alles eruit halen! Vissen hebben bacteriën nodig en met schoonmaakmiddel haal je alles weg.

Dat zuurstofgebrek komt door de vorm van de kom. Hier staat meer informatie: http://plazilla.com/1-wat-is-er-slecht-aan-de-vissenkom

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:45

hallo,

ten eerste is het natuurlijk belangrijk om een grotere bak aan te schaffen... zoals eerder genoemd minimaal 50 liter per vis...
Toen ik er achter kwam dat een vis in een kom eigenlijk dienmishandeling is heb ik mijn vissen meteen in een vijver van een vriendin gedaan.... vissen horen niet in een kom maar in een vijver waar ze de ruimte hebben...

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 09:48

Bedankt voor het mee denken allemaal!
Na aanleiding van Mioux's reactie (de eerste) heb ik gelijk de PetsPlace gebeld.
Deze man vertelde dat ze prima in een kom konden, maar inderdaad beter in een
vierkante!

De Intratuin adviseerde handwarm water, lauw dus. De man van de PetsPlace zei
dat dat te warm was en dat daardoor het zuurstof ook uit het water getrokken werd!

Ik heb de goudvissen zojuist direct kouder water gegeven (niet in een keer koud, maar
wat warm er uit en wat koud er bij) en dit ga ik vandaag vaker doen. Dan ga ik het
nog even aan kijken, en als ze vanavond weer luchthappen ga ik zeker terug naar de
intratuin!

En nogmaals: met de guppen is niets mis! Ze zwemmen gewoon vrolijk rond,
de ene keer wat sneller dan de andere keer. Mocht er bij deze ook iets op wijzen wat
niet goed is, ga ik er zeker achter aan en absoluut een andere bak overwegen!

Ik vind mezelf gelukkig absoluut geen dierenmishandelaar! :) Bedankt allemaal.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:51

Pets place... En prima in een kom..sorry maar dan weet pets place zekers niet waar ze t over hebben!!! bel maar eens een echte aquarium zaak en vissen specialist...ieder van die zaken zal anders aanbevelen !

een kom heeft zowiezo amper tot geen zuurstof dus een kom is ook daarin zekers niet een goede keuze!

Hoe vaker jij het water aanpast, hoe meer jij kans hebt dat de vissen het niet gaan redden, dit is teveel gedoe voor hun te veel aanpassen wat ze niet gaan waarderen en zeker geen goed advies.

En de guppen is niks mis... ze zitten in een kom. Meid serieus er zijn al tig adviezen gegeven over de kom weg doen, je vraagt naar mensen die er verstand van hebben en tenslotte doe je niks met de tips en adviezen? Waarom dan een topic aan maken met vragen als je er niks aan wilt doen verder? En gaan de sluierstaarten nu in een vierkante bak of rechthoekig met minimaal 50 liter per vis?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:53

Het zijn echt teveel vissen in een te kleine ruimte.
Luister alsjeblieft naar mijn voorgangers!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 09:53

Mioux schreef:
Pets place... En prima in een kom..sorry maar dan weet pets place zekers niet waar ze t over hebben!!! bel maar eens een echte aquarium zaak en vissen specialist...ieder van die zaken zal anders aanbevelen !

een kom heeft zowiezo amper tot geen zuurstof dus een kom is ook daarin zekers niet een goede keuze!

Hoe vaker jij het water aanpast, hoe meer jij kans hebt dat de vissen het niet gaan redden, dit is teveel gedoe voor hun te veel aanpassen wat ze niet gaan waarderen en zeker geen goed advies.

En de guppen is niks mis... ze zitten in een kom. Meid serieus er zijn al tig adviezen gegeven over de kom weg doen, je vraagt naar mensen die er verstand van hebben en tenslotte doe je niks met de tips en adviezen? Waarom dan een topic aan maken met vragen als je er niks aan wilt doen verder? En gaan de sluierstaarten nu in een vierkante bak of rechthoekig met minimaal 50 liter per vis?

Als het vandaag weer luchthappen word ga ik zeker terug naar de Intratuin en een vierkante bak halen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:54

Dus er moet eerst wat mis gaan voor je wat gaan doen aan de situatie waar de vissen nu in leven? Waarom dat niet al voor zijn en ze een goede bak geven zoals het hoort bij dat soort vissen? Alle mensen hierboven geven je dezelfde adviezen en je vraagt ook om advies en tips?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:55

Waarom koop je geen aquarium op marktplaats?
Voor het geld bij de intratuin heb je op MP een mega bak ( die je nodig hebt)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:56

Dat zowiezo, vaak ook inclusief pomp en verlichting...

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:57

Bij ons in de dierenwinkel raden ze juist de kommen af en zo hoort het ook, een kom kan echt niet!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:00

Vissen horen niet in een kom, winkels die zeggen dat het prima kan doen dat alleen voor de verkoop.

Vissen horen in een aquarium met pomp.
Zuurstof gebrek los je op door een voldoende zuurstof plantjes in te doen, voor een snelle levering hiervan adviseer ik je snelgroeiers te nemen als bv waterpest.
Zuurstof/bruissteen is leuk als nood oplossing maar verder ook geen aanrader.

Verlichting anders zullen je planten niet groeien.

Tevens ook nooit in één keer al het water verversen.

Verdiep je eens goed in het houden van vissen en in wat voor situatie ze gehouden moeten worden.
In de link vind je een lijst met Nederlandse vissen namen en informatie over oa de maat van de bak waarin ze gehouden moeten worden.
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Vissen1.html

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:01

Ook eens met wat kiki zegt, want een kommetje van 15 euro verkoop je makkelijker als een goede bak waar ze inhoren die kan aantikken tot 100 euro (of meer)... Daar schrikken mensen van en willen dan de kom liever..
Ja dieren zijn niet goedkoop...en vissen zijn zowiezo al geen goedkope hobby