Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:12

Hallo,

Naar aanleiding van het afschieten van zwerfkatten. Wat vinden jullie: Mogen katten niet meer los buiten eigen terein? Ze kunnen natuurlijk nog wel naar buiten (in een kattenren oid), maar niet meer in natuurgebieden gaan zwerven om daar vogels en andere inheemse diersoorten te vangen.
Ze zijn niet meer gevaarlijk op de weg (veel bestuurders wijken uit). Ze brengen geen overlast meer door te poepen in iemands tuin of in een speeltuin.

En als katten wel los buiten mogen, waarom zouden honden dan niet mogen? Honden zijn immers ook jagers die graag kilometers maken.

Ik ben een voorstander van katten niet meer los laten lopen buiten eigen terein, en jullie?

Anoniem

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:14

Maakt geen bal uit of ik voor of tegen ben, is toch niet haalbaar om het te verbieden en handhaven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:15

Wat Sonja zegt inderdaad! Wel zou het fijner/beter zijn als fokkers toekomstige eigenaren zouden verplichten tot sterilisatie of castratie. Tenzij het een hele dure bloedlijn betreft natuurlijk. Maar al dat fokken met de HTK katten mag wel beperkt worden imo.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:17

ach er zijn al zooooooooooooooooooooveel van deze topics en het loopt toch allemaal uit op een welles/nietes gedoetje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:18

Het gaat me nu even om meningen :)
Maar wat in de Flora en Fauna wet staat:

Citaat:
Artikel 16
3. Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt en bemachticht.

Geld dat dan niet voor katten?

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:19

Heb niet zo'n probleem met katten die buiten los lopen, als iedereen ervoor zou zorgen dat deze dan ook netjes gecastreerd, gesteriliseerd oid zijn zodat we niet overspoeld worden met onverwachte nestjes in het wild, dat zou al een hoop helpen op den duur denk ik. Als de eigenaren ze dan ook nog thuis een schone kattebak zouden aanbieden en ze deze leren gebruiken dan valt het met de kattepoep reuze mee volgens mij....
Waar ik me eigenlijk al meer en meer aan erger is de hondenbezitter die zijn hond uitlaat, deze lekker laat poepen terwijl deze erbij staat te kijken.....waarom niet ff opruimen dan? Vervolgens stapt mijn kind er weer in als hij achter een bal aanholt -O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:20

@Ryan, als dit op een hondenuitlaatveld is ga ik het niet opruimen hoor. Betaal niet voor niets belasting :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:21

Het is volgens mij niet te handhaven en zeker niet te controleren....

Wat ik wel vind is: "Waarom doet niemand moeilijk over katten in andermans tuin?"
Terwijl ze toch bij anderen heel wat schade kunnen aanrichten (poepen in de tuin, planten uitgraven).

Over honden wordt altijd moeilijk gedaan wat ik ook heel begrijpelijk vindt, maar als je over een kat gaat klagen dan vindt iedereen dat meer vreemd?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:23

Coconut schreef:
Het is volgens mij niet te handhaven en zeker niet te controleren....

Wat ik wel vind is: "Waarom doet niemand moeilijk over katten in andermans tuin?"
Terwijl ze toch bij anderen heel wat schade kunnen aanrichten (poepen in de tuin, planten uitgraven).

Over honden wordt altijd moeilijk gedaan wat ik ook heel begrijpelijk vindt, maar als je over een kat gaat klagen dan vindt iedereen dat meer vreemd?

Dat dus, mijn hond loopt aan de lijn, poept op plekken waar het mag en loopt los op plekken waar het mag, is niemand tot last dus.
Maar als er dan in het speeltuintje in de straat overal kattenpoep in het zand ligt, denk ik: dat is net zo schadelijk.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:24

Ja, maar niet iedereen heeft zijn hond netjes aan de lijn ;) Er zijn genoeg honden die los lopen in een wijk en tegen iemand zijn heg aan piesen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:26

Coconut schreef:
Ja, maar niet iedereen heeft zijn hond netjes aan de lijn ;) Er zijn genoeg honden die los lopen in een wijk en tegen iemand zijn heg aan piesen.

Inderdaad, zoals de hond aan de overkant die lekker zichzelf uitlaat en de weg een paar keer oversteekt. Zeg je er wat van, wordt de eigenaar boos.

Helaas is het lastig te controleren... Hoe is dat met honden gegaan dan? Die konden vroeger toch ook gewoon loslopen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:29

Los mag wel, maar dan moet je ook de verantwoordelijkheden en de risico's dragen die dit met zich meebrengt.
Al heb ik wel het liefst dat ze inderdaad op eigen terrein worden gehouden, ik wordt schijtziek van de buurtkatten hier. Die lopen onze katten (die wél op eigen terrein worden gehouden) constant te klieren en inderdaad ons balkon onder te poepen etc. Met de eigenaren is geen zinnig woord te wisselen hierover.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:29

EskeGirl schreef:
Het gaat me nu even om meningen :)

Citaat:

Artikel 16
3. Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt en bemachticht.

:o Wij hebben juist een kat om de muizen te vangen....

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:30

Ik vind persoonlijk dat iedereen zijn of haar huisdier, dus ook de kat, bij zich moet houden, iemand anders hoeft geen last te hebben van het dier van een ander.

Mijn kat komt niet buiten, en als ze buiten komt zit ze aan de lijn. Mijn hond loopt nooit los, hij heeft een rolriem dus kan ver genoeg voor me uit rennen. Ik ruim zijn drollen op, ook in het buitengebied. Ik vind het zo goor om alles te laten liggen, dat doe je in je eigen tuin toch ook niet?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:31

hier op stal ook katten voor de muizen. Het is dat de stal afgelegen zit aan het bos waardoor deze katten niet echt iemand tot last kunnen zijn...

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:31

Ik ben het eens met de stelling. Mijn katten komen dan ook niet los buiten. Wij hebben echter wel last van andermans katten op ons terrein, dat is érg vervelend.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:36

Van mij mogen ze het wettelijk gaan verplichten, alleen de controle zal erg moeilijk gaan vrees ik.

Onze buurman gooit zijn kat buiten als ze niet thuis zijn, dus ook als ze op vakantie gaan. Echt zo zielig...dat beestje loopt hele nachten te mauwen. Neem dan gewoon geen kat!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:41

Dat is niet haalbaar. Katten zijn niet genoeg gedomesticeerd denk ik. Mijn kat sloopt heel de huisraad als ik haar niet buiten laat.. dus ik laat haar iedere avond een paar uur buiten. En een tuigje wurmt ze zich ook uit.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:51

Een ren, bij mijn ouders in de buurt zijn mensen die zo'n ren achter hebben. Echt heel mooi gemaakt, zelfs met een boom erin

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:56

Bij ons in de wijk zit het ook vol met katten, denk zo'n 60. Ik heb er eigenlijk helemaal geen last van, sommige komen een paar keer in onze tuin maar we hebben zelf een kat en die jaagt ze dan gewoon weg. Een kat verbieden uit de tuin te gaan lijkt mij heel moeilijk haalbaar, niet iedereen ziet het zitten heel zijn tuin af te spannen hoor! En ja een tuigje zou bij die van mij ook niet werken, ze draagt zelfs geen halsbandje ofzo. En katten kan je gewoon niet verbieden dat ze geen muizen,... mogen vangen..

Honden los laten lopen zou ik ook niet echt goed vinden, katten ontwijken mensen meestal, honden niet.. en ik ken echt veel mensen die bang zijn van honden dusja..

Wat ik wel grappig vind is dat hier iemand zijn hele voortuin vol bordjes heeft hangen om te laten merken dat je hond er niet mag kakken, laast toen ik net in die voortuin liep, liep ik net naast een drol.. snap niet dat mensen het dan nog niet opkuisen :p

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:03

Ik wil juist dat mijn katten muizen vangen. Ben er niet zo blij mee als die in mijn stal zitten.

Honden los vind ik ook prima. Ik ga zelf speciaal naar losloopgebieden in Nederland zodat ze lekker kunnen rennen en spelen.

Gisteren had ik opeens een vreemde kat in mijn slaapkamer die ik er met geen mogelijkheid uit kreeg. Uiteindelijk hem kunnen optillen waarna hij uit mijn armen vluchtte en de overdekte kattenbak in vloog. Mijn man heeft hem met bak en al buiten gezet :D Ik heb me daar niet aan gestoord. Kat is denk ik op de vlucht gegaan voor onze honden. Ik zie hem hier wel eens vaker struinen en van mij mag hij.

Maar het is inderdaad een welles/nietes. Er zijn mensen die zich er wel aan storen en er zijn mensen die het helemaal niet erg vinden. Denk niet dat wat voor discussie ook de meningen gaat veranderen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:15

Zwervende honden vormen roedels die een direct gevaar voor mensen kunnen opleveren. Zwervende katten soms ook groepen, maar die vallen geen mensen aan.

EskeGirl schreef:

Citaat:
Artikel 16

Nee, dat geldt niet voor katten. En in de FenF wet staat ook zeker weten niet het woord bemachticht :D .

Een verbod op het los laten lopen van katten is niet haalbaar en niet handhaafbaar. En daar ben ik héél erg blij om, want gedoe om andermans katten is helemaal geen zaak van nationaal belang waar de volksvertegenwoordiging in Den Haag z'n kostbare tijd aan moet verspillen. Er zijn ongetwijfeld mensen die heel serieuze problemen hebben met andermans katten of met onverdraagzame buren en dat is heel erg vervelend voor die mensen, maar die problemen moeten in die buurt of hooguit wijk worden opgelost en daar hoeft de rest van het land niet meer te worden lastiggevallen. Maar goed, da's mijn mening.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:17

Mijn katten blijven binnen, omdat dat mijn keuze is, ik vind niet dat je anderen kan verplichten hun kat binnen te houden, beetje betuttelend, net als dat je hond haast nergens meer los mag, zeikmaatschappij word het.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:46

Ik zou niet willen dat iemand anders last of schade heeft van mijn kat.

Bijv. mijn vader heeft vogels en die heeft heel zijn volière moeten beveiligen tegen de katten van de buren. En nog heeft hij met regelmaat een dode vogel omdat ze zo geschrokken zijn van een kat die op of tegen de volière springt. Gaat hij er mee naar buren: ja dan moet je volière maar zo maken dat ze er niet bij kunnen :?

Vorige x is hun hond achter de kat van de buren aangegaan in de tuin en die heeft de kat vastgepakt. De buren kwaad en kwamen een dag later met de rekening van de da, echt belachelijk! Mijn vader gaat de rekening niet betalen, het is immers hun eigen schuld....moet je je kat maar bij je houden!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:54

Misschien een idee om een poll toe te voegen?!

Ik vind het nog wel een beetje aan de situatie liggen (boerderij, mensen die in buitengebied wonen, mensen die goede afspraken hebben met alle buren) maar over het algemeen vind ik het wel zo netjes als mensen hun katten op eigen terrein houden. Zowel voor de kat (verkeer, kwaadwillende buren etc) als voor de buren (kattenpoep in de tuin, dode vogeltjes in de voliere etc).

Ik heb zelf 3 katten en die blijven binnen en op het balkon. Ze hebben het prima naar hun zin en talen er echt niet naar om naar buiten te gaan, aangezien ze veel aandacht krijgen en afleiding hebben aan elkaar en uitgebreid speelmateriaal.

Ik vind het heel jammer dat katten vaak de dupe worden en worden opgezadeld met een slechte naam terwijl de eigenaar voor hun dier verantwoordelijk is.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 10-10-13 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt