Kale plek onderpoot konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Kale plek onderpoot konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 09:07

Hallo

Ik heb een vraagje,
Mijn konijn heeft al een tijdje last van een kale plek op de achteronderpoot.
Heb het een tijdje geleden ingesmeerd met normale vaseline, zodat het een beetje vet werd want het is volgens mij een beetje droog en geirriteerd.

Gister ging ik voeren en zag ik dus dat het een beetje bloed.
Ze leeft op stro in mengsel met Bedxcel, maar toen ze op enkel stro zat had ze het ook al.... Verder zijn er geen gekke dingen.
Ik heb er een foto van gemaakt:

Afbeelding

Verder even voor de duidelijkheid, het konijn mankeert verder niets.
Ik vraag me af of iemand dit herkent en of die mij kan helpen, anders moet ik toch contact opnemen met de DA want het lijkt me heel vervelend voor Pip.

BarbaraNova

Re: Kale plek onderpoot konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:18

wat voor ras is dit konijn? je schijnt bij zware rassen nog wel eens zoiets te hebben. Ze hebben bij www.konijnenwinkel.nl daar spul voor geloof ik

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:43

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:01

Zoals WinSel zegt, veel succes ermee :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:02

Zou net zeggen , sore hocks / zere hakjes erg vervelend , veel succes...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:40

Oh, het klinkt wel heel naar.... Ze is trouwens een tan, dwergkonijntje.
Maar wat zou ik er het beste aan kunnen doen??? Er zitten trouwens geen korstjes op.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:44

ms eens beginnen met de link lezen die gegeven is?! :Y)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:46

Heb ik al gedaan hoor.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:47

Heb dit ook een keer gehad.
Leek volgens ons vrij onschuldig omdat hij er verder ook geen last van had.
Helaas hebben we zijn poot moeten laten afzetten, omdat we er te laat bij waren.
was een bacterie, konijn ook op gras/zand/krol/stro/hooi gezet niets hielp toen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:56

Ze heeft wel een trapje in het hok, hier zit dakleer op voor extra grip. Maar weet niet of dit ook voor of na het trapje was..... Verder zou ik niet weten waar het door zou moeten komen, ze heeft geen last van overgewicht.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:09

Nou als je het niet weet ga je naar de dierenarts. Als Sayenti al zegt dat zij eentje had die een pootje moest missen is het wel iets ergs lijkt mij.. Wij zijn geen DA dus zou daar dan heen gaan

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:11

Maar ik had ook gelezen dat je eerst de oorzaak moet vinden voordat je een behandeling start anders helpt het alsnog niet, want als je dan stopt met de behandeling komt het gewoon terug.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:12

Ja dierenarts weet alles,, dat is dan de beste oplossing zometeen heb je ook een konijntje met 3 poten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:13

Hoeveel leefruimte heeft je konijn, hoe vaak maak je het hok schoon, is ie alleen? Zit ie binnen of buiten. Lijkt me namelijk niet handig om hem buiten te zetten in de vorst met zo'n pootje.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:17

Hij heeft 2x 1,20 (lengte), het is een dwergkonijn, ik houd het hok goed schoon en waar hij altijd poept en plast doe ik extra vaak. Ze zit alleen en ze zit buiten en dit is elke winter goed gegaan.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:22

Ts waarom ga je niet even naar een dierenarts? Dit kan vanalles zijn, nu het er nog droog en schoon uitziet ben je er dan mooi op tijd bij.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:24

Tiffany schreef:
Ts waarom ga je niet even naar een dierenarts? Dit kan vanalles zijn, nu het er nog droog en schoon uitziet ben je er dan mooi op tijd bij.

Hier ben ik het mee eens, ik zou wel even heengaan als ik jou was :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:16

dit kan van alles zijn idd maar dat het sore hocks is weet ik bijna 100% zeker. Dit is geen klein probleempje maar een serieus groot probleem dat je niet moet onderschatten. Ik ben inmiddels een behoorlijk aantal (5) hier aan verloren. Allemaal nog jonge konijnen.

Heb een voorkeur voor vlamen en aanverwante kruisingen en rassen. NIet dat enorme gedoe 5 á 7 kg vind ik ruim voldoende. Het moet wel gezond kunnen zijn. Helaas bleken een aantal ras dieren (tatoeages e.d. ) van ouders te komen die het zelf ook hadden. Alleen had de fokker het nog nooit gezien. Zijn dieren zitten klein opgesloten en krijgen niet zoveel ruimte. Als het eenmaal aan de gang is dan lopen ze dus op kapotte poten. Dat gaat schuren, gaat het genezen dan gaat het kriebelen en als het niet geneest en ze lopen door hun ontlasting dan gaat het onsteken. En dat heb ik geweten!

Bijv. mijn laatste konijn was ik op tijd bij, heb ik een half jaar intensief behandeld en toen uiteindelijk alsnog in moeten laten slapen omdat het weer was gaan ontsteken en dit zat heel diep. Weer een konijn met enorm vee pijn en weer terug bij af. Wilde het hem niet meer aan doen.

Inmiddels mijn hele ren aangepast (gras overdag als het mooi weer is en in de zomer) en de vaste ren liggen nu stalmatten in (ja die rubbere). Gaat nu gelukkig al een jaar erg goed en geen problemen meer met de poten. Echter ik ben nog steeds doodsbang dat het weer fout gaat. In dat geval ga ik toch stoppen met het houden van konijnen. kleintjes wil ik niet meer en het leed dat sore hocks met zich mee brengt is mij te groot.

TS ga het a.u.b. behandelen! Moet je eens in denken dat je zelf op open wonden door je urine stapt (weet dat konijn veel) of lekker stro en stof er in hebt prikken. Zeer pijnlijk allemaal!

Heb overigens ook 2x een combinatie EC en sore hocks gehad. Hier zou ik dus ook voor opletten dat je het tijdig op merkt!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 06:00

Klinkt allemaal echt niet leuk en lijkt me ook echt verdrietig. Zelf zie ik natuurlijk ook in dat het niet kan maar mag ik vragen hoe zon behandeling eruit ziet(hoe en wat)?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:21

Ben ook bijna zeker dat het zere hakken zijn. Is een niet te onderschatten probleem. Geen directe ervaring mee, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Je zegt dat ze op stro zit, betekent dit dat ze dag en nacht in een hok zit? Hoeveel bewegingsruimte heeft ze? Is ze te dik? Op dit moment in ieder geval zorgen dat het hok brandschoon blijft en ik zou naar de DA gaan.

Verder, en ik ben me ervan bewust dat dit offtopic is, wil ik toch opmerken dat ik het sneu vind dat ze in haar eentje in de tuin zit...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:21

Ts gaan gewoon even naar de dierenarts....

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 02:43

Ik heb ongeveer een jaar geleden een konijn opgevangen wat geleefd had in een hamsterkooi en ook sore hocks had.

Het enige wat bij hem hielp was elke dag de wond ontsmetten met een spray tot het dicht was en daarna heb ik het konijn met een maatje meegenomen naar mijn slaapkamer op zolder, waar hij los liep en alleen in zijn hok ging om te poepen en plassen. Verder lag hij op mijn bank, op zijn kussen, of, wat ik minder vond, op mijn bed :')

Hij heeft vanaf dat moment nooit meer last gehad van sore hocks. Helaas is hij een poosje geleden verdronken -O-

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:30

Daphne__ schreef:
Ik heb ongeveer een jaar geleden een konijn opgevangen wat geleefd had in een hamsterkooi en ook sore hocks had.

Het enige wat bij hem hielp was elke dag de wond ontsmetten met een spray tot het dicht was en daarna heb ik het konijn met een maatje meegenomen naar mijn slaapkamer op zolder, waar hij los liep en alleen in zijn hok ging om te poepen en plassen. Verder lag hij op mijn bank, op zijn kussen, of, wat ik minder vond, op mijn bed :')

Hij heeft vanaf dat moment nooit meer last gehad van sore hocks. Helaas is hij een poosje geleden verdronken -O-

Hoe kan je konijn verdrinken? :(:)

Ts waarschijnlijk doen ze eerst een algehele check up en zullen ze daarna naar de poot kijken, misschien nemen ze nog een schaapseltje. Heb je al een afspraak staan?