Katje 'vergeet' op de kattenbak te gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Katje 'vergeet' op de kattenbak te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 20:46

Hoi bokkers!

Ik ben een hondenmens, dat geef ik eerlijk toe. Altijd honden gehad thuis, amper een maand op mezelf gewoond voor er een hond kwam. Prima. Met honden kan ik om, ik weet hoe ik ze dingen kan leren en hoe je ze opvoedt.

Maar... vorige maand kreeg ik onverwacht een thuisloze kitten in mijn handen geduwd. Ik, een leek met katten maar met een vertederd hart, nam haar mee naar huis. Het huisje was gauw gemaakt: een bench met een stuk tapijt, een schapenvachtje en een waterbakje.
De dag erna meteen naar de dierenarts: kitten was prima in orde, dierenarts schatte haar op acht weken. Een eerste keer ontwormd en gewogen. Na twee weken mocht ik terugkomen voor haar inentingen.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1234700_10201220972060595_955804735_n.jpg

Wonder boven wonder ging het vrij goed met de honden. Mijn teefje heeft een 'moederrol' op zich genomen: ze wast de kitten regelmatig. Mijn reu is niet gek op haar, maar ze gaan elkaar gewoon uit de weg.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1377172_10201458547959844_639608946_n.jpg

Aanvankelijk had ik één kattenbak: een simpele, open bak. Poes had het gauw door en ik zag haar vaak op de bak gaan. En toen begon het: op 'random' plaatsen in huis begon ze te poepen en te plassen. Ik vond toevallig een drol midden op ons bed. Een poosje later lag ik op een ochtend in bed en ik dacht dat ze bij me kwam zitten: nee hoor, ze plaste op de deken. Weer wat later lag er een drol op het aanrecht. Een drol op een magazine. Een drol in de slaapkamer naast de kast. En net nog, een drol op de vensterbank...

Ik snap er niks meer van! Ik heb ondertussen een nieuwe bak erbij gehaald, een gesloten bak met een klepje. Misschien zit ze zo rustiger? En ze gaat op de bak, op beide bakken, maar het verhelpt het probleem niet. Ik schep de viezigheid twee maal daags uit de bakken.

Ik las dat katten soms niet op de bak willen gaan als hij te sterk naar schoonmaakmiddel ruikt, dus rijkelijk met dettol gedweild vandaag in de hoop dat het iets helpt... Maar eigenlijk word ik er wel gek van. Ik snuffel in elke kamer om toch zeker geen 'verrassingetje' te laten liggen.

Bij een pup kan je in de gaten houden of hij wat gaat doen en dan met hem gaan wandelen tot hij zindelijk wordt. Maar mijn kitten lijkt het principe van de bak wel te snappen...

Wie o wie herkent dit of heeft tips?

Alvast bedankt!

Baasje van viespeuk Juul.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/970385_10201495406801292_2146582250_n.jpg

Esther_

Re: Katje 'vergeet' op de kattenbak te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:49

Heb je al een eens ander kattenbak spul geprobeerd? Ze hebben soms hun voorkeur...

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:51

Lastig probleem zeg

Heb je misschien kattenbak steentjes met een geurtje eraan? Vaak vinden ze dst
Ook niet lekker

Ik heb deze ervaring gelukkig niet gehad. Op twee keer na maar toen was mijn zwarte kat ziek en aan de diarree en kon het eigenlijk niet ophouden. Anders de dierenarts eens bellen of die een oplossing of mogelijke reden weet

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:00

De bak met chloor schoonmaken maakt de bak wel wat aantrekkelijker voor de kat. Veel katten zijn juist echt gek op chloor, een van mijn katten gaat de bak zelfs droog rollen als ik hem heb schoongemaakt met choor (pas na goed uitspoelen en licht afdrogen).
En idd kattengrit kan ook een rol spelen. Wat gebruik je? Gemiddeld gezien worden grove klei korrels gewaardeerd zonder parfum.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:01

Esther, ik heb eens, na de eerste zak van 7 kg, andere vulling gebruikt, hier ging ze ook gewoon op, maar die klonterde niet zo goed dus kon ik niet zo netjes schoonscheppen. Ik heb nu nog een twintigtal kilo van het oorspronkelijke spul liggen, huismerk van de Maxi Zoo. Het proberen waard, maar ze gaat wel gewoon op de bak...

Bingelding: nee, niet geparfumeerd...

Stybba: net ook de tip van chloor gehad via PB, ga ik morgenvroeg eens uittesten, proberen om de bak 'onweerstaanbaar' te maken. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:37

Misschien voelt ze te laat dat ze wat moet?

Edit: ik heb ook zo'n kitten gehad, die snapte de bak wel maar ging ook gewoon in andere kamers in hoekjes zetten. Als er dan weer een 'ongelukje' was gebeurd, zette ik hem er met zn pootjes in en bracht hem daarna naar de kattenbak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:46

Heeft de kat privacy? Onze kat durfde alleen te poepen als er niemand in de buurt was omdat het toch even een beetje tijd koste en ze kwetsbaar zat. Mijn broer heeft de kattenbakken ook op een plek waar geen hond bij kan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:29

Kitten er met de pootjes of de neus in zetten is ontzettend achterhaald en wreed; katten zijn ontzéttend schone dieren en als je ze smerig maakt zullen ze echt geen oog meer hebben voor de bak maar alleen maar schoon willen worden. Dus straffen (want dat is het) en dan op de bak zetten -> negatieve associatie met de bak.

Denk dat het zinniger is een stap terug te doen: beestje na het eten op de bak zetten.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 19:10

Hoi iedereen,

even een update.
De tips in het topic mochten weinig baten... Poes ging gewoon op beide bakken, maar af en toe had ze een verrassing voor ons achter gelaten.

Er begon echter een patroon te vormen: de plek achter de tv was de beste plek om naar het toilet te gaan, blijkbaar. Ik heb toen alles achter de tv bedekt met aluminiumfolie, zodat ze daar niet meer kwam.

Volgende stap was echt opletten, en ja hoor, na het eten probeerde ze toch achter de tv te komen. Netjes in de bak gezet, en daar deed ze dan wat ze moest doen. Ook heb ik de nieuwste bak verplaatst naar de overloop, bovenaan de trap. Poes heeft daar haar 'rustige' plekje gevonden, waar ze naartoe vlucht als het te druk wordt in huis.

Met oplettendheid en af en toe bijsturing zijn we al even incident-vrij. Hopelijk blijft het zo!

Afbeelding

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:55

Goedzo poes :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:00

Oh, kijk, ik wilde al een heel stuk gaan typen dat 1 bak in een huis gewoon niet voldoende is voor zo'n hummel, maar het is al opgelost, wat goed!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:11

Aaah, die oogjes :D ik hoop dat je incident vrij blijft! Ik heb een jonge kater gehad die dat ook deed, achter de tv, op het kussen van de honden (bij de nieuwe eigenaar) Het was een ragdoll maar de nieuwe eigenaren kwam erachter dat hij stress had en graag hoge plekjes opzocht. Dus een hoge krabpaal uitgezocht, met aan de muur nog hangmatten en wall hangers, hij kon nu lekker 'de kat uit de boom' kijken en het probleem was over :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 17:28

Top om te horen, ik redeneer namelijk ook zo en heb online een hoge krabpaal besteld zodat ze "hoog en droog" kan zitten!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 22:52

en helaas... Na het werk thuisgekomen om vast te stellen dat poes weer op de vensterbank in de keuken
heeft gepoept... Raak het een beetje moe... -O-

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:06

:( huis dan inderdaad bekleden met aluminium foli? En peper strooien op de plekken. Bij sommige katten gaat het ook over naar sterilisatie, of als ze de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan.. Maar het lijkt alsof jou kat niet echt een voorkeurplek heeft, en gewoon gaat als ie moet, waar die ook is, als er toevallig een kattenbak in de buurt staat heb je geluk maar anders...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:21

De tip van aluminiumfolie werkte bij ons helaas niet.
De kat ging er lekker op plassen :D
Ik maak de bak meerdere malen per dag schoon, dat lijkt het beste te helpen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:06

van het asiel waar wij onze kitten vandaan hebben kregen we de tip om idd met chloor schoon te maken, maar ook vooral met schoonmaakmiddel dat géén citroengeur heeft . Daar schijnen ze ook niet van te houden.
Laatst bijgewerkt door skessa op 08-11-13 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:14

He, wat vervelend :( Voor de poepjes heb ik helaas geen oplossing , maar onze kat wilde ook steeds maar niet zindelijk worden dus uiteindelijk hebben wij haar ook maar steeds even erin gedrukt (heel zielig, dat wel) en toen was het toch wel heel gauw over! Terwijl we daarvoor toch wel een jaar hebben aangeklooid. Inmiddels snapt ze gelukkig zelfs hoe een kattenbak met klepje werkt *\o/*

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 18:16

ugh, vandaag thuis gekomen en ja hoor... ik rook iets! Weer een kadootje... En zeg me niet dat ze de bak niet kon vinden... ze had op het schepje voor de poep die naast de bak lag gepoept.
Ja poes, daar dient het wel voor, maar toch liever net iets anders >;)

Het huis volledig in folie is geen optie :D Dettol met citroengeur gebruik ik om de 'plekken des onheils' op de poetsen, zou dus ontradend moeten werken...
Alleen is het telkens ergens anders...

Zou ik nog steeds te weinig bakken hebben? Ik laat de laatste dagen de hond waar ze het niet mee kan vinden in de hal-garage-tuin, zodat ze in elk geval rustig zit, maar dat lijkt dus niet echt een nut te hebben.

Ohja, de hoge krabpaal is nu ook in gebruik, daar speelt ze wel op, maar slapen of verstoppen doet ze er niet in.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:30

Wat vervelend dat ze het overal in huis doet, ontlasting van katten is ook nog eens gevaarlijk.

Straffen heeft vaak wel een averechtse reactie, maar je kan het altijd proberen ik deed het altijd met een planten spuitje met water.
Je moet er dan wel voor zorgen dat ze je niet zien, dus eigenlijk gewoon een schrik reactie op wekken dan word het voor je kitten ook minder aantrekkelijk om zijn behoefte op ongewenste plekken te doen.

Toen mijn katten nog niet zindelijk waren, en er gebeurde een ongelukje deed ik ze ook altijd meteen op de kattenbak.
En zie je dat je kitten toch wel gebruik van de kattenbak maakt, beloon dit dan direct met een snoepje.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:28

skessa schreef:
van het asiel waar wij onze kitten vandaan hebben kregen we de tip om idd met chloor schoon te maken, maar ook vooral met schoonmaakmiddel dat géén citroengeur heeft . Daar schijnen ze ook niet van te houden.

Dat is vreemd want als mijn katten bleek ruiken worden ze helemaal high, en gaan dan rollen in de bleek enze... Alle katten die ik ken vinden het heerlijk! Je hebt van die 'kattenschrik' korrels die eigelijk voor de tuin zijn om katten uit je tuin te houden. Die schijnen ook te werken?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:18

Mja, ik kan die korrels natuurlijk niet overal in huis gaan rondstrooien...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:40

Staan de voerbakjes in de buurt van de kattenbak? Daar schijnen sommige katten ook problemen mee te hebben.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:49

Nope, voerbakjes in de keuken, een kattenbak in de woonkamer en eentje op de overloop van de trap, waar ze graag in een ladekast kruipt :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:30

phoe vervelend! een van de redenen waarom ik geen katten wil..

Misschien andere kattenbakgrid kopen die van kitty friend en dan het hele fijne korrels