Gesloten tuin waar kat los in kan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Gesloten tuin waar kat los in kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:28

Mijn vriend en ik zijn nog aan het klussen in ons (huur) huisje. De achtertuin ( 6 × 12m ) is rondom beschut. De schutting is ongeveer 1.80m hoog. Ik las laatst ergens op internet dat een kat prima buiten kan in een 'gesloten tuin' en dat ze dan dus ook niet weg kunnen. We hebben een jonge kat (van 22 april 2013) en ik wil haar straks, na steriliseren, los buiten.

Maar.

Wat wordt er verstaan onder een gesloten tuin? Ikheb Sinne, de kat, vorige week even los gehad in de achtertuin. Na 15 minuten lekker spelen op de grond, kon ik haar op ooghoogte van de schutting afplukken. Ehm, volgens mij hebben wij niet een gesloten tuin? :p

Iemand tips? Ik wil geen kattenbench, sorry, vind ik lelijk.. :o

Dreamybol

Re: Gesloten tuin waar kat los in kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:32

Ligt ook aan de kat. Onze eigen kat (en zijn voorganger ook) blijft binnen de schutting, buurtkatten klimmen er met gemak overheen. Je kunt er gaas schuin tegenaan maken zodat de kat er niet overheen kan, of een net spannen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:32

Dat is idd nog veel ingewikkelder dan het lijkt. Sowieso mag er niks tegen je schutting aangroeien of binnen springafstand van de schutting zijn en dan moet je nog iets bedenken om te voorkomen dat ze de schutting overklauteren.. Je kan een net over de gehele tuin doen of bijv bovenaan de schutting een schrikdraadje spannen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:36

Onze schuttingen zijn kaal en met verticale latten, maar de buurtkatten springen tot halverwege en krabbelen dan verder omhoog. Mijn eigen kat is daar te lui voor, bij de horizontale schutting (die na een lat of 4 vanaf de grond zwaar begroeid is) heeft hij er een keer tegenaan gestaan, maar meer niet.
Vorige kat kon bij een kale schutting met horizontale planken wel omhoog klimmen, die gebruikte die latten dan als laddertje. Konden we haar uit de pergola plukken omdat ze naar beneden springen vanaf de schutting dan weer wel te hoog vond. :=

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:38

gewoon schrikdraad op de schutting

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:43

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:44

Mijn schoonbroer had inderdaad ook een stroomdraadje op de schutting. Wel met van die afstandisolatoren en dan net schuin aan de binnenkant van de schutting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:44

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:05

Onze schutting heeft ook verticale planken, maar Sinne was zomaar boven.. Ze is heel erg actief, nieuwsgierig en slim. Er leuk, maar hiervoor behoorlijk lastig.. :( Die bewegende boom boven langs de schutting vind ik tot nu toe zeker weten de mooiste oplossing! (Het ook wil ook wat he ;) ) Maar ik ben bang dat Sinne dit snel in de gaten krijgt en er alsnog uitkomt. Denk dat optie 2, de 3-dubbele stroomdraadjes, functioneler zal zijn :) Desnoods tijdelijk ( 1 - 2 jaar?) totdat de wildste haren er wat uit zijn. Mevrouw is zo ADHD dat ik bang ben dat ze daardoor heel snel een heel eind van huis raakt.. Maar juist om al die energie wil ik haar wel graag naar buiten hebben zodat ze uit kan vliegen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:11

Het enige wat bij ons echt werkt is schrikdraad dwars op de schutting.
1 aarde draadje en 3 schrikdraadjes.(afstand isolator met 3 extra klik isolatoren er op).
Schuin gaas werkte bij 6 van de 7 katten wel maar 1 klom er gewoon langsheen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:12

Ik zou in zo'n geval ook voor een schrikdraadje (of 2) gaan. Die draaidingen werken in de praktijk lang niet altijd.
Ben wat dit betreft echt blij met mijn luie bangebroek. Die zichzelf overigens heel stoer vindt. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:16

idd gewoon kattenschrikdraad, zijn soort van afstands isolatoren waar je 2 a 3 laagjes draad doorheen kan doen ,
dan kan ze wil klimmen, maar niet over de schutting want krijgt ze prik...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:17

Hebben de mensen die schrikdraad gebruiken ook een foto? Ik heb nog een rol wat ik bij de paarden heb gebruikt, kan dat ook? Zou me weer een €160,- besparen, of hoeduur het ook maar weer was op die site ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:17

Het gaat vooral om Het apparaatje, dat is een heel wat lichter apparaat dan een paardenapparaat.
Als je kijkt bij de webshops die het verkopen kun je zien wat je nodig hebt.

Op de duitse ebay kun je ze ook vinden voor schappelijke prijzen(heel het setje) verzenden wel naar nl vaak.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:41

Ik heb zelf de Velda Garden Protector voor de katten.
http://www.velda-by-fonq.nl/product/vel ... tAod6j8A4A
Was iets van 45 euro voor een apparaatje en 80m draad en afstandhouders.

Als je kijkt zie je langs het gazen hekwerk een draadje lopen. En aan de zijkant bij de schutting ook. (laag en hoog)
Afbeelding

Overigens heb ik ook gewoon draad dat ook voor paarden geschikt is.
Na een tijdje ging het draad dat meegeleverd was kapot. (Ijzerdraadjes waren verroest) En toen heb ik gewoon een andere rol gehaald.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:41

Zijn er meer mensen die fotos hebben?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:37

Voor katten vind ik schrikdraad echt helemaal niks!
Wij hadden boven de schutting 50 cm (betongaas achtig met kleinere mazen)gaas verticaal vervolgens onder een hoek van 90 graden een stuk gaas horizontaal naar binnen met daaraan hangend weer een stuk gaas. Knappe kat die daar uit komt. In een u vorm dus eigenlijk. Planten ertegen aan laten groeien en je hebt er geen last van. Mits je het hoog genoeg doet en niet op hoofdhoogte loop je er ook niet tegenaan.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 19:43

Waarom vind je schrikdraad helemaal niks voor katten, Minx2000 ? Gewoon even nieuwsgierig hoor :)
En heb je anders ook een foto van hoe jullie het hadden?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:01

Minx, precies zo als jij het beschrijft had ik het dus ook en 1 van mijn poezen bleef er omheen klimmen.
Pas sinds ik schrikdraad heb blijft ook zij binnen de tuin.
Ik heb het nog nooit gezien dat er 1 tegen aan ging, maar het werkt wel.

Fenny, ik kan geen foto's plaatsen,ik wil ze evt wel appen,.dan moet je via pb je 06 nummer even geven.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:37

Meerdere katten hier al in huis gehad die stuk voor stuk niets met het gaas konden. Stroomdraadjes vind ik er en niet uit zien en niet veilig omdat het draad is. En het idee van een kat een schok geven vind ik raar. En daar pak je ook direct andere dieren mee uit je buurt.