Kat wordt heel snel dik? Verkeerd voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Kat wordt heel snel dik? Verkeerd voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:24

Sinds een maandje voeren wij Taste Of The Wild aan onze poes. Ze werd van de supermarktmerken al een beetje dik, maar nu wordt ze echt héél erg dik. Ik las op internet wat een rommel er in sommige merken kattenvoer zit, dus ik heb meteen iets beters genomen.

We zijn steeds minder gaan voeren, nu krijgt ze zelfs maar 50-60 gram per dag. Dit is verdeeld over de dag, dus in twee of drie keer. Veel mensen zeggen dat dit te weinig is, maar ze blijft maar dikker worden.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Is dit voer gewoon niet voor haar bestemd? En zijn er graanvrije alternatieven die op internet (het liefst Zooplus) te krijgen zijn?

Onze poes is 3 jaar oud, is gesteriliseerd en komt ook buiten. We hebben haar uit een asiel, maar toen was ze al behoorlijk zwaar. Het is een echte 'propjeskat', korte pootjes en best wel rond :o

Ik weet dat er een centraal topic is voor voeding, maar dat is een beetje inactief en misschien is er wel een andere oorzaak dat onze poes zo dik wordt. Mocht het toch niet goed staan, dan ga ik het toch daar wel even vragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:31

Voor TotW wordt 35-50gr per dag aangeraden voor de gemiddelde kat, dus ze zit aan de bovengrens van de hoeveelheid die aangeraden wordt. In het geval dat een kat aankomt of gewicht moet kwijtraken, moet je daaronder gaan zitten. Ik zou dus in eerste instantie teruggaan naar 35gr per dag.

Veel mensen voeren hun katten te veel, daarom zijn er ook zo veel te dik. Zelfs de goedkopere merken raden vaak maar 40-70 gram aan. En daar zit dus veel in wat ze niet kunnen verteren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:33

Ik vind dat ruim voldoende als ze ook nog buiten komt. Dikke kans dat ze daar ook het e.e.a. opscharrelt. Mijn kat krijgt orijen en staat op ongeveer 40 gram per dag. Ze vangt daarnaast nog 4 a 6 muizen per dag. Wie weet eet jouw kat nog ergens anders uit een bakje? Of kan ze volop op jacht in jouw omgeving?

shiroihebi

Re: Kat wordt heel snel dik? Verkeerd voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:37

Dan krijgt ze dus helemaal niet te weinig? Ik zal proberen haar steeds minder te geven, al gaat ze dat helemaal niet leuk vinden :=
Ze zeurt nu al de hele dag en ze heeft haar eten altijd binnen twee minuten op.

Bedankt voor het advies :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:58

Riraito schreef:
Dan krijgt ze dus helemaal niet te weinig? Ik zal proberen haar steeds minder te geven, al gaat ze dat helemaal niet leuk vinden :=
Ze zeurt nu al de hele dag en ze heeft haar eten altijd binnen twee minuten op.

Bedankt voor het advies :D

Kijk eens voor een voedertoren, dan doen ze langer met het voer :)
Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:08

En als ze buiten komt scharrelt ze misschien wel bij buren waar ze iets krijgt.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:10

ehh zwanger...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:17

anhighwood schreef:
ehh zwanger...

Best knap voor een gesteriliseerde poes :+ .

Mijn kat heeft overigens een pipolino waar het voer in gaat. Is een rol met gaatjes.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:30

ik vind 50-60 gram ook behoorlijk veel. Mijn katten krijgen maximaal 40 gram per dag en blijven super op gewicht

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:46

Wij voeren hetzelfde voer en hebben gelukkig geen dikke katten. Als de kat plotseling erg dik wordt zonder dat je anders of meer voert kan een dierenartsbezoekje ook geen kwaad. Die van mijn moeder werd in 1 week tijd heel erg dik en bleek een zeer snel groeiende tumor te hebben. Een oppaskat van me die ook erg snel dik werd bleek vocht in haar lijf te hebben doordat haar hart niet lekker meer werkte.