Hoe het beste egel verzorgen/oppeppen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Hoe het beste egel verzorgen/oppeppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 12:51

Vanmorgen gaat mijn man om 06:30 naar het werk, hij komt terug naar binnen om te waarschuwen dat er een egel op het erf ligt, niet dat ik er overheen rijd.
Om 8:00 als ik dochter naar school breng, ligt de egel er nog, hij ligt op z'n zij en lijkt diep te slapen.
Als ik rond 11:30 thuis kom van een klant, ligt hij nog te slapen, vanmiddag "zit" hij rechtop op dezelfde plek.
Mmmm, zie hier op de boerderij, in deze tijd van het jaar, altijd wel 's avonds egels als ik de honden uit laat, maar dit is toch wel vreemd.
De egel lijkt verder niet gewond te zijn, komt wel suf/zwak over en rolt zich ook niet goed op.
Omdat de honden toch ook weer naar buiten moeten en hij toch niet fit lijkt te zijn, heb ik hem in de zadelkamer op vlas gezet, maar hoe nu verder?

Ik weet dat ze geen melk mogen, heb alleen hondenbrokken van vers vlees, dus zal zo wat kattenvoer gaan halen.
Waar moet ik nog op letten?
Hoe kan ik het voor de egel zo aangenaam mogelijk maken/hem zo goed mogelijk laten herstellen zodat hij weer lekker vrij kan.

*ik woon overigens niet in Nederland en an sich wil ik hem best zelf helpen*

Alvast bedankt voor het lezen en de tips!

Laptopmuis

Re: Hoe het beste egel verzorgen/oppeppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:54

Je kan hem best eventjes met handschoenen oppakken en in het gras leggen of ergens beetje beschut.

Egels die overdag ergens op een onbeschutte plek liggen te dutten zijn vaak ziek.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:57

Egeltjes bij ons in de tuin zijn gek op kattenvoer zowel blik als brokjes :9k

En een bakje water is ook altijd welkom

Nu herfst wordt komen ze bij ons ook elke avond in de tuin

Ons kattenbakjes buiten wordt elke avond bezocht door egeltjes en alles wordt leeg gegeten en gedronken

Is prachtig gezicht

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:00

Laptopmuis schreef:
Je kan hem best eventjes met handschoenen oppakken en in het gras leggen of ergens beetje beschut.

Egels die overdag ergens op een onbeschutte plek liggen te dutten zijn vaak ziek.

Ik denk idd dat hij niet fit is, heb op de boerderij wel een tuin, maar daar zit ons pluimvee, ander deel van tuin gaat naar rijbak en paardenweien en maïsveld.
Strook langs de weg lijkt me ook niet echt handig, vandaar dat ik hem binnen heb gezet en wil kijken of ik hem wat kan laten aansterken, als ik merk dat het niet goed gaat, kan ik altijd even langs de da.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:04

Fiffil heeft volgens mij nog steeds een egeltje, wel een tropische soort maar het zou mij niet verbazen dat zij weet wat je exact kan voeren.
Zover ik weet zijn kattenbrokjes goed voor ze, en voor een krekeltje of meelworm zijn ze ook altijd wel in. :j

http://www.egelopvang.nl/egelleven.htm
Hier staat inderdaad kattenvoer, blikvoer voor katten, insecten, gekookt ei en fruit. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-10-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:04

Egelopvang bellen?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:08

Egels zijn nacht dieren, overdag zoeken ze beschutting.
Zet een doos(je) ondersteboven op de plek waar hij nu zit, maak er wel een gat in zodat hij erin en eruit kan.

Maar het beste kun je even met de dierenambulance bellen, die brengen hem voor je naar de egelopvang.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:09

Heb een egelopvang gevonden in de buurt, zij komen in principe alleen met spoed in actie bij bv babydieren.
Algemene hulplijn zit ook maar tot 12:00.
An sich grijp ik niet zo graag in bij "wilde" dieren/natuur.
Maar als hij zo overdag midden op het erf ligt is er wel iets aan de hand en anders wordt hij niet oud hier op de boerderij met deze ligging...

Wij wonen in Duitsland, hier is geen dierenambulance, verder zie ik geen zichtbare verwondingen, brengen kan ik hem zelf ook mocht dit nodig zijn.

Bedankt voor al jullie reacties en tips!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:09

Ik zou hem even in een kratje zetten met wat grond en gevallen blad. Verder kattenblikvoer en vers water aanbieden. En dan maar duimen dat het goed komt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:10

avaluna schreef:
Heb een egelopvang gevonden in de buurt, zij komen in principe alleen met spoed in actie bij bv babydieren.
Algemene hulplijn zit ook maar tot 12:00.
An sich grijp ik niet zo graag in bij "wilde" dieren/natuur.
Maar als hij zo overdag midden op het erf ligt is er wel iets aan de hand en anders wordt hij niet oud hier op de boerderij met deze ligging...

Wij wonen in Duitsland, hier is geen dierenambulance, verder zie ik geen zichtbare verwondingen, brengen kan ik hem zelf ook mocht dit nodig zijn.

Bedankt voor al jullie reacties en tips!

Dit moet het dier als het verder niet gewond is ook zelf doen denk ik. :)
Dus inderdaad voer en water, rust en hopen dat hij het redt.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:06

Slakken lust ie ook, dus als je daar nog vanaf wil!

Heb je de egelopvang gebeld? Vaak willen die ook wel heel fijne tips geven als je daarom vraagt!
Je kunt nog even een tekenjacht houden, soms zitten er hele bergen teken tussen de stekels, wel prettig om die eraf te halen.

Mocht je zelf in actie willen komen, mik egel-lief dagelijks op een weegschaal, kun je in de gaten houden of ie aankomt of niet. :) Ribben voelen stekelt zo ;)

En het zijn smeerlappen :)) Hopelijk krijg je 'm weer heel. Houd er wel rekening mee dat je 'm als hij te lang zit niet meer in winterslaap kunt laten gaan en je er met wat ''pech'' dan heel de winter aan vast zit...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:11

Een 'pindakaassoepje' zijn ze ook gek op!! Een eetlepel pindakaas aanlengen met warm water!
En inderdaad blik kattenvoer.
Géén melk geven.
Wij hebben een jonkie vorig jaar winter een tijdje in een doos met handdoeken gehad. toen hij aangesterkt was, ging hij zelf weer op pad.
Hoop dat de kleine gauw weer in orde is!

(weet niet of je katten in de buurt hebt, maar let wel op dat egeltjes vol ongedierte zitten!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:18

Er is wel dierenamulance in Duitsland hoor :j
Is alleen meer per regio geregeld en heet dan bijv Tier-Rettung
Maar ook wel gewoon Tierambulanz.
Het kan natuurlijk wel zijn dat als je afgelegen woont dat je buiten een bepaald bereik valt maar dan kun je in iedergeval even om advies vragen.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:29

Een paar jaar geleden heb ik er hier in de tuin ook een gehad. Mijn hond vond het een leuke bal. Maar het was al wat later in het seizoen en de egel hoorde eigenlijk al in winterslaap te zijn. Bij de egelopvang vertelde ze me dat het waarschijnlijk een halfwassen egel was die iets mankeerde gezien de omstandigheden waarin ik hem vond. Ik moest zijn gewicht in de gaten gaan houden.
Ik heb hem de hele winter in de schuur gehouden. De eerste weken at hij als een malle. Kattenvoer inderdaad. Daarna is hij gaan slapen. Er stond wel altijd eten bij en af en toe at hij nog wat.
In het voorjaar zag ik dat er weer steeds meer eten werd gegeten en bij ik weer meer gaan voeren. Toen hij eenmaal weer wakker was heb ik hem vrijgelaten op een veilige plek.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 22:07

Bedankt voor jullie reacties!

Hij heeft een mooi plekje in de zadelkamer, daar is het ook lekker rustig.
Die pindakaas ga ik nog proberen.
Morgen gaan we hem even wegen, hij lijkt al gegeten te hebben en verder is het een slaapmuts, ook als je hem buiten zet, waggelt hij een beetje maar komt niet echt van de plaats.
We hopen dat hij met goede verzorging aan gaat sterken en misschien mooi in vrijheid in winterslaap kan gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:27

Let trouwens wel op dat egels vol met vlooien zitten (ivm evt paardendekens in je zadelkamer)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 08:57

Bedankt voor al jullie tips, hier en per pb, helaas leeft het egeltje niet meer...
Vannacht ben ik gaan kijken en lag hij te slapen, vanmorgen was dochter natuurlijk het eerst en die zei al meteen; je ziet hem niet meer ademen... en hij is er idd niet meer...

Erg jammer, hadden hem graag opgepept, maar we hebben er verder alles aan gedaan, gedaan zoals het overal gezegd werd, maar helaas, ik denk dat hij heel erg ziek was.
Je kon hem gisteren ook gewoon pakken en bekijken op verwondingen of ongedierte, hij rolde zich helemaal niet op als een balletje...
Hij lijkt echt ingeslapen te zijn, ik dacht eerst nog dat hij misschien in winterslaap is...

Als dochter terug is uit school, zullen we samen een mooi plekje voor hem uitzoeken, hier op de boerderij...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:21

Jammer, maar je hebt je best gedaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:38

Wat jammer dat het zo is afgelopen -O-
(weet je wel zeker dat ie dood is :P De onze was vorig jaar ontsnapt. Na heel lang zoeken, bleek ie in een zak plastic te zitten.... Heb een hele tijd met hem/haar op schoot in een handdoek gezeten en ineens kwam er weer leven in! We dachten echt dat ie overleden was, maar dat viel gelukkig dus heel erg mee :D )

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:22

Gecondoleerd met het egeltje, ik denk niet dat hij in winterslaap is... dan ademen ze toch nog wel?
(Offtopic: mijn moeder heeft als kind haar schildpad begraven waar van ze dacht dat hij dood was, jaren later hoorde ze dat schildpadden in winterslaap gaan, ze voelt zich er nog steeds schuldig over 50 jaar later.... :') )