Hond stopt tijdens wandelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Hond stopt tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 11:15

We hebben een mopshondje van 1,5 jaar oud en soms heb ik gewoon echt het idee dat hij wandelen vreselijk vind.
Als we gaan wandelen dan stopt hij gewoon met lopen. Hij blijft dan stil staan en dan moet je hem echt vooruit trekken.
Hij heeft 1 klein rondje van ongeveer 10 minuten waar ie altijd vrolijk mee mee loopt, maar op het moment dat we een ander rondje gaan lopen stopt hij gewoon. Regelmatig (dagelijks) gaan we naar verschillende natuurgebieden of bossen om daar lekker een eind te lopen, maar ook dat vind hij niets. Hij sjokt maar achter je aan en je moet hem constant mee trekken.
Zo is het lopen voor ons beide niet leuk natuurlijk -O-
Enthousiast roepen 'Kom dan!' werkt wel, dan komt hij wel aan gerend. Om vervolgens na een paar meter weer te stoppen.
Het is niet zo dat we telkens hetzelfde rondje lopen, ik zorg wel voor afwisseling. Ik doe ook leuk en enthousiast tegen hem tijdens het wandelen en hij heeft energie genoeg dus daar ligt het ook niet aan. Het is ook niet zo dat ik hem echt uitput met een wandeling, maar een leuke wandeling van een half uur moet toch wel te doen zijn?
Maar het is gewoon ontzettend frustrerend om buiten een hond te hebben die niet mee wilt en binnen een hond die te veel energie heeft.
Nu doen we ook regelmatig hersenwerk, maar het moet toch ook leuk zijn voor een hond om buiten te lopen?
Los lopen werkt al helemaal niet, daar vind ie niets aan en blijft ie al helemaal stil staan.
Is het misschien angst? Vind hij het eng om op bepaalde stukken te lopen? Geen idee waarom, want als we bijvoorbeeld op de dijk rechtsaf gaan dan is er niets aan de hand en linksaf stopt ie gelijk met lopen. Is hij misschien te onzeker ofzo?
Doe ik iets verkeerd? Wat kan ik beter doen om te zorgen dat mijn hond het ook leuk vind om te wandelen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:31

Ik denk dat je je er niet zo druk over moet maken, hoe meer je vraagt aan de hond, hoe meer de hond bepaalt.

Is je hond heel erg baasgericht? Loop dan gewoon door en zeg niks, hij krijgt zelf wel door dat ie gewoon mee moet lopen.
Is je hond wel een hond die omdraait/wegloopt, dan neem je hem mee aan een lange flexlijn en zegt hooguit 'kom' als de riem bijna op is. En niet gaan slepen, 1 keer een ophouding geven aan de riem en weer ontspannen. Blijft hij echt zo stokstijf staan, kun je best even stil gaan staan om de tijd te nemen hem weer in loopmodus te krijgen. Wacht dan wel tot hij 1 stap gezet heeft en loop dan zelf pas verder.

Je kunt ook iets heel leuks meenemen, een speeltje ofzo. Die laat je in de zak, haalt hem af en toe eruit om er zelf mee te spelen en stopt hem weer terug, kijk de hond dan dus ook niet aan (kijkt ie wel?). (Hond moet het speeltje dus wel al echt heel leuk vinden) Als de hond dan weer wat trager wordt/afremt, ga je er zelf weer even mee spelen. Heeft ie een tijdje braaf meegelopen dan mag hij er mee spelen.

9vd10 keer is het zo dat de eigenaar met de hond meegaat waardoor het gedrag vergroot of juist dat de eigenaar te ongeduldig is (hond letterlijk meeslepen, het gebeurd) waardoor de hond niks leert.

Kortom: gewoon gaan lopen, niet aanpassen aan hem, niet slepen en vooral niet teveel aandacht aan de hond besteden maar zelf vooral genieten. Hond geniet dan vanzelf snel genoeg mee ;)

(Je kunt natuurlijk wel kijken of het tuig/halsband misschien niet lekker zit waardoor hij minder prettig loopt oid)

zonnebloem18

Re: Hond stopt tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:51

Ben jij de enige die de hond uit laat of lopen anderen ook met de hond?
De hond van mijn vriend had dat trucje namelijk ook bij mijn schoonouders bepaalde hij de route en hoelang ze liepen.
Bij mijn vriend kreeg hij dat niet voor elkaar en bij mij probeerde hij het ook maar ik ging er niet in mee.
Het heeft even gekost maar uiteindelijk liep hij ook gewoon braaf zonder mopperen met mij mee waar ik ook langs ging.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:54

Kan hij pijn hebben of moeite met ademhalen? Hoeft niet duidelijk zicht- of hoorbaar te zijn, maar kan wel verklaren waarom hij niet graag meeloopt. Bij een jonge hond die binnen energiek is en buiten alle zin verliest zou ik toch ook rekening houden met medische problemen die hem beperken.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:00

Tja, als je amper fatsoenlijk kan ademhalen snap ik best dat je zo nu en dan moet stoppen om even fatsoenlijk adem in je longen te krijgen.

Daarbij zijn vrijwel alle mopshonden veel en veel te dik, wat het wandelen ook niet echt comfortabeler maakt.

Wil je een hond om lekker me te wandelen, dan moet je geen mopshond nemen of andere hond die amper fatsoenlijk kan ademhalen

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:31

Kitty, onze mopshond is absoluut niet te dik. Deze staat onder maandelijks toezicht bij de dierenarts vanwege gewicht en heeft een heel net gewicht :) Het gaat niet om lekker eindeloos mee te wandelen, maar gewoon kleine rondjes. Ik kan zelf ook niet te lang wandelen wegens m'n gezondheid, dus daar heb ik geen hond voor gekocht.
Hij heeft geen moeite met ademhalen op dat moment. Want als we omkeren dan rent ie ineens vrolijk voor je uit en is ie ontzettend vrolijk. Daarbij doet hij het niet bij alle rondjes, bij sommige blijft ie vrolijk lopen.

Andere mensen, vooral mijn vriend, laten de hond ook uit. Dan doet hij hetzelfde. Ik ga nu steeds meer denken dat hij dat stukje gewoon niet leuk vind. Het gebeurt namelijk altijd op hetzelfde stukje.
Vanmorgen had ik er aan toe gegeven (ook stom, weet ik) en toen ging ie heel vrolijk een ander rondje mee lopen en is er niets aan de hand. Misschien hebben we er te veel aan toegegeven en probeert hij het daarom uit.

Als we naar het strandje gaan en ik zijn speeltje mee neemt is er totaal niets aan de hand. Dan loopt ie gelijk naar het strandje/veldje zonder te mopperen en rent ie daar vrolijk rond.

Zou het misschien angst kunnen zijn? Onze hond is ontzettend onzeker en zou het kunnen dat hij op vreemde plekken gewoon wat angstig is en daarom liever achter ons aan blijft lopen ipv op onderzoek uit gaan? En dat er misschien een keer iets gebeurd is op die plek en dat ie daarom daar niet graag loopt? Want het is gewoon telkens op dezelfde plek dat hij gaat staken. Al zou ik dat rondje niet meer lopen, zou hij ook niet meer staken. Ik zit er nu serieus over na te denken en het is eigenlijk vooral datzelfde stukje.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:38

Ik betwijfel dat dit vanuit angst komt en ik denk dat je je hond goed genoeg zal kennen om te zien of hij het eng vind of niet.

Ik denk dat jullie hem onbewust aan hebben geleerd dat als hij in de ankers gaat hij zijn zin krijgt en een ander rondje mag lopen.
Ons teefje doet dit ook sinds kort, gaat in de ankers want ze wil de andere kant op of ze wil los. Ik zeg haar gewoon dat ze moet komen en loop door, dit zorgr er voor dat het bij haar niet verder uitbreid omdat ze haar zin niet krijgt.

Misschien vind hij t leuker als hij buiten moet werken, bijv. Volgen en met wat snoepjes? Maar ik zou allereerst wat strenger worden, jij bepaalt waar we naartoe gaan niet de hond.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:41

ALS je hond onzeker is ... hoe is zijn houding dan? En dan vooral gaan spelen/ afleiding in die 'enge/ vreemde' situatie. Dan gaat hij dat vanzelf koppelen aan iets leuk.

En als hij iets goed doet, gelijk belonen om zo het patroon te doorbreken.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:43

Wispeltuur schreef:
IIk denk dat jullie hem onbewust aan hebben geleerd dat als hij in de ankers gaat hij zijn zin krijgt en een ander rondje mag lopen.
Ons teefje doet dit ook sinds kort, gaat in de ankers want ze wil de andere kant op of ze wil los. Ik zeg haar gewoon dat ze moet komen en loop door, dit zorgr er voor dat het bij haar niet verder uitbreid omdat ze haar zin niet krijgt.

Misschien vind hij t leuker als hij buiten moet werken, bijv. Volgen en met wat snoepjes? Maar ik zou allereerst wat strenger worden, jij bepaalt waar we naartoe gaan niet de hond.

Ik denk dat je wel gelijk heb.. Ik ben zo ontzettend soft als het aankomt op m'n hond 'Ach, wil jij niet meer lopen? Dan gaan we naar huis hoor, lieverd!'. Ik schaam me om het toe te geven en ik zal nu vast half bokt over me heen krijgen, maar ik denk dat dat het ook wel kan zijn :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:47

Ik ga helemaal met Sassol mee, die aanpak werkt ook prima voor een hond die onzeker is. (aandacht geven aan de onzekerheid versterkt het gedrag)
En misschien eens proberen met een hondje uit de buurt te gaan wandelen? Begin dan niet samen maar ontmoet dat hondje ergens in het bos halverwege de wandeling, dan heeft je hond ook het idee dat hij ergens naartoe gaat.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:15

Davinia_ schreef:
Wispeltuur schreef:
IIk denk dat jullie hem onbewust aan hebben geleerd dat als hij in de ankers gaat hij zijn zin krijgt en een ander rondje mag lopen.

Ik denk dat je wel gelijk heb.. Ik ben zo ontzettend soft als het aankomt op m'n hond 'Ach, wil jij niet meer lopen? Dan gaan we naar huis hoor, lieverd!'. Ik schaam me om het toe te geven en ik zal nu vast half bokt over me heen krijgen, maar ik denk dat dat het ook wel kan zijn :j

Ach je moet je niet schamen hoor! We hebben toch honden om er voor te zorgen en soms te lief voor te zijn?^^ Er is niks aan om een hond altijd maar streng te behandelen, vind ik dan hoor.
Aventoe sluipt er iets in wat nadelig kan zijn voor baas en hond, maar dat herken je zelf en je geeft het toe en dat is een heek goed begin. Het enigste wat je nu nog moet doen is op dit punt ietsje strenger worden tegen je hondje. Je hoeft niet boos te worden maar gewoon gaan met die banaan!

Misschien is het een idee om een vervelende route te doen en zo snel als hij een stuk braaf heeft gelopen ga je terug naar de `leuke` route. Dit begint met bijv 1 stap en je bouwt het uit tot hij netjes t hele rondje loopt. Zo gebruikt je t teruglopen als een beloning :)

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:21

Mijn hondje deed dat ( en doet dat ) ook..
Zij bleek verschrikkelijke last te hebben van rugpijn..Op de terugweg was ze zo blij dat ze terug mocht dat ze door de pijn heen ging..
Nu ze pijnstilling krijgt gaat het een stuk beter.
Misschien toch een keer helemaal laten checken nog?