Welke (betaalbare) katten bij allergie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke (betaalbare) katten bij allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 17:58

Mijn vriend en ik willen graag 2 kittens/poezen kopen. Echter zijn we beide van mening dat er zoveel dieren in het asiel zitten, of gratis/goedkoop aangeboden worden in nestjes, dat we het zonde vinden om raskatten te kopen, omdat die asieldieren dan nooit een plekje krijgen.

Helaas ben ik allergisch voor katten, dus zijn we op zoek naar rassen waar je daar het minste last bij krijgt. Maar als ik op Google zoek, kom ik veelal uit bij raskatten, waar je 500 euro per kat betaald.

Ook zijn we echt op zoek naar gezellige poezen, met karakter. Mijn vriend heeft bij zijn ouders al jaren twee lapjeskatten, en ik ben zo verliefd op hun karakter! Terwijl ik thuis een Europese korthaar had, die echt niet aanhankelijk was, veel op zichzelf.

Helaas ben ik ontzettend allergisch voor die lapjeskatten, dus dat valt helaas al af. Heeft iemand hier misschien goede tips?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:01

Kijken of dat ras toevallig in het asiel zit en of je een week proef mag draaien :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:02

ik zou toch echt liever die 500 euro (Wat nog goedkoop is voor raskatten!) neerleggen dan dat je de kans loopt dat je weer een nieuw huis moet zoeken voor de kat omdat die toch niet hypoallergeen blijkt te zijn... anders een asielkat of een herplaatser :)

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:05

Weet je ook waar je allergisch voor bent, het haar of de huidschilfers?
Ik heb zelf al jaren sphynxen, wat qua karakter werkelijk fantastische katten zijn, vaak zijn er ook herplaatsers van deze katten en dan betaal je zeker niet de hoofdprijs...even goed zoeken en je aanmelden en laten informeren bij fokkers of bij forums.
Ik zit zelf op het Sphynx en rex breeders forum en daar kun je genoeg informatie krijgen, vele leuke katten hebben via daar weer een fantastisch nieuw huisje gevonden...katten die niet via marktplaats verhandeld worden ;-)

Anoniem

Re: Welke (betaalbare) katten bij allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:07

Oja, nog even een toevoeging; ik wil absoluut geen naaktkat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:49

Ik weet helaas niet waar ik allergisch voor ben. Ik dacht dat je altijd allergisch was voor de huidschilfers, niet de haren?

Thanks voor de tips tot zover. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:50

Je kan het laten testen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:52

Oke, goed om eens te doen dus. :) Misschien is het ook handig te weten dat ik er geen astma aanvallen van krijg of iets dergelijks. Alleen traanogen, jeukende neus en ogen, loopneus, etc. Qua hevigheid van de allergie valt het dus opzich wel mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-13 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:52

Er bestaan geen hypoallergene katten! Dat is een misvatting die ik steeds vaker hoor. Mensen kunnen allergisch zijn voor het haar, voor de huidcellen en voor een bepaald enzym in het speeksel van de kat (wat ze over hun vacht uitspreiden bij het wassen). Voordat je veel geld gaat uitgeven, ga eerst bij fokkers van verschillende rassen langs met je vriend of vraag aan de huisarts of hij een uitgebreide allergietest kan krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:53

Een kat die erg verhaart kan je luchtwegen wel irriteren, ben je echt allergisch voor de kat, dan zijn het de enzymen in het speeksel of de huidschilfers.

Maar... Je kan er ook aan wennen. Dan moet je even een tijd door de zure appel heen bijten maar dan kan de allergie voor je eigen kat zeker afnemen.

Of als je het nog niet hebt; medicatie ervoor nemen, is zelfs bij de Aldi te koop.

Ik ben volgens de testen allergisch voor katten, maar heb nooit gereageerd op mijn eigen katten. Wel op vreemde katten :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:23

Een bokker heeft bij ons ooit een Heilige Birmaan (herplaatser) gehaald omdat zij ook allergisch was, maar met birmanen ging het wonderbaarlijk genoeg wel goed. Dat heb ik later ook van andere mensen gehoord dat Birmanen en andere soortgelijke rassen voor minder allergische reacties zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:49

uhm een lapjeskat is ook gewoon een europese korthaar (oftewel officieel gewoon een huis tuin en keuken kat). En zeer waarschijnlijk bedoel je zelfs schildpad poesjes. Een lapjes kat heeft bruine en zwarte vlekken die allemaal van elkaar gescheiden zijn door wit. Lapjeskatten zijn ook maar zelden te vinden! Een schildpad poes heeft bruine en zwarte vlekken en vaak ook witte vlakken (dit hoeft niet) en dit is niet altijd of nooit gescheiden van elkaar door wit.

Zelf ben ik ook allergisch. niet voor korthaar honden wel voor honden met dubbele vacht. Katten had ik al last van toen ik een kortharige kat had en nu heb ik een langhaar en heb er niet meer of minder last van.

Het schijnt idd dat siberische katten minder klachten geven qua allergie. Wat ik sowieso aan zou raden is niet overmatig borstelen. Daarmee wordt de vacht alleen maar slechter en slechter. Het beste kan je alleen borstelen als het noodzakelijk is dus om klitten te voorkomen. HIer soms wekelijks borstelen of soms zelfs 2x in de rui perioden maar het gebeurd ook gerust dat ik ze maar eens in de 2 of 3 weken borstel.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:52

Ik ben allergisch voor katten, maar heb geen last van een heilige birmaan.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:54

Voor mensen met een allergie word een Siberische kat aangeraden.
Deze hebben niet het enzym waar mensen het vaakst allergisch voor is.
Zijn schatten van katten en erg aanhankelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:58

maaike5581 schreef:

Dat is niet correct: ze maken minder van het enzym aan, het is niet zo dat ze het niet aanmaken.
Al zijn het inderdaad geweldige katten :)

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:01

Mijn, inmiddels ex, was ook allergisch voor beesten, hond&kat.
Wij hebben toen 3 cornisch rexen gekocht en dat ging goed. De cornisch hebben alleen een ondervacht (met hele schattige krulletjes) en verharen bijna niet. Is ook ideaal qua huishouden :)

En qua karakter zijn ze echt super leuk. Aanhankelijk maar met 2 of meer ook prima te houden als je overdag moet werken...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:03

vuurneon schreef:
maaike5581 schreef:

Dat is niet correct: ze maken minder van het enzym aan, het is niet zo dat ze het niet aanmaken.
Al zijn het inderdaad geweldige katten :)

Hmmm de fokker waar ik mijn Sibeer vandaan heb vermelde toch echt dat ze het enzym niet hebben..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:03

Dan heeft hij zelf niet goed opgelet, elke kat maakt dat enzym aan namelijk. Alleen de hoeveelheid verschilt. Daarom is het ook een hypo allergene kat en geen allergievrije kat.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 05:06

Ik heb hier ook een topic over geopend. Ik ben uiteindelijk bij een kruising pers/ragdoll terechtgekomen, ze is er nu 3 dagen en het gaat super. Helemaal geen last van m'n allergie, terwijl ik bij de htk katten van m'n vriend z'n ouders wel gelijk reageer.

Veder zeggen ze inderdaad de Siberische kat maar die zijn over het algemeen wel aan de prijs.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 05:59

Samiyah schreef:
Ik heb hier ook een topic over geopend. Ik ben uiteindelijk bij een kruising pers/ragdoll terechtgekomen, ze is er nu 3 dagen en het gaat super. Helemaal geen last van m'n allergie, terwijl ik bij de htk katten van m'n vriend z'n ouders wel gelijk reageer.

Veder zeggen ze inderdaad de Siberische kat maar die zijn over het algemeen wel aan de prijs.

uhm een allergie is vaak opbouwend natuurlijk. 3 dagen is wel erg kort om te zeggen dat het goed blijft gaan daar zou ik maar een jaar voor uittrekken (dan ook 2x flinke verhaar perioden mee gemaakt). Maar wel super dat je in elk geval deze 3 dagen zonder klachten al door bent ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:37

Nou, mijn kattenallergie bij kortharen is niet opbouwend. :) ik heb het namelijk gelijk al. Heb het ook al vanaf dat ik een klein meisje was. (toen nog heviger, nu is het een stuk minder maar wel aanwezig) maar bij langharigen niet. Maargoed dit topic gaat niet over mij, wilde alleen m'n ervaring delen. Het is bij iedereen anders. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:13

Bedankt voor de tips!

@ dierenfan, ik denk dat het inderdaad schildpadpoesjes zijn die ik bedoel. Het zijn in ieder geval katten met een hele dikke vacht, die constant uitvalt, wat de allergie denk ik aanwakkert.

Ik denk dat het misschien een idee is om een kruising te zoeken. Die zijn stukken goedkoper, en als ik zo de verhalen lees is de kans op allergieën klein. Dat risico nemen we dan maar gewoon, en ik zal even door de zure appel heen moeten bijten. ;) Een langharige kat is zo te lezen een goed plan. Misschien dat we maar gaan kijken voor een kruising Birmaan, Pers, Main Coon, Sibeer o.i.d. Ik hoef echt niet persé en zuivere raskat namelijk.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:25

je kunt ook jezelf laten desensibiliseren bij de huisarts. Mijn partner was ook erg allergisch voor katten en had hooikoorts maar na 4 jaar prikken gaat het echt super. We hebben er 6 lopen van verschillende rassen en hij heeft er geen last meer van.