Mijn hond heeft een grote hekel aan 3 mannen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Mijn hond heeft een grote hekel aan 3 mannen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:39

Hoi Bokkers,
Ik heb een teckel met gebruiksaanwijzing, hij is erg eenkennig! Wanneer er iemand nieuws binnen komt is het eerst wat onzeker geblaf, daarna kijkt hij de kat uit de boom en als hij iemand echt meerdere keren heeft gezien en de persoon doet ook wat moeite zijn vertrouwen te winnen dan kunnen ze hem in principe uiteindelijk gewoon aaien en zal hij ook rustig blijven wanneer deze persoon binnen komt. Er zijn alleen 3 specifieke mannen waar hij zo een enorme hekel aan heeft en zó bang van is dat ik me echt af vraag waar dit vandaan komt.

Ik open dit topic nu omdat 1 van deze mannen net toevallig (na echt hele lange tijd) aan de deur stond En hij nog steeds over de zeik is. Dit is dan ook de eerste man die hij begon te “haten” :+.
Hij heeft een weekje bij hem en zijn gezin gelogeerd toen wij op vakantie waren. In die tijd hadden mijn ouders veel contact met hen, mijn moeder was goede vriendinnen met zijn vrouw. Helaas is zijn vrouw 2 jaar terug overleden en sindsdien is het contact met hem ook sterk verminderd. In de tijd dat hij wel vaak over de vloer kwam had mijn hond steeds weer dezelfde heftige reactie. Helemaal onrustig worden, in een hoekje gaan grommen en hem geen seconde uit het oog verliezen. Nu zijn deze mensen echte dierenvrienden, en zullen we met goed vertrouwen moeten geloven dat hij de hond niets heeft aangedaan natuurlijk. Toch vond ik het best apart altijd.
Nu stond hij net echt heel toevallig hier aan de deur, ik durf te zeggen dat mijn hond hem misschien wel 2 jaar niet meer heeft gezien, en mijn hond reageerde nog steeds precies hetzelfde. Sterker nog, hij kijkt nu nog constant uit het raam, gromt zachtjes en maakt vreemde kreun geluiden en blijft onrustig terwijl hij niet eens binnen is geweest en alweer ruim 3 kwartier weg is. De tweede man waar hij zo tegen begon te doen is dus (heel toevallig..) weer een man van een gezin waar hij een week bij heef gelogeerd toen ons huis werd gerenoveerd. Ook als hij 1x in de zoveel tijd langs komt (laten we zeggen hooguit 1x in het halfjaar) reageert hij zo heftig. Dit liet mij denken dat hun of allebei de hond iets hebben misdaan, of hij het zo traumatisch vond bij een vreemde man in huis te moeten leven hij ze nog steeds niet is vergeten :+
Maar nu meneer nummer 3. Er worden muzieklessen gegeven bij ons thuis en 1x in de week komt een vader met zijn zoon mee. Nu heeft onze hond vanaf dag 1 besloten hem dus ook niet te mogen en iedere week weer als hij binnen komt raakt hij weer over de zeik. Dus ook grommen in een hoekje, niet in de buurt durven komen, als hij de moeite wilt nemen hem te aaien wordt hij van angst ook agressief. Deze meneer is alleen nog nooit alleen gelaten met onze hond. We proberen op allerlei manieren onze hond te laten wennen aan deze man, door hem ook koekjes te laten geven aan de hond (die neemt hij dan gewoon NIET aan), of juist hem de hond volledig te laten negeren tot hij misschien zelf een keer wilt komen snuffelen. Maar mijn hond blijft bij zijn standpunt en vertoont echt iedere week dit vreemde gedrag. Er komen met regelmaat wel eens andere mensen op bezoek, de vriendjes van mij en mijn zusje zijn geen probleem meer, gewoon kennissen zijn eigenlijk niet echt een probleem behalve dat hij gewoon niet door vreemde aangehaald wilt worden. Het zijn echt specifiek deze 3 mannen, heel duidelijk zelfs.

Ik zou het meer begrijpen als hij bijvoorbeeld bij mannen altijd zo reageerde, of regelmatig iemand uit zou kiezen die hij gewoon niet mag, maar het zijn in zijn 6 levensjaren echt deze 3 mannen alleen geweest.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of soortgelijke ervaringen met hun hond?

anneliesdj

Re: Mijn hond heeft een grote hekel aan 3 mannen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:45

Tjah lastig, ik zou ook zeggen dat er wat gebeurd is, maar bij de 3e man weet je zeker dat dat niet zo is.
Ik zou hem aan de lijn doen voor meneer binnen komt en dan bv aan je riemlus maken, dat hij niet (ver) weg kan lopen. Verder zoveel mogelijk negeren en als jullie bv allemaal zitten haal je de hond naar je toe en leg je hem bij je op de grond. Hij moet de confrontatie gewoon aangaan en geen gelegenheid krijgen om weg te kruipen. Deze meneer moet hem negeren en ook vooral niets lekkers aanbieden ofzo, daarmee bevestig je juist dat er iets aan de hand is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:47

Mijn hond heeft ook een hekel aan 2 mannen.
Tja waarom?
De 1 is wat groter en wat grover gebouwd, en beweegt groots.
De ander is een apart persoon en loopt ook nog eens mank.
Misschien dat het daaraan ligt?!
Er is ook 1 vrouw die hij niet mag (gaat borstelen), maar waarom is voor mij een raadsel.

Ik heb ook een hondje gehad uit het oostblok die bang was voor mensen met een hoofddoek.
Ook toen ik een x een shawl om mijn hoofd deed begon ze te blaffen, dus ik ga uit van een vervelende ervaring met iemand met hoofddoek.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:52

Ik zou precies het tegenovergestelde doen.
De hond in een andere ruimte leggen waar hij rustig ligt en de persoon niet kan zien.

Punt is dat hij geen goed gedrag vertoont en wat de reden ook is, dat wil je niet hebben.
Dus zonder je hem af zodat hij het gedrag niet kan tonen, over en uit.

De confrontatie aangaan met een teckel is in mijn ogen het domste wat je kunt doen.
Die geven echt niet toe en de hond wordt alleen maar meer vastberadend dat die meneer erg vervelend is want hij moet er ook nog bij in de buurt gaan liggen.
Waarschijnlijk wordt het grommen dan bijten. :(

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:54

Vlak ook het effect van geur niet uit! Misschien hebben alle drie de mannen een bepaalde geur bij zich die wij niet ruiken, maar je hond wel. Misschien ruikt meneer 3 wel naar 1 van die 2 (zelfde deo/aftershave oid) En ook al is die meneer nu weg bij de deur... je hond ruikt hem nog wel! Geuren blijven erg lang hangen en jouw hond (jachthond) is daar erg gevoelig voor. Immers teckels moesten in het donker in de tunnels konijnen kunnen vinden! Dus zij hebben een zeer goed ontwikkelde neus.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:55

Mijn Stafford is echt een goedzak, nooit agressief naar mensen (en op de een of andere manier extreem enthousiast naar mensen met pet op en een VW, Staffords choose the thug life _O- ) maar bij een vriend van mijn moeder, oefff daar moet die niks van hebben op de een of andere manier. Als hij binnenkomt gaat die grommen met de haren op de rug omhoog, zo gaat die ook in de woonkamer liggen met die persoon in zicht, ze blijft die persoon ook aankijken tot die weer gaat.

Die man is, zover we weten, niet meer of minder als wij en alle andere kennissen en vrienden zijn.

Heb overigens niet je hele post gelezen, maar zolang die niet gaat bijten en wel onder controle te houden is, zou ik hem niet straffen en dus niet afzonderen (achter de deur verdwijnt de geur niet hoor).

Nu wel alles gelezen, hond niet straffen, misschien voelt of ruikt de hond iets wat wij niet voelen of ruiken, daar kun je hem niet voor straffen... :n
Die vriend van ons waar mijne zo vies naar doet was ook zo'n 3 jaar niet hier geweest en toch vertoonde ze dit gedrag.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:01

Mijn teckel net zo,

Hij had een hekel aan mannen in nette pakken en raar uitgedoste personen had hij dan weer geen moeite mee :')

Ik weet nog een keer dat de balkondeur kapot was.
Daarvoor kwamen 2 mannen bij ons.
De eerste begroette hij met gekwispel en de 2de met luid geblaf en gegrom.
Geen idee waarom,maar de man is niet verder geweest dan het trapgat....

Ook destijds in het dorp toe ik in een huurhuis zat.
Er woonde daar een man op het hoekhuis die elke keer op de oprit stond met z'n handen over elkaar.
Moest de teckel ook niks van hebben.

Nu hij wat ouder is gaat het veel beter :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:03

mmm, ik zou het toch wel corrigeren...
of in ieder geval ruimte tussen de persoon en de hond creëren...
grommen is een teken , maar ook ongewenst gedrag...een hond mag van mij prima aangeven ergens niet van gediend te zijn, maar stel dat ie gromt en ik laat het zo, tot wat gaat het dan escaleren?
dat je de confrontatie niet moet aangaan.... sja, als je niet zeker bent van het feit dat je de confrontatie wint, niet doen idd, anders mooi wel dus , of idd in een andere ruimte... moet er niet aan denken met die van ons het maar te laten en de confrontatie niet aan te gaan , nu is die van ons van een iets ander kaliber als een teckel...maar als die teckel escaleert wat betreft gedrag...doet nog steeds zeer hoor :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:14

Je hoeft de confrontatie ook niet zover aan te gaan dat de hond bij de man op schoot moet en zich moet laten aaien ofzo.
Maar hij moet zich gewoon gedragen in bijzijn van die man en leert dan vanzelf dat er niets gebeurd. Dus ook als hij zich goed gedraagt zou ik die man niet laten aaien.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 16:22

Het punt is wel dat hij zeker zijn afstand houdt. Hij houdt deze heren dan juist van een afstand in de gaten (hij lijkt te bang om in de buurt te komen) vaak zit hij ergens onder een stoel ofzo :D. Mijn teckel heeft in het algemeen gewoon hele aparte karakter trekken, dat zou een heel ander (en lang) verhaal zijn. Hij heeft in het verleden wel al mensen gebeten, dus we zijn altijd op onze hoede maar hij is in principe ondertussen heel goed onder controle. Hij is zeer apart van karakter, zo kan hij zelfs vreemde gedragingen hebben naar mijn zusje toe die hij al heel zijn leven kent. Hij is zeer gehecht aan mij, en is zelfs tegen andere leden van het gezin soms lastig (in de zin van mij willen beschermen, niet willen uit worden gelaten door iemand anders uit het gezin wanneer ik thuis ben etc). Hij was ook al een paar maanden oud toen we hem kregen, hij kwam van een fokker af, de rest van het nestje was eruit gevlogen maar deze bleef over omdat hij niet sociaal was naar mensen behalve naar de fokker zelf. Tja als je naar een puppy gaat kijken kies je vaak degene die naar je toe komt en lief is. Zo hebben we deze meneer met goede stamboom en wel voor een goedkopere prijs mogen mee nemen. Het is echt een fantastische hond met zoveel karakter en humor maar een grote gebruiksaanwijzing! Tegen mij is hij overigens de meest trouwe, liefdevolle en aanhankelijke hond die je je maar kunt wensen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:39

Wat ik ervan begrijp zijn mensen die regelmatig over de vloer komen niet zo'n probleem. Ik kan me voorstellen dat een hond die niet van vreemde mensen houdt, de 2 logeerpartijtjes niet als iets positiefs ervaren heeft.
Dan komt uiteraard man 3, hier komt het op mij over dat de man gewoon verkeerd reageert (ook op jouw advies). Een hond die die grommend een hoekje in duikt moet je compleet negeren. Dus niet aanraken, aankijken of tegen praten. Als de man dat vanaf dag 1 gedaan had en de hond had laten vertellen wanneer die wel aan contact toe is, was dit probleem er denk ik niet.

Dat zou ik nu dus alsnog invoeren, als de man dat kan (er zijn namelijk niet zoveel mensen die dieren echt kunnen negeren). En dus ook als de hond op een gegeven moment wel wilt snuffelen/in de buurt komt.
Vindt de hond het eng, maar gromt niet meer dan kun je de man wel wat brokjes op de grond laten strooien als hij weggaat bijv. (dat er dus een spoor van brokjes achter de man valt als de man naar de wc/andere kamer of weer weg gaat)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:24

Sassol schreef:
Wat ik ervan begrijp zijn mensen die regelmatig over de vloer komen niet zo'n probleem. Ik kan me voorstellen dat een hond die niet van vreemde mensen houdt, de 2 logeerpartijtjes niet als iets positiefs ervaren heeft.
Dan komt uiteraard man 3, hier komt het op mij over dat de man gewoon verkeerd reageert (ook op jouw advies). Een hond die die grommend een hoekje in duikt moet je compleet negeren. Dus niet aanraken, aankijken of tegen praten. Als de man dat vanaf dag 1 gedaan had en de hond had laten vertellen wanneer die wel aan contact toe is, was dit probleem er denk ik niet.

Dat zou ik nu dus alsnog invoeren, als de man dat kan (er zijn namelijk niet zoveel mensen die dieren echt kunnen negeren). En dus ook als de hond op een gegeven moment wel wilt snuffelen/in de buurt komt.
Vindt de hond het eng, maar gromt niet meer dan kun je de man wel wat brokjes op de grond laten strooien als hij weggaat bijv. (dat er dus een spoor van brokjes achter de man valt als de man naar de wc/andere kamer of weer weg gaat)

Negeren is ook wat we nu al een hele tijd doen.