Ik heb een teckel met gebruiksaanwijzing, hij is erg eenkennig! Wanneer er iemand nieuws binnen komt is het eerst wat onzeker geblaf, daarna kijkt hij de kat uit de boom en als hij iemand echt meerdere keren heeft gezien en de persoon doet ook wat moeite zijn vertrouwen te winnen dan kunnen ze hem in principe uiteindelijk gewoon aaien en zal hij ook rustig blijven wanneer deze persoon binnen komt. Er zijn alleen 3 specifieke mannen waar hij zo een enorme hekel aan heeft en zó bang van is dat ik me echt af vraag waar dit vandaan komt.
Ik open dit topic nu omdat 1 van deze mannen net toevallig (na echt hele lange tijd) aan de deur stond En hij nog steeds over de zeik is. Dit is dan ook de eerste man die hij begon te “haten”
. Hij heeft een weekje bij hem en zijn gezin gelogeerd toen wij op vakantie waren. In die tijd hadden mijn ouders veel contact met hen, mijn moeder was goede vriendinnen met zijn vrouw. Helaas is zijn vrouw 2 jaar terug overleden en sindsdien is het contact met hem ook sterk verminderd. In de tijd dat hij wel vaak over de vloer kwam had mijn hond steeds weer dezelfde heftige reactie. Helemaal onrustig worden, in een hoekje gaan grommen en hem geen seconde uit het oog verliezen. Nu zijn deze mensen echte dierenvrienden, en zullen we met goed vertrouwen moeten geloven dat hij de hond niets heeft aangedaan natuurlijk. Toch vond ik het best apart altijd.
Nu stond hij net echt heel toevallig hier aan de deur, ik durf te zeggen dat mijn hond hem misschien wel 2 jaar niet meer heeft gezien, en mijn hond reageerde nog steeds precies hetzelfde. Sterker nog, hij kijkt nu nog constant uit het raam, gromt zachtjes en maakt vreemde kreun geluiden en blijft onrustig terwijl hij niet eens binnen is geweest en alweer ruim 3 kwartier weg is. De tweede man waar hij zo tegen begon te doen is dus (heel toevallig..) weer een man van een gezin waar hij een week bij heef gelogeerd toen ons huis werd gerenoveerd. Ook als hij 1x in de zoveel tijd langs komt (laten we zeggen hooguit 1x in het halfjaar) reageert hij zo heftig. Dit liet mij denken dat hun of allebei de hond iets hebben misdaan, of hij het zo traumatisch vond bij een vreemde man in huis te moeten leven hij ze nog steeds niet is vergeten
Maar nu meneer nummer 3. Er worden muzieklessen gegeven bij ons thuis en 1x in de week komt een vader met zijn zoon mee. Nu heeft onze hond vanaf dag 1 besloten hem dus ook niet te mogen en iedere week weer als hij binnen komt raakt hij weer over de zeik. Dus ook grommen in een hoekje, niet in de buurt durven komen, als hij de moeite wilt nemen hem te aaien wordt hij van angst ook agressief. Deze meneer is alleen nog nooit alleen gelaten met onze hond. We proberen op allerlei manieren onze hond te laten wennen aan deze man, door hem ook koekjes te laten geven aan de hond (die neemt hij dan gewoon NIET aan), of juist hem de hond volledig te laten negeren tot hij misschien zelf een keer wilt komen snuffelen. Maar mijn hond blijft bij zijn standpunt en vertoont echt iedere week dit vreemde gedrag. Er komen met regelmaat wel eens andere mensen op bezoek, de vriendjes van mij en mijn zusje zijn geen probleem meer, gewoon kennissen zijn eigenlijk niet echt een probleem behalve dat hij gewoon niet door vreemde aangehaald wilt worden. Het zijn echt specifiek deze 3 mannen, heel duidelijk zelfs.
Ik zou het meer begrijpen als hij bijvoorbeeld bij mannen altijd zo reageerde, of regelmatig iemand uit zou kiezen die hij gewoon niet mag, maar het zijn in zijn 6 levensjaren echt deze 3 mannen alleen geweest.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of soortgelijke ervaringen met hun hond?
) maar bij een vriend van mijn moeder, oefff daar moet die niks van hebben op de een of andere manier. Als hij binnenkomt gaat die grommen met de haren op de rug omhoog, zo gaat die ook in de woonkamer liggen met die persoon in zicht, ze blijft die persoon ook aankijken tot die weer gaat.
. Mijn teckel heeft in het algemeen gewoon hele aparte karakter trekken, dat zou een heel ander (en lang) verhaal zijn. Hij heeft in het verleden wel al mensen gebeten, dus we zijn altijd op onze hoede maar hij is in principe ondertussen heel goed onder controle. Hij is zeer apart van karakter, zo kan hij zelfs vreemde gedragingen hebben naar mijn zusje toe die hij al heel zijn leven kent. Hij is zeer gehecht aan mij, en is zelfs tegen andere leden van het gezin soms lastig (in de zin van mij willen beschermen, niet willen uit worden gelaten door iemand anders uit het gezin wanneer ik thuis ben etc). Hij was ook al een paar maanden oud toen we hem kregen, hij kwam van een fokker af, de rest van het nestje was eruit gevlogen maar deze bleef over omdat hij niet sociaal was naar mensen behalve naar de fokker zelf. Tja als je naar een puppy gaat kijken kies je vaak degene die naar je toe komt en lief is. Zo hebben we deze meneer met goede stamboom en wel voor een goedkopere prijs mogen mee nemen. Het is echt een fantastische hond met zoveel karakter en humor maar een grote gebruiksaanwijzing! Tegen mij is hij overigens de meest trouwe, liefdevolle en aanhankelijke hond die je je maar kunt wensen.