Help zwerfkat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Help zwerfkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 15:01

Hallo iedereen,

Sinds korte tijd zet mijn buurvrouw kattenvoer neer voor de katten in de wijk. In principe ben ik tegen mensen die katten van andere voeren, maar daar draait het nu even niet om.

Eén van de katten die erop af komt ziet erg erg slecht uit. Helemaal ingevallen, lelijke/vieze vacht en wondjes. Nu wil ik dit dier niet zo laten rondlopen. Ik heb geen verstand van katten, maar ik vermoed dat hij iets van een huidinfectie/ schimmel heeft en misschien ook wel wormen.

Nu weet ik niet helemaal wat ik ermee aanmoet. Naar het dierenasiel? En hoe krijgen wij hem dan uberhaupt te pakken?

Ik hoop dat iemand met verstand van zaken wat advies kan geven :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:08

Je kan het asiel bellen. Ze zouden een vangkooi weg kunnen zetten maar tja of je daarmee de juiste kat vangt dat is niet zeker en ik weet niet of het asiel of db daarbij helpen volgens mij zijn ze daar niet happig op.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:11

Even asiel in je buurt bellen en vragen of ze kunnen helpen (vaak is als particulier een vangkooi ophalen wel mogelijk, maar dan wel met borg betalen).

Misschien loopt er wel een zwerfkattenproject in je buurt en kan daar iemand van komen kijken, daar zou je dus ook evt nog naar kunnen vragen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:17

Misschien even aan je buurvrouw vragen of ze weet van wie alle katten zijn die komen eten?? En misschien is het wel geen zwerfkat, maar een heel oudje van een paar huizen verderop.... Dus de aanname dat iedere magere, slecht uitziende kat hoeft geen zwerver te zijn... Mijn oudje zag er op het laatst ook niet uit namelijk.. Een vacht die bleef vervilten, ook al had je de dag ervoor geborsteld. Hij werd op het laatst ook heul mager en zo dement als een .... Dus eerst navragen bij je buurvrouw voordat je ondoordachte dingen doet...

anneliesdj

Re: Help zwerfkat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:21

Probeer de kat een keer te vangen door eten in een schuurtje te zetten zodat je de deur dicht kunt doen. Dan kun je zien of het echt zo ernstig is als het lijkt en evt een halsbandje met een briefje bij de kat om zijn nek doen of de eigenaar contact wil opnemen oid. Als je daar een paar dagen later nog geen reactie op hebt gehad en hij loopt nog steeds met dat briefje, dan kun je hem vangen en naar het asiel brengen.
In sommige gemeenten komt de dierenambulance ook voor zwerfdieren, dat zou je even na moeten vragen.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:23

Ik zou het even aan de buurvrouw vragen, misschien kent ze de kat.
Mijn kat is overigens 3 jaar oud, en heeft een stofwisselingsprobleem waardoor ze zonder de juiste voeding binnen een week ook helemaal uitgemergeld lijkt. Het hoeft niet altijd een probleem te zijn!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:26

Als je de dierenbescherming belt zorgen ze dat je door een contactpersoon teruggebeld wordt, die een vangkooi kan leveren om de kat te vangen, en vervolgens op te halen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 15:47

Ik zal even rondvragen hier in de buurt of iemand hem kent. Anders bel ik de dierenbescherming. Hij is niet alleen maar mager, maar hij heeft gewoon hele kale plekken met wondjes etc.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:52

Afknallen, vinden ze in het andere topic tenminste doodnormaal.

Dit is sarcastisch, moet je natuurlijk niet doen. :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:43

even contact opnemen met DB of asiel of dierenambu of 144 afhankelijk van de regio krijg je antwoord en anders de gemeente bellen. In elk geval is de gemeente verantwoordelijk voor hun zwerfdieren dus die moet weten waar deze zieke kat naar toe moet gaan. ook even amivedi bellen en inlichten over deze kat en zijn/haar signalement. Wie weet heeft ze een eigenaar.

En zeg je buurvrouw maar dat ze dat voer daarna weg moet halen. Er zijn vele katten met medische problemen die dieet voeding krijgen op die redenen. Als zij voer geeft wat ze lekkerder vinden en ze gaan daar van eten dan worden ze gewoon letterlijk doodziek!!!! Daarnaast kan het veel frustraties gaan geven in de buurt ;) bijv. een kat met voedselallergie kan door vele soorten voer bijv. al de problemen krijgen die jij schrijft (hoewel het zeker een zwerfkat kan zijn natuurlijk).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 18:56

Dierenfan, klopt hier hebben wij en verschillende buurtbewoners haar ook op aangesproken, maar ze blijft gewoon koppig doorgaan. Ik hoop dan ook dat de dierenbescherming of wat dan ook dat nog bij haar kan aankaarten en dat zij wel naar hun luistert.