kat plast op bank

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Picasso4ever

kat plast op bank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 06:59

Hoi. ik heb 2 katten, 1 daarvan heb ik in mei uit het asiel gehaald omdat de andere eenzaam werd.
Er liggen wel eens dekens op de bank (ben nogal een koukleum, vriendje is dat niet, dus verwarming opstoken is vaak geen optie) en laatst ontdekte ik een nat plekje met een rare vieze lucht op een deken. Nu had de niet-asiel-kat kort geleden blaasontsteking gehad, dus ik dacht dat hij een ongelukje had gehad. Kan gebeuren, deken gewassen, probleem opgelost.
Vanochtend betrapte m'n vriend de asiel-kat dat hij op de bank plaste. Heb al op forums gevonden hoe ik die lucht een beetje wegkrijg, en dat ik met citroengeur kan voorkomen dat het weer gebeurt.
Maar alsnog; waar zit het probleem?

*dit was de 1e keer dat het ook echt gezien werd; heb dus geen idee of het een bepaalde reden heeft, en waar hij plast, want we hebben het dus niet eerder gezirn.
*de blaasontsteking van de andere kat was veroorzaakt door blaasgruis. Beide katten krijgen vanaf dat moment anti-struviet brok, staan 4 bakjes water, en ze krijgen vers vlees ipv supermarktzakjes.
*heb 2 kattenbakken staan (het is altijd rustig bij mij in huis; wij hebben allebei een baan van 40 uur per week, geen hond, geen kids... Alleen die 2 katten) die ik sowieso 1x per dag 'uitmest' zowel ontlasting als de natte plekken) gebruik een kattengrid met een fris geurtje, dis de bakken stinken ook niet.
*katten zijn beide gecastreerd.
*beide katten leven binnen (gaat nog veranderen; als ik mijn achtertuin heb opgeknapt en een kat-proof afscheiding heb gemaakt neem ik een luik met magneetjes, hoef de buurtkatten niet bij mij binnen... Oh ja, asielkat wil geen halsband enz om, iemand daar tips voor?)

_CS_

Re: kat plast op bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:27

De geur krijg je weg met biotex.
Ik heb een sproeiende kater, en alles wat gewassen kan worden gaat de wasmachine in met biotex.
En wat niet gewassen kan worden laat ik een sopje van biotex inweken.

Verder kan ik je niet helpen, zelf ook geen oplossing gevonden nog.

Die van mij sproeit echt, als hem iets niet aanstaat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:34

TAO -> BB

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:39

Je had kan ook blaasontsteking hebben, dat is anders dan blaasgeruis.
Dat gaat echter alleen maar weg met AB toch een potje urine brengen bij de da omdat uit te sluiten.

Je kunt ook je kat op de bak zetten, misschien probeert ie te plassen maar lukt het niet dan weet je het ook zeker dat er iets mis is met de blaas

Ik heb 2x blaasontsteking gehad bij verschillende katten...de ene verloor kleine druppels plas, en de ander kromp in elkaar op de bak en ging gillen, piestte oplaats ook naast de bak

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:01

Kat drinkt ruim voldoende, en staat dus al een tijdje op blaasgruis-dieet omdat de andere blaasgruis heeft. Beide maken geen enkel geluid tijdens of na het plassen. Zie/hoor hem ook gewoon zeer regelmatig naar een bak gaan...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:02

Blaasgeruisvoer, haalt geen blaasontsteking weg hoor.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:07

Mijn poes heeft het een periode gedaan, helaas tolereerde zij een van de andere katten niet. De andere kat heeft zichzelf herplaatst (weggelopen, gevonden door een buurvrouw een blok verderop die nu heel gelukkig met hem zijn), dus blijkbaar was hij niet op zijn plek in de groep.

Mogen de katten elkaar wel?

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:17

Ze tollereren.elkaar, maar zijn erg op zichzelf. Blaasontsteking kan heel erg verminderen door goed veel te drinken, en.dat doen ze allebei. Hij gedraagd zich verder niet anders, ook zie ik hem niet 'aan zichzelf' likken als hij van de bak komt, dat deed die kat met blaasontsteking door blaasgruis wel. Ook zijn de orwn van de bankplasser gewoon normaal qua tempratuur, die van de blaasgruis waren warm ten tijde van de ontsteking

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 12:19

ik gebruik trouwens Bio Cats fresh
Die blijft gewoon fris ruiken, de geur van die korrels maskeren de geur van de ontlasting en urine gewoon, dus kan niet dat de bakken stinken

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:26

tita schreef:
Dat gaat echter alleen maar weg met AB toch een potje urine brengen bij de da omdat uit te sluiten.

Je kunt ook je kat op de bak zetten, misschien probeert ie te plassen maar lukt het niet dan weet je het ook zeker dat er iets mis is met de blaas

Ik heb 2x blaasontsteking gehad bij verschillende katten...de ene verloor kleine druppels plas, en de ander kromp in elkaar op de bak en ging gillen, piestte oplaats ook naast de bak

ik heb de kat die op de bank had geplast gecheckt; blaasontsteking zo goed als uitgesloten. Die keer dat de andere wél blaasontsteking had waren z'n oren vrij warm, klaagde echt (niet tíjdens het plassen trouwens) was onrustig, had écht last van z'n buik (als je eraan zat kreeg je gelijk een paar nagels om je oren. Wat logisch is, maar wel typerend) hij likte zich 'daar' de héle tijd, liet zich echt omvallen tijdens het lopen om zich te kunnen likken...
Dat heeft/doet die ander die op de bank had geplast allemaal niet, geen enkel van bovengenoemde symptomen. Dus vandaar; het lijkt mij echt héél onwaarschijnlijk dat hij blaasontsteking heeft.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:28

Zou voor de zekerheid toch in leveren mijn blaaskater doet al die dingen ook niet wat jij zegt maar toch had die weer last van zijn blaas.
Mijn blaaskater kan ik gewoon complete buikmassages geven als die last heeft.
Verder deed die ook niet over dreven wassen.
Katten kunnen kwa symptomen erg wisselen en die blaaskater zie ik het ook alleen als die ergens anders plast dan de kattenbak.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:32

Poeh lastig TS... Ik heb een sproeiende "kater" gehad, en daarbij ALLES geprobeerd en na gekeken.. Niks hielp.. Ik heb hem met pijn in mijn hart naar een nieuw baasje gedaan, en hier deed hij het niet meer. Waar het aan lag? Nog steeds géén idee.. Misschien de geur die ze toch blijven ruiken, en de drang van overheersen? Hij kon bij zijn nieuwe huisje wel buiten, en bij mij niet. Dus misschien dat dat het verschil maakte?
Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar laat gewoon alles even dubbelchecken voor de zekerheid.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:33

Beste is toch voor iedere kat één katten bak + eentje extra, verspreid ze zoveel mogelijk in het huis, zorg dat ze goed schoon blijven(dat doe je al, dus dat is al goed). Probleem kan misschien ook zijn de vulling met het frisse geurtje.. Daar houden sommige katten echt niet van. Probeer en eens een zonder geurtje? Dat geurtje zit er namelijk echt voor ons, niet voor de katten. En als je hem iedere dag schoon houd, wat je al doet, dan ruik je die bak echt niet hoor.

Als het dan nog niet over gaat zou ik toch een dierenarts bezoekje doen, kan best zijn dat ze toch iets onder de leden heeft etc waardoor ze zich niet prettig voelt en ergens anders gaat plassen dan de kattenbakken.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:39

ECODOR heeft geweldige produkten tegen kattenplas op je bank of waar dan ook,het krijgt ECHT de geur weg!Weet er alles van met 6 honden en 5 katten.
Verder zou je Feliway verdamper kunnen gebruiken,dit zorgt voor minder stress bij de katten,ook goede ervaringen mee!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:56

Geur weg is bijzaak, hoofdzaak is uitvinden waarom de kat in huis plast.

Ts dan doe je geen urine onderzoek maar koop je gewoon nieuw bankstelsel.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:26

plast hij überhaupt wel op de bak? dat er plas in de bak ligt zegt niet dat hij erin gaat, kan ook ergens een eigen "hoekje" hebben.
probeer eens een andere korrel, bv van vitakraft, die doorzichtige parels, deze zorgen ook dat het niet stinkt in huis door de kattenbak, maar de korrels zelf zijn geurloos, misschien vind hij de geur te sterk.

heb je een bak met een deksel/klepje? zo ja probeer die er eens een dagje af te laten.
werkt dit beide niet zou het een dominatie probleem kunnen zijn.

verder zeg je dat je struvietbrokjes geeft, deze zijn ter preventie, maar als er nog struvieten zitten kun je ook natvoer krijgen die de struvieten echt afbreken.

qua kattenluikje, je kan een luikje kopen die op een microchip werkt. zelfde chip als de back home chip dus erg fijn en geen bandje om.

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 04:39

tita schreef:
Geur weg is bijzaak, hoofdzaak is uitvinden waarom de kat in huis plast.

Ts dan doe je geen urine onderzoek maar koop je gewoon nieuw bankstelsel.

Haha, grapjas, heb dat bankstel net een jaar... Hoopte in september op die kale man met die gouden envelop, maar denk dat z'n TomTom kapot is...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 04:44

Picasso4ever schreef:
tita schreef:

ik heb de kat die op de bank had geplast gecheckt; blaasontsteking zo goed als uitgesloten. Die keer dat de andere wél blaasontsteking had waren z'n oren vrij warm, klaagde echt (niet tíjdens het plassen trouwens) was onrustig, had écht last van z'n buik (als je eraan zat kreeg je gelijk een paar nagels om je oren. Wat logisch is, maar wel typerend) hij likte zich 'daar' de héle tijd, liet zich echt omvallen tijdens het lopen om zich te kunnen likken...
Dat heeft/doet die ander die op de bank had geplast allemaal niet, geen enkel van bovengenoemde symptomen. Dus vandaar; het lijkt mij echt héél onwaarschijnlijk dat hij blaasontsteking heeft.

Alleen de dierenarts kan dat met zekerheid uitsluiten, gewoon even een onderzoekje laten doen. Ik heb ook een kat met blaasontsteking gehad en die vertoonde geen van de symptomen die jij noemt.

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 04:56

matasja schreef:
plast hij überhaupt wel op de bak? dat er plas in de bak ligt zegt niet dat hij erin gaat, kan ook ergens een eigen "hoekje" hebben.
probeer eens een andere korrel, bv van vitakraft, die doorzichtige parels, deze zorgen ook dat het niet stinkt in huis door de kattenbak, maar de korrels zelf zijn geurloos, misschien vind hij de geur te sterk.

heb je een bak met een deksel/klepje? zo ja probeer die er eens een dagje af te laten.
werkt dit beide niet zou het een dominatie probleem kunnen zijn.

verder zeg je dat je struvietbrokjes geeft, deze zijn ter preventie, maar als er nog struvieten zitten kun je ook natvoer krijgen die de struvieten echt afbreken.

qua kattenluikje, je kan een luikje kopen die op een microchip werkt. zelfde chip als de back home chip dus erg fijn en geen bandje om.

We zien/horen hem echt regelmatig de bak ingaan, hij graaft z'n ontlasting ook altijd door heel de bak heen, dat doet die andere niet, dus weet echt zeker dat hij gewoon in de bak gaat. Mijn bakken hebben een deksel en een klepje, toen ik hem nét in huis had had hij de 1e nacht ook zijn behoefte gedaan op plekken waar het niet hoort. Toen heb ik van 1 bak de deksel afgehaald, bij de andere het klepje weg. Toen hij de bak zonder deksel begreep heb ik de deksel erop gedaan, klepje eraf, en van die kun je nog een stukje wegklappen. Toen heb ik na een paar dagen dat stukje teruggeklapt, en weer een paar dagen later de klepjes er weer aan. Daarna heb ik eigenlijk geen ongelukjes meer gevonden.

Die blaasgruiskat heeft echt baat bij de brok, extra water en vers vlees. Als de blaas goed doorspoelt, en het zuurgraad verbeterd komt het wel goed. Als degene die het heeft er zo van opknapt lijkt het me sterk dat het voor de andere helemaal niks doet...

Hoe zit dat dan met die 'back home' chip? is dat die ene in z'n nek? Maar dan kunnen alle gechipte katten toch naar binnen?

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 05:04

De asielkat die op de bank plast is sinds mei bij ons in huis, en laat zich nog steeds niet optillen, dus meenemen naar DA word nogal lastig.

Natuurlijk worden bij ontsteking de oren warm, je lichaam reageert als er iets mis is,dat is bij dieten net zo. Bij katten (en bij meer diersoorten) trekt die warmte vooral naar de oren en de neus, daar is de huid dunner, dus daar raken ze de warmte het makkelijkst kwijt. Wij raken onze warmte het besye kwijt via ons gezicht, daarom word je voorhoofd warm bij koorts, en zweet je daar snel/meer bij inspanning. Dus ik vind het voelen asn de oren een redelijke maatstaaf; warm is koorts, en koorts betekend dat er iets mis is

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 05:35

Picasso4ever schreef:
De asielkat die op de bank plast is sinds mei bij ons in huis, en laat zich nog steeds niet optillen, dus meenemen naar DA word nogal lastig.

Even aan de dierenarts vragen of je ook alleen een urinemonster in mag leveren?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:55

Ts je steekt meer tijd in tegenwerken dan gewoonneen test te laten doen van ong 25 euro.
Waaromplaats je een topic als je alleen maar je eigen zin doet, en alles tegen spreekt.

:evaw:

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:11

SuperAssie schreef:
Beste is toch voor iedere kat één katten bak + eentje extra, verspreid ze zoveel mogelijk in het huis, zorg dat ze goed schoon blijven(dat doe je al, dus dat is al goed). Probleem kan misschien ook zijn de vulling met het frisse geurtje.. Daar houden sommige katten echt niet van. Probeer en eens een zonder geurtje? Dat geurtje zit er namelijk echt voor ons, niet voor de katten. En als je hem iedere dag schoon houd, wat je al doet, dan ruik je die bak echt niet hoor.

Als het dan nog niet over gaat zou ik toch een dierenarts bezoekje doen, kan best zijn dat ze toch iets onder de leden heeft etc waardoor ze zich niet prettig voelt en ergens anders gaat plassen dan de kattenbakken.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Mijn kat had trouwens ook blaasontsteking en geen koorts en geen warme oren. Het is niet zo dat dit standaard is.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:22

Hier een kat die sproeit wanneer zij stress heeft. Haar probleem is dat ze niet goed met andere katten kan. Katten die de tuin in komen vind ze vreselijk en levert weer een stress momentje op. Sinds haar moeder, die ook bij ons woonde, vorig is overleden gaat het veel beter met haar plas probleem. Het vermoeden is dus dat zij ook veel stress kreeg van haar, terwijl zij altijd wel goed met elkaar leken te kunnen. Nu woont de kat hier alleen en gaat het duidelijk stukken beter.

Het is dus lastig om te ontdekken waar het probleem vandaan komt. Sluit eerst de blaasontsteking ed uit en probeer te ontdekken wat het plassen triggert. Wat wij trouwens wel nog steeds doen is elke keer als we de deur uit gaan of gaan slapen zo'n antidoorlek/plas deken die normaal in bed gaat over de bank leggen. Tevens zetten we een kattenbak op de bank.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:18

[/quote]Die blaasgruiskat heeft echt baat bij de brok, extra water en vers vlees. Als de blaas goed doorspoelt, en het zuurgraad verbeterd komt het wel goed. Als degene die het heeft er zo van opknapt lijkt het me sterk dat het voor de andere helemaal niks doet...

Hoe zit dat dan met die 'back home' chip? is dat die ene in z'n nek? Maar dan kunnen alle gechipte katten toch naar binnen?[/quote]

fijn dat hij wel de weg naar de bak gewoon goed weet.
met de brokjes voor de blaasgruiskat, die is denk ik eerst behandeld dat het gruis echt afgebroken is of niet? daarna kun je over op de brokjes en dan blijft het gruis ook weg, maar zit het er al dan zullen deze brokjes het niet afbreken, daar is anti struviet voer voor nodig ( als het nog kleine struvieten zijn, bij grote klontjes helpt het niet.)

met de chip bedoel ik dat het kattenluikje geleverd word met een chip ( net zo groot als de backhome chip) je kan de kat dus een 2de chip geven zodat alleen jouw eigen dieren toegang hebben tot huis.
de backhome chip zit geen zendertje in die het luikje ontgrendeld, daar staat alleen maar data in.