Allergisch, toch katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Allergisch, toch katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:07

Hoi,
Ik heb een kat, al 8 jaar.
Wij wilden laatst een poesje erbij nemen, maar nu blijkt dat mijn broertje allergisch is.
Het gaat met de kat die we al hebben wel goed, maar hij moet niet in zijn buurt komen etc.
Hoe en wat en waarom dat allemaal kan weet ik niet echt, maar mijn ouders willen geen kat erbij om deze reden.
Maar ik dacht, bestaat er niet net zoals de Curly Horse bij paarden, niet een kattenras waar allergische mensen tegen kunnen?
Alvast bedankt! :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:15

Ik heb wel eens verhalen gehoord over dat de Britse Korthaar een ras is waar mensen met allergie beter tegen zouden kunnen. Echter ben ik zelf zwaar allergisch voor katten (ik hoef ze maar even te aaien of ik zit al te niezen), en had deze allergische reacties ook bij de Britse Korthaar van mijn oom even erg, dus of het verhaal waar is durf ik niet zeker te stellen. Daarnaast schijnt het dat je niet allergisch bent voor de haren, maar voor de huidschilfers van een kat. Ik zou er zelf niet zomaar aan beginnen. Want stel je neemt een kat in huis, en je broertje begint na een tijd allergische reacties te vertonen, doe je de kat dan weer zomaar weg? Dat wil je dan ook niet lijkt mij.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:16

Een naakt kat, Sphynxen of Rexen? Dat heb ik ooit eens gehoord :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:17

Fairytales schreef:
Ik heb wel eens verhalen gehoord over dat de Britse Korthaar een ras is waar mensen met allergie beter tegen zouden kunnen. Echter ben ik zelf zwaar allergisch voor katten (ik hoef ze maar even te aaien of ik zit al te niezen), en had deze allergische reacties ook bij de Britse Korthaar van mijn oom even erg, dus of het verhaal waar is durf ik niet zeker te stellen. Daarnaast schijnt het dat je niet allergisch bent voor de haren, maar voor de huidschilfers van een kat. Ik zou er zelf niet zomaar aan beginnen. Want stel je neemt een kat in huis, en je broertje begint na een tijd allergische reacties te vertonen, doe je de kat dan weer zomaar weg? Dat wil je dan ook niet lijkt mij.

Nee dat klopt, maar we gaan dan sowieso een paar keer kijken bij die poesjes en als hij dan geen allergische reactie vertoont (dat merk je pas na een paar dagen af en toe bij katten zijn) zouden we het kunnen overwegen. Maar mensen met paardenallergie zijn toch ook allergisch voor de huidschilfers?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:18

ZeSteigert schreef:
Fairytales schreef:

Nee dat klopt, maar we gaan dan sowieso een paar keer kijken bij die poesjes en als hij dan geen allergische reactie vertoont (dat merk je pas na een paar dagen af en toe bij katten zijn) zouden we het kunnen overwegen. Maar mensen met paardenallergie zijn toch ook allergisch voor de huidschilfers?

Hoe het met paardenallergie zit weet ik niet precies, daar heb ik zelf geen last van.

Ik heb echter wel gehoord dat veel mensen met allergie minder snel een allergische reactie krijgen bij kittens omdat deze een andere vacht/huid hebben. Goed kans dat je broertje dan nergens last van heeft bij een kitten, maar dat als de kat volgroeid is, hij ineens allergische reacties gaat vertonen. Dus ook met dat soort dingen zou ik zeker uit kijken. Het is niet leuk om een kat ineens weg te moeten doen!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:19

Fairytales schreef:
Fairytales schreef:

Oei! Dat wist ik niet! Heel erg bedankt daar zullen we sowieso op letten :)

Hoe het met paardenallergie zit weet ik niet precies, daar heb ik zelf geen last van.

Ik heb echter wel gehoord dat veel mensen met allergie minder snel een allergische reactie krijgen bij kittens omdat deze een andere vacht/huid hebben. Goed kans dat je broertje dan nergens last van heeft bij een kitten, maar dat als de kat volgroeid is, hij ineens allergische reacties gaat vertonen. Dus ook met dat soort dingen zou ik zeker uit kijken. Het is niet leuk om een kat ineens weg te moeten doen![/quote]

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:07

Ik ben ook ontzettend allergisch, en heb 2 katten.
Heb inderdaad een Brits Korthaar, deze kan ik wel beter verdragen dan onze EK.
Maar het gaat elke beter en beter, al ben ik toch al wel een jaar lang verkouden, maar je krijgt er wel dubbele liefde voor terug dus dan nemen we de verkoudheid maar voor lief :).

CastaMickey

Re: Allergisch, toch katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 20:10

Vind ik ook haha. We hebben nu een EK, ik zal het eens voorstellen! :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:19

Waar is je broertje exact allergisch voor? De haren, of de huidschilfers?
Helaas hier mijn vriend die zwaaaaaar allergisch is, waardoor ik mijn twee katten heb moeten opgeven toen we gingen samenwonen.

Gelukkig kwamen we erachter dat zowel naaktkatten als Bengalen anti allergisch waren... Had ik toevallig een Maine Coon en een Bengaal!!!
Bengaal onder de douche gedaan ( arm dier :+ ) en meegenomen naar neutraal terrein om te testen hoe het ging.
Nou... Binnen 5 minuten was het al helemaal mis...
Bleek dat als je voor de haren allergisch bent, men idd Bengalen beter kan verdragen. Maar huidschilfers maakt het niet uit welk ras het is.
Goody... Wisten we meteen welk type allergie vriendlief had :n

Controleer dus eerst goed via de huis arts waar je broertje precies allergisch voor is,wie weet sluit dit dingen uit ( helaas) maar het kan ook positief uitpakken.

Helaas kwamen wij er the hard way achter dat hij zowat allergisch is voor alles wat ademt en een zoogdier is ( op mensen na :') ) dus ook cavia's de tuin in moeten doen,paardenspullen gescheiden houden etc etc.

Allergie testen die we daarna hebben laten doen waren ronduit belachelijk... Dieren,pollen,bomen,planten, stof.. Hij is voor zowat alles allergisch....
Vanaf toen hebben we dus veel dingen drastisch moeten veranderen, en heeft veel keuzes gegeven die niet altijd even leuk zijn geweest
Laatst bijgewerkt door Lowara op 02-10-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:21

ZeSteigert schreef:
Hoi,
Ik heb een kat, al 8 jaar.
Wij wilden laatst een poesje erbij nemen, maar nu blijkt dat mijn broertje allergisch is.
Het gaat met de kat die we al hebben wel goed, maar hij moet niet in zijn buurt komen etc.
Hoe en wat en waarom dat allemaal kan weet ik niet echt, maar mijn ouders willen geen kat erbij om deze reden.
Maar ik dacht, bestaat er niet net zoals de Curly Horse bij paarden, niet een kattenras waar allergische mensen tegen kunnen?
Alvast bedankt! :)

Ik ben zelf allergisch voor paarden en honden (eigenlijk voor alles wat leeft of ooit geleefd heeft, maar goed).
Toch heb ik een paard en hebben we een hond in huis en dat gaat prima. Ik merk, dat toen we onze laatste hond net hadden, en toen ik mijn paard net had, dat ik veel meer last had van mijn allergie. Als zij mij likten, kreeg ik rode uitslag, bulten, jeuk... Maar inmiddels is dat niet meer. Een soort van immuniteit.

Het is een gok, maar ik denk dat je broertje dit voor een nieuwe kat ook zou kunnen ontwikkelen, omdat dat met de kat die er al is ook gebeurd is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 00:02

Een luchtreiniger in huis schijnt vaak al te helpen, heb ik van diverse mensen gehoord, omdat zo'n ding (als het goed is) ook allergenen uitschakelt. Maar ja, het kost wel wat en van tevoren weet je niet of het voldoende helpt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 05:42

hier ook allergisch en mijn langharige kat slaapt gewoon op mijn hoofdkussen zonder al te veel problemen (iets of wat verkouden soms) heb niet meer last van haar dan van een korthaar. Eigenlijk nog minder zelfs omdat de huidschilfers heel anders zijn bij langharige katten dan bij kortharen. En dan ligt het er ook weer aan of ze in de rui is of niet en of ik ze veel borstel of niet (door borstelen komt dat allemaal los)