Het konijnenverblijf winterklaar maken, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Het konijnenverblijf winterklaar maken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 12:08

Wij hebben sinds april dit jaar 2 konijnen en gaan dus de eerste winter met ze in. Nu de koude en donkere dagen eraan komen moeten we gaan denken aan hun winterverblijf.

De situatie momenteel: onze konijnen zitten 24/7 buiten, zijn geboren in een schuur en bij ons meteen naar buiten gegaan. Ze hebben beschikking over een wat kleiner binnenhok, waar ze boven een lekkere laag stro hebben, een hooiruif en water. Met een trappetje naar beneden komen ze onder het hok uit, en kunnen ze de ren in.
Het hok en de ren is aan 2 kanten beschut door een schutting en schuur, en dus aan 2 kanten open (het binnenhok natuurlijk aan 3 kanten dicht en 1 kant open).

Wat mijn ideeen zijn voor de winter:

- een grote houten plaat maken voor bovenop de ren, zodat ze met veel sneeuw, ijzer en regen toch droog naar buiten kunnen en het hok schoner blijft
- een houten plaatje maken aan de voorkant van het binnenhok zodat ze met gure wind e.d. boven volledig beschut zitten aan alle kanten.
- Eventueel warme kruiken neerleggen bij erg koud weer maar ik ben bang dat ze die direct stuk knagen.

Ik zit nog in mijn maag met drinkflesje. Bevriest dit erg snel? En zo ja, wat kan een oplossing zijn daarvoor? Ik ververs iedere ochtend en avond het water.

Ik heb in principe niet de mogelijkheid de konijnen naar binnen te doen als het echt -10 wordt, en wil ze het liefst gewoon buiten houden. Bij nood zouden ze de schuur in kunnen maar handig is anders..

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die hun konijnen al wat winters buiten hebben :) zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:49

Konijnen kunnen beter omgaan met kou dan warmte. Dus met -10 kunnen ze in principe nog prima buiten zitten, mits ze ergens beschut en droog kunnen zitten.
Als je dit doet:
een grote houten plaat maken voor bovenop de ren, zodat ze met veel sneeuw, ijzer en regen toch droog naar buiten kunnen en het hok schoner blijft
- een houten plaatje maken aan de voorkant van het binnenhok zodat ze met gure wind e.d. boven volledig beschut zitten aan alle kanten.

is dit voldoende. En voor de drinkflesjes kun je thermohoezen bestellen in internet, maar mijn ervaring leert dat je gewoon 2x per dag moet wisselen. Dus 2 drinkflesjes hebben. 1 ophangen en ander binnen laten ontdooien.

Geryon

Re: Het konijnenverblijf winterklaar maken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:51

Ze kunnen gewoon buiten bljiven hoor, als je ervoor zorgt dat ze echt een ruimte hebben waar geen tocht en regen naar binnen komt.

De waterflesjes bevriezen best snel. Zorg ervoor dat je elke dag rond dezelfde tijdstippen vers water geeft, dan snappen ze op een gegeven moment dat ze dan moeten gaan drinken.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:55

Wij gaan een afdak maken met golfplaten :j
Bij ons kunnen ze ook onder hun hok nog schuilen en in de hokken ligt een flinke laag stro met daaronder zaagsel.
We hebben 4 konijnen die per 2 in een ren zitten, dus ze kunnen ook altijd nog tegen elkaar kruipen :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 12:59

Bedankt voor de reacties! :-) zal eens kijken naar een hoes voor om de flesjes heen. 2 flesjes is inderdaad ook een goede oplossing.

Kreeg ook nog de tip een bakje water op een kippen warmhoudplaatje te zetten, mijn konijnen gaan spelen met bakjes water dus ik ben bang dat dat niet helemaal gaat werken..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:05

Ik heb zo'n hoesje... maar dat helpt nauwelijks.. het mondstukje bevriest nog... hier gewoon regelmatig wisselen.
Ik probeer ren ook beetje sneeuwvrij te houden door plank op deel van de ren. Het nachthokje is al geïsoleerd. Wat ik vorig jaar wel gedaan heb is soort scherm tegen het hok aan... zodat de wind niet zo door de ren gaat... kunnen ze wat beschut zitten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:05

Ik was ook aan het kijken voor die drinkfleshoezen, maar 1 (of 2) extra fles is dus een betere investering. We hebben Pluiskonijn toevallig eergisteren verhuisd van de achterkant naar de voorkant van het huis, omdat ze daar iets beschutter staat. Die plankjes aan de zijkant en bovenkant is nog wel een goeie tip!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:18

Die van ons zitten altijd buiten, zijn alleen binnen geweest na de castratie en ze schoon moesten zitten, en dat gaat niet in natte klei.
Wij hebben een hok van twee bij vier en ze hebben ongeveer 2m2 overdekt. Daar staat ook een houten hok onder met stro. Verder hebben ze ook allerlei gangen gegraven en ze kunnen daar ook in schuilen. Net als in hun voerhok. Al is die wel voor de helft open, maar ze zitten dan wel droog voor de regen.
Wij hebben ook een verwarmelement in het waterbakje, maar bij de hevige vorst van afgelopen jaar moesten we alsnog water verversen omdat dat ding het niet meer trok.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:22

Mijn konijnen zitten ook in een hok met een trapje naar de bovenverdieping.
In de zomer zitten ze in een ren op het gras. Binnenkort gaan ze naar hun winterverblijf. Dikke laag stro erin en een plaat op de bovenkant van de ren, zodat ze wat geschutter zitten tegen regen en sneeuw.
Ze zitten al jaren zo en dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:33

Ik doe niks extra , wat meer stro en ze kunnen tegenelkaar aankruipen :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:37

En let op bij de drinkflesjes dat je ze niet te vol doet, want het zet uit als het bevriest! Had ik verleden jaar dus, nu heb ik een bijna rond flesje :')

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:46

mingming schreef:
En let op bij de drinkflesjes dat je ze niet te vol doet, want het zet uit als het bevriest! Had ik verleden jaar dus, nu heb ik een bijna rond flesje :')

Haha dat zou wel wat voor mij wezen :+ ga ik op letten!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:19

Het probleem met waterflesjes is dat het tuitje als eerste bevriest en daar helpt zo'n hoesje niet tegen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:21

Niet.. :D Alleen de waterbakken 2x per dag verschonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:04

Hier doen we ook er ook niks aan. Ze hebben elkaar en een dik pak stro om in weg te kruipen. Waterflesjes worden 's ochtends en 's avonds vervangen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 05:46

ik doe niets extra's dan dat ik in de winter altijd 's ochtends en einde middag een schone waterbak geef als het vriest. Dat doe ik weer niet als er sneeuw ligt. Verder hebben ze zomer en winter een deel wat overdekt en tocht vrij is en een gedeelte dat open is (gaas overheen) zo kunnen ze altijd alles mee maken aan wind, regen, droogte, sneew, zon, tocht enz. en zelf kiezen

in de winter geen bodembedekking in het hok en in de zomer ook niet. Dat wordt alleen als toilet gebruikt en verder 0,0 functie. Omdat het wel snel ongedierte aan trekt en een behoorlijke hoeveelheid tijd en geld kost om het schoon te maken gebruik ik al jaren geen bodembedekking meer. Elke dag een bezem door het hok en klaar ben ik en schoon is het. Nu leven mijn nijnen niet op tegels maar op paardenstal matten en in de zomer overdag ook op een groot stuk gras.

Hier slapen ze zomer en winter in een grote pvc buis waar een plank in ligt zodat ze van de grond af liggen en over de buis heb ik een houten omhulsel gezet. Echter heb ze ook zat in de sneeuw zien slapen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 07:13

Zo te horen kunnen konijnen dus prima buiten blijven in de winter :) ze liggen veel tegen elkaar aan dus dan blijven ze ook wel warm ja.
Heb nog even gezocht op internet en zag dat zo'n hoes om je drinkfles weinig zin heeft. Zal dus een extra fles aanschaffen en dat iedere ochtend en avond omwisselen.

Ze zitten bij ons op de stenen buiten, heb boven/binnen dus wel zaagsel en stro liggen. Vinden ze ook lekker om een beetje aan te knabbelen :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:18

En middag omwisselen :') De fles.
Ik deed er ook altijd wat zout of suiker door. Dan bevriest het iets minder.

Ik deed ook altijd om het hok een dikke fleece deken en daaroverheen een plastic hoes zodat het niet nat kon worden. En plastic plaatjes voor het gaas. Zodat het niet zo door tocht. En voorderest lekker veel hooi/stro om zich warm te houden.

Maar ik moet zeggen dat ons hok ook al 10 jaar oud was. Dus iets meer doorwaaibaar.

Succes :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 07:24

Ons hok is ook al vrij oud dus ook wat tochtig ben ik bang...
's middags omwisselen gaat hem niet worden, dan zou ik iedere pauze naar huis moeten rijden, dat gaat me iets te ver :D Kan hem wel om 5 uur wisselen en dan voor de nacht nog eens maar daar moeten ze het toch echt mee doen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:33

Konijnen hebben 10x liever kou dan echte warmte. :j Het enige wat je in de gaten moet houden is dat ze niet te dun worden, dat zie je met wintervacht minder goed, maar vacht aanmaken kost toch veel energie. (net als bij paarden) :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:07

Ik maakte zodra de meeste hitte weg was altijd een plexiglasplaat voor het binnenhok zodat er in het hok geen tocht komt en deed een extra laagje stro in het hok. Verder eigenlijk niets, water gewoon wat vaker controleren en klaar ben je!

renatuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:29

Geef koud water, niet lauw!
Je zult het niet geloven, maar koud water bevriest minder snel dan lauw.

Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)