Minimaal oppervlak konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Minimaal oppervlak konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:57

Ik ben even nieuwsgierig naar jullie mening.
Op dit moment wonen we in een flat met onze konijnen. Dit betekend dat het voor zowel ons als voor de dieren niet zo ruim is als we zouden wensen. Volgend jaar verwachten we echter weer een tuin te hebben. Onze 2 kleine maat konijnen (max 2 kg) hebben een hok van 1.30m bij 55cm maar lopen daarnaast minstens 4 uur per dag los door het huis (vooral savonds als ze gaan racen).
Bij temperaturen boven de 12 graden zitten ze ook heel de dag buiten op een ruim balkon.
Ze tonen zich tevreden en bijten ook nooit aan hun gaas of hout van hun hok.

Nu is helaas 1 van de konijnen dood gegaan (longtumor) en begint de andere duidelijk eenzaam te worden. Ik vang al zeker 10 jaar in zulke gevallen altijd weer een nieuw ouder (ongewenst) asiel dier op (woonde toen nog in NL). Nu ben ik al een week bezig met alle opvang stichtigen die er hier zijn, maar allemaal weigeren ze een konijn af te geven omdat ze of een buiten verblijf eissen (minstens 6 vierkante meter, roofdier proof) of een binnenhok van minstens 2x2 meter (1/3e van onze woonkamer).

Hoe staan jullie daar tegenover?
Ben ik echt zo'n dierenbeul?
Volgens mij hebben de meeste paarden minder plek eerlijk gezegd :+

Linea

Re: Minimaal oppervlak konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:09

Tja zwitserland heb inderdaad gehoord dat ze daar meer eisen stellen aan het houden van konijnen. Klopt het dat het houden van een konijn alleen zelfs strafbaar is bij jullie? Ik vind 2m2 zelf wel minimaal voor een koppeltje, juist in de schemering worden ze actief en dan vind ik het sneu dat ze in een hokje zitten. Echter aan 6m2 kom ik ook niet, wel laat ik ze dagelijks een tijdje loslopen door tuin of kamer, als ik niet thuis ben of snachts moeten ze het doen met de ren die net iets meer is als 2m2.

Als ik jou was zou ik toch kijken of je met een panelenren oid kan zorgen voor een vaste ren, maar zo groot.. Kan me voorstellen dat dat niet gaat lukken zolang je geen tuin hebt. Ruime huisvesting is een belangrijke factor maar denk ook dat er andere factoren meespelen om een goede konijnenbaas te zijn. Misschien kan je via een andere weg een konijntje opvangen, volgens mij hebben de nijnen het bij jou super verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:23

Ideaal gezien zou ik ze natuurlijk ook graag gewoon een stuk tuin geven.
Maar we letten er juist enorm op dat ze loslopen als ze op hun drukst zijn.
In het weekend lopen ze vaak heel de dag los, maar eigenlijk liggen ze dan uit eigen keuze de meeste tijd alsnog in hun hok te slapen.

Het is in Zwitserland inderdaad verboden om 1 konijn te houden.
Ik denk dat ik er maar 1 uit Duitsland probeer te halen.

Ik had bij de opvang een 5 jarige dwergangora (kruising) op het oog met een slechte vacht die er al zeker 6 maanden zit.
Aangezien ik eerder een angora gehad heb weet ik hoe ik dat moet bijhouden, maar blijkbaar vinden ze de oppervlakte belangrijker dan de ervaring daarmee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:51

Een dierenbeul niet, dat zeker niet, maar wel een basisbehoefte gemist.
Ik juich Zwitserland nu zeker even heel hard toe.

Ik zou ook niet plaatsen in een hok van deze afmetingen :)
Ik zou zeggen zet een ren op als jullie er niet zijn en ze niet los mogen of huisvest ze volledig op het balkon?
Ik heb bij mensen in huis talloze ideeën gezien met rennen die wegklapbaar zijn op moment dat ze in de weg staan en de konijnen los mogen.
Je geeft aan dat je rekening houdt met wanneer zij actief zijn en het klopt dat ze overdag veel slapen, maar in de nacht zijn ze ook graag actief net als 's ochtends heel vroeg. Het ging nu wellicht met een koppel goed, maar ik ken menig koppel wat gefrustreerd zal raken als ze zoveel uur samen op het toilet doorbrengen.. nou ja ik zou dat ook ;)
Ik hoop dat je wat mogelijkheden hebt tot aanpassen, volgens mij ben je wel een heel lief konijnenbaasje :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:06

Volledig op balkon wilden ze duidelijk zelf niet, ze gaven overduidelijk aan savonds liever binnen te zijn.
Daarom kan ik ze in de winter overdag niet buiten zetten ivm te groot temperatuur verschil.
Nu moet ik zeggen dat er op dit moment sowieso geen probleem is omdat mijn vriend nu zonder werk zit en het hok de hele dag open staat. Maar dat is ook niet eeuwig uiteraard.
Een extra ren eraan is goed haalbaar, maar niet 2 meter bij 2 meter.
Dat is groter dan ons bed :P
Met minder dan 2x2 krijg ik geen konijn mee.
Gek genoeg mag je ze dan wel weer 24/7 op 2x2 huisvesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:15

Misschien dan toch op het balkon laten. Bij mij hebben ze dan niet zoveel te willen. Ze maken een prima wintervacht aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:28

Als ze het duidelijk gezelliger vinden binnen, waarom zou ik ze dan dwingen om buiten te blijven?
In de zomer is de deur open, maar zodra het donker wordt komen ze binnen spelen en gaan in hun binnenhok zitten. Ik vind het onzin om ze dan maar weer naar buiten te dwingen zodat ze meer m2 hebben eerlijk gezegd. Dat is hetzelfde als dat ze graag in de eetkamer zijn als wij daar ook zijn en op de bank gaan zitten als wij tv kijken.
Altijd op het balkon is uiteindelijk ook best saai waarschijnlijk.

Maar hoe dan ook: blijkbaar vinden jullie ook dat mijn situatie niet geschikt is om een konijn te adopteren?
Kan ik mijn huidige konijn dan beter alleen laten zitten?
Afgeven doe ik niet, ze is erg eenkennig en is hier geboren. Zelfs na 2 weken logeren weigerde ze haar reishok te verlaten terwijl de (overleden) zus juist een echte verkenner was. Ze kwam pas het hok uit toen ze onze stemmen hoorden.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:07

Wij wonen ook op een flat en ik heb toch echt twee konijnen. De oudste is helaas een tijd terug overleden en ik heb toen bij een fokker een franse hangoor gekocht.

Onze konijnen zitten in een eigen gebouwd hok van 120 bij 70 cm. Ik moet wel zeggen met een open bovenkant en een trap erin zodat ze zelf kunnen bepalen wat ze doen. Het hele huis is konijn proof, snoeren weg, aluminium knaagstrips en dergelijke. Franse hangoor is vreselijk aanhankelijk en ligt het liefste bij ons en de honden op de bank. De ander doet meer zijn eigen ding. Ik denk dat ze zeker 20 uur loslopen hier. Ook als we er niet zijn.

Ja ik zelf zou geen moeite hebben om jou een konijn mee te geven. Maar als ik dit
Zo lees ben ik zelf ook een dierenbeul..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 05:33

Ik had hetzelfde! Ik wilde ook een konijn uit een asiel, wilde die een leuk leventje geven.. Mijn konijnen zitten buiten in een groot 2 verdiepingen hok en mogen zoveel mogelijk in de tuin loslopen. Tot mijn verbazing kreeg ik ook geen konijn mee! Terwijl er zoveel konijnen in de opvang zitten! Die hebben daar toch ook niet zoveel ruimte.

Later bleek dat niet alle asiels dezelfde eisen stellen! Ik heb een superleuk konijn gevonden (moest er wel een eind voor rijden :D)

Maar toch eens na gaan denken en tot de conclusie gekomen dat de konijnen in de winter toch wat beperkt zijn (vroeg donker). En nu ben ik een ren aan het bouwen van 2 x 0.60 cm. Is eigenlijk nog te klein, maar dan kunnen ze overdag, als ik werk, toch de pootjes strekken.

Misschien dus toch nog wat meer asiels proberen, jouw konijnen hebben het ook helemaal niet slecht als ik dat zo hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:39

Sizzle schreef:
Als ze het duidelijk gezelliger vinden binnen, waarom zou ik ze dan dwingen om buiten te blijven?
In de zomer is de deur open, maar zodra het donker wordt komen ze binnen spelen en gaan in hun binnenhok zitten. Ik vind het onzin om ze dan maar weer naar buiten te dwingen zodat ze meer m2 hebben eerlijk gezegd. Dat is hetzelfde als dat ze graag in de eetkamer zijn als wij daar ook zijn en op de bank gaan zitten als wij tv kijken.
Altijd op het balkon is uiteindelijk ook best saai waarschijnlijk.

Maar hoe dan ook: blijkbaar vinden jullie ook dat mijn situatie niet geschikt is om een konijn te adopteren?
Kan ik mijn huidige konijn dan beter alleen laten zitten?
Afgeven doe ik niet, ze is erg eenkennig en is hier geboren. Zelfs na 2 weken logeren weigerde ze haar reishok te verlaten terwijl de (overleden) zus juist een echte verkenner was. Ze kwam pas het hok uit toen ze onze stemmen hoorden.

Ik snap het wel, maar goed de wet aldaar maakt het je op die manier niet mogelijk om konijnen te houden. Dus of je laat ze op het balkon en dan mag je wettelijk konijnen houden of je zet een ren van 2x2 af in de kamer en dan mag je wettelijk konijnen houden, beide wil je niet. Maar jij wil konijnen houden op een manier die daar dan volgens de wet niet mag. Kijk de manier waarop jij konijnen houdt en gewoon los in huis laten lopen, prima, maar het mag daar niet, dat risico moet je dan nemen. En in dat licht zeg ik, maak een vaste verblijfplaats buiten. Dan kun je een tweede konijn er bij nemen en er staat vast geen politieagent in de hoek die controleert hoe jij dagelijks je konijnen houdt.
Wat wij vinden doet er namelijk niet zo toe, jij wilt konijnen houden op een manier dat de wet het daar verbiedt, wij kunnen die regels niet veranderen hoor, hoe waardeloos je dat misschien ook vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:42

Tilmar schreef:
Ik had hetzelfde! Ik wilde ook een konijn uit een asiel, wilde die een leuk leventje geven.. Mijn konijnen zitten buiten in een groot 2 verdiepingen hok en mogen zoveel mogelijk in de tuin loslopen. Tot mijn verbazing kreeg ik ook geen konijn mee! Terwijl er zoveel konijnen in de opvang zitten! Die hebben daar toch ook niet zoveel ruimte.

Later bleek dat niet alle asiels dezelfde eisen stellen! Ik heb een superleuk konijn gevonden (moest er wel een eind voor rijden :D)

Maar toch eens na gaan denken en tot de conclusie gekomen dat de konijnen in de winter toch wat beperkt zijn (vroeg donker). En nu ben ik een ren aan het bouwen van 2 x 0.60 cm. Is eigenlijk nog te klein, maar dan kunnen ze overdag, als ik werk, toch de pootjes strekken.

Misschien dus toch nog wat meer asiels proberen, jouw konijnen hebben het ook helemaal niet slecht als ik dat zo hoor!

Ik persoonlijk vind het juist goed dat er kritisch gekeken wordt naar de huisvesting van het konijn, eer je er eentje mee krijgt. Teveel konijnen worden in een hok gestopt en komen er niet uit. Velen zeggen 'ja, maar ik laat ze veel los lopen" , helaas belooft men dat vaker dan men het doet. Dus als asiel zijn de snap ik goed dat ze je niet op je woord geloven. Dat ze in een asiel in een hok zitten is natuurlijk logisch.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:50

Ik zou alleen zitten voor een konijn erger vinden dan samen in een kleine ruimte: een konijn is een groepsdier!
Je zegt zelf dat ze 'gezelligheid 'opzoeken. Denk persoonlijk dat dat wat menselijk gedacht is: maak een gezellig binnenhok op het balkon, zet er 1 bij, maak wal loopbruggen en zorg voor onbeperkt hooien dan hebben ze het al heel snel daar ook gezellig: met konijnen onder elkaar!
Maar inderdaad als ze eenmaal in de kou buiten zijn kunnen zie niet meer naar binnen.
De warmte van binnen is voor een konijn gevaarlijker dan de kou van buiten!!!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:53

Sizzle schreef:
Volledig op balkon wilden ze duidelijk zelf niet, ze gaven overduidelijk aan savonds liever binnen te zijn.
Daarom kan ik ze in de winter overdag niet buiten zetten ivm te groot temperatuur verschil.
Nu moet ik zeggen dat er op dit moment sowieso geen probleem is omdat mijn vriend nu zonder werk zit en het hok de hele dag open staat. Maar dat is ook niet eeuwig uiteraard.
Een extra ren eraan is goed haalbaar, maar niet 2 meter bij 2 meter.
Dat is groter dan ons bed :P
Met minder dan 2x2 krijg ik geen konijn mee.
Gek genoeg mag je ze dan wel weer 24/7 op 2x2 huisvesten.

Maar als je je buitenren hebt met de voldoende oppervlakte, is er voor de adoptieinstellingen toch geen reden waarom je ze niet zou mogen adopteren. Eens je het konijn hebt is het toch hun zaak niet meer of ze snachts binnen komen of niet? (in de zin van: huisvest ze voor het zicht op het balkon, en doe verder gewoon zoals je gewend bent ...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:58

Mindim schreef:
Ik persoonlijk vind het juist goed dat er kritisch gekeken wordt naar de huisvesting van het konijn, eer je er eentje mee krijgt. Teveel konijnen worden in een hok gestopt en komen er niet uit. Velen zeggen 'ja, maar ik laat ze veel los lopen" , helaas belooft men dat vaker dan men het doet. Dus als asiel zijn de snap ik goed dat ze je niet op je woord geloven. Dat ze in een asiel in een hok zitten is natuurlijk logisch.

Natuurlijk is het goed dat er kritisch naar de huisvesting wordt gekeken! Maar het kan ook doorschieten! Van de week zag ik dat er 2 konijntjes bij de Welkoop werden verkocht met en klein binnenhok en een pakje stro. Dat is natuurlijk heel slecht.
En je kan moeilijk bewijzen bij een asiel hoe lang je ze loslaat elke dag, maar een foto van een hok met ren is ook zo van internet gehaald. Dus dat zegt ook niks. En op Marktplaats en in de dierenwinkel krijg je wel elk konijn mee zonder controles oid.
Dus ik ben het er mee eens dat er een bepaalde richtlijn moet zijn, maar ik vraag me echt af hoeveel mensen een ren van 2x2 meter hebben. En er zijn heus konijnen die het prima hebben (beter dan in een asiel) terwijl er niet aan de eisen voldaan wordt. Probleem is dat een asiel niet weet of je de waarheid spreekt.

Wat coulash zegt is natuurlijk helemaal waar: 2 konijnen zijn veel gelukkiger dan 1 konijn! Mijn konijn is ook helemaal opgefleurd door haar asiel-vriendje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:03

Tja, wat wil je daarmee zeggen Tilmar, dat asielen maar blij moeten zijn dat je ze ophaalt, want je kunt ze ook met een hokje halen in de dierenwinkel? Dus men niet zo moet zeuren?
Ik vind helemaal niet dat men doorschiet, als je geen ruimte hebt voor konijnen hebt, moet je ze gewoon niet nemen. Je neemt toch ook geen paard als je daar geen ruimte voor hebt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:18

Mindim schreef:
Tja, wat wil je daarmee zeggen Tilmar, dat asielen maar blij moeten zijn dat je ze ophaalt, want je kunt ze ook met een hokje halen in de dierenwinkel? Dus men niet zo moet zeuren?
Ik vind helemaal niet dat men doorschiet, als je geen ruimte hebt voor konijnen hebt, moet je ze gewoon niet nemen. Je neemt toch ook geen paard als je daar geen ruimte voor hebt.

Tuurlijk zeg ik dat niet! Een asiel wil dat het dier een goede plek krijgt. Ik zeg alleen dat de eisen een beetje doorschieten.
Het asiel in mijn woonplaats wilde mij eerst geen konijn geven omdat ik niet aan de eisen voldeed, maar toen we wat contact hadden gehad geloofde ze het verhaal van het loslopen en de plannen om voor de winter een ren te maken. Toen mocht het wel. Uiteindelijk kwam mijn nieuwe konijn bij een ander asiel vandaan waar ze eigenlijk niets vroegen. De konijnen zaten daar wel heel ruim moet ik zeggen.

Mijn punt is dat het lastig te controleren is of iemand de waarheid spreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:04

Ik vind de eisen niet doorschieten. 2x2 vind ik ook wel minimaal voor 2 konijnen. Een traliekooi vind ik verschrikkelijk, daar hoort geen konijn in. Als je geen ruimte hebt die een konijn minimaal nodig heeft, moet je er niet aan beginnen. 4 uur per dag los bijvoorbeeld en de rest in een kooi vind ik ook niet oke voor konijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:03

Sizzle schreef:
Volgens mij hebben de meeste paarden minder plek eerlijk gezegd :+

Dat is natuurlijk een drogreden, er zijn altijd slechtere situaties te bedenken. ;)

Ik vind het fantastisch om te lezen dat er landen zijn waar wèl een wetgeving omtrent het houden en huisvesten van dieren is. Dat zou elke dierenliefhebber toch moeten toejuichen? Helaas blijkt uit dit topic ook wel weer dat daar een grens aan is, want als 'we' dan zelf niet aan die (redelijke!) eisen kunnen voldoen is het ineens niet goed...

Het is heel simpel, zoals Mindim al schrijft, als je een dier niet kunt bieden wat het nodig heeft schaf je het dier niet aan.

2x2 vind ik nog vrij klein eerlijk gezegd, echt wel het minimum. Loslopen is heel fijn en leuk, maar de normale huisvesting moet ook gewoon genoeg ruimte bieden. Ik snap ook absoluut dat asielen eisen hebben. Ik heb zelf een rattenopvang en stel ook eisen aan o.a de huisvesting. Als het niet in orde is krijgen mensen geen rat(ten), zo moeilijk is het niet. :+ Natuurlijk is het voor een asiel of opvang fijn als er wat doorstroom is, maar dat betekent niet dat je de dieren maar aan jan en alleman moet meegeven. Dan kan je net zo goed niet opvangen, als het toch niet uitmaakt wat voor huisje de dieren gaan krijgen. Je doet het toch omdat je wilt dat ze het beter krijgen? En je adopteert toch een dier omdat je ze een fijn leven wilt geven? Als je die mogelijkheid niet hebt is dat jammer voor jezelf, maar dan moet je er niet aan beginnen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:12

Ik sluit me aan bij Mindim.
Al zijn mijn eisen bij herplaatsing iets minder streng namelijk 2 x 1 meter wat over het algemeen goed te doen is met opklapbare hekken binnen.
En eigenlijk is het naar mijn mening nog te klein, maar ergens moet een lijn getrokken worden.

De konijnen zitten in de opvang inderdaad meestal in hokken, maar bij mij is het wel zo dat de herplaatsingen enorm snel gaan en ze er meestal niet langer dan een paar maanden zitten en dan is een paar maanden op konijnenjaren gewoon niet erg lang.
Als ze echt langer zitten dan worden zeg gekoppeld en in een ren gezet, want dat is inderdaad niet te doen. Al werken wij nu vooruit op de nieuwe locatie met vooral rennen te gaan werken.

Ik vind opgesloten worden in een hokje van 1.30 x 0.55 echt heel erg klein. Daar hou ik zelfs geen koppels in, in de opvang. Alleen uit nood zeer tijdelijk bij noodgedwongen afstand (hooguit 1 of 2 weken met overdag de hele dag in de open ren ivm roofdieren 's nachts niet), maar koppels zitten hier verder allemaal in een ren van minimaal 2.16 x 1.16. Juist omdat een koppel altijd de ruimte nodig moet hebben ook als ze elkaar een keer niet op de lip willen zitten. Zoals ik al zei ik zit ook niet graag met mijn vriend de hele dag in het toilet.
Voorheen was ik ook minder streng met plaatsen, maar gezien het aantal konijnen dat toch problemen gaf door de beperkte oppervlakte van opsluiten ben ik meer en meer gaan luisteren naar de konijnen. Konijnen moeten gewoon hun achterpoten kunnen gebruiken naar behoefte.
De basisbehoeftes ruimte, een maatje, vers water en onbeperkt hooi moet gewoon aan voldaan worden en al die basisbehoeftes wegen voor mij even zwaar.

@ ingeb0rg
Ik vind er nogal een wezenlijk verschil zitten tussen 4 uur los lopen of 4 uur opgesloten zitten. Al snap ik dan niet meer waarom ze die 4 uur nog opgesloten worden :))

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:51

@Faniek: ze worden niet opgesloten hoor, zoals ik als zei: het hok heeft geen bovenkant. Maar als ze zelf in hun hok willen liggen om te eten en te drinken en hun behoefte te doen ga ik ze niet tegenhouden haha :-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:58

Ode aan dat land en aan bepaalde dierenopvangen hier!

Konijnen horen gewoon 24/7 lekker te kunnen rennen en dat kan niet als ze enkel in een hok zitten, of erger nog, een kooi..
Dan heb je nog mensen die ze in een hok of kooi houden en ze een bepaalde tijd eruit laten, vind ik ook not done.

@ Tilmar: Ik vind het nogal apart dat je gewoon dieren neemt terwijl je er nota bene op gewezen bent dat je ze niet kunt geven wat ze nodig hebben? Die ren is ook te klein inderdaad.

@ TS: Ik zou jou ook geen konijn mee geven. Ze zitten veel te lang opgesloten in een hok dat veel te klein is daarvoor.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:56

ingeb0rg schreef:
@Faniek: ze worden niet opgesloten hoor, zoals ik als zei: het hok heeft geen bovenkant. Maar als ze zelf in hun hok willen liggen om te eten en te drinken en hun behoefte te doen ga ik ze niet tegenhouden haha :-)

Dan hebben ze het toch prachtig voor elkaar :D?
Natuurlijk hebben ze ook momenten van rust en willen ze zich graag even terug trekken, maar dat moeten ze wel kunnen doen als hun er zin in hebben.
Niet te vergelijken met een paar uurtjes los :D
Jouw konijnen hebben het super voor elkaar.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:15

1.30 bij 0.55 cm? Ja, dat is te klein. Mijn konijnen zouden gillend gek worden in zo'n kleine ruimte. Of nouja, eentje zou gillend gek worden, de ander reageert niet (en ondanks dat hij er niet op zou reageren, heeft hij echt wel veel ruimte nodig).

Konijnen hebben erg veel energie en kun je niet in een kleine ruimte opsluiten. Als je al bedenkt, wilde konijnen hebben zeeën van ruimte, graven, rennen, springen; noem maar op. Dit soort dingen kunnen konijnen niet doen als ze in een te kleine ruimte zitten. Mijn konijnen zitten in een ren van 2x1 meter, ondanks dat, lopen ze bijna dagelijks nog los in in de tuin. Het liefst wil ik ze in een grotere ren zetten, maar daar is geen plek voor en het is ook niet mijn tuin (ze wonen bij mijn ouders).

Persoonlijk zou ik de konijnen op het balkon houden en ook daar houden, zodat ze 24/7 alle ruimte hebben. 4 uur is te weinig op een dag, dat betekend alsnog 20 uur in een klein hok.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 22:22

Ok, duidelijk.
Ik moet wel zeggen dat op dagen dat ze de hele dag vrij loslopen ze eigenlijk standaard de hele dag naast elkaar in hun hok liggen liggen te pitten (met de deur open). In de uren dat ze actief doen, lopen ze eigenlijk altijd vrij (bij het opstaan en de hele avond tot een uur of 12 maar dan zijn ze meestal al lang zelf weer 'naar bed' gegaan. Dus of ze er onder lijden durf ik zeer te betwijfelen, maar daar mag iedereen een andere mening over hebben uiteraard.

Ze waren ook niet helemaal gepland, maar hebben hun ouders destijds "gered" van een familie hier in de straat die ze in een hamsterkooitje hadden zitten en niet wisten wat ze er mee moesten (kind was er mee aan komen zetten geloof ik). Het waren broer en zus en de zus was zwanger. De nakomelingen zijn dus die we opgevangen hebben, de ouders zijn naar familie van ons gegaan.

Laten we duidelijk zijn, ik zou ook graag alle paarden (en konijnen) in groepshuisvesting zien met grote inloopstal en permanente weidegang, maar ik ben ook de laatste die beweert dat een paard ongelukkig wordt van snachts in een box. Idem voor een hond dat wel eens in een bench moet.

Mindim: het is niet voor de wet verboden zoals ik ze heb, het is enkel de opvang die de eissen stelt. Je kunt die grote maten ook niet verplichten omdat dan vleeskonijnen verboden moeten worden die uiteraard zelden gigantisch veel ruimete hebben. Omdat ze zo strikt waren met de adoptie was ik gewoon wel eens benieuwd wat jullie mening was, ik wil niets overtreden of wegwuiven. ben er ook niet boos over of zo.
Wat inderdaad wel verboden is, is om ze solitair te houden.

Hoe dan ook is de verwachting dat we volgend jaar een tuin hebben en dan willen we eigenlijk (weer) een ren dat geschikt is voor een kleine groep. Dat is gewoon het leukste.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:45

In dit geval was het een koppel wat zich aangepast had op de kleine losloopmomentjes, maar die konijnen zijn wel zeer zeldzaam. Dus ik snap dat als een opvang een konijn herplaatst dat ze altijd op safe spelen door een minimale afmeting te kiezen waar bijna elk konijn van klein formaat in basisbehoefte voldoet. Ook een konijntje wat, wat meer energie heeft en dan niet later alsnog strubbelingen komen. Ze zijn zeer zeldzaam de konijntjes die zoveel slapen gezien de aard van het konijntje. Misschien is het ook maar simpelweg een aanpassing van en het erbij neerleggen dat ze het zo gewend zijn dat ze 's nachts nu ook maar rustig zijn. Midden op de dag slapen sowieso de meeste konijnen, maar 's nachts kunnen ze heel wat uithalen :))
Ik heb het pas nog gehad dat iemand bij mij geen konijn vandaan kreeg, omdat ze alleen overdag los kwamen en als ze thuis waren wel de hele dag. Ze heeft elders een konijn gehaald en dat gaat helemaal niet goed als ze opgesloten zitten.

Ik geloof zeker dat je, je best doet voor deze hupsel en ik vind het fantastisch dat je haar hebt gered.
Ik vind het ook gaaf dat jullie een tuin krijgen en een mooie ren realiseren.