Samen huisdieren en dan uit elkaar gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Samen huisdieren en dan uit elkaar gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:00

Ja, dat vraag ik me dus af.
Stel, jij en je vriend/man hebben samen huisdieren. Jullie gaan uit elkaar..
Waar gaan de huisdieren dan heen? Spreken jullie dat van tevoren af? Of zet je dat op papier?
Wie heeft dit weleens meegemaakt en hoe hebben jullie dit afgehandeld?

Ik ben benieuwd.

Barbabientje

Re: Samen huisdieren en dan uit elkaar gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:01

Mijn vissen zaten bij mijn ex in de vijver, maar die heeft ze later dood laten gaan.. Dus de volgende keer neem ik ze gewoon weer mee _O-

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:02

Ik

Ik nam 1 hond mee en 1 bleef bij hem.
Dat hadden we afgesproken en ook omdat de honden een duidelijke baas hadden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:03

Dit maken we zo vaak mee, alleen al met konijnen en cavia's.
Nieuwe partner wil geen 'beesten' in huis en ook niet buiten, nieuwe partner is allergisch, nieuwe partner vindt ze eng.
Hup, dan doen we er toch afstand van. Ook al hebben we het konijn al zes jaar.

En met uit elkaar gaan hetzelfde. Beide geen tijd, beide andere dingen aan het hoofd, ...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:04

Goede vraag, nooit zo over nagedacht eigenlijk. Wij hebben 2 konijnen. Het scenario wat jij schetst, daar hebben we nog nooit zo aan gedacht (ga er vanuit dat dat ook nooit zal gebeuren) en dus ook geen afspraken over gemaakt. Ik ga er vanuit dat mocht het zo ver komen, we er dan - ondanks relatieproblemen - wel samen uit komen. Welzijn van de konijntjes is voor ons heel belangrijk, dus degene met dan de beste mogelijkheden om beide konijnen te houden, zal ze meenemen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:04

Mijn ex en ik hadden nogal wat beesten samen.
3 honden, 6 katten en een hoop vogels, 3 konijnen.

Toen we uit elkaar gingen heb ik meegenomen;
3 honden (deze waren van mij), 2 katten, 1 konijn (konijn werd gekoppeld met het konijn van mijn man)
De vogels waren van mijn ex dus die bleven daar met 4 katten en 2 konijnen.

Mochten mijn huidige man en ik uit elkaar gaan..wat echt niet gaat gebeuren....maar stel....
Dan gaan de beesten met mij mee,want ze zijn van mij.
We hebben nu nog 1 hond en 2 katten
Staat ook bij de notaris in schrift dat deze mijn bezit zijn + de paarden....maar helaas hebben we nu geen paard meer :'(
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 01-10-13 12:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:05

Noppes schreef:
Goede vraag, nooit zo over nagedacht eigenlijk. Wij hebben 2 konijnen. Het scenario wat jij schetst, daar hebben we nog nooit zo aan gedacht (ga er vanuit dat dat ook nooit zal gebeuren) en dus ook geen afspraken over gemaakt. Ik ga er vanuit dat mocht het zo ver komen, we er dan - ondanks relatieproblemen - wel samen uit komen. Welzijn van de konijntjes is voor ons heel belangrijk, dus degene met dan de beste mogelijkheden om beide konijnen te houden, zal ze meenemen.

Maar stel dat je nou beiden gek van een hond of kat (of ander huisdier) bent en deze perse wilt hebben? Dat lijkt me nog een nare situatie.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:05

goeie vraag, mocht het ooit zo zijn hebben wij niks besproken...mare stel...stel dan neem ik toch echt de hond mee haha! zullen er mensen zijn die dat echt van tevoren vast leggen...ben ik idd wel benieuwd naar. Ik denk dat als je de stap samenwonen neemt en dieren neemt dat je er niet vanuit gaat dat het fout kan gaan

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:07

Ik heb het 1x meegemaakt helaas..
Relatie ging uit na 5 jaar en woonden nog maar kort samen.
helaas het paard wat ik jaren eerder kreeg ,mocht niet mee. En zo ook de 3 honden moest ik achter laten.
2 honden woonden al hun hele leven op de boerderij,dus was de beste oplossing.
Om dan de ander uit zijn roedel te halen zagen we ook niet zitten.
Ik ging dus zonder mijn dieren. Iets wat veel verdriet gaf.. ( en wat me nu niet meer zal gebeuren)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:08

als ik en mijn vriend uit elkaar zouden gaan blijft mn doggie bij mij!
papieren alles staat op mijn naam en hondje blijft gewoon bij de kids :) (bij mij dus :P )

Edit: en mn pony is van MIJ, betaal ik ook helemaal zelf dus daar heeft hij niks mee van doen :)
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 01-10-13 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:09

de katten heb ik achter gelaten toen mijn vorige relatie uit ging,
ik had geen huis op dat moment, ging bij vrienden crashen...niet handig dus.
en ex was en is er nog steeds gek mee.
heeft absoluut pijn gedaan en soms nog, maar indertijd de beste oplossing.
nu zou ik het niet weten...ik denk dat de hond met mij mee zou gaan omdat ik er de meeste tijd voor heb .

marleen_usar

Mijn vechtgenoot houd niet van dieren dus dat wordt simpel.

amies100

Ik heb mijn hond laten beschrijven bij de notaris.

Alle dieren die ik tijdens een relatie aanschaf zijn "mijn" dieren, als het aan mij ligt draai ik ook volledig op voor de kosten van het onderhoud. ZE mogen me alles afpakken maar niet mijn dieren......

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:12

Als ik en mijn vriend alle twee de honden willen, weet ik zeker dat mijn vriend en ik dan kijken bij wie ze het fijnste leven hebben. En als dat niet goed is voor het dier zelf, gaat deze uiteraard weg.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:12

Heb het wel altijd in mijn achterhoofd gehouden, maar we hebben het nooit echt besproken of iets dergelijks.

Wij hebben 2 katten, 2 chinchilla's en een paard.
Als het ooit tot dat punt komt.. gaan de katten en paard zowiezo met mij mee. Waarschijnlijk worden de chins gesplitst ( zijn geen stel, kunnen ook niet meer gekoppeld worden)

We zijn ons momenteel aan het orienteren voor een hond. Maar daar heb ik nog geen idee van met wie die mee zou gaan..

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:13

Wij hebben dit besproken. Mijn vriend had al 2 katten toen we gingen samenwonen. Die blijven in principe van hem. We hebben inmiddels een derde en mochten we uit elkaar gaan, neem ik die mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:14

Degene die betaalt, bepaalt (is mijn principe)

Heel simpel, wij hadden 6 honden en 2 katten. Die katten heb ik zelf aangeschaft, betaalde er ook zelf voer voor (niet van de en/of rekening) en ik had een aandeel in 1 hond die ook echt stapelgek was met mij.

Toen we een pup kregen ook bewust weer door mijn ex gekocht, ondanks dat de hond stapelgek was van mij, toch bij hem gelaten. Als ik had gewild had ik hem misschien nog wel mee mogen nemen, maar ik had hem ook niet alle aandacht kunnen geven en ik moest naar mijn ouders. Dus ik heb wel mijn eigen dieren mee kunnen nemen, maar wij hebben daar absoluut geen ruzie over gehad en op deze manier heb ik dus de keuze al bepaalt, door zélf alles aan te schaffen en te betalen. Paard koop ik dus sowieso nooit samen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:15

Helaas ook al eens meegemaakt met mijn ex. 2 honden, 1 kat en een heleboel tamme ratjes. Vrijwel alles ging met mij mee, behalve de kat. Die kwam later alsnog omdat hij haar verwaarloosde want hij had het te druk met zijn nieuwe vriendin :( Arm beest.

Nu heb ik nog steeds die 2 honden, 1 kat en daarnaast wat ratjes en 2 konijnen. Ik denk als mijn huidige vriend en ik uit elkaar zouden gaan, we het gewoon zouden bespreken. 1 van de honden trekt enorm naar hem, de andere naar mij. De kat ben ik gek op, de ratjes zijn ook gewoon mijn hobby. De konijnen zouden gaan naar degene met de grootste tuin (ze zijn gewend veel ruimte te hebben).

Een breuk is niet leuk, geeft veel stress en emoties. Soms ben je daardoor niet in staat helder te denken, maar ik denk dat je áltijd vanuit het welzijn van het dier moet denken. Waar krijgt het dier de meeste aandacht/ waar heeft het de meeste ruimte? Een dier kost geld, wie heeft de beste financiële ruimte? Etc etc.

Maar het blijft een rotsituatie.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:15

Ik ben even weg geweest bij mijn vriend, hij wilde ze niet kwijt dus ik heb gezegt, ik ben degene die weg gaat, dus mag jij ze houden. Heel moeilijk maar ja, je moet wat. Wij betaalden er beiden voor.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:16

mocht het bij ons uitgaan zullen alle beesten wel met mij mee gaan denk ik
hond heeft hij veel te weinig tijd voor dus dat vind hij beter als die met mij mee gaan.
de 3 katten zijn er 2 van mij en 1tje van hem dus die ene zal misschien wel blijven maar als ze elkaar te veel missen zullen ze alle 3 met mij mee gaan.
de konijnen kippen schapen en paarden heeft hij weinig mee dus die gaan sowieso mee

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:16

Goede vraag. Wij hebben het er eigenlijk nooit echt over gehad.

Hij heeft de kat gekocht, ik heb alle spulletjes gekocht.
Hij betaalt maandelijks het eten, ik betaal maandelijks de verzekering.
Wat betreft financiën is het dan ook vrij eerlijk verdeeld.

De kat gaat (mochten we uit elkaar gaan) mee naar degene met de meeste geschikte huisvesting en/of de meeste tijd. Simple as that. Dat zien we tegen die tijd dus wel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:17

Wij hebben dit uitvoerig besproken aangezien mijn instelling altijd is geweest: het geld mag je houden, maar de beesten zijn van mij.

De afspraak is:
Paard blijft bij mij en ik koop hem uit of hij krijgt omgangsregeling en deelt mee in de kosten (uitkopen zal het zijn)
Hond is sowieso met omgang, maar zal bij mij wonen. De overige beesten neem ik mee, behalve zijn vissen ;)

Maar stiekem heeft hij mij laatst verteld dat als ik weg zou gaan dat ik gewoon alles mee mag nemen gratis en voor niks, maar dat hij de hond toch wel graag af en toe zou blijven zien.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:18

Mijn ex en ik hadden samen Nikita (hond) en Banjer (paard)... we waren, godzijdank, getrouwd op huwelijkse voorwaarden... ik heb door de rechtbank in de uitspraak van de scheiding vast laten leggen dat Nikita en Banjer bij mij blijven.... nu heeft hij geen aanspraak op ze gemaakt hoor, maar met hem kon je alles verwachten....

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:18

Wij hebben een kat en die gaat zeker met mij mee aangezien ik de kattenbak schoon moet maken en de dierenarts moet betalen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:20

mijn vent was ineens verdwenen naar zijn jeugdliefde, alles achtergelaten. Hij had ze ook niet meegekregen hoor, de 4 katten!