Zwerfkat, maar dierenambulance doet niks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Zwerfkat, maar dierenambulance doet niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 12:39

Hoi allemaal,

Sinds een maand of 2 loopt er bij ons in de straat een zwerfkat. Het is een lief dier maar hij wil erg graag naar binnen, zo graag dat je de deur niet open kunt doen en meneer loopt het huis in. Hij eet het eten op van mijn katten en loopt daarna doodleuk de trap op om op onderzoek uit te gaan. Resultaat is dat mijn 2 katten compleet van de kaart zijn en ze hebben ook al een keer gevochten met de zwerfkat.

Nu heb ik hem op Amivedi gezet, maar niemand heeft op hem gereageerd, ik heb toen gevraagd of ze hem wilde komen maar dat doen ze niet. Ze vertelde me dat ik hem zelf naar het asiel moet brengen of op moet komen laten halen door de dierenambulance.

Vandaag was het weer zo ver, diertje schoot naar binnen, de trap op en onder het bed van mijn zoontje. Kreeg hem er niet onderuit omdat mijn eigen katten er zich ook mee gingen bemoeien. Met veel pijn en moeite heb ik hem weer naar buiten gekregen.

Ik heb toen dus de dierenambulance gebeld of ze hem wilde komen halen, maar dat doen ze niet. 'Is hij verwaarloost', 'Nee, want hij krijgt van ons en andere buren te eten, we willen hem niet laten verhongeren'. 'Dan mogen we hem niet komen halen' was het antwoord. Pas als hij gewond of verwaarloost is, komen ze hem dus halen. Haar raad was dus ook om te stoppen met voeren zodat hij mager wordt. Maar dat vind ik zo dubbel. Het blijkt dus dat een kat het recht van zwerven heeft en als ze hem wel op komen halen, dan krijgen ze een boete van 400,- euro.

Het enige wat ik wil is dat het diertje een fijn nieuw baasje krijgt met veel aandacht, maar ik moet hem dus eerst laten verhongeren.
Dit vind ik echt niet kunnen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit beestje wel kan helpen? Bij ons in huis nemen is geen optie.
Vangen hebben we al geprobeerd, maar diertje is daar weer te schuw voor.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:17

Oppakken, in een reismand stoppen en hop naar het asiel brengen geen optie dan? Misschien dat je daar een paar tientjes voor moet betalen, maar dan wordt ze wel goed geholpen.

[edit] lees net dat vangen geen optie is. Ook niet als je het diertje ergens opsluit en dan daar voeren. Misschien kan je ergens een vangkooi lenen?

karin1994

Re: Zwerfkat, maar dierenambulance doet niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:19

zo te horen is hij niet wild, dus daarom zullen ze hem wel niet ophalen!

het is zo namelijk dat het wel eens gebeurd dat ze de kat wel meenemen
en dat hij dan van iemand blijkt te zijn, die dan voor alle kosten opdraait
de kat had zelfs een halsbandje met gegevens om :')

mischien kun je bij de da kijken of hij gechipt is?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 13:24

Het asiel zal hem ook niet aannemen volgens de mevrouw aan de telefoon, dit omdat hij niet verwaarloost is.

En ik kan niet met hem naar de DA om te kijken of hij gechipt is, ik krijg hem niet te pakken. Ik ken niemand met een vangkooi.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:31

Volgens mij kan je bij een asiel prima een kwat kwijt. Daar zijn ze toch voor? Ja, je zal wat moeten betalen (afstandskosten) en de mevrouw van het dierenasiel zal je verhaal niet geloven (ik kan me zomaar voorstellen dat het een veelgehoord smoesje is :D). Maar je kan in principe gewoon je kat brengen, mits er plek is natuurlijk. Sommige hebben wachtlijsten.

Maarja, dan moet je hem wel kunnen vangen.

[edit] misschien kun je bij/via het dierenasiel wel een vangkooi regelen?
Laatst bijgewerkt door zap op 29-09-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:34

dierenasiel is verplicht een zwerfkat zonder verdere gegevens aan te nemen, z emogen alleen weigeren als het asiel vol zit.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:39

Bij het asiel kan je wel de kat brengen. Enkel moet je wel afstandsgeld betalen.

Eerder kon je zwerfkatten altijd gratis brengen in de meeste asielen, maar daarvan werd veel misbruik gemaakt. Dus nu vragen ze afstandsgeld zodat ze kunnen enten en castreren / sterilliseren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:40

Storm schreef:
Het asiel zal hem ook niet aannemen volgens de mevrouw aan de telefoon, dit omdat hij niet verwaarloost is.

En ik kan niet met hem naar de DA om te kijken of hij gechipt is, ik krijg hem niet te pakken. Ik ken niemand met een vangkooi.

Vangkooi heb ik 2x kunnen lenen van de dierenambulance tegen betaling van 50 euro borg, die ik dus na inlevering van kooi (en kat) weer terugkreeg.
Beide keren ging het bij mij om het vangen van (zeer) schuwe/angstige intacte zwerfkaters waar wij gewoonweg last van hadden wegens sproeigedrag. Beide katten zijn erna hier weer uitgezet en leven nog altijd hier, sproeien hebben ze sindsdien niet meer gedaan, het is onderhand al heel wat jaren geleden dat wel. Wel een wat andere situatie als bij jou... maar het was/is puur om het woordje vangkooi regelen dat ik reageer.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:45

Hang hem eens een halsbandje om en zet daar je telefoonnummer op en het verzoek om jou te bellen.

Bij een vriendin van mij kwam ook dagelijks een kat. Zag er niet erg goed uit.
Zij wou geen kat en was er een beetje zat van.

Dierenambulance is gekomen, maar ze wouden hem eerst een halsband om doen om te kijken of hij echt wild was(was namelijk een lief katje).
Zelfde dag werd de dierenambulance gebeld door het personeel van de kat.
Heel sneu verhaal waarom de kat er zo uit zag, en uiteindelijk heeft de dierenambulance de man geholpen om het op te knappen(wat ritjes DA, vlooienspul eten enz)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:36

tja een asiel en dierenambu heeft ook regels waar ze zich aan moeten houden en katten zijn een complex geval. Ze mogen gewoon absoluut niet van straat gehaald worden als er niet iets mee aan de hand is.
Voor overlast van een kat die niets mankeerd moet je echt bij de gemeente zijn. Deze gaan over zwerfdieren en als het dier op last van de gemeente naar het asiel moet dan neemt de gemeente de verantwoording en heb je kans dat hij wel in de opvang terecht kan.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:14

Toevallig gisteren ook gehad. Hier loopt al dagen een rode kater rond, maar echt heel vaak is die hier. Hij eet ook van het voer mee van ons en had ook echt het vermoeden dat hij uitgezet was.
Gisteren tijdens wandelen met de hond zag ik hem voor een deur zitten twee straten verderop waar die ook naar binnen gelaten werd. Het is dus wel een kat van iemand, maar hangt hier dus rond.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:18

Storm schreef:
Hoi allemaal,

Sinds een maand of 2 loopt er bij ons in de straat een zwerfkat. Het is een lief dier maar hij wil erg graag naar binnen, zo graag dat je de deur niet open kunt doen en meneer loopt het huis in. Hij eet het eten op van mijn katten en loopt daarna doodleuk de trap op om op onderzoek uit te gaan. Resultaat is dat mijn 2 katten compleet van de kaart zijn en ze hebben ook al een keer gevochten met de zwerfkat.

Nu heb ik hem op Amivedi gezet, maar niemand heeft op hem gereageerd, ik heb toen gevraagd of ze hem wilde komen maar dat doen ze niet. Ze vertelde me dat ik hem zelf naar het asiel moet brengen of op moet komen laten halen door de dierenambulance.

Vandaag was het weer zo ver, diertje schoot naar binnen, de trap op en onder het bed van mijn zoontje. Kreeg hem er niet onderuit omdat mijn eigen katten er zich ook mee gingen bemoeien. Met veel pijn en moeite heb ik hem weer naar buiten gekregen.

Ik heb toen dus de dierenambulance gebeld of ze hem wilde komen halen, maar dat doen ze niet. 'Is hij verwaarloost', 'Nee, want hij krijgt van ons en andere buren te eten, we willen hem niet laten verhongeren'. 'Dan mogen we hem niet komen halen' was het antwoord. Pas als hij gewond of verwaarloost is, komen ze hem dus halen. Haar raad was dus ook om te stoppen met voeren zodat hij mager wordt. Maar dat vind ik zo dubbel. Het blijkt dus dat een kat het recht van zwerven heeft en als ze hem wel op komen halen, dan krijgen ze een boete van 400,- euro.

Het enige wat ik wil is dat het diertje een fijn nieuw baasje krijgt met veel aandacht, maar ik moet hem dus eerst laten verhongeren.
Dit vind ik echt niet kunnen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit beestje wel kan helpen? Bij ons in huis nemen is geen optie.
Vangen hebben we al geprobeerd, maar diertje is daar weer te schuw voor.

Heel stomme vraag misschien.. Ik heb nl geen idee hoe lang je woont waar je nu woont.. Maar is het niet mogelijk dat het de kat van de oude eigenaren van jouw woning is?
Omdat de kat juist altijd bij jou naar binnen komt.. Wel vervelende situatie idd..

Is het geen mogelijkheid (als je daartoe bereid bent) hem een plekje in je schuur oid te geven.. Met een dekentje en wat voer? Dan heb je er verder geen last van, maar heeft t diertje nog (soort van) een thuis..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:25

Misschien dat je bij een dierenartspraktijk een vangkooi mag lenen, zo kun je de kat makkelijk vangen en naar de dierenasiel brengen.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:31

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:30

Heb je al gebeld met het dierenasiel? De situatie uitleggen en kijken of jullie samen een oplossing kunnen vinden? Ik hoor wel vaker wat over afstandsgeld, maar bij ons dierenasiel hebben we dat niet moeten betalen die ene keer dat we een zwerver brachten (de anderen zijn gewoon bij ons gebleven).
Ken je misschien de kliniek waarmee het asiel samen werkt? Even met hen bellen en overleggen? Ik zou een vangkooi nemen of een bakje met heerlijk ruikende (verse?) vleesjes achterin het mandje zetten. Rustig blijven wachten en dan wint de honger het wel snel van de twijfel.

Kan het wel aanbevelen om hem proberen te pakken en naar het asiel te brengen. Wij hebben vorige week een kat opgevangen die al een tijdje aan het zwerven was. Hij was broodmager, en had van veel dingen last en is uiteindelijk gestorven aan een longontsteking. Gelukkig onder begeleiding van de dierenarts en niet ergens in de bosjes...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 19:32

Bedankt iedereen voor de tips.

Ik heb vandaag gesproken met de gemeente en die gaat het doorspelen (geen idee aan wie, maar ik mag later terugbellen wat er voor actie ondernomen gaat worden of genomen is).

Ik woon niet in de regio Rijnmond, maar ik woon in Brabant.
We wonen hier al jaren en de vorige bewoners hadden geen kat, hij loopt niet alleen hier naar binnen, maar ook bij de buren.
Mocht de gemeente niks doen, dan ga ik hem vangen en naar het asiel brengen, geen idee of ze hem aannemen, dame die ik aan de telefoon had zei van niet, maar ik neem hem gewoon niet meer mee terug. Desnoods betaal ik geld, maar diertje moet een ander huis vinden, hij is erg lief en verdient een baasje voor zichzelf. Ik weet ook zeker dat hij geen ander huis heeft. Hij zit hier dag en nacht.