Ik heb sinds van de week er een nieuwe dekkater bij en dit heb ik nog nooit meegemaakt dus vandaar mn vraag hier, hij is lief tegen mij, eet en drinkt goed, gaat netjes naar de bak, maar hij heeft nu al 3 keer een van mn andere katten aangevallen en letterlijk in hun kop gebeten, de haren van mn katten vlogen in t rond, ben me kapotgeschrokken. Mijn 7 andere katten hebben nooit met elkaar gevochten, denk dat ze niet eens weten hoe dat moet en nu lopen ze te brommen door t huis. De Kater heb ik na de eerste aanval, apart gezet en laat ik nu af en toe los lopen terwijl ik erbij zit en dit lijkt een minuut of 20 goed te gaan en dan gaat ie weer zitten loeren naar een van mn katten en als ze dan min of meer zn richting uitlopen dan gaat ie er weer voor. Moet ik dit blijven doen en dan uitbouwen, of gaat dit niet veranderen, wie heeft tips?
Karla
Geplaatst: 28-09-13 13:28
het is geen goed idee om de katten meteen bij elkaar te zetten, zeker niet als je ook ander katers hebt. Katers willen altijd de baas zijn. De kater die bij jou thuis de baas is wil ook de baas blijven, maar de nieuwe kater was waar hij vandaan komt misschien ook wel de baas, hij wil waarschijnlijk nu ook de baas zijn. Het beste is om de katten gewoon een tijdje apart te houden. Bij ons is de keuken "de kattenkamer", toen ons nieuwe katje er bij kwam hebben we de andere naar buiten of in de woon kamer gedaan. Het nieuwe katje kon dus in rust aan de geur van de andere katten wennen. Toen ze eenmaal gewent was hebben we haar kennis laten maken met onze kater, dat ging meteen heel goed. We hebben het er een paar dagen later op gewaagt om onze poes er bij te zetten. Kitten was eerst heel bang, maar later hebben ze toch even kennis gemaakt. Het blijven 2 vouwtjes, dus nu kunnen ze elkaar niet uitstaan. Maar zolang ze niet bij elkaar in de buurt komen is er ook niks aan de hand
Rebel_Jits
Geplaatst: 28-09-13 13:30
Heb je de kat er zo bij gezet? Ik heb m'n jongste telg eerst een week apart gezet, waarbij ze elkaar konden zien en ruiken door een glazen deur. Daarna de katten 1 op 1 kennis laten maken. En volgens gaan uitbouwen als ze allemaal vrij rondlopen (ochtendje, hele dag als ik er ben, overdag als ik er ook niet ben, 24/7). Enkel wat gemopper van 1 kat gehad, maar geen vechtpartijen.
Ik zal hem de komende dagen wel apart houden en dan af en toe in de bench in de huiskamer zetten, dan kunnen ze aan mekaar ruiken en kijken, zonder ongelukken. Feliway is ookwel een idee.
Ziviaantje
Geplaatst: 28-09-13 13:41
Dat is helaas ook de reden dat veel dekkaters hun leven moeten slijten in een apart kamertje... Naast het hele huis onderpiesen ik hoop dat hij nog een beetje bijtrekt als hij gewend is.
Ik hoop het ook, want t is een lieverd en die wil ik niet in een kamertje blijven proppen. Piesen doet ie gelukkig niet, ook mn andere kater niet, zijn Mainecoons dat scheelt die zijn wat minder gek als bv een Siamees.
maar geeft het geen problemen ongeholpen poezen (ga ik vanuit voor het gemak) en ongeholpen katers in huis door elkaar heen? Hoe vang je die krolse periodes dan op?
Miepie77
Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-13 09:11
dierenfan schreef:
maar geeft het geen problemen ongeholpen poezen (ga ik vanuit voor het gemak) en ongeholpen katers in huis door elkaar heen? Hoe vang je die krolse periodes dan op?