tweede konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

tweede konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 22:53

Hoi!

Ik zit nu toch echt te denken aan een tweede konijn erbij. Liv zit nu gewoon in een groot binnenhok, maar ik denk dat het voor haar leuker is een tweede erbij te doen. Liv word in november of oktober 1 jaar oud. Ik heb al wel een leuke gezien. Zelfde kleuren..dus kan leuk. Weet verder nog niks van het diertje.

Hoe kan ik dit het beste koppelen ongeacht geslacht? Of kan ik haar beter alleen laten ivm territorium?

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:06

+:)+ Top dat je nadenkt over een maatje erbij! Konijnen zijn groepsdieren, en het meest ideale is dan ook om ze samen te houden :)

Gezien dat het een dame is zou ik zeggen; voedster erbij, of een castraat :) Heb wel eens gehoord dat een castraat een nog betere optie is bij een voedster, maar toch verschilt dit per konijn (sommige zitten liever met een konijn van hetzelfde geslacht)
Geen volle man, aangezien je dan met een babyboom zit :')

De koppeling is erg belangrijk. Mocht je de mogelijkheid hebben, laat haar dan kiezen. Laat haar kennismaken met het konijn, en laat haar beslissen of de klik er is of niet, voordat je een konijn erbij haalt waarvan de klik er gewoonweg niet is (heb ik ook gedaan met mijn cnaafjes :Y) )
Mocht het konijn wat je op het oog hebt toch niet een goeie match zijn, dan zou ik zeggen; kijk bij opvangcentra. De meest prachtige konijnen zitten daar, en zij hebben veel ervaring over het algemeen met het matchen van dieren, maar geven ook vaak wel de gelegenheid om jouw konijn uit te laten zoeken wat een goeie klik zou zijn.

Hoe oud is het beessie wat je op het oog hebt? Wat is het geslacht? Dat zijn twee dingen die van belang kunnen zijn voor je keuze :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:41

Je konijn een maatje geven vind ik een super beslissing! Konijnen horen áltijd een maatje te hebben, zelfde als met paarden zijn konijnen groepsdieren.

Als je nu een voedster(vrouwtje) hebt, kan je die het allerbeste koppelen aan een gecastreerd mannetje. Als je een mannetje hebt, laten castreren en na 4-6 weken een leuk vrouwtje uitzoeken.

Ik raad je aan om eens bij een konijnenopvang te gaan kijken. Die hebben ontzettend veel kennis van konijnen en hun gedrag, en kunnen samen met jou kijken welk konijntje jij het leukste vind en kunnen je helpen met koppelen. Mocht jouw konijntje je eerste keuze nou niet zo tof vinden, kan je bij hen verder kijken voor een ander leuk konijn die wél matcht met jouw nijn. Voor een opvang konijn betaal je vaak een bepaald bedrag, dan heb je een gezond, geënt, ontvlooid en evt gecastreerd konijn met een paspoortje voor bij de dierenarts. Én je hebt een konijntje een fijn nieuw huis gegeven, wat wil je nog meer!

Koppel ze in ieder geval ALTIJD op neutraal en veilig terrein, bij voorkeur dus bij de konijnenopvang, of als je het erg graag thuis wilt doen, bijvoorbeeld de badkamer. Dit laatste raad ik alleen aan als je echt kennis hebt van konijnen en hun gedrag. Als je twee konijnen hebt is het ook zeker belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben en elkaar ook een beetje uit de weg moeten kunnen gaan (beetje privacy :D ) dus zorg voor voldoende ruimte en schuilmogelijkheden zoals een huisje, schuine plank of takkenboog. Ik geloof dat de standaard oppervlakte 1m2 per konijn is. Voor 2 konijnen dus bijvoorbeeld een hok van 1x2m, of een hok met een veilige ren er aan vast :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 23:57

Gelukkig zit het met mijn kennis wel goed, haha!
Het beestje wat ik op het oog is ik gok een week of 8 oud. Opvang is ook zeker mijn 2e keus, maar ik heb met de 1e keus een goede ervaring (komt liv ook vandaan, haha). Mannetje ga ik ook zeker castreren, heb niet zo'n zin in een babyboom :+

Dus als ik het goed begrijp, maakt het geslacht niet veel uit. Als de kennismaking maar goed is?
Dan ga ik dit weekend even een poging wagen +:)+

Oja Liv is inderdaad een vrouwtje haha!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:07

Geslacht niet, maar leeftijd wel ;)
Dit is wel een heul jong ding, dus dat kan probleemvoller gaan. Wil niet gelijk zeggen dat het mis gaat, maar er bestaat een grotere mogelijkheid dat de acceptatie er niet zo van harte is :)
Leeftijdsgenoten gaan vaak makkelijker samen (dus klein met klein, volwassen met volwassen)

Kennismaking is van groot belang. Eenmaal misgelopen is de kans op slagen bij een nieuwe poging kleiner/minimaal :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:11

Van een dierenarts (èn zeer ervaren konijnenfokster, heeft ruim 30 konijnen) weet ik dat het probleem met vrouwtjes kan zijn: mocht het goed gaan, kan het alsnog verkeerd gaan zodra je eentje weg haalt (om te borstelen bijvoorbeeld) en als je ze dan terugzet kan het alsnog ruzie worden.
Dames zijn erg territoriaal en lijken het principe "opgestaan, plaats vergaan" te hanteren... bij mijn konijn is het ook niet gelukt ze bij elkaar te houden, maar mijn konijn is een speling der natuur, met afwijkende geslachtsdelen, dus die zit net wat anders in elkaar, van binnen en van buiten... mijn konijn gaat door voor vrouwtje, en is "geholpen" maar tot dusverre heeft het met het koppelen geen succes, zeker niet met andere vrouwtjes... bij de opvang mocht ik een konijn uitzoeken, maar ze is in de opvang tegen andere konijnen veel rustiger dan thuis... dus werd het thuis alsnog oorlog.

Maar het is zeker aan te raden een konijn bij de opvang erbij te zoeken, want meestal kun je dan, als het niet gaat, het konijn terugbrengen. Bovendien is dat konijn al ingeënt en gecastreerd. Vraag daar eerst naar, de ene opvang is de andere niet.

En ja, soms, heel soms zijn 2 dames ècht goede vriendinnen, maar een gecastreerde ram lukt meestal beter. En een heel jong konijn bij een ouder konijn zetten is inderdaad niet aan te raden.

Laptopmuis

Re: tweede konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 06:33

Beter is er ééntje in een opvang te halen. Je weet niet of het klikt met de jonge... dadelijk laat je hem castreren en dan vinden ze elkaar niet leuk. En dan?
Zo hebben wij vorige week een mannetje hier gehad die ook nogal kieskeurig was. Pas dame nummer 4 die eraan gekoppeld werd zag die zitten. De rest viel die aan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:00

Geslacht maakt zeker uit.
In de meeste gevallen gaat twee konijnen van hetzelfde geslacht niet goed. Twee rammen gaat in bijna alle gevallen fout en twee dames toch zeker in 50% van de gevallen. Al is het percentage dames koppels wat wij uit elkaar halen veel groter. En dan denken de vorige eigenaren nog wel dat het zo goed ging. Ze leven in het wild niet voor niets in koppeltjes man - vrouw binnen in een groep.

De beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster. Echter uithuwelijken is simpelweg geen goed idee. Het moet klikken en je hebt er niks aan om straks met twee konijnen te zitten die elkaar het leven zuur maken. Ik zou er geen jong ding bij doen, want als die in de pubertijd komt kan je mogelijk nog met de gebakken peren zitten.

Ik zeg met zo weinig ervaring speel op save. Ga voor een gecastreerde ram en een voedster die volwassen zijn en waar je bij kan gaan speeddaten om te kijken of het klikt.
Hou er rekening mee dat een hok alleen niet voldoende is en dat je ook een ren moet hebben dag en nacht.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:23

Ik zou niet voor een voedster gaan, dat wordt geheid heibel op den duur. Rammen hebben zeker 3 weken tijd nodig voordat ze niet meer vruchtbaar zijn, dus je mag ze pas na drie weken laten kennismaken.

Ik zou naar een opvang gaan, heb ik zelf goede ervaringen mee. Ik heb het vriendinnetje van mijn dwergmannetje ook uit een opvang gehaald en heb er geen moment spijt van gehad. Ik heb veel hulp gehad bij het koppelen en werd ook via de mail begeleid.

Konijnen koppelen is namelijk niet iets dat je zomaar doet, geestelijk een zwaar proces voor je konijnen, en zeker geen makkelijk klusje! Ik zou sowieso begeleiding zoeken, want het is niet zo 'bij elkaar zetten' ;)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:21

Bij veel winkels kun je als het niet klikt ook terugbrengen weet ik ook uit ervaring :) Wat mij ook is verteld dat je er vaak snel achter komt of het klikt of niet binnen een dag of 2. De konijnen kunnen er in de avond gewoon uit. Dus wat dat betreft komt het wel goed.

Bedankt voor jullie reacties.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:30

Astaloca schreef:
Bij veel winkels kun je als het niet klikt ook terugbrengen weet ik ook uit ervaring :) Wat mij ook is verteld dat je er vaak snel achter komt of het klikt of niet binnen een dag of 2. De konijnen kunnen er in de avond gewoon uit. Dus wat dat betreft komt het wel goed.

Ik denk niet dat je een gecastreerde ram zomaar kunt terugbrengen hoor? Of ga je toch voor een voedster, hou daarbij rekening met het risico?

Nee, als ik jou was zou ik lekker naar een opvang gaan en daar begeleiding zoeken met het koppelen. :j

Ik heb een aantal keer op het punt gestaan om mijn konijnenkoppel uit elkaar te halen. Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voor ze zo goed samen kunnen als nu (nu is het echt een getrouwd stel <3 ). Ze hadden erg veel tijd nodig om elkaar te 'vinden' en dit ging niet in twee dagen. Daarbij is koppelen een zwaar proces en is dit niet in een paar dagen gebeurd. Ik heb een langere tijd nodig gehad bijvoorbeeld voor mijn tweetal.

Ik zou er sowieso niet voor kiezen.. ik bedoel, als je het maar een paar dagen de tijd geeft en ze dan alsnog bij elkaar weghaalt? Zo hebben ze toch geen tijd om aan elkaar te wennen? En daarna weer een nieuw konijn 'proberen'? :n Zo komt het over uit je verhaal

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met konijnen koppelen? Dat komt niet duidelijk naar voren uit je verhaal.

Edit: Ik ben het eens met Faniek. Speel op safe. Bij een opvang kun je het konijn probleemloos terugbrengen, als het echt niet klikt, en helpen ze je via de mail. Dit heeft mij toen heel erg geholpen, want ik had 0,0 verstand van het koppelen. En het is bij mij helemaal goed gekomen :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:35

Ik heb nergens ook gezegd, dat als het niet klikt.. ik zo overstap naar een ander ;) ik heb gezegd dat als plan A niet lukt, wat dus zo is. Ik inderdaad naar een opvang ga.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:37

Sorry, ik heb verkeerd gelezen. ;)

Strak plan!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:07

Astaloca schreef:

Alsjeblieft steun geen winkels dieren te blijven verkopen. Winkels horen geen dieren te zitten en hoe minder wij daar kopen hoe meer stoppen met de verkoop van dieren.
Daarbij koppel er een konijntje van gelijkwaardige leeftijd voor een stabiele relatie en niet als de ander in de pubertijd komt dat je alsnog problemen krijgt.
Je bent onervaren, zoek dan niet de risico's op hierin.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 22:09

@faniek: Pardon? Wie ben jij om te bepalen dat ik onervaren ben?
Misschien zou je ook eens moeten teruglezen ;)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:16

Ja een vriendje voor Liv <3
Laatst bijgewerkt door juudii5 op 27-09-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:17

In je hele eerste bericht lijk je onervaren.
Je weet niet hoe je moet koppelen, je weet niet welk geslacht je bij elkaar moet zetten. Je kijkt alleen naar kleuren dat het bij elkaar past, niet over karakter. Er komt wel wat meer bij kijken dan gewoon twee konijnen die je leuk lijken bij elkaar zetten.
Maar goed je moet lekker doen wat je wil natuurlijk, maar vraag dan niet naar advies. Meerderen hier geven aan dat je met zo'n jong ding niet moet gaan koppelen. En ik koppel zelf ook absoluut geen jong ding van 8 weken met een ander konijn.

@ juudii5
Jammer dat je niet normaal volwassen kan reageren.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 27-09-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 22:19

Faniek, dan moet je ook eens lezen wat ik plaats. En volgens jou lijk ik inderdaad onervaren. Ik vraag alleen advies en ervaringen vooral van anderen. En ik kijk niet naar kleuren. Ik vond het gewoon een leuk ding? mag dat?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:20

naar een opvang gaan met je konijn en haar zelf laten kijken met welke het klikt.
ik neem aan dat je het voor je konijn doet en niet voor jezelf dus dan is de kleur niet zo belangrijk :)
het belangrijkste is dat een nieuw konijn en je huidige konijn goed met elkaar overweg kunnen..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:21

Er staat nergens dat je om ervaringen vraagt.

Misschien moet je, je eigen startpost nog is gaan teruglezen..
Astaloca schreef:
Hoi!

Ik zit nu toch echt te denken aan een tweede konijn erbij. Liv zit nu gewoon in een groot binnenhok, maar ik denk dat het voor haar leuker is een tweede erbij te doen. Liv word in november of oktober 1 jaar oud. Ik heb al wel een leuke gezien. Zelfde kleuren..dus kan leuk. Weet verder nog niks van het diertje.

Hoe kan ik dit het beste koppelen ongeacht geslacht? Of kan ik haar beter alleen laten ivm territorium?

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:21

Hoe groot is die grote binnenkooi dan? En zit je konijn daar de hele dag in behalve avond (en nacht?) Als de kooi niet zo groot is (wat ik wel denk omdat ik nog nooit een kooi groot genoeg heb gezien), kan dat zeker problemen opleveren met een tweede erbij, helaas, vooral in de tijd dat ze net aan elkaar gewend zijn. Zeker iets om eerst over na te denken dus!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:22

Ik denk dat Faniek doelt op de onervarenheid op het gebied van koppelen, daarom het advies om op safe te spelen en naar een opvang te gaan voor begeleiding hierbij.

Een jong konijn is natuurlijk erg schattig maar realiseer je inderdaad dat het mogelijk niet klikt met je konijn. Ook blijft de kans bestaan, zeker als je er een tweede vrouwtje bij neemt, dat ze op latere leeftijd alsnog gaan vechten. Jij zit dan met twee konijnen die elkaar niet kunnen uitstaan, terwijl je met het nemen van een tweede konijn juist voor ogen had om een gelukkig koppeltje te vormen. Vrouwtje erbij zou ik sowieso niet doen, gaat vaak fout en als ze elkaar al dulden zullen ze waarschijnlijk nooit zo close worden als een koppel man/vrouw. Twee konijnen van hetzelfde geslacht blijft gokken, zou het niet doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:23

Beetje zelfkennis is ook weinig mis mee zeg :+
Uit je OP komt gewoon duidelijk naar voren dat je onervaren bent, o.a. de vraag of je haar alleen moet laten zitten vanwege territorium...

Voor zover ik weet is een konijn ook een dier, geen ding.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:25

Inderdaad Linea perfect verwoord.
En als opvang dweilen wij met de kraan open daarom zou het zo fijn zijn als mensen vooraf de informatie aannemen en niet de risico's gaan opzoeken.
Ik krijg zo vaak mensen in de opvang met niet matchende konijnen al dan gec. ram en voedster al dan voedsters of rammen bij elkaar en dat vind ik zo jammer. Waarom dan niet direct als je de mogelijkheid nog hebt de veiligste manier toepassen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:06

Ga asjeblieft niet naar een dierenwinkel.
Bij de meeste dierenwinkel (95%) komen alle konijntjes van broodfokkers. Ze zitten er al met 4-5 weken terwijl ze pas met 8 weken de moeder mogen verlaten en helemaal klaar zijn ervoor. Maar omdat ze met 4 weken kleiner en schattiger zijn en sneller verkopen worden ze weggepakt zodra ze aan de brokjes beginnen te knabbelen en dat is rond de 4 weken.
Veel konijntjes overleven de eerste paar dagen niet, dierenwinkels betalen slecht 3-4 euro per konijntje aan de broodfokker. Dus de meeste ouderdieren mogen zo leven:
Afbeelding
Zonder bodembedekking, niets. Want dat kost geld.

Wil jij dat steunen? Beter ga je dan naar een goede erkende fokker of naar een opvang. Want 90 % van de konijntjes die in de opvang zitten komen van dierenwinkels en worden afgestaan omdat kinderen er niet meer naar omkijken of er geen tijd meer voor is.
Een dierenwinkel neemt geen dieren terug, geloof me maar. Hier komen mensen met jonge konijntjes die ze net een weekje hebben maar allergisch blijken te zijn. De dierenwinkel neemt ze niet meer terug.