Maagzweer hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maagzweer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:17

Vorige week is na lang zoeken een maagzweer vastgesteld bij mijn hond.
Wie heeft hier ervaring mee? We zijn begonnen met medicijnen, maar ik vroeg me af of iemand nog een gouden tip heeft om mijn hond zich weer wat sneller wat beter te laten voelen (naast medicijnen en aangepaste voeding). Vooral de nachten zijn nu niet leuk voor hem. Hij krijgt zo laat mogelijk op de avond nog wat lichts te eten (gekookte kip) en een extra maagpil. Helaas komen de pijn en het ongemak al halverwege de nacht weer terug en loopt mijn slaaptekort inmiddels ook flink op -O- .
Volgens de da kan het tot drie weken duren voordat de pijn weg is, dus alle tips zijn welkom!

Wilawander

Re: Maagzweer hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:27

Veel meer kan je niet doen. De maagbeschemers moeten zorgen voor een beschermlaag op de maagwand en die kan dan langzaam herstellen. Pijnstillers zouden het alleen maar verergeren dus die kan je ook niet geven.

Ik heb zelf goede ervaringen met Sensitivity control en Testinal blikvoer van Royal Canin daar brokjes dan vaak teveel irriteren. Verder met Cimitidin tabletten. Omeprazol is gangbaarder maar kon mijn hond minder goed verdragen. Verder heb ik erg goede ervaringen met Bariumsulfaat dit is een rontgen contrastmiddel maar legt een nog mooiere beschermlaag in maag en darmen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:43

welke medicatie krijgt hij? Wij gebruiken bij de fretten meestal sucralfaat of zantac als maagbeschermers en deze werken 12 uur. Een uur nadat ze dit gekregen hebben krijgen ze pas hun medicatie tegen de maagzweer en een extra lekker papje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:17

Hij krijgt nu om de 8 uur Zitac (Cimetidine) dosering voor een hond van 40 kg (hij weegt 26 kg). Dit zou ruim voldoende moeten zijn.
"Normaal" krijgt hij elke dag ranitidine (= Zantac) aangezien hij al 11 jaar chronisch maag-darm ontsteking heeft.

Welke medicatie tegen een maagzweer geven jullie? Ik zit nu nog op een telefoontje van de da te wachten om verder te overleggen. T is gewoon zo sneu voor t arme dier :(:) .

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:17

Mijn hond heeft ook al jaren last van maag-darmproblemen door een ernstige wormbesmetting als pup. Kan je echt dat barium aanraden maar weet niet of het in NL verkrijgbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:26

Wilawander schreef:
Mijn hond heeft ook al jaren last van maag-darmproblemen door een ernstige wormbesmetting als pup. Kan je echt dat barium aanraden maar weet niet of het in NL verkrijgbaar is.

Moet dat door de da worden gegeven? Of geef je dat zelf? En hoevaak?
In elk geval bedankt voor de tip!! Ik zal dit zeker eens bij mijn da navragen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:29

Kan je zelf geven. Is een witte poeder die je in water oplost. Het beste met een spuitje ingeven. Is niet echt smakelijk. Een eetlepel 2x daags als onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:45

Gisteravond nog met de da overleg gehad. We gaan nu beginnen met Omeprazol. Mocht dat ook niet voldoende helpen dan zullen we toch verder moeten gaan zoeken. :(