Help! Onze kanjer heeft OCD + Artrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Help! Onze kanjer heeft OCD + Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 17:40

Helaas liep onze 3 jarige AB na zijn vorige obstakel te hebben overwonnen (geperforeerde darm, bestaat ook een topic van) al gauw snel tegen het volgende punt aan. Hierna Sparky genoemd.
Het begon met een enkele keer mank lopen, na een lange wandeling. Ik dacht dat het overbelasting was. Maar toen het na een tijdje nog niet weg was, toch maar even de DA opgezocht.. We moesten eerst rust houden icm pijnstilling en kijken of dit beter ging, maar helaas.

Daarna zijn we natuurlijk weer terug gegaan en zijn er foto's gemaakt. Hierop was een zeer lichte vorm van artrose te zien, maar mocht het mank lopen niet verklaren. De DA dacht aan schouderkreupelheid. Twee weken TOTALE rust. Nou kan je je voorstellen dat dit een hele klus is? B-)

Dit heeft helaas ook niet geholpen en we mochten doen, waar hij zich goed bij voelde. Maar na twee volle weken rust, kwam de energie ze reet uit. Logisch ook, dus elke keer als Spark lekker uit zn dak was gegaan, was het weer raak. Er werd mij al verteld dat ik nooit meer zoveel met hem kond doen, als hiervoor.. Maar na vandaag werd dit weer beaamt. We zijn weer terug geweest bij de DA en helaas is er toch beginnende OCD geconstateerd..

Hebben meer bokkers ervaring hiermee? Hoe gaan jullie ermee om? Hebben jullie medicatie?

Je moet je voorstellen dat dit eerst ons schema was: Smorgens 30-45 lopen, Smiddags 1 tot 2 uur lopen/fietsen/zwemmen en savonds 20 min.

Dit word dus veranderd naar nog geen 30 min voor elk rondje. Langer gaat niet, want dan heb hij zichtbaar pijn.
Hoe ga ik in hemelsnaam onze super energieke AB rustig houden?!! 8)7
Laatst bijgewerkt door briitje op 25-09-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Killed

Re: Help! Me kanjer heb OCD + Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:42

ocd kan je laten opereren hoor. wel zou ik even je titel aanpassen, Mijn en Heeft ;)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 17:45

Lekker rotterdams he :+ Even snel getypt.

Ontopic: Operen heeft geen nut, aangezien het resultaat niet voldoende zal zijn, aldus mijn DA.
En het niet bij een hond in de groei is, anders was dit wel een optie.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:52

Wat voor medicatie je vanuit de dierenarts kan krijgen voor artrose en OCD weet ik niet, maar wat je wel kan doen is naast het voer een supplement glucosamine en chondroitine geven. Je hebt dit in verschillende varianten voor honden op de markt (er zijn ook mensen die de supplementen voor mensen nemen voor hun hond, maar dan moet je je wel inlezen en weten of de verhoudingen kloppen).
Wij hebben zelf glucobest van carnibest voor onze hond (die werd stijver vanwege de ouderdom). Ik ben er erg over te spreken. PrimeVal Gelatinaat heb ik ook goede verhalen over gehoord.
Verder kun je je hond aan het werk zetten door middel van geestelijke vermoeiing door bijvoorbeeld hersenwerk spelletjes. Veel spelletjes kan je gewoon zelf maken. Kijk maar eens op www.hersenwerk.nl en https://www.facebook.com/groups/hersenwerk/

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:57

.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:07

annepaardoes schreef:
Wat voor medicatie je vanuit de dierenarts kan krijgen voor artrose en OCD weet ik niet, maar wat je wel kan doen is naast het voer een supplement glucosamine en chondroitine geven. Je hebt dit in verschillende varianten voor honden op de markt (er zijn ook mensen die de supplementen voor mensen nemen voor hun hond, maar dan moet je je wel inlezen en weten of de verhoudingen kloppen).
Wij hebben zelf glucobest van carnibest voor onze hond (die werd stijver vanwege de ouderdom). Ik ben er erg over te spreken. PrimeVal Gelatinaat heb ik ook goede verhalen over gehoord.
Verder kun je je hond aan het werk zetten door middel van geestelijke vermoeiing door bijvoorbeeld hersenwerk spelletjes. Veel spelletjes kan je gewoon zelf maken. Kijk maar eens op http://www.hersenwerk.nl en https://www.facebook.com/groups/hersenwerk/

Ik krijg voor nu pijnstilling om te kijken of het enigszins helpt. Hij krijgt al glucosamine en chodroitine, maar inderdaad voor mensen (heb ik via iemand van bokt en andere met ervaring hiermee) Mijn DA zegt dat hij hier altijd weinig verbetering in ziet. Maar baad het niet dan schaad het niet. Dus dit blijf ik wel geven. De supplementen die jij benoemd ga ik even opzoeken. Denk dat hersenwerk spelletjes ook de enige en beste optie is. Zo heb die toch wat te doen. Vaak vul ik ook een kong met vlees, vriezer in en hiermee is die ook even zoet.

Bedankt voor je reactie.

Mendy wat moet ik met jou reactie? :')

dierenfan

Re: Help! Onze kanjer heeft OCD + Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:53

Lekker laten opereren aan OCD als je portomonee het trekt! Mijne had LPC daar kwam ik op dezelfde manier achter toen hij 2.5 jaar was. Zeer minimale artrose aan de ene kant en andere kant nog niets. Hij is een dag later geopereerd (dit alles is bij een orthopeed vast gesteld en behandeld) en na een moeilijke en lange revalidatie (rustig gehouden met medicatie en daarna weer spieren moeten opbouwen) liep hij toch binnen een half jaar weer makkelijk los 5 km mee met een groep honden. Inmiddels is hij 5 jaar en voor 15 km boswandeling met een groep honden draait hij zijn poot letterlijk niet om. Mank lopen staat ook niet in zijn woordenboek echt geweldig!!

qua medicatie gaf ik bij mijn HD hond waar opereren geen nut had novacam (goedkope versie van metacam) omdat dit vloeibaar was en zo door en over voer te mengen is en daarnaast makkelijk te doseren is naar de dosis die ik dacht dat hij nodig had. Het was een hodn van 40 kg en vele dagen had hij maar voor 8 kg nodig en bij veel beweging voor 20 kg en als hij zich verstapt had gaf ik gerust 2x per dag voor 40 kg pijnstilling. Beter korter leven zonder pijn dan lang met pijn was en is mijn visie nog steeds.

Tegenwoordig geef ik mijn honden met regelmaat extra magnesium (ik geef magnesium poeder van Puur natuur wat voor paarden is over het vlees van mijn honden). Magnesium zit namelijk voor 98% in het botwerk en honden met een afwijking hier aan hebben daar veel baat bij. Mijn boxer is nu 7 jaar en heeft al jaren spondylose en heeft daar misschien 5 dagen per jaar veel last van en verder loopt hij die 15 km boswandelingen ook nog gewoon mee en doet zo gek als alleen een boxer kan doen haha.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:09

Opereren was geen optie, ik kan nu alleen niet meer letterlijk verwoorde wat mijn DA zei. Komt zoveel informatie binnen dat dit even ontglipt is. En ik ga mee met jou visie. Liever korter leven met plezier en geen pijn, dan langer met meer pijn. Ik heb nu Rimadyl, wat ik 1 x daags 1 geef, 2 weken lang. Maar kan ook overstappen op de Novacam. Dit hou ik in me achterhoofd.

Zal magnesium icm met glucosamine en chodroitin + medicatie helpen voor me ventje, denk je? Anders schaf ik dat ook nog eens aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:41

gebruik het hier wel allemaal tegelijk en geef pijnstilling alleen als het nodig is. De rest dagelijks. Hoe zwaar weegt jou hond? i.v.m. dosis magnesium ;)

Mijn vorige hond met eenzijdige HD is 9.5 jaar geworden en ingeslapen wegens een hersentumor. Het hoeft dus zeker niet het einde te zijn LPC, OCD, HD enz.

Hou wel in je achterhoofd dat veel bewegen goed is maar met mate. Heb mijn hond geleerd veel te stappen en draven maar niet te galopperen (dan snap jij nu wel wat ik bedoel) en niet teveel gekke wendingen maken. Dus geen apporteer spelletjes maar wel los lopen dat maakt de spieren sterk. Mijn DA toen adviseerde nooit meer los te laten zelfs niet in de tuin maar ben daar gelukkig nooit in mee gegaan!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:21

Bij onze Berner Sennen is gisteren ook artrose vastgesteld. Hij is 5 jaar oud en we hebben hem sinds een paar maanden geadopteerd. Hij heeft artrose op beide ellebogen. Ik moet hem nu ook 14 dagen Rimadyl geven en ben gestart met een voedingssupplement met glucosamine, msm en chondroitine sulfaat. Hij moet ook veel rusten en korte wandelingen maken. Binnen 14 dagen moet ik terug op controle.

Hopelijk kan jou hond toch nog een mooi leven leiden met pijnstilling.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:20

hij weegt ong 40 kg. Als dit al een beetje mag helpen, proberen we het gewoon. Hij loopt eigenlijk altijd los en ging overal mee naar toe. Maar nu laat ik hem vaker thuis en maak ik de rondjes wat kleiner. Nooit meer los is toch geen hond waardig leven ? |(

@ bluemilk. Wat ontzettend k*t zeg! Hopelijk gaat het na jou 2 weken beter, bij ons helaas niet.
Ben benieuwd voor jullie

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:52

Hier ook een hond met artrose en ocd, Bij haar zit het in beide spronggewrichten (achter dus).

Enkele jaren terug werd mijn hond ook steeds slechter, kreupel na een wandeling, stijf, en toen ben ik foto's gaan maken. Ze had toen rechtsachter een kleine botwoekering. Toen al ben ik de beweging aan gaan passen en pas toen ze vorig jaar zomer echt slecht werd heb ik ze weer op de foto gezet. Inmiddels was de botwoekering los gekomen (ocd dus) en had er artrose gevormd. Inmiddels in beide achterpoten.

Mijn hond heeft helaas af en toe flink slechte momenten, maar dat is 2 a 3 keer per jaar, verder is ze topfit.
Ja, de beweging is ernstig aangepast; nooit meer gooien met stokken/ ballen. Tot de zomer heb ik gefietst, inmiddels doe ik dat niet meer. Ze kan niet meer mee hardlopen en lange wandelingen zijn funest.
Ik ga echter nog steeds met haar weg, naar het strand of bos bijvoorbeeld, maar dan ga ik geen uren meer lopen en ik geef haar ter ondersteuning van die wandeling 2 dagen pijnstillers. Haalt net het scherpe randje eraf en dan is het goed. Ze loopt nog steeds iedere dag los, ze regelt dat zelf wel. Als ze last heeft loopt ze naast me, als ze fit is rent ze 100 rondjes.
Belangrijk is om veel te blijven lopen, voor wat het lichaam toe laat uiteraard, zodat de hond wel sterk in de bespiering blijft.

Wat bij mijn hond (en vele honden in mijn omgeving) echt een wondermiddel is is soulmate. Soulmate is een supplement om de gewrichten soepel te houden en werkt al binnen enkele dagen. Ik heb een hond die ondanks de schade en ondanks de 2 of 3 slechte perioden in een jaar echt topfit en uiterst energiek is.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:07

Zo begon het helaas bij hem ook ja :(. Ik vind het soms moeilijk te pijlen, hoe erg de pijn is. Thuis loopt die zichtbaar mank, maar zodra ik hem uitlaat, gaat die helemaal uit zn plaat en loopt hij te dollen met elke hond. Vervolgens loopt die nog manker. Normaal liep ik ong 2 uur per dag. Dit word nu verkort naar een klein rondje bos (30 min), waarbij hij grotendeels mag rennen. Fietsen is wel goed toch? Je maakt geen korte wendingen ect. Welke pijnstillers geef jij Goof? En heb je misschien een linkje waar ik Soulmate voor honden kan bestellen. Zie meerdere site's op google.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:16

Je kan soulmate o.a.a hier bestellen:
http://www.soulmate-nutrition-dog.nl/webshop/

Ik koop het hier altijd in de groothandel, wellicht zijn er dierenwinkels of groothandels bij je in de buurt die het ook kunnen leveren. Pot van 1,5 kg voldoet bij mij voor een half jaar tot 3/4 jaar. Maar ik geef dan ook niet de volledige dosis. Jouw hond is zwaarder en zeker als je gaat starten zou ik even volledige dosis of misschien wel 1,5x de aanbevolen dosis per dag geven. Kan geen kwaad, integendeel.

Ik zou je hond zeker niet alleen maar stilhouden, want juist dan krijg je die uitspattingen buiten. Probeer als het kan 4 of 5 x te gaan lopen op een dag. Gewoon aan de riem, 20-30 minuten per keer. Even geen gekheid, niet dollen, maar wel lekker lopen. Goed voor de spieren.

Als die van mij een slechte periode heeft houd ik dit wel 2 of 3 weken vol hoor. De gewrichten zijn dan ook vaak dik en in die paar weken neemt dat af samen met de pijn en dan bouwen we weer op en kan ze weer los en dollen.
Fietsen doe ik niet meer omdat ze moet stuwen met de achterpoten en dit lukt niet lekker meer. Ze vindt fietsen fantastisch en wil te graag wat dan niet goed is. Ze houdt het ook niet meer vol inmiddels helaas.
Als jij je hond in een rustig drafje (geen galop, zwaardere belasting) kan meenemen naast de fiets kan dat wellicht straks wel weer als ze weer zuiver loopt. Maar alles met mate. Het is echt heel erg aanpassen.

Edit;
En de pijnstiller die ik geef is metacam. Pijnstiller en ontstekingsremmer in 1. In overleg met de dierenarts heb ik dit standaard in huis. Van de dierenarts mag ik het vanaf nu dagelijks gaan geven, maar ik vind mijn hond nog lang niet slecht genoeg om afhankelijk te worden van pijnstillers.
Zoals gezegd gebruik ik het wel eens ter ondersteuning als ik een dag met haar weg ga (wat goed werkt!) en gebruik ik het in die paar perioden in het jaar dat het slecht gaat. Dan krijgt ze een dag of 4/5 pijnstillers en zo'n 2 weken gereduceerde beweging en dan knapt ze weer op.
verder gebruik ik de pijnstillers niet.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:33

Bedankt voor jou info. Heb ik echt wat aan! Bij mijn hond is het rechtsvoor, dus eventueel fietsen zou een idee kunnen zijn. Ik hou hem niet stil, maar zorg er wel voor dat ik niet te ver ga lopen met hem. Merk al snel dat die dan nog manker gaat lopen. Ik kijk nu eigenlijk per dag aan hoeveel hij aan kan. Ik laat hem sowieso altijd even rennen en daarna een stuk aan de riem wandelen. Zo krijgt die toch een deel van zijn beweging. Helaas heb ik niet op regelmatige basis de tijd om 4 a 5 x met hem te lopen. Ene dag wel, andere dag niet. Maar ga het wel zo proberen op te pakken.

Als medicijnen heb ik de keus uit novacam, wat overeenkomt met metacam (wat ik begrijp van derden) en rymadil. Maar kan beter met novacam beginnen , geloof ik.

Ik ga gelijk even kijken voor dat soulmate. Is het raadzaam om hiernaast nog glucosamine te geven? Sorry voor de vele vragen, maar ben hier totaal niet bekend mee!

Edit al gevonden: Er zit hierin ook glucosamine, lees ik :+.
Welke van de potten heb jij, zijn verschillende toch?

Waarom is jou hond niet geopereerd voor OCD? Want deze mogelijkheid is er wel toch? Gewoon nieuwschierig.

Ik hoop dat me ventje nog met veel plezier en weinig pijn verder kan. Vind het jammer dat ik niet meer zoveel kan, als voorheen. Want eigenlijk ging die OVER-AL mee naar toe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:39

Ik snap dat je je hond even wilt laten uitrennen, maar iedere moment dat je dit doet wordt de plek overbelast. Je moet hem echt de komende week/ weken even aan de riem houden. Als die plek wat sterker is en wat minder pijnlijk kan hij vanzelf weer los. Iedere dag overbelasten betekent iedere dag pijn en iedere dag wat schade. Laat de plek even bijkomen, hoe lastig ook.

De soulmate bevat al glucosamine en chondroitine (en nog meer geloof ik haha), dus nog meer erbij geven is niet nodig. Ik hoop echt dat je net zo verbaasd gaat zijn als ik; mijn hond liep na 3 dagen weer als een hertje naast me te dansen. En zo ken ik meer succesverhalen hier uit de straat en wijk.
Ik heb gewoon de pot van 1500 gram. 55 euro op de site. Ik geef halve dosis per dag, jij moet gewoon starten met 1 of anderhalve dosis per dag en dan afbouwen.

OCD wordt bij paarden al snel geopereerd, bij honden is dit veel lastiger zo niet onmogelijk in veel gevallen. De ruimte waarin een dierenarts moet opereren (spronggewricht of bij jou de schouder) is veel kleiner dus ze kunnen er simpelweg niet bij. Daarbij kan er juist extra schade optreden na een operatie, denk aan artrose. Ik heb er wel naar gevraagd, maar kreeg bovenstaande uitleg, opereren is dus geen optie.

Ik denk dat als jij het gewricht van de hond nu de tijd geeft om bij te komen (waarschijnlijk zit er ook wat zwelling/ vocht ivm ontsteking gewricht?) en je daarna zijn beweging goed reguleert en zijn lichaam ondersteunt indien nodig je hond nog een tijd vrolijk mee kan.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 19:50

Door jou verhaal heb ik weer positieve hoop! Operen was bij mij inderdaad ook geen optie. Vast en zeker ook door deze redenen.

Ik vind het bewegingsgedeelte echt super moeilijk. Hij wil wel, maar kan eigenlijk niet. Hij heb al 1 maand veel rust gehad, en nu probeer ik het langzaam op te bouwen. En dat opbouwen gaat eigenlijk als volgt:
Smorgens (vaak voor het werken) mag hij 15 min los. Hierbij speelt die 5 min met andere honden en hobbelt die verder mee. Laatste 15 min loopt die vaak aan de riem mee. Smiddags en savonds laat ik/vriend hem vaak aan de riem uit. Als die een goede dag heb, mag die smiddags nog even los hobbelen.

Zeg jij (aangezien jij al ervaring ermee heb) dat ik hem beter nog aan de riem kan laten of deze manier van opbouwen kan wel? Vind het zo moeilijk, aangezien ik wel wil dat die ze ei kwijt kan.

Sinds vandaag krijgt hij nu 2 weken lang medicijnen met kijk op verbetering voor de toekomst.
Laatste vraag (hopelijk vind je me niet vervelend :Y))

Welke soulmate kan ik het beste geven? Ik lees bij meerdere dat het voor ED/HD ect is.
Dog/joint control/M.S.M/prebioticum/glucosamine sulfaat/

Edit: Of ik las over je antwoord heen of je had hem nog bijgevoegd.. :P De dog versie is dus gewoon goed? Aangezien ik hier niks extra's lees over ED/HD of artrose?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:59

Hihi, ja geef de hoop nog niet op in dit geval.

Ja, heel rot, maar houd hem echt nog even aan de riem. Het gewricht is waarschijnlijk door de ocd en overbelasting ook ontstoken, dat is de reden van de kreupelheid. En dat moet rusten en helen. Als jij je hond iedere dag laat rennen en dollen beschadigt hij het iedere dag opnieuw waardoor het niet kan rusten en helen.
Ik herken het wel hoor, ik heb ook een adhd-hond, maar dat is dan heel even pech voor haar. Die van mij dramde ook iedere dag dat ze los wilde, inmiddels vraagt ze er niet meer om en loopt ze gewoon fijn aan de riem mee en neemt ze er ook genoegen mee als ze niet los mag lopen. Kwestie van wennen.
Als je nu 2 weken medicatie gaat geven (bedoel je dan die pijnstilling?) zou ik ook zeker een week de hond aan de lijn houden. IN de tweede week gewoon weer eens kijken hoe zijn lichaam reageert als hij los is geweest. Kan je van daaruit wellicht iets opbouwen, maar geef vooral zijn gewricht de tijd om te rusten.

Ik heb inderdaad gewoon de soulmate for the dog. Meer staat er niet op de pot, behalve een sticker die zegt dat ik er 10 euro meer voor heb betaald dan ik nu op die site zag staan, ik ga voortaan dus ook maar online bestellen :+

En nee ik vind het niet vervelend dat je het vraagt. Ik tob er nu al jaren mee, heb wel zelf het wiel uitgevonden, dus als ik iemand kan vertellen hoe het bij mijn hond met dezelfde klachten goed werkt, dan graag ;)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:04

Dat ga ik doen! Met medicatie bedoel ik inderdaad pijnstilling. Ik begin 2 weken met Rymadil en in de toekomst schakel ik over op Novacam. Ik ga het even zo aanpakken, hoe jij het zegt. En eigenlijk kan die gerust nog mee, als ik kleine dingetjes doe, waarbij die altijd al mee ging dus. Dan loopt die toch aan de riem.

De soulmate ga ik ook zsm bestellen. Hoop echt dat het net zo aanslaat als bij jou doggie! Haha dus je geeft mij een link en betaald er zelf meer voor ? :+.

Bedankt voor je tips! Voor de mensen die het leuk vinden, kan ik hier wel een overzichtje houden met hoe het gaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:08

Ik ben sowieso wel erg benieuwd naar hoe het over enkele weken gaat ja. ben heel benieuwd hoe je hond erop reageert en hoop dat jij net als ik positieve verhalen kunt vertellen dan :D

En ja..... Ik heb meer betaald.... dom.... :o

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:29

Interessante informatie hierboven, ga ook eens kijken naar die soulmate.

Onze dierenarts raad eigenlijk benchrust aan in het begin, maar ik zie dat niet zitten. Die hond leeft al 5 jaar buiten waar hij alle 'vrijheid' heeft. En korte wandelingen van 5 à 10 minuten. Ik heb altijd gehoord dat stilzitten met artrose ook niet goed is. We hebben sinds kort een groot zacht kussen voor hem, maar toch ligt hij er altijd naast. Een harde, koud vloer is toch ook niet bevorderlijk voor een aandoening als deze?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:36

Tja, die van mij wil in de winterperiode niet eens in de mand liggen omdat er zoveel kou van de vloer af komt (oud huis), omdat ze dan gewoon niet meer overeind komt. Echt bevorderlijk lijkt het me niet, maar als hij er zelf voor kiest??

En benchrust vind ik persoonlijk raar advies. Rustig aan doen ok, maar je hond wordt er alleen maar stijver van als hij heel de dag op zijn plek moet liggen/ zitten.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:56

even kort:
Ik heb de ervaring dat met rimadyl beetje gelijk is dan novacam voor gewrichten, ook daar kan je trouwens lagere hoeveelheden geven als op verpakking staat als het wat beter gaat, gewoon ipv hele halve tablet of kwart of lagere dosis kopen, metacam werkt ook goed het is maar net wat je handig vind, heb zelfs al honden gezien die op rimadyl beter waren dan op metacam
voedingsupplementen werken zeker wel en is een goed idee, kinosyl vind ik ook goed supplement is geen poeder maar vloeistof wordt gemakkelijk gegeten en je doet er best lang mee
gezien het een jonge hond is zou ik wel seccond opinie aanvragen of operatie geen optie is? bij grote kliniek wordt dit via arthroscopie gedaan, heb toch veel verbetering ermee gezien of iig de ergste mankheid eraf dat er veel minder medicatie nodig is natuurlijk hoe langer je wacht hoe langer het duurt....

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:10

Ocd en artrose, story off my life bij meerdere honden. Vind het wel apart dat jou da adviseert om niet te opereren, lijkt mij dat een specialist beter het advies kan geven, zou ook niet op het advies van je da afgaan. Als je niet opereeert is re kans zeer groot dat het gewricht gaat verstijven, daarbij wordt het artrose proces versneld doordat de losse fragmenten niet verwijderd worden en er daardoor irritatie in het gewricht blijft waardoor zich artrose vormt. Juist bij jonge honden is de prognose na een operatie heel erg gunstig.

Ga naar een goede orthopeed en laat die een advies geven. Bij mijn honden ocd gehad in ellebooog, hak, knie en schouder, na operatie's allemaal geen last meer gehad dus ben heel nieuwsgierig waarom jou da denkt dat opereren geen zin heeft, vind het een zeer vreemd advies en mijn nekharen gaan er van overeind staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:07

Bassenque; zoals ik ook al plaatste heeft het wel of niet opereren te maken met de locatie waar de botfragmenten zitten. Ik heb beide gewrichten op de foto laten zetten en de artsen hebben aan de hand van die foto's geconcludeerd dat ze niet bij de plek kunnen komen zonder extra schade aan te richten.
Opereren klinkt super en is in sommige gevallen mogelijk, maar bij honden zeker niet in alle helaas.