Maar wat is nu mijn recht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoSnuf

Maar wat is nu mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:15

Ik weet niet of dit hier goed staat (denk het niet) maar het betreft een hond dus ik dacht het meest wat in de beurt komt is dan 'beestenboel'

Of ik dit moet plaatsen vraag ik me ook af.... Misschien geeft het me een nog erger gevoel maar moet het toch even van me afschrijven.
2 jaar geleden heeft een vriendin van ons een hondje over genomen. Deze dame in kwestie had haar hond op facebook staan, gratis af te halen.
Wel op voor waarden dat het hondje zo snel mogelijk gesteriliseerd zou worden! Er was een contract op gesteld en door beiden ondertekend. Nu is het geval dat de vriendin een financiële problemen is gekomen en ik heb toen het hondje van haar over gekocht. Ik was er helemaal verliefd op geworden en zei had besloten dat het hondje weg moest. Ik heb er netjes centjes voor betaald en inmiddels is ze al zo'n ander half jaar bij ons.

De eerste eigenaresse heeft een aantal keren gevraagd om bewijs van de sterilisatie. Hier heeft onze vriendin geen gehoor aan gegeven (want de hond was inmiddels al verkocht)
Ik heb van deze hele situaties niks geweten. Laat staan dat er een contract is ondertekend voor sterilisatie.

Maandag kreeg onze vriendin een brief van de advocaat van de eerste eigenaar. Ze eist de hond terug omdat onze vriendin in gebreken is gebleven. Er moet binnen 7 dagen contact worden opgenomen met advocaat om de overdracht van de hond af te spreken.

De eerste eigenaar heeft spijt dat ze het hondje destijds heeft weg gegeven en wilde haar terug. Heeft ook aangegeven als ze de hond terug krijgt is er niks meer aan de hand (die is via de telefoon gegaan) helaas door een kapotte telefoon is dit niet meer terug te halen.
Want spijt is geen reden om een hondje terug te eisen. Ik ben van mening dat het om een dier gaat, en niet om een ding die je weg doet en vervolgens na 2 jaar weer terug eist.
Dus gooit zei het om het contract van de sterilisatie. En daarin is onze vriendin in gebreken gebleven en heeft de eerste eigenaar dus het recht om de hond terug te eisen.

Nu is het zo dat het nu mijn hond is. Ik heb nooit iets af geweten van het hele sterilisatie circus. Maar ik ben nu wel eigenaar van de hond in kwestie! Raak ik nu mijn hond kwijt?

Wij zijn vanmorgen naar het juridisch loket gegaan om advies in te winnen. Onze vriendin is sowieso in gebreken gebleven en kan hierdoor wel het 1 en ander verwachten. Als het nog haar hond was geweest had de hond terug gemoeten. Wat er nu voor haar te wachten staan is nog onduidelijk.
Ik heb aan gegeven de hond best alsnog te willen laten helpen als hij dan bij ons kan blijven. In eerste instantie leek dit de vrouw een goed idee, maar omdat zei spijt heeft van het weg geven zal ze er niet mee akkoord gaan. Om het contract staat dat de sterilisatie zo snel mogelijk na overdracht hond uit gevoerd moet worden en er moet bewijs geleverd worden, dit is niet voldaan.

De mevrouw gaat voor mij uitzoeken of de eerste eigenaar de hond van mij kan terug eisen, en dit hoor ik vrijdag. Maar wachten duurt heel lang! Ik dacht misschien is hier iemand die het weer op een andere manier bekijkt of misschien verstand heeft van zulke zaken
Misschien word ik er wel helemaal niet vrolijk van.... maar om dit moment moet ik toch al wachten en dat is ook onmenselijk.

Nogmaals van het contract wat tussen hun is geweest heb ik nooit iets van geweten. Ik dacht dus ik ben derde en sta er buiten. Maar bij het juridisch loket dachten ze er toch iets anders over. Misschien kloppen mijn gedachten maar dat durfde ze niet te zeggen (waar ik stiekem op hoopte) het word dus uit gezocht.

Bedankt voor het lezen van het hele verhaal. Ik hoop dat het een beetje overzichtelijk is gebleven.

doezel2

Re: Maar wat is nu mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:24

waarom moet ze gesteriliseert worden?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:27

Niet om het een of het ander... maar was het probleem niet heel anders geweest als de eerste eigenaresse niet van jou bestaan af wist? Je vriendin had makkelijk kunnen zeggen dat de hond verkocht is en via via een dierenarts rekening kunnen regelen, en dat ze geen contact meer heeft met de huidige eigenaar omdat haar telefoon kapot is en mail gehackt (noem maar iets).

Nu zitten jullie er allemaal al veel te diep in en ben jij er inderdaad als derde bij betrokken. Is het wellicht een optie om de dierenarts rekening een aantal maanden eerder te zetten en de sterilisatie alsnog uit te voeren?

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:29

Wat een verhaal zeg, ik kan je hier niet bij helpen, maar wil je wel succes wensen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:31

Wat voor hond is het en wat heb je ervoor betaald?
Als het contract rechtsgeldig is (en je vriendin wist er sowieso van..) dan had ze nooit zomaar de hond aan jouw mogen geven.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:31

Als ik die vriendin was had ik niet eens gezegd dat de hond nu bij jou was.
Ben wel benieuwd hoe dit afloopt

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:33

Dit moest omdat de eerste eigenaar bang was omdat er mee gefokt zou worden denk ik.
Heb ik ook aan gedacht Caesar. Ik heb al even contact gehad met mijn dieren arts. Want om haar te moeten steriliseren vind ik geen probleem.

Ik heb er ook aan gedacht om dat te doen. Maar ik dacht dat ik het niet kon maken tegen over de vriendin..... Maar aan de andere kant is het haar probleem en niet mijn probleem.
Opzich is dat nog steeds te doen.... De eerste eigenaaresse weet ook niet dat ik nu de hond heb.... En er is verder na haar advocaat geen contact geweest. Wij zijn vanmorgen naar het loket gegaan omdat ik wilde weten hoe het er voor mij voor staat. Wij zijn er 10min geweest en dit heeft geen invloed ergens op. Er zijn nog geen stappen onder nomen van onze kant. Dus ik zou nog steeds kunnen doen..... Als ik dan even aan mezelf denk.... Zou ik er in 1 klap van af zijn natuurlijk.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:35

Als je de hond toch zou verliezen, zeg gewoon dat hij is weggelopen, breng hem ff onder bij familie en als het is overgewaait haal hem terug

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:38

inochiyo schreef:
Als je de hond toch zou verliezen, zeg gewoon dat hij is weggelopen, breng hem ff onder bij familie en als het is overgewaait haal hem terug

Ik zal nooit en te nimmer mijn vriendin helpen bij iets illegaals.
Indien het contract rechtsgeldig is, heb je je er gewoon aan te houden.

Zal wat zijn als iedereen er zo over dacht, dan kun je nooit meer een paard verleasen of op proef mee geven.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:40

Mijn inschatting is dat die mevrouw weinig kans maakt. Dieren staan voor de wet gelijk aan dingen. Verder geldt: verkocht is verkocht. Vanaf het moment dat jouw vriendin eigenaar van het hondje werd, was zij bevoegd om er, cru gezegd, binnen de grenzen van de wet mee te doen of laten wat zij wilde. Dus ook om zich te bedenken over dat laten steriliseren. Als de eerste eigenaresse er zeker van had willen zijn dat het dier werd gesteriliseerd, dan had ze dat zelf moeten laten doen alvorens tot het verkopen ervan over te gaan.

Dit zit een beetje in dezelfde hoek als "1e recht op terugkoop"-clausules in (ver-)koopcontracten bij paarden. Onredelijk bezwarend voor de koper, dus als je je daarop beroept, jaagt de rechter je in principe per kerende post de rechtszaal uit.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 25-09-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:41

Jij hebt toch niks te maken met het contract dat gesloten is tussen de eerste eigenaresse en jouw vriendin? Ik durf niet te zeggen hoe dit uitpakt, maar ik zou zelf niet zo bang zijn het hondje kwijt te raken. Jij hebt immers niks met die afspraken te maken en spijt is geen reden.

Ik zou het oordeel van het juridisch loket afwachten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:44

Idd je kan wel 10 contracten maken. Na betaling is de hond jouw eigendom en kan je er mee doen wat je wilt.
Al zou je er elk jaar 2 nestjes mee fokken,dan nog kan ze er niets tegen doen.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:47

TS heeft de hond al anderhalf jaar, denk dat je dan ook recht van spreken hebt.
'Op proef' geld dan allang niet meer.
Is het bij een hond niet hetzelfde als met paarden?
Als jij een x-aantal maanden kan aantonen dat jij de kosten en de zorg van het dier op je hebt genomen
dat je dan ook de rechtmatige eigenaar bent?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:47

Persoonlijk vind ik het niet netjes dat jouw vriendin een hondje dat zij gratis heeft gekregen, aan jou verkoopt.....
Ook vind ik het zeker niet netjes dat als zij de afspraak met de oude eigenaar heeft gemaakt het hondje te laten helpen, ze zich daar niet aan gehouden heeft!
Maar nu ligt het rotgevoel wel bij jou! Zelf vind ik dat jouw vriendin dit zelf op moet knappen en het niet doodleuk jouw probleem moet maken!
Succes in het ieder geval!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:48

cam schreef:
Idd je kan wel 10 contracten maken. Na betaling is de hond jouw eigendom en kan je er mee doen wat je wilt.
Al zou je er elk jaar 2 nestjes mee fokken,dan nog kan ze er niets tegen doen.

Dan had vriendin het contract toen niet moeten tekenen!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:49

Brainless schreef:
inochiyo schreef:

Ik zal nooit en te nimmer mijn vriendin helpen bij iets illegaals.
Indien het contract rechtsgeldig is, heb je je er gewoon aan te houden.

Zal wat zijn als iedereen er zo over dacht, dan kun je nooit meer een paard verleasen of op proef mee geven.

situatie hier is helemaal anders, hond is niet op proef en niet op leas, ts heeft de hond gekocht en zit verveeld met het juridische getouwtrek.
zolang er niets staat in het contract over de verkoop van de hond nadat deze gratis is weggegeven door de eerste eigenaar mag de ts haar hond houden. voor het zelfde geld had haar vriendin de hond aan een vreemde verkocht, dan was de hond ook weg. het is dus aan de vriendin van de ts om niet te zeggen aan wie ze de hond verkocht heeft
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 25-09-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:50

kimberley82 schreef:
Is het bij een hond niet hetzelfde als met paarden?
Als jij een x-aantal maanden kan aantonen dat jij de kosten en de zorg van het dier op je hebt genomen
dat je dan ook de rechtmatige eigenaar bent?

Die regel geld bij paarden ook niet. Dat is hooguit een argument dat de rechter kan gebruiken om aan te wijzen wie de eigenaar is in geval van een conflict. Er is immers niks waarmee je kan bewijzen dat je de rechtmatige eigenaar bent van een paard, omdat er geen eigendomscertificaat bij geleverd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:53

Mijn hobby's zijn strafrecht en bestuursrecht, maar deze casus kan ik ook nog wel ;)
De situatie van jouw vriendin laat ik buiten beschouwing.

Jij wordt beschermd door artikel 3:86 burgerlijk wetboek.
Deze tekst kan je hier vinden.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW3/86.html

Jij hebt het dier gekocht (anders dan om niet) van jouw vriendin (de vervreemder).
Al was jouw vriendin geen eigenaar, dan nog heeft de originele eigenaar geen positie om bij jou iets af te dwingen. Lid 2 en verder gaan niet voor jou op.

Laat je dus niet gek maken door advocaten etc. Jij staat in jouw recht en jij hoeft geen sterilisatie te laten uitvoeren als jij dat niet wilt. Jij bent en blijft de rechtmatige eigenaar en niemand die nog iets aan deze positie kan doen.

Mocht je nog (juridische) vragen hebben, stuur dan even een PB.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:59

Dat betalen wilde ik zelf. Omdat we vrienden zijn en ik geen gedoe wilde nooit niet. Ik betaal ik krijg de hond en daarna is het mijn hond even zwart wit gezien haha. Van ruilen krijg je huilen en weg geven geeft ellende hahaha.

Jullie denken opzich wel zoals ik ook dacht, alleen heb ik zo iets ik wil het risico ook gewoon niet gaan lopen. Wat als er een recht zaak komt en ik me hond moet weg geven aan iemand die ik helemaal niet ken.
Dan kan ik hoog of laag springen maar stel dat dat zou gebeuren.

Haha als het om mijn dieren gaat ben ik een dweil hoor ik slaap er niet van. De dieren die ik heb zijn bij mij voor het leven, ik heb voor hun gekozen en zei niet voor mij. Ik zal er geen afscheid van nemen of is het nog zo!

Ik overleg vanavond even met mijn vriend wat hij er van denkt (99% zal hij zeggen dat wij niet genoemd moeten worden als nieuw eigenaar)

Ik denk dat ik vrijdag even afwacht wat mevrouw van het loket te melden heeft. En als ze twijfels heeft ga ik denk ik helaas maar melden aan vriendin dat ik er buiten gehouden wil worden.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:59

Wauw bedankt Hollywood! (en de rest ook) ik ga nu je link even lezen!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 16:10

Het is misschien wel banketstaaf voor haar..... Maar goed ze had het ook kunnen melden aan mij je mag haar overnemen maar ik heb dit getekend en dit is nu jou voorwaarde. Maar ik wist van niks.

Aan de ene kant staat het me tegen omdat we toch eigenlijk altijd op elkaar kunnen rekenen. Maar aan de andere kant wil ik niet het risico lopen me hondje kwijt te raken omdat zei haar afspraken niet na is gekomen.

Ik hoef overigens helemaal geen puppy's hahaha. Heb me handen vol aan deze druif laat staan dat ze nog meer van die mini's op de wereld zet hahaha.

Maar het gaat de eerste eigenaaresse helemaal niet om het feit dat het contract niet na is gekomen. T mens heeft gewoon spijt..... Na 2 jaar nog even om de bocht komen zeilen zeg hou is op!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:30

De sancties bij dit soort contracten zijn dat de eerste eigenaar, de fokker dus, de betreffende hond niet laat registreren als aan het contract niet is voldaan.
De hond terug eisen is voor zover ik weet wettelijk gezien niet mogelijk.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 16:39

Dit heb ik vandaag een aantal keer gehoord van verschillende mensen. Maar dan zouden ze dit bij het loket toch ook moeten weten?
Of proberen ze je daar juist aan een advocaat te helpen?€€€ haha Ik heb geen idee hoor ben er nog nooit van me leven geweest haha sterker nog advocaten zie ik op tv! Verder ook nog nooit mee in contact geweest hahaha

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:40

pfoee wat een rot situatie zit je in zeg! Helaas heb ik er geen verstand van, maar zal er ook niet zo huiverig op zijn ,mischien wel beter als je vriendin jou er buiten laat.
Wil je heel veel sterkte wensen en hopelijk komt het allemaal goed

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:07

Het is het zelfde als met het kopen van een fiets die later gestolen bleek te zijn.
Als jij de fiets voor een "normaal" bedrag koopt met netjes een slot en sleuteltjes. Dan blijft de fiets van jou. Ook als later de vorige eigenaar in beeld komt.
Jij had namelijk niet kunnen weten dat de fiets gestolen waar was.

Heb je de fiets gekocht achter het centraal stadion ,met geforceerd slot en voor €30 en kan de eigenaar dat bewijzen,moet je de fiets terug geven.

Dus als jij een keurig bedrag hebt betaald en wist jij niets van afspraken dan hoef je je nergens zorgen over te maken.

Maar het is idd niet netjes van je vriendin om zich niet aan de afspraken te houden. Maar ze was wettelijk ook niet verplicht de hond te laten helpen.