Had ik ze moeten dumpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Had ik ze moeten dumpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:11

Natuurlijk ga ik dit niet echt doen.

Paar weken terug (geloof ik) had ik een topic geopend over de kat van mijn oma. Aangezien ik deze nu verzorg en mijn oma mijn kat. Omdat ik de kat van mijn oma niet meer vertrouwde, nadat mijn oma ernstig is komen te vallen door de kat en meerdere is aangevallen. Waarom? Dat weet ik niet. Wel weet ik dat de kat dat gedrag niet meer vertoond.

Alleen in dat topic vertelde ik ook dat de 3 katten van mijn vader, nu in de schuur leven. Puur voor mijn gezondheid. Ik lig al bijna een maand in bed omdat ik toxoplasmose heb. Waarbij je met een zwakkere weerstand goed ziek van kunt worden. En zelfs gevaarlijk kan zijn.

Toen mijn moeder langskwam vond ze het erg stinken bij ons in huis. We wisten wel dat de katten niet zindelijk waren, maar maakte daarom elke dag alles goed schoon. En als je zelf gewent bent aan een bepaalde geur, dan ruik je het zelf ook niet meer :\

Dus omdat ik het al benauwd was en de geur gewoon misselijkmakend was en ook niet gezond is. Hebben we besloten om de katten in een grote schuur te laten leven en zo snel mogelijk proberen de achtertuin catproof te maken. Katten hebben nog steeds veel luxe. Aangezien de schuur betegeld is met mooie tegels (dus geen klinkers oid) en afgewerkt is met mooi hout. En is nog verwarmd ook. En net zo groot is als onze woonkamer.

Kat van mijn oma mag nog wel in huis blijven. Maar mag niet meer op mijn kamer komen. En ze is gewoon zindelijk. En hebben al het interieur er uit gegooid wat stonk en daarvoor nieuwe gekocht.

Nu kreeg ik te horen in het andere topic dat dit niet overtuigd van dierenliefde. Dus ik was benieuwd als daar meer mensen mee eens waren? Want wil dan ook graag weten wat ik dan had moeten doen. Dumpen is geen optie. Los laten lopen is geen optie. Zijn ze binnen uur plat of de buren gaan klagen.

Dus dit was voor ons de beste oplossing. Of we moeten er een nieuwe plek voor zoeken. Maar wie wil nou 3 katten die niet zindelijk zijn en daarnaast 2 katten met vlooien allergie? En we willen ook niet zomaar dieren wegdoen.

Jaime_

Re: Had ik ze moeten dumpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:17

Lijkt mij een prima oplossing!

Nog mooier is als je op een gegeven moment een ren/cattery kan maken zodat ze vanuit de schuur naar buiten kunnen op een veilige manier zonder overlast te veroorzaken.

Andere oplossing is katten zindelijk krijgen, maar als ze dat nooit geweest zijn kan dat nog wel n lastige (onmogelijke?) opgave worden.

Ik zie geen probleem hoor, als je schuur is zoals je omschrijft, hebben ze het beter dan menig andere kat.

CrazyCat

Zolang ze ook gewoon aandacht krijgen in de schuur zie ik niet in wat er zo erg aan is. De schuur is verwarmd en als ze ook nog een uitloop krijgen hebben ze het beter dan menig andere kat en ze zitten niet alleen. Beter dan de verantwoordelijkheid bij iemand anders neerleggen.

LukieBradley

Ik vind het eigenlijk super hoe je het oplost, je maakt alles zo catproof dat ze hun eigen kamer hebben!
En jullie zelf de katten "met beperkingen" kunnen houden want zoals je zegt.... wie zou zoiets dan willen en weet je dan ook zeker of ze daar blijven.
Welke kat heeft nou zulke liefhebbende bazen?
Plus straks in de winter is het verwarmd etc dus ik denk dat menig buitenkat het minder heeft :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:19

Waarom zou het niet diervriendelijk zijn? Als ik het goed begrijp hebben ze nu een ruime schuur tot hun beschikking die verwarmt en alles is. Dadelijk kunnen ze ook bij jullie in de tuin lopen als die katproof is. Dan hebben ze toch genoeg ruimte enz? Zeker als de katten niet anders gewend zijn. Als je de schuur en tuin een beetje aankleed dat ze genoeg te doen hebben vind ik er weinig mis mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:21

Ik snap alleen niet hoe een kat niet zindelijk kan zijn, katten zijn best schoon van zichzelf en gaan graag op een kattenbak, mits deze schoon is en er voldoende bakken ter beschikking zijn

Hoe groot is de schuur, is er voldoende licht en ventilatie, en waar plassen ze nu dan?
Denk dat daar ook al veel vanaf hangt of dit diervriendelijk is of niet

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:21

Ik zeg, je doet het prima! Echt waar! Je hebt ze met een goeie reden in de schuur, en het is niet eens een slechte schuur. Menig kat heeft zelfs in een huis niet eens die luxe. Wanneer de tuin cat-proof is, hebben ze al helemaal een hemel op aarde. Ik heb je vorige topics wat gevolgd, en weet dat jij ook goed voor de dieren zorgt daarmee ;)
Je wilt zelfs een van je dieren ruilen met je oma, om jouw oma happy te hebben, maar de kat van je oma op die manier bij jou wel een beter leven te geven (zulk gedrag is voor beide partijen gewoonweg niet leuk. Een kat is ook liever happy dan boos/sjaggie)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:23

Joh maak je niet druk om 1 opmerking. Je katten hebben het zo te lezen prima. Er is altijd wel iemand die ergens commentaar op heeft dat hou je toch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:24

Tja, ik heb totaal niks tegen katten in een schuur, dat lijkt me prima zelfs. Maar ik vraag me wel afwaardoor die onzindelijkheid komt. Wellicht wat teveel dieren op een te kleine ruimte wat stress opleverd? Dieren onder langdurige stress houden vind ik namelijk wel op het randje. Ik zou dat dus zeker uitzoeken als ik jullie was!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:24

Klinkt mij als prima oplossing. Katten zijn meestal niet zo mens gebonden en als ze als roedeltje bij elkaar wonen (het heet anders maar ben effe de naam kwijt) hebben ze het vaak zonder mensen om zich heen prima naar de zin. Mijn DA waar ik gewerkt heb had ook een kattenkamer. In de praktijk. Voor alle 4 de verwilderde katten die hij opgevangen had en niet om niets af wilde maken, slechts alleen omdat het zwervers waren die te wild waren om ergens thuis te wonen. Niks zielugs aan. tenzij je misschien echt zo'n schootkat hebt die het liefst de hele dag bij je ligt. Zo'n kat hebben wij gehad. Die deed je geen plezier met afzondering van zijn mensen. Maar als de katten van jouw vader de menselijke aandacht duidelijk niet missen, prima toch!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:25

ik vind het niet slecht klinken hoor, er zijn genoeg boerderijkatten die het minder hebben, dus waarom niet. Als het voor jou /jullie zo een haalbare oplossing is?! Toxoplasmose heb ik ook gehad, ontzettend moe, en nu nog steeds af en toe al is het zeker 8 jaar geleden. Als je het al eenmaal hebt dan maakt het op zich niet zoveel meer uit dus loop je geen besmettingsgevaar meer. Het word niet erger. het kan ook van vlees gekomen zijn dus hoeft nog niet eens van de katten te zijn. Zou me niet te druk maken over de mening van anderen, let maar opjezelf daar heb je t druk genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:31

Katten hebben meerdere bakken. En ze plassen alleen op dingen die zacht aanvoelen, zoals kussens en de bank en het vloerkleed (lag er voor de pup) In de schuur doen ze wel alles netjes op de kattenbakken. Omdat er geen zachte dingen liggen. Wel staat er een eettafel en hebben we meerdere planken aan de muur gemaakt. En een vensterbank voor het raam. En natuurlijk een krabpaal.

Schuur heeft genoeg ventilatie, raam staat op een kiertje. Zit gewoon licht in. Aangezien de diepvries en wasmachine er ook staat. En schuur is net zo groot als onze woonkamer.

Zijn totaal geen schootkatten. Af en toe aandacht vinden ze leuk. En we gaan proberen dit jaar nog de achtertuin cat proof te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:33

smileydees schreef:
ik vind het niet slecht klinken hoor, er zijn genoeg boerderijkatten die het minder hebben, dus waarom niet. Als het voor jou /jullie zo een haalbare oplossing is?! Toxoplasmose heb ik ook gehad, ontzettend moe, en nu nog steeds af en toe al is het zeker 8 jaar geleden. Als je het al eenmaal hebt dan maakt het op zich niet zoveel meer uit dus loop je geen besmettingsgevaar meer. Het word niet erger. het kan ook van vlees gekomen zijn dus hoeft nog niet eens van de katten te zijn. Zou me niet te druk maken over de mening van anderen, let maar opjezelf daar heb je t druk genoeg...

Het hoeft idd niet van de katten te komen, maar nu die urinegeur weg is. Merk ik wel veel verschil aan mijn luchtwegen. En fijn vooruitzicht :\ Heb ook een B12 te kort gehad, waardoor ik al sneller moe ben.

En trek mij idd niet te veel aan. Maar was gewoon benieuwd naar meningen van anderen. Want als er een betere oplossing is. Dan kies ik liever daarvoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:35

Prima oplossing.
Pas goed op jezelf.
De katten redden zich zo prima.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:39

Zo te horen hebben de katten het prima hoor.
Mijn kat zit ook in de bijkeuken en niet in huis, dit omdat hij in het behang klimt en alles kapot maakt.
Ze is er niet minder van geworden, en is gewoon happy.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:58

Ik heb ook toxoplasmose gehad en begrijp niet zo goed waarom jij in bed ligt voor toxoplasmose ? Daar merk je normaal niets van buiten een bultje op je klieren. Toxoplasmose is gevaarlijk voor zwangere vrouwen (hun kindje) en voor mensen die seropositief zijn. Er zijn echt heel erg zelden complicaties bij zeker als men van de ziekte op de hoogte is en dat men bij de eerste klachten de infecties kunnen gaan bestrijden. Denk niet dat je door in bed te blijven je je beter gaat voelen in tegendeel een beetje buitenlucht en beweging is veel beter voor de weerstand. Fin ik wil niet tegen je schenen schoppen en mischien heb je wel een gegronde reden om in bed te blijven hiermee...ben mischien een beetje te nieuwsgierig :o

Voor de katten, ze hebben elkaar hé dus ik zou me niet zo zeer zorgen maken voor hun zolang je aan hun behoeftes kunt voldoen. Katten zijn bijna altijd zindelijk, zijn ze dat niet dan schuilt daar meestal toch een ander probleem achter dus wellicht had je die problemen met de katten ook anders kunnen oplossen, maar als je ze niet pressé in huis hoeft dan kunnen ze net zo goed in de schuur. Ik zou er wel voor zorgen dat ze plaatsjes hebben waar ze zich kunnen verstoppen, want als ze ruzie maken moeten ze wel uit elkaars buurt kunnen blijven om te vermijden dat er eentje geteroriseert zou worden zou ik hier wel op toekijken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:02

Prima oplossing hoor, de katten bij mij op stal hebben zelfs geen verwarmd onderkomen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:26

Ik had in het andere topic ook al gereageerd, maar hier dan nog een keertje ;)

Als ik jou was zou ik me niet te druk maken over wat sommige mensen zeggen. Ik denk dat jij heel begaan bent met het welzijn van je dieren, anders zou je voor Kyra niet zoveel moeite gedaan hebben. Ik ken de situatie niet, ik ken de katten niet, de schuur niet.... Maar zoals ik het zo lees zie ik geen problemen. Het is lekker warm in de schuur, en ze kunnen voldoende bewegen...
Dan vergelijk ik het even met andere dieren. Mijn paard staat in de wei, met groepsgenootjes, net als jouw kattten. Mijn paard staat dus ook in een afgezet stuk, dus ze heeft niet onbeperkt de ruimte, maar ruim voldoende om te rennen, te spelen etc. Is dat sneu omdat er niet constant een mens in de buurt is? Nee, ze vermaakt zich wel hoor.
Erfhonden... Overdag lopen er mensen rond, en krijgen ze een aai over hun bol. 's Avonds gaan de mensen de woonkamer in, en er zijn best veel honden die dan in een schuur of bijkeuken moeten blijven. Nou zou dat niet mijn keus zijn, ik vind het veel te lekker om naast mijn hond op de bank te zitten :P , maar ik heb bij die honden (ik ken er een paar) absoluut niet de indruk dat ze ermee zitten.

Nu weet ik ook wel dat een kat geen hond of paard is, maar het zijn enkele voorbeelden. Het is voor elk dier anders. Als de katten er geen problemen mee hebben, dan is er toch ook geen probleem? En je merkt het wel, als ze proberen te ontsnappen wanneer jij bijvoorbeeld de deur open doet, moet je misschien gaan kijken naar een andere oplossing. Maar ik kan uit jouw verhaal niet concluderen dat dat zo is, dus ik zie het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:37

betadine schreef:
Ik heb ook toxoplasmose gehad en begrijp niet zo goed waarom jij in bed ligt voor toxoplasmose ? Daar merk je normaal niets van buiten een bultje op je klieren. Toxoplasmose is gevaarlijk voor zwangere vrouwen (hun kindje) en voor mensen die seropositief zijn. Er zijn echt heel erg zelden complicaties bij zeker als men van de ziekte op de hoogte is en dat men bij de eerste klachten de infecties kunnen gaan bestrijden. Denk niet dat je door in bed te blijven je je beter gaat voelen in tegendeel een beetje buitenlucht en beweging is veel beter voor de weerstand. Fin ik wil niet tegen je schenen schoppen en mischien heb je wel een gegronde reden om in bed te blijven hiermee...ben mischien een beetje te nieuwsgierig :o

Voor de katten, ze hebben elkaar hé dus ik zou me niet zo zeer zorgen maken voor hun zolang je aan hun behoeftes kunt voldoen. Katten zijn bijna altijd zindelijk, zijn ze dat niet dan schuilt daar meestal toch een ander probleem achter dus wellicht had je die problemen met de katten ook anders kunnen oplossen, maar als je ze niet pressé in huis hoeft dan kunnen ze net zo goed in de schuur. Ik zou er wel voor zorgen dat ze plaatsjes hebben waar ze zich kunnen verstoppen, want als ze ruzie maken moeten ze wel uit elkaars buurt kunnen blijven om te vermijden dat er eentje geteroriseert zou worden zou ik hier wel op toekijken.

Ik behoor tot de groep mensen met verminderde weerstand. En ben nog steeds ernstig vermoeid en daarnaast veel last van koorts. En totaal geen inspanningsvermogen.

We hebben gezorgd voor verstopplekken/planken aan de muur/eettafel/kattenbakken en krabpaal. Maar zolang er geen zachte dingen zijn, zijn ze gewoon zindelijk.

Net zoals de katten van mijn moeder plassen op een plastic tas als ze de kans krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:42

eilleen333 schreef:
Ik had in het andere topic ook al gereageerd, maar hier dan nog een keertje ;)

Als ik jou was zou ik me niet te druk maken over wat sommige mensen zeggen. Ik denk dat jij heel begaan bent met het welzijn van je dieren, anders zou je voor Kyra niet zoveel moeite gedaan hebben. Ik ken de situatie niet, ik ken de katten niet, de schuur niet.... Maar zoals ik het zo lees zie ik geen problemen. Het is lekker warm in de schuur, en ze kunnen voldoende bewegen...
Dan vergelijk ik het even met andere dieren. Mijn paard staat in de wei, met groepsgenootjes, net als jouw kattten. Mijn paard staat dus ook in een afgezet stuk, dus ze heeft niet onbeperkt de ruimte, maar ruim voldoende om te rennen, te spelen etc. Is dat sneu omdat er niet constant een mens in de buurt is? Nee, ze vermaakt zich wel hoor.
Erfhonden... Overdag lopen er mensen rond, en krijgen ze een aai over hun bol. 's Avonds gaan de mensen de woonkamer in, en er zijn best veel honden die dan in een schuur of bijkeuken moeten blijven. Nou zou dat niet mijn keus zijn, ik vind het veel te lekker om naast mijn hond op de bank te zitten :P , maar ik heb bij die honden (ik ken er een paar) absoluut niet de indruk dat ze ermee zitten.

Nu weet ik ook wel dat een kat geen hond of paard is, maar het zijn enkele voorbeelden. Het is voor elk dier anders. Als de katten er geen problemen mee hebben, dan is er toch ook geen probleem? En je merkt het wel, als ze proberen te ontsnappen wanneer jij bijvoorbeeld de deur open doet, moet je misschien gaan kijken naar een andere oplossing. Maar ik kan uit jouw verhaal niet concluderen dat dat zo is, dus ik zie het probleem niet.

Bedankt voor je reactie. En je hebt helemaal gelijk. Ken ook genoeg erfhonden, maar vind het zelf ook fijner als mijn hond gewoon lekker bij mij ligt. Maar ze doen geen poging tot ontsnappen.

Maar we gaan gedeelte van achtertuin overkappen en er een zithoekje maken. Dus als de achtertuin catproof is. Dan kunnen ze ook bij ons komen zitten. Aangezien mijn vader buiten rookt. Omdat ik ook nog eens aspecifieke rhinopathie heb. Tenminste zo zeiden ze het in het ziekenhuis. Dus ben zeer gevoelig voor temperatuur verschillen, vocht, mist, rook, stof. Maar gelukkig weinig last met dieren. Aangezien ik niet zonder dieren kan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:44

Weet niet of het mogelijk is de katten alsnog zindelijk te krijgen zodat ze op lange termijn evt wel weer in huis kunenn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:48

ik begrijp het niet denk ik...wat is er voor katten luxe aan een betegelde vloer en een met mooi hout afgewerkte binnenkant van de schuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:49

eilleen333 schreef:
Weet niet of het mogelijk is de katten alsnog zindelijk te krijgen zodat ze op lange termijn evt wel weer in huis kunenn?

Als ze zindelijk worden, mogen ze zeker weer in huis. En als de achtertuin cat proof is dan kunnen we ook gewoon de deur openhouden, waardoor het huis goed kan luchten. Dus ook beter voor mijn luchtwegen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:59

Ik zie het probleem niet zo.
Onze katten zitten meestal op stal, mogen wel naar binnen, maar doen ze bijna nooit, eigenlijk alleen als het echt heel erg hoost de hele dag, verder zijn ze op stal of buiten.
En onze stal is echt niet verwarmd, ligt alleen veel hooi en stro, daar slapen ze dan meestal.
Sowieso vind ik het al vies om katten die niet zindelijk zijn, binnen te hebben.
Wat zou het alternatief zijn, als ze niet bij jou bleven, dan werd het een asiel of een boerderij, waar ze ook alleen op stal mochten.
Er zijn niet echt mensen te vinden denk ik die het wel prima vinden als de kat het hele huis eronder piest.
Ik hoef ze niet in ieder geval, niet fris om te leven in een huis met zo'n zeiklucht, en ook zeker niet gezond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:08

buiten en in de stal is natuurlijk niet vergelijkbaar met 24/7 in een schuur zitten.