Konijnen half november nog naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Konijnen half november nog naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:40

Hoi bokkers,

Ik heb nu mijn 2 konijnen op mijn balkon buiten in een hok van twee verdiepingen staan. Sinds ik ze heb hebben ze altijd in de tuin gestaan. Nu gaan ze mijn appartement renoveren en moet mijn balkon van 7 oktober tot half november vrij zijn.
Ik heb eventueel een ruim binnen hok, kan een zeil op mijn vloer leggen en een rennetje eromheen zetten of mijn buitenhok gewoon binnen zetten, dus tijdelijk kunnen ze gewoon binnen maar ik zou ze graag gewoon daarna weer naar buiten willen.
Ik kan ze in mijn extra slaapkamertje zetten wat niet verwarmd word(Heb alleen een gaskachel in de woonkamer).
In hoeverre zouden ze de wintervacht verliezen/ zouden ze nog naar buiten kunnen na deze tijd?
Anders zou ik ze namelijk de hele winter binnen moeten houden. Lastige is ook dat mijn ramen aan de voorkant niet open kunnen vanwege de werkzaamheden/steigers etc. dus qua stankoverlast ben ik ook wel bang met twee konijnen aangezien ik niet heel gode kan luchten.

Ik kan evt. kijken of ze voor die periode naar mijn moeder kunnen, maar die woont op 50 minuten fiets afstand en aangezien die niks met konijnen heeft :) .

roetjes Chantal

snorkel1986

Re: Konijnen half november nog naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:44

mischien even informeren of het echt al die tijd vrij moet zijn of dat het mischien ook met minder dagen kan? dat ze echt op jou balkon bezig zijn.. en voor de lucht .. optijd verschonen (elke dag ) en ze nu aanleren in z'n hoek alles te doen das makkelijker.. schoon maken

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:47

Kan je de kamer 's avonds en 's nachts niet 'luchten'? Komen ze toch een beetje mee qua temperatuur. Verder zou het wel kunnen, met voldoende ruwvoer, om ze na deze periode weer buiten te zetten. Als het even kan windvrij maken en dat moet geen probleem zijn. Als je gewoon in voldoende ruwvoer voorziet, kunnen ze zich wel warm eten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:53

Ik zou informeren bij een dierenarts. Het zou zo jammer zijn als het fout gaat en je konijnen dood gaan.
Het zal nog afhankelijk zijn van de buitentemperatuur in die periode. Wellicht kan de DA die noemen.

Zouden ze 's nachts nog wel op je balkon kunnen? Misschien is dat, in combi met een niet-verwarmde slaapkamer waar je ook nog raam of deur open laat, een optie. Dan gaan ze toch nog 'met het seizoen mee'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:02

Dat is wel net een rotperiode. Als ze het in eerdere jaren gewend waren om buiten te zijn zal het waarschijnlijk niet te veel problemen geven. Vacht verliezen doen ze niet zomaar, het groeit hooguit minder.
Binnen gaat ook wel goed hoor, goede laag houtkorrels (voor gaskachels) op de bodem en dat absorbeerd heel goed de stank. Ik heb al jaren konijnen in de woonkamer.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:10

Naar buiten voor de nacht kan niet, die periode zal het vrij moeten zijn omdat het hekwerk eraf gaan halen maar ook asbest verwijdering enzo.
Ze zitten achter een glasplaat met de nieuwe hekwerken en net als nu redelijk uit de wind.
Inderdaad net een rotperiode. Het is net die overgang.
Toch maar mijn moeder gevraagd of ze een maandje daar mogen en anders dan maar naar binnen en zien wat het weer/vacht doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:11

Soms kan november ook nog heel warm zijn.