Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:23

Hoi..!
Ik heb een dringende vraag... Ik heb vanavond ons aquarium verschoont met een stuk of 15 guppie's.
Nu waren ze heel suf toen ik ze terug in het water deed..
Nu kom ik thuis, hangen ze allemaal boven in de hoek. Inmiddels binnen 3 uur hebben 2 vissen het loodje gelegd.. :(
Aquarium is in die tijd al een keer op nieuw verschoont.
Enige dat anders is, is een nieuw filter, en een nieuw beeldje..

Wat kan dit zijn..? Ben ik morgen al m'n visjes kwijt..? Iemand een idee?
Guppie's zijn dan wel niet zo duur dus heb zo weer nieuwe maar deze gaan toch al wel heel lang mee, en deden het tot nu toe goed.. Iets dat ik nog kan doen..?

Alvast bedankt voor de ideeën

piezze

Re: Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:25

Misschien iets giftigs in het beeldje?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:25

Zitten ze allemaal lucht te happen? Is de temperatuur goed en zit er voldoende zuurstof in het water? Heb je het nieuwe beeldje goed schoongemaakt? Heb je schoonmaakmiddelen gebruikt en kan het zijn dat je deze niet voldoende hebt afgespoeld? Heb je het water volledig vernieuwd? Wat heb je gedaan met de bodem?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:26

Heb je de andere filter nog? Ik zou nog een keer verschonen, die filter weer erin en beeldje eruit.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:27

te veel tempratuur verschil ?
zijn ze verwarmd normaal?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:33

Beeldje en filter zijn omgespoeld.

Wij doen het altijd als volgd:
Vissen in wat oud water in een bak.
Bak leeg maken, beeldjes en nep plantje omspoelen, grind in een vergiet en omspoelen met wat (ja anders word het niet schoon) chloor.. Zelfde geld voor de bak, goed schoonmaken met wat chloor. Grind heel goed uitspoelen tot er niks aan 'schuim' meer uit komt en dan nog een paar keer goed uitspoelen onder de lopende kraan. Aquarium goed uitspoelen en maak hem helemaal droog. Dan grind er terug in, en 2 bakken heet water en tot het aquarium vol is (ongeveer nog 4 van die bakken) met koud water. Dan aquasafe erin, spulletjes terug, vissen in een netje, en tegelijk terug in het aquarium.

Het gaat zo al denk ik een jaar probleemloos...

Aquarium is niet verwarmd. Gewoon kamertemperatuur. En die probeer ik altijd zo goed mogelijk te krijgen. Simpel door vinger in bak met visjes en in het schone aquarium te steken en ongeveer dezelfde temperatuur te krijgen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:39

Afbeelding
Dit is wat ze doen..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:40

Chloor??
Al het water verversen??

Sorry dat ik het zeg, maar misschien even wat informatie over vissen lezen?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:41

misschien de chloor niet goed uitgespoeld de eerste keer ?
zou ik ook niet voor kiezen :o

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:43

Nooit al het water verschonen . Nu je ook nog eens een nieuw filter heb moet je eigenlijk 4 weken wachten met vissen erin zetten. Je bacteriecultuur in het water is nu 'verpest' .

Met een goede filter hoef je al het water niet te verschonen. 1 x in de week een emmertje oud water verwisselen voor nieuw water is voldoende..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:46

Hasiinaaax schreef:
Nooit al het water verschonen . Nu je ook nog eens een nieuw filter heb moet je eigenlijk 4 weken wachten met vissen erin zetten. Je bacteriecultuur in het water is nu 'verpest' .

Met een goede filter hoef je al het water niet te verschonen. 1 x in de week een emmertje oud water verwisselen voor nieuw water is voldoende..

En een aantal Echte planten erin voor zuurstof en een goed behoud van bacterie cultuur.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:47

Ik heb deze vissen al 2 jaar. Dus 'sorry dat ik het zeg' maar het gaat al 2 jaar zonder problemen.
Ik heb een klein aquarium, en maak hem goed schoon en zorg dat er NIKS maar dan ook niks aan zeepresten blijft zitten. Aan je reactie heb ik niets. Ik vraag wat het kan zijn aangezien we niks anders hebben gedaan.

De rest: bedankt voor de info. Hoe doen jullie het dan met de aanslag op het glas?
Het ligt dan waarschijnlijk aan mijn filter...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:49

ik gebruik aardappel schil voor alleen de kalk randen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:49

waarom ververs je al het water? ongeveer 1/3 verversen is prima!
en dat chloor denk dat daar het probleem zit. daar is genoeg diervriendelijk te vinden...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:50

Hoe goed je de boel ook elke keer schoonmaakt, het kan altijd gebeuren dat er zeep achterblijft.
Algen op het glas haal ik eraf met een krabber.

Mag ik vragen waarom je een nieuwe filter hebt?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:53

Bedankt voor alle info! Denk dan toch dat het aan het nieuwe filter ligt. (Is maar een klein dingetje dus ook niet onwijs goed)

Waarom we al het water verversen is omdat die bak anders zo vreselijk stinkt en groen word na een maandje.

Nieuwe filter heb en we omdat we het oude steeds schoon moesten maken en niet meer schoon kregen. Raakte steeds verstopt en deed z'n werk niet goed meer.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:57

Aquarium hoort toch gewoon naar aquarium te ruiken?
Naar mijn idee stinkt dat niet.

En tegen het groene misschien een algen eter erbij doen?
Maar die redt het zeker niet met het regime van nu, dus dan moet je wel wat aanpassen.
Ook wat betreft voer.

Heb je misschien foto's van je pompjes?
De oude en de nieuwe?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:58

Dat het al twee jaar goed gaat is een wonder en te danken aan de hardheid van guppies. Dit is écht, ECHT niet de manier om een aquarium te verschonen. Vissen hebben een bacteriecultuur nodig in water om te kunnen overleven, anders gaan ze dood. Gewoon schoon kraanwater vinden wij mensen wel keitof, maar voor een vis is dat echt geen pretje.

Verdiep je eens in aquaria door wat te zoeken op de diverse aquariumfora die er zijn op internet, dan zullen je vissen je zolang ze leven dankbaar zijn en wordt het houden van vissen ook een heel stuk leuker.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:01

Dus de tips : echte plantjes, water voor een deel verversen, niet te veel voeren (voer wat er 3 min blijft voordat alles op gegeten is is voldoende), geen chloor meer gebruiken en een goede filter erin!

Ik hoop dat de visjes het toch overleven, guppies zijn sterke beesten , dus er is hoop :)

Succes !

Edit: zeker geen algeneter in een klein aqua plaatsen! Je kunt algen met een (pin)pasje eraf krabben!
Laatst bijgewerkt door Hasiinaaax op 22-09-13 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:05

Hasiinaaax schreef:
Dus de tips : echte plantjes, water voor een deel verversen, niet te veel voeren (voer wat er 3 min blijft voordat alles op gegeten is is voldoende), geen chloor meer gebruiken en een goede filter erin!

Ik hoop dat de visjes het toch overleven, guppies zijn sterke beesten , dus er is hoop :)

Succes !

Edit: zeker geen algeneter in een klein aqua plaatsen! Je kunt algen door met (pin)pasje eraf krabben!

Met een filterwatje (van die witte) gaat dat ook heel goed :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 22:08

Helpt het als ik ze nu direct nog in een andere kom doe? Heb nog een oude vissenkom staan. Heb hier dan alleen geen filter en steentjes voor. Dan kan ik mijn nieuwe filter zolang laten draaien..
Voortaan gaa ik idd maar op jullie manier verschonen. Had er idd wel dingen over gehoord enz maar op deze manier ging het goed..

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:11

Heb je het oude water nog dan? Ik denk dat het juist meer kwaad kan anders. Dan verwisselen ze steeds van water met een ander bacterie cultuur, temp, ph etc.. En een kom is al helemaal niet diervriendelijk.. Als je het oude water nog hebt dan zou ik een deel van het nieuwe water verwisselen voor oud water.. Zo niet dan kan je alleen maar duimen voor je visjes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 22:14

Van de kom weet ik, maar heb even niks anders. Ga ik dan morgen halen.
Maar heb idd niets van het oude water..
Dan is het idd hopen op een goede afloop voor de visjes. Moet toch nog langs de bouwmarkt voor m'n vader dus kan ik meteen zo'n algenetertje halen...
Tenminste.. Als alles het overleefd

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:15

Ze in "giftig" water laten zitten lijkt me nog slechter? (En wie bewaard het oude water? Ik gooi het ook altijd meteen door de gootsteen?)

Ik zou iig zeker meer dan 50% gaan verversen van het water :S (ook niet ideaal... maar altijd nog beter dan... lijkt mij...)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 22:16

Aquarium is nu al 2x ververst in 3 uur tijd...