Kennelhoest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Kennelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 11:52

Hoi allemaal,

Mijn hondje heeft sinds een week kennelhoest. Waarschijnlijk in het bos opgelopen tijdens de wandeling.
Ik heb haar nu een week rustig gehouden en alleen aan de lijn uitgelaten. Sinds gisteren heb ik haar niet meer horen hoesten.
Ik ben van plan maandagochtend even met mijn dierenarts te overleggen, maar toch vast nieuwsgierig naar jullie kennis/ervaringen.
Mijn vraag is: hoe lang blijft mijn hond besmettelijk voor andere honden?
Hoe weet ik of de ziekte echt over is?

Bedankt alvast!

Groetjes,

JesdaJinn

Re: Kennelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:54

De hond van mijn vriend (Newfoundlander) kreeg ook kennelhoest in het bos (denk ik)
Ben toen direct naar de DA gegaan, daar kreeg ze toen neusdruppels en binnen 3 dagen was ze er af.

Hoe lang het duurt zonder behandeling weet ik niet

gabyfedde

Re: Kennelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:57

Al een week kennelhoest en maandag pas overleg met dierenarts? Wie heeft die diagnose gesteld dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 12:00

Ik heb al overleg gehad met de dierenarts op de eerste dag (afgelopen maandag). Zolang mijn hond geen koorts of andere ziekteverschijnselen zoals lusteloosheid of geen eetlust krijgt, moet ze dit virus gewoon uitzieken, net als bij griep. Belangrijk is wel dat ze voldoende rust houdt. Daarnaast loopt ze momenteel met een tuigje in plaats van een halsband omdat een halsband op de luchtwegen drukt.
Het gaat nu dus alweer erg goed met mijn hond. Maar ik weet niet hoe lang ze besmettelijk blijft voor anderen. Ik wil daar maandag even overleg over hebben met mijn dierenarts. Zij heeft mij vertelt dat de hond in een week tot tien dagen beter moet zijn. Bij koorts moet er ingegrepen worden, maar dat heeft ze dus niet gehad.
Ook ben ik benieuwd of ze het zo weer kan krijgen, of dat ze een bepaalde weerstand heeft opgebouwd nu ze het gehad heeft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:11

zeker 2 weken kunnen andere honden na contact besmet raken van jouw hondje, mocht het heel erg hoesten kun je ook klein beetje stroop, honing of een paar druppeltjes bisolvon (is hoessiroop voor vastzittende hoest voor mensen maar veel da schrijven dit ook voor aan honden en paarden)

ik doe altijd als ze het even erg benauwd hebben met hoesten 1 of 2 druppels in keel druppelen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 12:18

Ja ze heeft af en toe wat honing gehad.
Het probleem is dat mijn hond het ook al een paar dagen kan hebben gehad voordat ze ging hoesten en ze kan dus toen al honden hebben besmet? En er zullen mogelijk meer honden in het bos lopen die besmet zijn en waarvan de baasjes het (nog) niet weten.
Bedoel je twee weken nadat ze ziek geworden is, of twee weken nadat het over is? En hoe weet je of het echt over is?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:22

na besmetting dus vanaf dat ze zijn gaan hoesten... maar kennelhoest gaat heel snel is bijna niet bij te houden.... net als bij ons de griep.

en echt over is wanneer ze niet meer hoesten, geen gevoelige keel meer hebben(kan je zelf ook licht in knijpen, als ze enige reactie geven is het nog gevoelig en niet over), weer actief en helder zijn. op wandel plaatsen en hondenschool altijd eigen waterbak en water meebrengen en anderen liefst niet daarvan gebruik laten maken, ze worden ook op andere manieren besmet maar dit is wel de grootste besmettingsbron.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 21:25

Dat is bij ons een beetje lastig, het Amsterdamse bos bestaat zo ongeveer uit water. Alle honden drinken gewoon uit de open waters die vrijwel allemaal met elkaar in verbinding staan.
Dank je voor je informatie. Tot nu toe gaat het goed met niet meer hoesten *\o/*