Hond met verlatingsangst iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hond met verlatingsangst iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:41

Hallo allemaal,

toen ik m'n hondje haalde had ik een mobiele trimsalon en kon hij in principe zo goed als altijd mee naar het werk. Destijds was het de bedoeling dat ik dat zou blijven doen. Helaas dankzij een auto ongeluk was dit geen optie meer. Het geluk was wel dat ik ergens anders fulltime kon gaan werken. Dit betekende echter dat mijn hondje niet mee kon. Sindsdien breng ik hem doordeweeks bij mijn ouders en haal ik hem in de weekenden op. Heel soms haal ik hem donderdagavond dan moet hij op vrijdag maximaal 5 uur alleen zijn. Nu heeft hij ontzettende verlatingsangst hier. Bij mijn ouders heeft hij twee andere honden en is er helemaal niks aan de hand. Hij is ook met hun tweeën opgegroeid. Ik heb hier het alleen zijn langzaam geprobeerd opnieuw op te bouwen door destijds een tijd vakantie voor hem te nemen. Het ging wat beter, maar toen was hij dus ook een tijd achter elkaar bij ons. Nu breng ik hem door de weeks weer bij mijn ouders en haal hem weer op en is die verlatingsangst weer helemaal terug. Het is uiteraard ook geen ideale situatie, maar ik vind het eerlijker om hem door de weeks bij mijn ouders te brengen die veel meer thuis zijn dan dat hij hier ook hele dagen alleen zou zijn.

Heeft iemand misschien tips. En kom alsjeblieft niet aan met je moet nadenken wat je gaat doen voor je een hond neemt...want ik had ook niet echt gerekend op een auto ongeluk het plan was dus in eerste instantie dat hij altijd mee zou gaan met de trimsalon. Parttime gaan werken is geen optie sowieso niet door mn werk en dan zou ik mn huis niet meer kunnen betalen en daarbij ook mn hondje niet meer. Ik heb echt het beste met hem voor en probeer dan ook een oplossing te vinden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:44

om wat voor hondje gaat het?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:45

Krijgt hij wel genoeg afleiding en beweging? Een hond die (geestelijk) moe is heeft er minder problemen mee om alleen te blijven.
Heb je het alleen zijn geoefend? Hoe? En wat doet hij als je weg bent, gaat hij slopen, blaffen of nog wat anders?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:49

Zoals te lezen heb ik het echt alleen zijn weer heel langzaam opgebouwd, maar toen hij doordeweeks weer vier dagen naar mijn ouders moest en toen weer hier kwam was het dus weer helemaal terug. Beweging is volgens mij geen probleem. Hij gaat 3 tot 4 keer per dag uit. 3 tot 4 keer per week mee naar het bos of strand. Daarbij gaan we vaak naar evenementen of trainen we behendigheid. Hij kent heel veel trucjes en leer hem steeds weer bij. Ook doen we regelmatig zoekspelletjes of gaan we een stukje hardlopen.
Ik merk ook echt aan hem als hij niet genoeg heeft gehad. Bijvoorbeeld als ik echt heel ziek ben dan is hij wel rustig in huis, maar heel anders als wanneer hij zijn normale beweging krijgt.

Hij sloopt niks maar hij gaat als het ware echt loeien. Een geluid wat hij elders ook nooit produceert

saskiaojan

Re: Hond met verlatingsangst iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:50

Klinkt alsof hij zijn vriendjes mist als hij bij jou is... kan hij niet bij je ouders blijven of kun je zijn vriendjes niet meenemen in het weekend naar jou huis?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:54

saskiaojan schreef:
Klinkt alsof hij zijn vriendjes mist als hij bij jou is... kan hij niet bij je ouders blijven of kun je zijn vriendjes niet meenemen in het weekend naar jou huis?

Mijn ouders wonen op een uur rijden. Dan zou ik hem echt nog maar heel weinig kunnen zien en sja zijn welzijn gaat voorop, maar dat idee alleen al zou ik echt vreselijk vinden ;(
Ik zou wel kunnen overwegen om te kijken hoe het gaat als 1 van de twee andere hondjes hierheen komt. Er blijft er dan wel weer 1 alleen achter, maar die is zo oud dat hij denk ik liever daar zou blijven. Misschien vind de oudste hond het ook wel niet zo erg om alleen te blijven, maar ik weet zeker dat hij het ook nooit zou aangeven als hij het wel erg zou vinden...zo'n goedsul :)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:04

en een maatje uit een asiel of iets is dat geen optie?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:08

Sweetgirl1 schreef:
en een maatje uit een asiel of iets is dat geen optie?

Ik vind dus dat ik die 4 dagen te lang aan het werk ben. Dus dan zouden mijn ouders er op die dagen opeens twee bij hebben. Ik denk niet dat ze met vier honden op pad willen :D ze lopen er dus nu met 3, maar mijn hondje loopt eigenlijk altijd los.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:10

moonsparkle schreef:
Zoals te lezen heb ik het echt alleen zijn weer heel langzaam opgebouwd, maar toen hij doordeweeks weer vier dagen naar mijn ouders moest en toen weer hier kwam was het dus weer helemaal terug. Beweging is volgens mij geen probleem. Hij gaat 3 tot 4 keer per dag uit. 3 tot 4 keer per week mee naar het bos of strand. Daarbij gaan we vaak naar evenementen of trainen we behendigheid. Hij kent heel veel trucjes en leer hem steeds weer bij. Ook doen we regelmatig zoekspelletjes of gaan we een stukje hardlopen.

Vaak, veel?
Hij is alleen op vrijdag, zaterdag en zondag bij jou, zo heel vaak en veel kan het dan niet zijn toch? Of ga jij elke dag met hem naar het bos?

Heb je ook geoefend met alleen zijn terwijl jij wel in huis was? Dus uit het zicht gaan met de deur open, uit het zicht met de deur dicht, jij in de kamer hij in de gang, jij boven hij beneden, dat soort dingen? Dat hij je wel kan horen maar niet kan zien? Hoe reageert hij dan?

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:11

Nou bij een hondje wat wij in asiel hadden heeft het gewerkt een maatje, Nu zit die in dagpension en hij weet dat die wordt opgehaald en is een stuk rustiger

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:12

Ts heeft al amper tijd voor dit hondje, dan lijkt me een hond erbij nemen niet verstandig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:12

anneliesdj schreef:
moonsparkle schreef:

Vaak, veel?
Hij is alleen op vrijdag, zaterdag en zondag bij jou, zo heel vaak en veel kan het dan niet zijn toch? Of ga jij elke dag met hem naar het bos?

Heb je ook geoefend met alleen zijn terwijl jij wel in huis was? Dus uit het zicht gaan met de deur open, uit het zicht met de deur dicht, jij in de kamer hij in de gang, jij boven hij beneden, dat soort dingen? Dat hij je wel kan horen maar niet kan zien? Hoe reageert hij dan?

Als ik thuis ben maakt het niet uit of ik in een andere kamer ben. Dat gaat prima want hij kan me nog ruiken dus hij weet dat ik er echt wel ben. Wat bedoel je met zo heel vaak en veel kan het niet zijn?

Ik haal hem trouwens meestal op donderdagavond en breng hem maandagochtend weer naar mijn ouders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:19

Omdat je zegt dat jij hem maar 3 dagen in de week hebt, of ga je elke dag naar het bos?

Heb je geprobeerd hem flink uit te laten voor je weg gaat en dan achterlaten met een botje oid? Reageert hij als jij weg gaat, ziet hij het aankomen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:24

Ik kan een kluif neerleggen, maar die laat hij gelijk liggen als hij merkt dat ik wegga. De kluif ligt er dan onaangeraakt als ik thuis kom en dan begint hij gelijk te kluiven als ik binnen ben.

M'n ouders gaan ook met hem weg :) naar andere locaties. Als hij bij mij is gaan we eigenlijk ook altijd minstens 2 keer met de auto naar een andere locatie. Moe maken helpt helaas net zoveel als een kluif. Maar ik ga zeker eens kijken/overwegen of het was is als ik 1 van de andere 2 honden meeneem. Ik ben alleen bang dat hij die andere hond ook weer zou moeten wennen aan een ander huis dus dat ze het dan misschien samen gaan doen? Ik probeer mn hondje in het weekend ook echt zoveel mogelijk mee te nemen. Gelukkig is hij verder heel erg makkelijk en gaat hij dus ook gewoon mee op visite.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:30

Hij ziet het dus aankomen als je weggaat, daar moet je wat aan doen.
Dus heel vaak doen alsof je weggaat, met jas en schoenen aan in huis lopen enz. Gewoon negeren als hij erop reageert of leg hem op zijn plek.
En stap vooral eens stiekem (via de achterdeur) naar buiten zonder dat hij het merkt, wacht 10 minuten buiten en kom binnen waar je zeker weet dat hij het merkt zodat hij je dus thuis ziet komen terwijl hij heemaal niet wist dat je weg was. Niet begroeten als hij druk is, doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat jij thuis komt en weg gaat.
Doorbreek je patroon ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:33

anneliesdj schreef:
Hij ziet het dus aankomen als je weggaat, daar moet je wat aan doen.
Dus heel vaak doen alsof je weggaat, met jas en schoenen aan in huis lopen enz. Gewoon negeren als hij erop reageert of leg hem op zijn plek.
En stap vooral eens stiekem (via de achterdeur) naar buiten zonder dat hij het merkt, wacht 10 minuten buiten en kom binnen waar je zeker weet dat hij het merkt zodat hij je dus thuis ziet komen terwijl hij heemaal niet wist dat je weg was. Niet begroeten als hij druk is, doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat jij thuis komt en weg gaat.
Doorbreek je patroon ;)

Daar ga ik eens mee aan de slag. Dat is ook wel de manier hoe ik het had opgebouwd, maar ik denk dat ik er gewoon opnieuw mee aan de slag zou moeten gaan. Hij heeft het inderdaad altijd gelijk door. Ik begroet hem nooit als ik binnenkom simpelweg omdat ik inderdaad wil dat het de normaalste gang van zaken gaat lijken. Bedankt voor de tips tot nog toe.