Mogelijkheid om voor korte periodes honden op te vangen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Mogelijkheid om voor korte periodes honden op te vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:04

Hallo allemaal.

We zaten het ons eens af te vragen..
Je ziet erg vaak bij dierenasielen dat je je kan opgeven als pleeggezin voor kittens.

We vroegen ons af of dat ook kon voor asielhonden. :)
Omdat wij niet de mogelijkheden hebben om een fulltime eigen hond te nemen maar allebei wel de tijd hebben om bijvoorbeeld een tijdje een hond een 'vakantie te geven' vroegen we ons af of dit mogelijk is. Het lijkt ons namelijk erg dankbaar om honden die al lang in het asiel zitten eens uit die omgeving te halen en ze eens in de watten te leggen.

We konden alleen niet vinden of dit echt bestond.. Misschien weten jullie daar meer van? :)

itsmi

Re: Mogelijkheid om voor korte periodes honden op te vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:17

Lijkt me wel een superlief initiatief!
En ook fijn voor de honden!
Maar aan de andere kant, als de hond voor een week bij jullie is, jullie hem in de watten leggen, en hij daarna weer terug naar het asiel moet, is dat niet cru voor de hond? Heeft hij zich aan jullie gehecht, enorm verwend, en moet daarna weer terug naar het asiel tussen de andere honden. Gaat een hond dan niet juist wegkwijnen? En voor jullie? Hechten jullie je ook na een week aan die hond en dan moet die toch weer terug naar het asiel?
Ik zou het denk ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen..

Maar het initiatief vind ik wel heel mooi!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:21

Ja, ik denk dat dat ook een van de redenen zou kunnen zijn dat het niet tot de mogelijkheden behoort. :)

Maar het lijkt ons heel erg fijn om het te kunnen doen. En qua hechten.. Tuurlijk hecht je je, maar we zijn realistisch genoeg om te beseffen dat het voor tijdelijk is omdat we in onze situatie niet genoeg financiële zekerheid hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:26

Helemaal eens met itsme.
Is het anders geen idee om bijvoorbeeld op MP een advertentie te plaatsen dat jullie je aanbieden voor tijdelijke opvang! Misschien zijn er wel mensen blij mee die wat langer op vakantie gaan of om wat voor 'n andere reden ook tijdelijk een plaatsje zoeken voor hun hond!?
Of iemand die i.v.m. ziekte tijdelijk niet voor zijn/haar hond kan zorgen?!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:30

Sos dier in Friesland werkt op die manier, honden en katten zitten niet in het asiel maar bij gastgezinnen.
Ik vind dat een hele fijne manier omdat er dan ook een beter beeld ontstaat van het dier.
Wij hebben zelf een hond via sos dier en hadden de rit naar Friesland er graag voor over, bij een traditioneel asiel is het toch meer afwachten hoe een dier echt is in een huiselijke omgeving.
http://www.sosdier.nl/

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:33

Misschien kun je een opvanggezin worden voor een buitenlands asiel?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:36

Dan worden de dieren dus vanuit het gastgezin geplaatst en dat is voor onbepaalde tijd, dat kunnen weekjes zijn maar ook maanden. Ik heb hier nu ook een hond tijdelijk zitten, dat tijdelijk is nu 9 maanden geworden en de hond is vrijwel niet herplaatsbaar vanwege extreme angsten naar mensen toe waardoor hij zichzelf als het ware niet verkoopt als er mensen voor hem komen. Dit is dus een oplossing waarvan je uiteindelijk niet weet hoelang dit kan gaan duren. Volgens mij is dit niet waar TS op doelt. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:20

Ik weet dat er asiels zijn die het doen, idd voor heropvoeding of ander probleem gedrag. Soms ook wel oudjes die ondergebracht worden bij huisadressen tot ze zijn herplaatst. Geen idee of je zoiets zoekt.

Een van onze fikkies nu is zo n tijdelijk geval. Is alleen gebleven vanwege erg lekker ding dn haar teveel gestoorde gedrag. Eerder al een dier maanden hier gehad voor heropvoeding. Die is later via ons herplaatst.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:50

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:08

LDRD schreef:
Kijk eens op http://www.dogsadoptionsnederland.nl.

Zij zoeken altijd gastgezinnen :j .

Idd Dogs adoption Nederland, of stichting AAI (Animal Association International). Volgens mij zouden ze daar ook wel een gastgezin kunnen gebruiken.
Deze stichtingen werken via dezelfde principes: honden in opvangcentra uit het buitenland kunnen in Nederland worden geadopteerd. Vaak worden de honden al naar Nederland gehaald voor ze geadopteerd zijn, dan worden ze in een gastgezin geplaatst :)
http://www.stichtingaai.nl/

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:15

Let wel op bij stichting AAI dat de honden vaak dragers zijn van ziekten (bijvoorbeeld Giardia) en dat zij daar als stichting niets aan doen. Je neemt dus wellicht een zieke hond in huis, met ook de vervelende kanten van overgeven en diaree, en ook op straat kan jouw hond dan weer andere honden besmetten. Als je er wat aan wilt doen kunnen de kosten behoorlijk gaan oplopen.

Volgens mij vinden dierenasiels het in ieder geval altijd heel fijn als je honden komt uitlaten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:35

Er zijn wel asielen die dat doen, dan word je een zogenaamd gastgezin voor een hond (meestal senioren, of honden die medisch extra aandacht nodig hebben). Maar dat is vaak voor onbepaalde tijd, tot de hond geadopteerd is, ik denk niet dat je dan zelf het aantal weken kan bepalen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:15

Hoe dan ook; zorg voor een organisatie die jullie goed begeleidt. Als je zelf geen of weinig ervaring hebt dan is het echt belangrijk dat er iemand met jullie meekijkt en advies kan geven. En dat geldt niet alleen voor honden met problemen, maar ook voor de gewone dingen waar je tegenaan loopt (wel/niet loslopen, honden onderling, hoe corrigeren, etc).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:20

wij doen dat als opvang niet bij de honden wel bij de katten. Honden doen we zelf als personeel wel als er reden is maar verder niet. Dit omdat er aan honden veel meer haken en ogen zitten. Ze kunnen makkelijker weg lopen omdat ze uitgelaten moeten worden, ze kunnen makkelijker veel meer en grotere schade aan richten en dit kan dus veel sneller problemen geven dan kittens.

Honden zonder problemen hebben geen extra opvang nodig. Een pup die in de opvang terecht komt kan altijd wel bij mij of 1 van mijn collega's tijdelijk mee naar huis buiten de openingstijden als dit nodig is (ligt aan leeftijd en karakter) en anders wel iemand die veel in de opvang aanwezig is.

Probleem honden kan je niet zomaar plaatsen bij mensen die je niet kent voor tijdelijk. Wij werken graag zelf aan de problemen gewoon in de opvang en zoeken daarnaast (als dat mogelijk is) naar een definitief huis waar mensen zijn die ervaring hebben met honden met die problemen en dat goed aan weten te pakken (dat kan dus niet alleen thuis kunnen zijn wezen of jaag gedrag o.i.d.)

Net als diverse andere asielen hebben wij ook geen mensen die alleen komen om de honden uit te laten en met katten te kroelen. De mensen die ons helpen met schoonmaken mogen ook die leuke karweitjes doen ;) anders heb je 10 mensen die honden uitlaten en hopelijk ook nog iemand die hun verblijven schoon wil maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:46

Dani schreef:
Hoe dan ook; zorg voor een organisatie die jullie goed begeleidt. Als je zelf geen of weinig ervaring hebt dan is het echt belangrijk dat er iemand met jullie meekijkt en advies kan geven. En dat geldt niet alleen voor honden met problemen, maar ook voor de gewone dingen waar je tegenaan loopt (wel/niet loslopen, honden onderling, hoe corrigeren, etc).

Dogsadoptionsnederland is zo'n stichting die je absoluut niet aan je lot overlaat en je ook garandeert dat je nooit met de hond blijft zitten uiteindelijk. Ook zieke honden komen zeker niet naar Nederland, daar zijn ze zeer streng op.